SkatteministerietJ. nr. 2008-711-0017

Udkast

30. januar 2008

 

 

 

 

                                                                     Forslag

                                                                          til

                                   Lov om ændring af lov om arbejdsmarkedsbidrag

(Trækfritagelse for arbejdsmarkedsbidrag)

 

                                                                         § 1

                                                                           

I lov om arbejdsmarkedsbidrag, jf. lovbekendtgørelse nr. 1018 af 10. oktober 2006, som ændret ved § 3 i lov nr. 516 af 7. juni 2006,  § 9 i lov nr. 1545 af 20. december 2006, § 4 i lov nr. 345 af 18. april 2007, § 2 i lov nr. 347 af 18. april 2007 og § 1 i lov nr. 538 af 6. juni 2007, § 1 i lov nr. 1235 af 24. oktober 2007 og § 2 i lov nr. 1534 af 19. december 2007, foretages følgende ændring:

 

1.  I § 11, indsættes som stk. 11:

”Når det er åbenbart, at den bidragspligtige som følge af lempelse eller af anden årsag enten ikke skal svare arbejdsmarkedsbidrag eller kun skal svare arbejdsmarkedsbidrag med et lavere beløb, kan told- og skatteforvaltningen med fremtidig virkning bestemme, at der ikke skal indeholdes arbejdsmarkedsbidrag, eller at indeholdelsen skal ske med en lavere sats i det bidragsgrundlag, som den bidragspligtige oppebærer. Bestemmelsen kan begrænses til at angå et vist bidragsgrundlag eller bidragsgrundlag, som opgøres for en vis periode eller indtil et vist maksimalbeløb. Når sådan bestemmelse er truffet, udarbejder told- og skatteforvaltningen en erklæring om fritagelse for at indeholde arbejdsmarkedsbidrag.”

 

 

§ 2

 

Stk. 1. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.

Stk. 2. Hvis det  er åbenbart, at årets indeholdte arbejdsmarkedsbidrag eller indbetalte foreløbige arbejdsmarkedsbidrag af udenlandsk personlig indkomst vil overstige det arbejdsmarkedsbidrag, som skal betales for 2008, kan told- og skatteforvaltningen tilbagebetale det overskydende bidrag. Der ydes ingen rente ved tilbagebetalingen.


 

Almindelige bemærkninger

 

1. Hovedindholdet i lovforslaget.

Formålet med lovforslaget er at gøre det muligt at undlade indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag i situationer, hvor det er åbenbart, at der ikke skal betales arbejdsmarkedsbidrag. Herved undgås administrativt bøvl for indeholdelsespligtige og SKAT. Videre foreslås det som en overgangsregel at give adgang til at søge for meget betalt arbejdsmarkedsbidrag tilbage for 2008. Herved opnås der bedre overensstemmelse mellem opkrævede skattebeløb og den endelige skat.

 

2. Lovforslagets baggrund

Med vedtagelsen af lov nr. 1235 af 24. oktober 2007 har arbejdsmarkedsbidraget mistet sin karakter af socialt bidrag. I stedet for er arbejdsmarkedsbidraget blevet en skat. Det har betydning for beskatningen af skatteydere med tilknytning til udlandet.

 

Dels har det betydning for, om Danmark i forhold til andre lande kan kræve arbejdsmarkedsbidraget efter dobbeltbeskatningsoverenskomsterne. Kun hvis Danmark efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst har beskatningsretten til indkomsten kan Danmark også beskatte arbejdsmarkedsbidraget. Det skyldes, at arbejdsmarkedsbidraget er blevet en skat i stedet for et socialt bidrag. Har Danmark efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst ikke beskatningsretten til en bestemt indkomst, så kan der heller ikke kræves arbejdsmarkedsbidrag af den pågældende indkomst.

 

En anden konsekvens af, at arbejdsmarkedsbidraget er blevet en skat, viser sig i forhold til, hvordan der skal lempes for dobbeltbeskatning. Ved nedslagsberegningen efter credit-metoden skal Danmark nedsætte sin skat med skat betalt i udlandet – dog højst den danske skat, som falder på den udenlandske indkomst. Dette loft over nedsættelsen bliver højere, når arbejdsmarkedsbidraget er en skat og derfor skal medregnes som en dansk skat.

