Folketingets Skatteudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

 

 

Dato:            17. oktober 2007

 

 

 

 

 

Lov om ændring af registreringsafgiftsloven og vægtafgiftsloven (lovforslag nr. L 217)

 

 

Før sommerferien vedtog Folketinget ovennævnte lovforslag, som forinden var blevet sendt i høring, og som Camping Branchen kommenterede ved vedlagte høringssvar af 01.05.2007. Der blev ved den lejlighed ikke taget hensyn til Camping Branchens bemærkninger. I mellemtiden har vi i branchen haft lejlighed til at konstatere, hvorledes lovgivningen har haft indflydelse på branchens salg af autocampere. Det var vores opfattelse, at regeringen oprindeligt ikke havde til hensigter, at rigtige autocampere skulle rammes negativt af forslaget. Det er imidlertid desværre ikke tilfældet. Tvært imod, hele leveringskæden i branchen berøres negativt via stor frustration over ikke at være i stand til at kalkulere priser, og i det omfang man kan, indebærer det en væsentlig forøgelse af de administrative byrder. Denne problemstilling gør sig i øvrigt også gældende hos Skat. Sidst men ikke mindst må forbrugerne konstatere stigende priser specielt for de mindre autocampere.

 

 

Den nye lov indebærer, at agenterne og forhandlerne skal udarbejde 2 kalkulationer for hver autocamper. Dette er forårsaget af, at man skal beregne registreringsafgiften efter de normale personbilsregler (180%) samt efter de gamle regler (60% reglen). Den afgiftsberegningsmodel, der giver Staten det største provenu, skal anvendes for den pågældende autocamper.

 

 

Principperne i de to regelsæt er vidt forskellige, hvilket betyder, at forbrugeren ikke kan få oplyst en korrekt pris. En korrekt pris vil nemlig afhænge af, hvilket ekstraudstyr forbrugeren ønsker i bilen. Kan ekstraudstyret tilskrives bildelen, kan det være det, der får beskatningsreglerne til at blive efter personbilsreglerne, men hvis ekstraudstyret er til bo delen, kan det være årsagen til, at det bliver den gamle 60% regel, man skal anvende. Udsalgsprisen er meget afhængig af, hvilken en af reglerne, der skal lægges til grund for afgiftsberegningen. Samtidigt er der et utal af ekstraudstyr, som såvel bildelen som bo delen kan indrettes med, men hvad er prisen på dette ekstraudstyr? Prisen er helt forskellig alt efter hvilken beskatningsregel, man skal anvende (180% eller 60%).

 

 

Her til kommer, at langt de fleste producenter ikke oplyser, hvad deres bildel og hvad bo delen koster. I de tilfælde vil det bero på et skøn, men hvad er så inkluderet i dette skøn, og hvem hæfter, såfremt det efterfølgende viser sig, at skønnet var forkert, og det ekstraudstyr, man troede var inkluderet, så alligevel ikke var det, f.eks. klimaanlæg, tågelygter og køleskab?

 

 

De nuværende regler, hvor man ved hvert enkelt køretøj skal anvende to forskellige regler, er noget makværk, som i praksis er helt uhåndterligt for alle implicerede parter, herunder også for Skat.

 

 

Skulle man så som konsekvens nøjes med et regelsæt, så ville situationen for alle være mere entydig, fordi man f.eks. ville være i stand til at kalkulere prisen på ekstraudstyret. Nøjes man med at skulle anvende personbilbeskatningsreglerne (180%) er spørgsmålet så, om man kan fremskaffe de nødvendige oplysninger, der skal ligge til grund for beregningsgrundlaget? I de fleste tilfælde, vil det ikke være muligt, og derfor skal beregningsgrundlaget være baseret på et skøn, med en mulig konkurrenceforvridning til følge, hvilket ingen kan være tjent med.

 

 

Vel vidende, at regeringen med de nye regler ønsker at stoppe MPV bilernes misbrug af registreringsafgiftsreglerne for autocampere, kan Camping Branchen alligevel kun anbefale, at man går tilbage til de gamle regler, der stillede fysiske betingelser, for hvornår der er tale om en autocamper, fordi disse regler er til at håndtere for alle parter. Camping Branchen er dog store modstandere af, at MPV bilerne misbruger registreringsafgiftsreglerne for autocampere – det er jo MPV bilernes skyld, at Camping Branchen i dag sidder med de beskrevne problemer.

 

 

I Camping Branchen mener vi, at vi kan opnå samme udelukkelse af MPV bilernes misbrug af registreringsafgiftsreglerne for autocampere, ved at stille yderligere fysiske krav til autocamperen. Her mener vi, at man kunne tilføje, at en autocamper ud over de allerede beskrevne krav tillige skal være udstyret med et fast installeret toilet og badekabine, at autocamperen entydigt skal være udstyret til, at den kan anvendes som autocamper, samt at kvaliteten på det der til anvendte udstyr, skal være af en sådan kvalitet, at det kan holde til den belastning, det vil blive udsat for, såfremt det gennem et helt år vil blive brugt efter formålet hver dag. Ved at stille sådanne krav, er vi i Camping Branchen overbevist om, at man effektivt kan lukke for MPV bilernes misbrug af registreringsafgiftsreglerne for autocampere. Skulle det imod forventning ikke være tilfældet, vil Camping Branchen gerne være med til, at man stiller endnu strengere krav til, hvorledes man kan definere en autocamper – vi har fælles interesser.

 

 

Situationen i branchen er i dag så kaotisk, at handlen med autocampere næsten har ligget brak, siden den ny lov blev vedtaget. Det har heller ikke været muligt at sætte en 2008 sæson i gang med nye priser – idet ingen kan beregne dem.

 

 

Det er eventyrligt vigtigt for Camping Branchen, at de nye regler bliver ændret igen, til noget branchen kan arbejde med i dagligdagen, og som ikke indebærer, at prisen på rigtige autocampere stiger, eller at der opstår konkurrenceforvridning, hvor afgiftsberegningen er årsag.

Camping Branchen vil derfor appellere til, at de eksisterende regler hurtigst muligt igen ændres i retning af de gamle regler med en skærpelse af definitionen af, hvad en autocamper er.

 

 

På forhånd tak.

 

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 Peter Outzen                               John Baltzer Jensen                        Per Lippert-Scherwin

formand                             formand for autocamperudvalget               sekretariatschef