Oversigt over muligheder for at samle indberetninger til den 15. i en måned.

 

Skat/afgift

Første afregningsperiode start/slut

Angivelsesfrist og betalingsfrist i forhold til afregningsperioden.

Vil det være muligt at samle det administrative arbejde med at indberette og betale til den. 15. i en måned?

Moms/ måned

1.1 – 31.1

Den 25. i mdr. efter perioden. For første periode bliver fristen den 25. februar.

 

Ja – virksomheden kan frivilligt indberette den 15. i mdr. efter perioden, men samtidig vente med den faktiske betaling til den 25. i mdr. efter perioden. I dag har virksomheden 25 dage til at lave angivelsen. Dette forkortes til 15 dage. Ved at gøre brug af netbank eller PBS leverandørservice kan det administrative arbejde med at sætte beløbet til betaling gennemføres samme dag, som beløbet indberettes uden at virksomhedens likviditet forringes. Ændringen gennemføres ved at virksomheden vælger at lave det administrative arbejdet 10 dage inden sidst frist for rettidig indberetning.

Moms/ halvår

1.1 – 30.6

Den 1. i tredje mdr. efter periode

For første periode bliver fristen den 1. september.

Ja – virksomhederne kan frivilligt angive den 15. i anden mdr. efter periode og samtidig vente med den faktiske betaling til den 1. tredje mdr. efter perioden. I dag har virksomheden 2 måneder til at lave angivelsen. Dette forkortes til 1½ måned. Ved at gøre brug af netbank eller PBS leverandørservice kan det administrative arbejde med at sætte beløbet til betaling gennemføres samme dag, som beløbet indberettes uden at virksomhedens likviditet forringes. Ændringen gennemføres ved, at virksomhederne vælger at lave det administrative arbejde 15 dage inden sidste frist for rettidig indberetning.

Moms/ kvartal

1.1 – 31.3

Den 10. i anden mdr. efter periode

For første kvartal bliver fristen den 10. maj.

Ja – virksomhederne kan frivilligt angive den 15. i den først mdr. efter perioden og samtidig vente med den faktiske betaling til den 10. i den anden måned efter perioden. I dag har virksomheden 1 måned og 10 dage til at lave angivelsen. Dette forkortes til 15 dage. Ved at gøre brug af netbank eller PBS leverandørservice kan det administrative arbejde med at sætte beløbet til betaling gennemføres samme dag, som beløbet indberettes uden at virksomhedens likviditet forringes. Ændringen gennemføres ved, at virksomhederne vælger at lave det administrative arbejde 25 dage inden sidste frist for rettidig indberetning.

Import (told+moms)

1.1 – 31.1

Indberetningen sker løbende hver gang der fortoldes vare. Betalingen af månedens indberetninger skal ske senest den 16. i måneden efter afregningsperioden.

Indberetningen løbende i måneden i takt med at varerne fortoldes. Fortoldning sker i forbindelse med at varerne indføres. Af hensyn til kontrollen med at der sker fortoldning er det ikke muligt at flytte de løbende indberetninger til en enkelt indberetning om måneden. Betalingsfristen for den foregående måneds told er den 16. Ved at foretage det administrative arbejde med betalingen af tolden 1 dag før sidste rettidige betalingsdag kan det administrative arbejde med betalingen samles på den 15. i måneden. Ved brug af netbank  eller PBS leverandørservice behøver fremrykningen af det administrative arbejde ikke at forringe virksomhedens likviditet.

Listesystemet/ måned

1.1 – 31.3

Kvartalsvis indberetning. Fristen følger momsangivelsen, således, at der for momspligtige med månedsafregning skal indberettes den 25. i måneden efter udløbet af afregningsperioden. Der er ingen betaling knyttet til indberetningen.

Ja - virksomhederne kan frivilligt indberette listeoplysningerne før fristen udløbet svarende til hvad der er anført under momsen. Der skal indberettes kvartalsvis. Men fristerne for til listesystemet følger fristerne for indberetning og betaling af momsen.

Listesystemet er et kontrolsystem til at sikre betaling af moms i udlandet, hvor en varemodtager i udlandet har købt momsfrit i Danmark. Der skal til SKAT oplyses om hvilke virksomheder i udlandet, som har købt vare momsfrit. Det der skal oplyses er værdien af varerne fordelt på varemodtagere. Oplysningerne skal indberettes kvartalsvis.