 

Disse konsekvenser kan i visse situationer føre til, at der slet ikke skal betales arbejdsmarkedsbidrag, eller at der skal betales mindre i arbejdsmarkedsbidrag. 

 

3. Gældende ret

Efter kildeskattelovens § 48, stk. 6, er der hjemmel til, at SKAT kan fritage for indeholdelse af A-skat, når det er åbenbart, at den skattepligtiges indkomst ikke bliver så stor, at skatteyderen skal betale alle de skatter, der opkræves efter kildeskatteloven. SKAT kan helt fritage for indeholdelse, eller fritagelsen kan begrænses til en bestemt A-indkomst, A-indkomst, som udbetales i en bestemt periode eller A-indkomst op til et bestemt maksimalbeløb.

 

Der findes ikke en tilsvarende regel for arbejdsmarkedsbidrag.

 

4. Regeringens betragtninger

Det forekommer uhensigtsmæssigt at indeholde arbejdsmarkedsbidrag i en situation, hvor det er klart, at skatteyderen ikke skal betale arbejdsmarkedsbidrag eksempelvis på grund af, at Danmark ikke har beskatningsretten til indkomsten eller nedslagsreglerne medfører, at skatteyderen ikke skal betale arbejdsmarkedsbidrag.

 

Situationen, hvor der indeholdes arbejdsmarkedsbidrag uanset, at skatteyderen ikke skal betale arbejdsmarkedsbidrag, er en følge af omlægningen af arbejdsmarkedsbidraget fra at være et socialt bidrag til at være en skat. Dette blev vedtaget med lov nr. 1235 af 24. oktober 2007 om lavere skat på arbejde. Det er derfor naturligt at følge forslaget om lavere skat på arbejde op med en hjemmel for SKAT til at fritage for indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag.

 

Pligten til at indeholde tjener i disse situationer ikke noget fornuftigt formål og er kun medvirkende til at skabe bøvl for virksomhederne og SKAT.

 

Også den skattepligtige er generet af den manglende hjemmel til at fritage for indeholdelse. Dels udsættes den skattepligtige for et unødvendigt likviditetstab, ved at der indeholdes arbejdsmarkedsbidrag, der blot skal tilbagebetales, når skatten er gjort endeligt op.

 

Men også i situationer, hvor den skattepligtige dør i indkomståret, opstår der uhensigtsmæssigheder. Efter lov om arbejdsmarkedsbidrag så bliver indeholdte bidrag endelige for afdøde for det indkomstår, hvori dødsfaldet har fundet sted. Det betyder, at den afdøde ikke opnår den samme lempelse eller fritagelse for at betale arbejdsmarkedsbidrag ved arbejde i udlandet, som levende skatteydere opnår. Der skal med andre ord betales arbejdsmarkedsbidrag, alene fordi der ikke er fritaget for indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag. Dette er en utilsigtet virkning af den manglende hjemmel til at fritage for indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag efter omlægningen af bidraget fra at være et socialt bidrag til at være en skat.

 

I dag kan SKAT fritage for indeholdelse af A-skatten, men der er ikke hjemmel til at fritage for indeholdelse af arbejdsmarkedsbidraget. Det betyder, at arbejdsgiveren bliver nødt til at indeholde arbejdsmarkedsbidrag, uanset, at det er klart, at skatteyderen ikke skal betale arbejdsmarkedsbidrag eller kun skal betale arbejdsmarkedsbidrag med et lavere beløb.

 

5. Forslaget

Det foreslås, at SKAT skal kunne fritage for indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag, når det er åbenlyst, at den skattepligtige ikke skal betale arbejdsmarkedsbidrag, eller arbejdsmarkedsbidrag kun skal betales med et lavere beløb. Det foreslås, at beslutningen om at fritage for indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag kan begrænses til en bestemt type indkomst eller bidrag, som opgøres for en bestemt periode eller bidrag op til et bestemt maksimalbeløb. Det foreslås også, at SKAT skal kunne nedsætte den sats, hvormed arbejdsmarkedsbidraget indeholdes.

