Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Dato:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 1. maj 2007
Vores ref.:Â Â Â Â Â PIN - tlf. 33746417, fax 33746480, e-mail: [email protected]
I Camping Branchen, som er campingerhverves hovedorganisation og repræsenterer ca. 90% af branchens forhandlere af autocampere og campingvogne, er vi meget overraskede over, at det ovennævnte lovforslag ikke er blevet sendt til høring hos os, når det omfatter ændringer i registreringsafgiften for autocampere. Vi tillader os dog alligevel at give udtryk for følgende i den forbindelse:
Vi har fuldt forståelse for, at regeringen forsøger at begrænse antallet af MPVer, der indregistreres som autocampere, idet det forårsager problemer for de rigtige autocampere, og Camping Branchen var derfor også for nogle år siden med til at foreslå, at man stillede krav til, at autocampernes totalvægt skulle være minimum 2 t, samt at de skulle have mindst 4 sovepladser, for at man skulle kunne anvende 60% reglen, der gælder indregistrering af autocampere. Disse krav er dog fortsat kun relevante, såfremt man ikke på anden vis begrænser MPVernes muligheder for at blive indregistreret som autocampere. Vi vil derfor foreslå, at de fjernes, såfremt forslaget om at dele autocamperen i en indregistreringspligtig bildel og en afgiftsfri campingdel vedtages, idet de nævnte forudsætninger i så fald er overflødige, og kun begrænser producentens/forhandlerens muligheder for at indfri kundens behov.
Vi er dog ikke fortalere for, at den hidtil gældende 60% beskatningsregel erstattes af det ny forslag om at dele autocamperne op i en afgiftspligtig bildel og en afgiftsfri campingdel, fordi det indebærer betydelige problemer at skille en autocamper i de to dele. Dette skyldes, at der findes forskellige modeller – hel- og halvintegrerede samt alkovemodeller. I en helintegreret autocamper er førerhuset en specialkonstruktion, der bevirker, at føreren sidder i campingdelen, også når autocamperen kører. I alkovemodellerne sættes i princippet en campingvogn sammen med en førerkabine, som man så åbner op til. Tæller specialkabinen i den helintegrerede vogn med til campingdelen eller bildelen? Hvis den tæller med til bildelen, så vil denne type autocamper, der absolut er den mest miljørigtige grundet et væsentlig lavere brændstofforbrug, blive afgiftsmæssigt dårligere stillet end ved den meget mere brændstofbrugende alkovemodel, hvor førerkabinen og campingkabinen er lette at adskille i forhold til hinanden.
Der findes også store producenter, der køber tusindvis af vogne ind fra Fiat eller andre producenter, og så er der den lille specialopbygger, der måske årligt kun køber 5 – 10 vogne af samme mærke. Den lille specialopbygger betaler i sagens natur væsentlig mere for den samme bil, end de store producenter gør. Skal det betyde, at registreringsafgiften så også bliver højere for bildelen hos den lille producent end hos den store til trods for, at de er helt identiske? Det kan vi ikke forestille os, at regeringen ønsker. Vi vil derfor foreslå, at man i så fald lægger den laveste pris til grund for beskatningen, da man ellers hos den store producent beregner registreringsafgiften på en større værdi, end hvad bildelen repræsenterer, hvilket betyder, at man begynder at pålægge camping en indregistreringsafgift, hvilket vi absolut ikke kan støtte.
Hvis man undlader at ændre reglerne for autocampere, er vi godt klar over, at man stadigvæk har problemet med MPVerne – der som sagt også er en torn i øjet på Camping Branchen, men for at eliminere dette problem foreslår vi i stedet, at man tilføjer til de eksisterende krav, at en autocamper også skal være udstyret med et fast badeværelse, som ikke på nogen måde kan foldes sammen, campinginteriør og en egenvægt på mindst 2.500 kg. Sådanne krav vil MPVerne ikke kunne opfylde.
Ønsker man fra regeringens side alligevel bibeholde den foreslåede deling af autocampere i en bil- og campingdel, så bør man også gøre det konsekvent. Hermed mener vi, at man ikke skal kunne anvende begge regler samtidigt, da de baseret på to forskellige principper, henholdsvis en gennemsnitbetragtning og en stykbetragtning. Man må vælge, hvilket et af principperne man vil følge.
Da 60% reglen blev indført, var den udtryk for en blandingskalkulation, hvor visse biler sandsynligvis slap lidt for billigt, og andre blev lidt for dyre, men samlet set blev slutresultatet, at man kun beskattede køretøjet, mens campingdelen forblev afgiftsfri.
Som vi fortolker det forelagte forslag, vil man nu indføre et stykprincip, hvor man beskatter bildelen som en personbil og holder campingdelen afgiftsfri. Samtidigt vil man dog bibeholde gennemsnitsbetragtningen (den gamle 60% regel), såfremt den beregnede afgift af bildelen skulle blive mindre end afgiften beregnet efter 60% reglen. Hvis denne fortolkning af forslaget er korrekt, så har regeringen hermed indført beskatning af camping, fordi bildelens værdi ikke er tilstrækkelig til at retfærdiggøre beskatningsgrundlagets størrelse.
Indførelse af en sådanne beskatning af camping er helt uacceptabel for os, og vi kan ikke se, hvad denne beskatning har at gøre i et provenu neutralt lovforslag, der os bekendt har til formål at reducere CO2 udslippet og forbedre trafiksikkerheden. Har regeringen til hensigt at stille lovforslag om beskatning af camping, sejlads eller andre ferieformer, bør man lægge det åbent frem, men vi tror ikke, det er i overensstemmelse med skattestoppet, og vi kan ikke forestille os, at det vil være særligt populært i befolkningen.
Camping Branchen støtter således regeringens mål med forslaget om at reducere antallet af MPVer indregistreret som autocampere, men af mere pragmatiske årsager foretrækker vi en opstramning af de eksisterende regler som anført. Ønsker man alligevel at fastholde det ny forslag, er det vigtigt, at man så helt ophører med anvendelsen af den gamle 60% regel, samt at man sikrer, at identiske biler får identisk indregistreringsafgift, baseret på det laveste beregningsgrundlag, så man ikke begynder at indføre en ny indregistreringsafgift på camping. Det er ligeledes vigtigt, bl.a. af miljøhensyn, at man ikke skaber grobund for afgiftsspekulation mellem de forskellige autocampermodeller (hel- og halvintegrerede samt alkovemodellerne), hvorfor vi foreslår, at kabinen grundlæggende altid regnes med som værende en del af campingdelen, som det ved alle modeller også udgør langt størstedelen af.
Vi står gerne til rådighed for uddybende oplysninger eventuelt ved afholdelse af er møde, hvis det skulle ønskes.
Med venlig hilsen
Peter Outzen                         Per Lippert-Scherwin
Formand                              sekretariatschefÂ