Til Danmarks Statistik skal virksomheden også indberette oplysninger om varesalg til udlandet. Det er ikke helt de samme oplysninger, som dem der indberettes til SKAT. Danmarks Statistik skal have oplysning om eksportbeløb for delt på varekoder. Og disse oplysninger skal gives månedsvis.

For virksomhederne opleves dette som dobbeltindberetninger, fordi oplysningerne er beslægtede. Det er derfor besluttet, at SKAT og Danmarks Statistik har iværksat et projekt, der skal samordne indberetningerne vedrørende eksporthandlen. Det er formålet at virksomhederne skal kunne foretage indberetningerne til SKAT og Danmarks Statistik som én indberetning i én arbejdsgang.

 

 

Listesystemet/ halvår

1.1 – 31.3

Kvartalsvis indberetning. Fristen følger momsangivelsen, således, at der for momspligtige med månedsafregning skal indberettes den 1 i måneden efter udløbet af afregningsperioden. Der er ingen betaling knyttet til indberetningen.

Listesystemet/

kvartal

1.1 – 31.3

Kvartalsvis indberetning. Fristen følger momsangivelsen, således, at der for momspligtige med månedsafregning skal indberettes den 10. i måneden efter udløbet af afregningsperioden. Der er ingen betaling knyttet til indberetningen.

A-skat/ AM-bidrag/ Store virksomheder

1.1 – 31.1

Den sidste bankdag i afregningsperioden.

Nej. Det er ikke praktisk muligt at flytte det administrative arbejde med denne indberetning til den 15. i en måned uden også at flytte betalingstidspunktet. Det er tidligere beregnet, at det koster ca. 425 mio. kr. at rykke betalingsfristen 15 dage frem, således at indberetning og betaling falder på den 15. i måneden efter afregningsperioden. Se svar på spørgsmål  S 6910 fra samlingen 2005/2006.

A-skat/AM-bidrag/ Små virksomheder

1.1 – 31.1

Den 10. i måneden efter afregningsperioden.

Nej. Det er ikke praktisk muligt at flytte det administrative arbejde med denne indberetning til den 15. i en måned uden også at flytte betalingstidspunktet. Det er tidligere beregnet, at det koster ca. 18 mio. kr. at rykke betalingsfristen frem til den 15. i måneden efter afregningsperioden. Se svar på spørgsmål S 6910 fra samlingen 2005/2006.

AM-bidrag/ pensions-institutter

Kalenderåret

Den 1. september i afregningsåret indberettes og betales acontobidrag.

 

Den 1. april i året efter afregningsperioden indberettes og betales det endelige bidrag for året.

Ja – virksomhederne har mulighed for frivilligt at indberette acontobidraget den 15. august i afregningsperioden. Samtidig kan virksomheden vente med den faktiske betaling til den 1. september. Dette kan gennemføres ved brug af netbank. Herved forringes virksomhedernes likviditet ikke selvom virksomheden ønsker at samle det administrative arbejde på den 15. i en måned.

Tilsvarende kan indberetningen af det endelige bidrag for året foretages den 15. april efter afregningsperioden.  Benyttes netbank kan virksomheden vente med at gennemføre betalingen til den 1. april, hvorved virksomhedens likviditet ikke forringes.

Stempelafgift

1.1 – 31.1

8 dage efter afregningsperioden.

Nej. Det er ikke praktisk muligt for virksomhederne at flytte det administrative arbejde med denne indberetning til den 15. i en måned, uden samtid at flytte betalingstidspunktet.

Gebyr-dæk

1.1 – 31.1

30. dage efter perioden

Ja – virksomhederne kan vælge frivilligt at lave det administrative arbejde med indberetningen den 15. i måneden efter afregningsperioden. Det svarer til 15 dage før sidste frist for at indberette. Samtidig kan virksomheden vente med at gennemføre den faktiske betaling til 30 dage efter afregningsperioden. Herved forringes virksomhedens likviditet ikke. Udskydelsen af betalingen kan gennemføres ved brug af netbank eller PBS leverandørservice.

Gebyr-akkumulatorer

1.1 – 31.1

30. dage efter perioden

Ja - virksomhederne kan vælge frivilligt at lave det administrative arbejde med indberetningen den 15. i måneden efter afregningsperioden. Det svarer til 15. dage før sidste frist for at indberette. Der er ikke knyttet betaling til indberetningen. Der er tale om en ordning, som skal hvile i sig selv. Da ordningen gav overskud er betalingen sat til 0 kr. Ordningen henhører under Miljøministeriet, som har oplyst, at miljøministeren i februar 2008 vil fremsætte et lovforslag på batteriområdet. Det forventes, at lovforslaget vil medføre, at reglerne om gebyrer på blyakkumulatorer vil blive ophævet, idet håndtering af batterier bliver underlagt producentansvar, hvorefter producenterne selv skal administrere en finansiering af affaldshåndteringen.