 

Med fritagelse bliver det muligt at lade eksempelvis arbejdsgivere slippe for at indeholde arbejdsmarkedsbidrag, når skatteyderen ikke skal betale arbejdsmarkedsbidrag. Herved slipper arbejdsgiveren for besværet med at indeholde beløbet, og  SKAT slipper for at håndtere betalingen fra arbejdsgiveren. For skatteyderen betyder forslaget en bedre likviditet, idet skatteyderen slipper for at få indeholdt arbejdsmarkedsbidrag, som alligevel vil blive tilbagebetalt året efter, når skatten er gjort endeligt op.

 

Fritagelsen for at indeholde vil særligt have betydning for danske skatteydere, der arbejder i udlandet, når der skal lempes for dobbeltbeskatningen efter exemptionsmetoden. Her skal der slet ikke betales dansk skat af lønnen. Efter arbejdsmarkedsbidraget er blevet en skat, skal der nemlig også lempes for arbejdsmarkedsbidraget efter exemptionsmetoden.

 

Efter kildeskattelovens § 55 kan skatteydere søge for meget betalt kildeskat tilbage, når det må antages, at den foreløbigt betalte skat væsentligt vil overstige den endelige skat, og det vil virke åbenbart urimeligt at afvente tidspunktet for tilbagebetaling af overskydende skat. Der findes ikke en tilsvarende bestemmelse i lov om arbejdsmarkedsbidrag. Det foreslås at indsætte en overgangsregel som gør det muligt for SKAT at tilbagebetale for meget indeholdt eller opkrævet arbejdsmarkedsbidrag for 2008. Herved kompenseres de bidragspligtige for, at forskudssystemet først er tilrettet i løbet af foråret 2008, og at hjemlen til at give trækfritagelse for arbejdsmarkedsbidrag først kan forventes at være vedtaget kort før sommerferien.

 

6. Økonomiske konsekvenser for det offentlige

Forslaget vurderes ikke at medføre økonomiske konsekvenser for det offentlige, idet der blot er tale om at give afkald på et utilsigtet merprovenu.

 

7. Administrative konsekvenser for det offentlige

Forslaget vurderes at medføre engangsomkostninger til systemtilretninger og udskrivning og udsendelse af nye forskudsopgørelser for 2008 på 875.000 kr. Heraf skal langt den største del af beløbet henføres til systemtilretninger.

 

Løbende vurderes forslaget om trækfritagelse at være administrativt neutralt, da omkostninger ved behandling af anmodninger om fritagelse for indeholdelse af bidrag skønnes at blive opvejet af den besparelse, der kan opnås ved at slippe for håndteringen af tilbagebetaling af for meget indeholdt bidrag.

 

8. Administrative konsekvenser for borgerne

Forslaget vurderes ikke at ville have administrative konsekvenser for borgerne. Men forslaget vil være til fordel for borgere, som arbejder i udlandet for en dansk arbejdsgiver. Fordelen vil bestå i, at der fremover kan gives trækfritagelse for arbejdsmarkedsbidrag, når det er klart, at der ikke skal betales arbejdsmarkedsbidrag eksempelvis på grund af dobbeltbeskatningsaftaler eller nedslagsregler for skat betalt i udlandet. Med forslaget slipper borgerne for først at få trukket arbejdsmarkedsbidraget i forbindelse med lønudbetalingen for senere at få beløbet tilbagebetalt via nemkontoen. Det vil give borgerne en bedre likviditet.  Efter forslaget vil SKAT i stedet kunne give trækfritagelse, således at lønnen kan udbetales uden indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag.

