Resumé
Det overordnede politiske formål med lovforslaget:
Lovforslaget er et led i regeringens politik om at udbrede anvendelsen af edb og afskaffe papirformularer m.v. i kommunikationen mellem virksomheder og den offentlig forvaltning i Danmark. Som sÃ¥ledes er der alt overvejende tale om et teknisk lovforslag  Â
Lovforslagets hovedindhold:
Danmark har siden 1994 deltaget i et internationalt samarbejde med en række andre EU-medlemsstater om, at lastbiler på 12 tons og derover skal betale ens afgifter for at benytte vejnettet i Danmark og i de andre stater.
I dag fungerer systemet således, at lastbilchauffører på servicestationer, på færger og i havne betaler vejbenyttelsesafgift og får et papirbevis for betalingen, som skal opbevares under kørslen. Hvis politiet standser lastbilen, skal chaufføren vise papirbeviset og dokumentere, at afgiften er betalt.
Nu har Danmark og de øvrige EU-stater i samarbejdet om vejbenyttelsesafgifter indgået kontrakt med en privat tysk virksomhed om at digitalisere vejbenyttelsesafgiften og at afskaffe papirbeviserne.
Systemet vil herefter fungere på den måde, at Danmark og de øvrige samarbejdsstater hver for sig opkræver vejbenyttelsesafgift af lastbiler, der er registreret i Danmark og i de øvrige stater. I Danmark vil det ske via Centralregistret for Motorkøretøjer, som i slutningen af 2009 afløses af et nyt digitalt motorkøretøjsregister. Chauffører for lastbiler, der er registreret i stater uden for samarbejdet, vil på servicestationer, på færger og i havne skulle betale vejbenyttelsesafgift via en slags dankortterminal.
Alle registrerede oplysninger om danske og udenlandske lastbiler overføres til et fælles edb-register i Holland. Hvis politi i Danmark eller de øvrige stater standser en lastbil, skal politiet via adgang til det fælles edb-register i Holland kunne kontrollere, om der er betalt vejbenyttelsesafgift.   Â
Lovforslaget skønnes i løbet af 1-2 Ã¥r at medføre besparelser pÃ¥ 1-2 mio. kr. pÃ¥ den danske stats andel af udgifterne til at opkræve vejbenyttelsesafgift af lastbiler uden for samarbejdet, samt bortfald af 1-2 Ã¥rsværk hos SKAT. Endvidere bortfalder statens udgifter til provision til forhandlerne af papirbeviser for vejbenyttelsesafgiften. I stedet forventes forhandlerne at modtage en provision pÃ¥ 0,5 euro pr. registreret afgiftsbetaling fra den private tyske virksomhed, der leverer det digitale system. I 2008 vil SKAT dog skulle afholde udgifter pÃ¥ 2 mio. kr., sÃ¥dan at det danske køretøjsregister kan fungere sammen med det nye system.  Â
Forslagets ikrafttræden:
Der bliver tale om nye edb-systemer, der skal fungere. Derfor foreslås det, at skatteminister skal bestemme, hvornår lovforslaget skal træde i kraft.