PAL-skat aconto

 

PAL-skat endelig

Forsikringsselskaber har kalenderåret.

 

For bankordninger er perioden 1. december til 30. november.

Forsikringsselskaber indberetter acontobeløb den 15. december og endelig afregning den 15. juli i året efter afregningsperioden.

Pengeinstitutter laver kun endelig opgørelse. Den skal indgives senest den 15. december efter udløbet af afregningsperioden.

De gældende frister er allerede samlet på den 15. i en måned. Der er fremsat forslag til ny lovgivning på området, der efter forslaget skal have virkning fra og med indkomståret 2008 for pensionsordninger i udenlandske pensionsinstitutter og fra og med indkomståret 2010 for pensionsordninger i danske pensionsinstitutter.

Efter forslaget ændres indkomståret for pengeinstitutordninger til kalenderåret. Pengeinstitutterne indsender endelig opgørelse og betaler skatten den 15. januar året efter indkomståret. Pensionsinstitutterne indsender endelig opgørelse og betaler skatten med renter den 31. marts året efter indkomståret. Renterne beregnes af den endelige skat for indkomståret fra den 20. februar i året efter indkomståret til den 31. marts i året efter indkomståret.

Hvis pensionsinstituttet vælger frivilligt at indberette og betale den 15. marts i stedet for først den 31. marts, sÃ¥ betales der kun renter frem til den 15. marts. Hvis pensionsinstituttet vælger at indberette og betale 16 dage tidligere end loven kræver, sÃ¥ kan arbejdet med denne indberetning rykkes frem til den 15. i mÃ¥neden.

Selskabsskat og erhvervsdrivende fonde/selvangivelse.

Indkomståret.

Juridiske personer skal indgive selvangivelse senest 6 måneder efter indkomstårets udløb. Udløber indkomståret i perioden fra den 1. februar til den 31. marts er fristen senest den 1. august i samme år.

Ja. Det er altid muligt frivilligt at lave selvangivelsen 15 dage før fristen udløber. Herved kan det administrative arbejde samles på den 15. i en måned.

Acontoskat (ordinære og yerligere frivillige beløb)

Indkomstår

Ordinære aconto rater den 20. marts og 20. november. Det samme gælder for yderligere frivillig acontoskat.

Der er ikke angivelser for de ordinære rater. De er regnet ud på forhånd af SKAT. Der er således kun tale om en opkrævning. Selskaberne kan frivilligt lave det administrative arbejde med indbetalingen den 15. marts henholdsvis den 15. november uden at selskabet likviditet herved ændres. Det kan eksempelvis ske ved brug af netbank eller PBS leverandørservice.

Tilsvarende kan yderligere frivillig acontoskat indbetales den 15. marts og den 15. november.

Lønsumsafgift

Månedsvis eller kvartalsvis afhængig af metode.

Der skal angives og betales 15 dage efter henholdsvis månedens eller kvartalets udløb.

Lønsumsafgiften skal indberettes og betales på den 15. i en måned.

 

Byrdekomitéen på Søfartsområdet har foreslået, at der bruges samme indberetningsfrist for lønsum som den der gælder for moms. På momsområdet er der forskellige frister afhængig af om virksomheden har månedsvis, kvartalsvis eller halvårlig afregning af moms. Se ovenfor om moms. Det afvises, at udskyde indberetning og betaling af lønsumsafgift fra den 15. i måneden til de gældende momsfrister, da dette vil koste staten provenu.

 

Der betales ikke bÃ¥de moms og lønsumsafgift af samme varehandel. Momspligtige kan dog godt samtidig betale lønsumsafgift, men ikke af de samme vare. For virksomheder, som bÃ¥de betaler lønsumsafgift og moms kan det dog godt lade sig gøre at samle de løbende indberetninger til samme dag i mÃ¥neden. Det kan gennemføres, hvis virksomheden - som nævnt ovenfor under moms – frivilligt vælger at fremrykke indberetningen af moms. Fremrykning af det administrative arbejde med indberetning og betaling kan ske uden at virksomhedens likviditet forringes, hvis virksomheden bruger netbank eller PBS leverandørservice.Â