 

I dag kan borgere, som arbejder i udlandet for en dansk arbejdsgiver, få ændret sit skattekort, så der gives trækfritagelse i A-indkomst, når det er klart, at der eksempelvis på grund af dobbeltbeskatningsaftaler eller nedslag for skat betalt i udlandet ikke skal betales skat i Danmark. Borgeren skal blot dokumentere overfor SKAT, at betingelserne for trækfritagelse er tilstede. Muligheden gælder ikke for arbejdsmarkedsbidrag. Det foreslås, at der fremover også skal kunne gives trækfritagelse for arbejdsmarkedsbidrag, når det overfor SKAT dokumenteres, at betingelserne for trækfritagelse er tilstede. Dokumentationen til brug for trækfritagelsen for A-indkomsten kan genbruges som dokumentation for trækfritagelsen for arbejdsmarkedsbidrag. Herved indebærer forslaget ikke en forøgelse af det administrative arbejde for borgerne i forbindelse med at opnå trækfritagelse for arbejdsmarkedsbidrag.

 

Også i forbindelse med dødsfald forbedrer forslaget forholdene for borgerne. Med muligheden for at fritage for indeholdelse vil borgere, som dør, opnå samme mulighed for  lempelse og fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag ved arbejde i udlandet. Det giver borgerne en mere retfærdig opgørelse af arbejdsmarkedsbidrag, hvor borgeren har arbejdet i udlandet i dødsåret.

 

9. Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

For arbejdsgivere med ansatte, der arbejder i udlandet, kan forslaget betyde en lettelse. Lettelsen består i, at der fremover ikke skal trækkes arbejdsmarkedsbidrag ved lønudbetalinger, når den ansatte opfylder betingelserne for ikke at skulle betale arbejdsmarkedsbidrag. Lettelsen vil også betyde, at arbejdsgiveren slipper for at indberette og indbetale arbejdsmarkedsbidrag, når der ikke længere skal indeholdes.

 

10. Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

 

11. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.

 

12. Høring

…..

 

13. Sammenfatning af forslagets økonomiske og administrative konsekvenser

 

 

Positive konsekvenser/mindreudgifter 

Negative konsekvenser/merudgifter

Økonomiske konsekvenser for stat og kommuner.

 

 

Administrative konsekvenser for stat og kommuner.

 

 

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

 

 

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

 

 

Administrative konsekvenser for borgerne

 

 

Miljømæssige konsekvenser

 

 

Forholdet til EU-retten

 

 

 

 

Bemærkninger til de enkelte bestemmelser

 

Til § 1

 

Til nr. 1.

Det foreslås, at SKAT skal kunne fritage for indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag, når det er åbenlyst, at den skattepligtige ikke skal betale arbejdsmarkedsbidrag eller på grund af nedslagsreglerne skal betale mindre i arbejdsmarkedsbidrag.

 

Det foreslås, at beslutningen om helt eller delvist at fritage for indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag kan begrænses til en bestemt type indkomst eller bidragsgrundlag som opgøres for en bestemt periode eller bidragsgrundlag op til et bestemt beløb.

 

For en dansk arbejdsgiver med ansatte, som arbejder i udlandet kan bestemmelsen om at fritage for at indeholde arbejdsmarkedsbidrag i lønnen blive aktuel, hvis dobbeltbeskatningsoverenskomsten med det land, hvori den ansatte arbejder, tillægger arbejdslandet retten til at beskatte lønnen. Skal den ansatte udelukkende arbejde i udlandet hele året, kan det i en sådan situation være aktuelt helt at fritage arbejdsgiveren for at indeholde arbejdsmarkedsbidrag. Det skyldes, at den ansatte ikke skal betale arbejdsmarkedsbidrag til Danmark. Efter at arbejdsmarkedsbidraget er overgået fra at være et social bidrag til at blive en skat, er det nemlig ikke nok, at den ansatte er socialt sikret i Danmark. Danmark skal også have retten til at beskatte indkomsten. Er beskatningsretten tillagt udlandet i henhold til en dobbeltbeskatningsoverenskomst, så kan Danmark ikke kræve arbejdsmarkedsbidrag af lønnen, fordi arbejdsmarkedsbidraget nu er en skat.

 

Skal den ansatte kun arbejde i udlandet i en bestemt periode, kan fritagelsen afgrænses til kun at gælde for denne periode. Tilsvarende kan fritagelsen udstedes som en delvis fritagelse for at indeholde i den pågældende periode. SKAT kan eksempelvis bestemme, at der skal indeholdes arbejdsmarkedsbidrag med en lavere sats i den pågældende periode, hvis lempelsesreglerne bevirker, at arbejdsmarkedsbidraget skal reduceres.

 

Er der tale om, at den ansatte både skal arbejde i udlandet og i Danmark kan fritagelsen afgrænses til kun at gælde den indkomst, som tjenes i udlandet.

 

Mange udenlandske studerende, som læser i Danmark er omfattet af en regel om, at de skattefrit kan tjene, hvad der er nødvendigt for deres underhold. For indkomståret 2008 er beløbet fastsat til 69.000 kr. Reglen findes i visse dobbeltbeskatningsoverenskomster. Beløbet er fastsat på årsbasis og nedsættes i forholdet mellem studieopholdets længde i Danmark og hele kalenderåret. I disse situationer vil arbejdsmarkedsbidraget også være omfattet af fritagelsen efter at arbejdsmarkedsbidraget er blevet en skat. For disse gæstestuderende vil SKAT kunne fritage for indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag af indkomst op til beløbet på 69.000 kr.

 

NÃ¥r der er truffet beslutning om at yde hel eller delvis fritagelse for indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag, udsteder SKAT en fritagelse, som kan vises til arbejdsgiveren.

 

Til § 2

 

Det  foreslås, at bestemmelsen skal træde i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Herefter kan SKAT begynde at udstede erklæringer om trækfritagelse for arbejdsmarkedsbidrag.

 

Lovforslaget forventes først vedtaget engang i foråret 2008. Det betyder, at nogle skatteydere har fået indeholdt arbejdsmarkedsbidrag, som senere må forventes at skulle tilbagebetales. Disse skatteydere kan få tilbagebetalt allerede betalt arbejdsmarkedsbidrag efter den foreslåede overgangsregel.

 

Også skatteydere, der har betalt arbejdsmarkedsbidrag via indbetalingskort, kan have betalt for meget i arbejdsmarkedsbidrag i starten af 2008. Det skyldes, at det først i foråret 2008 har været muligt at få forskudssystemet rettet til som følge af lov nr. 1235 af 24. oktober 2007 om lavere skat på arbejde. Dermed er der udsendt opkrævning af arbejdsmarkedsbidrag via indbetalingskort, hvor lempelsen kan være utilstrækkelig. Disse skatteydere kan også få for meget betalt arbejdsmarkedsbidrag tilbage.

 

Overgangsreglen gælder kun for indkomståret 2008 og er begrundet i, at lovgivningen henholdsvis systemudviklingen ikke har været helt på plads fra starten af januar 2008.

 

Efter overgangsreglen får SKAT adgang til at tilbagebetale allerede indeholdte arbejdsmarkedsbidrag og arbejdsmarkedsbidrag indbetalt via indbetalingskort, når det er klart, at der har været betalt for meget på grund af den manglende hjemmel til at fritage for at indeholde henholdsvis for store beløb på indbetalingskortene for januar og februar. Det bemærkes, at forskudssystemet for skatteydere, som betaler arbejdsmarkedsbidrag forventes at være tilrettet til marts 2008. Herefter vil der blive udsendt ny forskudsopgørelse og nye indbetalingskort for resten af året. 

 

Overgangsreglen kan blandt andet bruges til at sikre, at bidragspligtige, som dør i løbet af indkomståret, på trods af endelighedsbestemmelsen i § 13, stk. 8, i lov om arbejdsmarkedsbidrag kan opnå samme lempelse eller fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag ved arbejde i udlandet som levende.

 

Overgangsreglen vil blive administreret sådan, at SKAT vil udsøge skatteydere, der er registreret i forskudssystemet med udenlandsk personlig indkomst. På baggrund af udsøgningen vil SKAT sende en ny forskudsopgørelse til disse skatteydere og orientere om muligheden for at få tilbagebetalt for meget indeholdt henholdsvis opkrævet arbejdsmarkedsbidrag inden udløbet af 2008.