30. september 2008

Supplerende samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 7. oktober 2008

 

Dagsordenspunkt 3a:           Bekæmpelse af momssvig:

                                            i) Svigsbekæmpelse

 

Resumé

Der ventes en drøftelse af Kommissionens forslag til forskellige ændringer af momsdirektivet og samarbejdsforordningen med henblik på at modvirke momssvig ved transaktioner inden for EU. Forslaget afkorter eksempelvis perioden og fristen for virksomhedernes indgivelse af lister over EU-handel samt fristen for medlemslandenes informationsudveksling om listeoplysningerne, fra kvartalet til måneden. Formandskabet sigter efter politisk enighed på mødet.

 

KOM(2008) 147

 

Baggrund

Ved etableringen af det Indre Marked indførtes et fælles momssystem, hvorefter direkte handel med varer mellem momspligtige virksomheder (Business to Business - B2B) inden for det Indre Marked skal ske momsfrit. Momsen skal således først betales, når varen sælges til forbrugerne i et medlemsland efter dette lands nationale momssats(er). 

                    

Som afløsning af grænsekontrollen blev det såkaldte listesystem udviklet til at kontrollere B2B-handlen med varer inden for EU. Listesystemet indebærer, at momspligtige virksomheder med B2B-leveringer (eksport) skal anføre disse på periodevis listeangivelser til skattemyndighederne, mens momspligtige virksomheder med B2B-erhvervelser (import) skal anføre disse på den indenlandske momsangivelse til skattemyndighederne.

 

Skattemyndighederne i leveringsmedlemslandet skal herefter lægge listeangivelserne om EU-leveringer B2B ind et fælles it-system for udveksling af informationer om moms (VAT Information Exchange System - VIES), således at skattemyndighederne i de andre medlemslande, med henblik på kontrol af den momsmæssige behandling af B2B-handelen, vil kunne afstemme leveringerne ifølge listeangivelserne med erhvervelserne anført på de indenlandske momsangivelser.

 

Efter det gældende direktiv om det fælles momssystem, 2006/112/EF, skal virksomhederne indgive lister for EU-leveringer B2B kvartalsvist. Direktivet giver visse medlemslande adgang til at fastsætte en længere listeperiode end kvartalet, dog højst ét år, for virksomheder med en begrænset årlig totalomsætning og EU-leveringer B2B af en begrænset størrelsesorden hver især. Endvidere har medlemslandene adgang til hver især at fastsætte fristen for indgivelsen af listerne, uanset om listeperioden er kvartalet eller en længere periode.

 

Tilsvarende følger det af den nugældende forordning om medlemslandenes administrative samarbejde om moms, 1798/2003, at medlemslandenes skattemyndigheder skal lægge listeangivelserne af EU-leveringer B2B ind i VIES hurtigst muligt, dog senest inden for en frist på et kvartal fra udløbet af angivelsesperioden. Myndighedernes oplysningsfrist i forhold til VIES ifølge forordningen sætter således grænser for medlemslandenes adgang til efter direktivet at fastsætte virksomhedernes frist for indgivelse af listeangivelserne. 

 

Tid er en væsentlig faktor i bekæmpelsen af momssvig, hvorfor flere medlemslande samt Kommissionen anser det for en barriere for en effektiv bekæmpelse af momssvig, at perioden og indgivelsesfristen for virksomhedernes listeangivelser samt skattemyndighedernes oplysningsfrist i forhold til VIES hver især udgør kvartalet.

 

På mødet i juni 2007 opfordrede ECOFIN ved rådskonklusioner Kommissionen til at fremsætte forslag om at afkorte perioden og indgivelsesfristen for virksomhedernes listeangivelser fra kvartalet til måneden samt tilsvarende at afkorte skattemyndighedernes oplysningsfrist i forhold til VIES fra kvartalet til måneden. 

 

Endvidere fremkom EU’s Revisionsret i januar 2008 med en beretning med kritik af medlemslandenes hidtidige administrative samarbejde om moms efter forordning 1798/2003, når det gælder bekæmpelse af momssvig. Revisionsretten anbefaler i sin beretning bl.a. en radikal opstramning af tidsfristerne for indsamling og registrering af oplysninger i VIES samt at udbygge mulighederne for krydskontrol mellem leveringer og erhvervelser B2B inden for EU.  

 

Indhold

Kommissionen fremsatte den 18. marts 2008, KOM(2008)147, forslag til forskellige ændringer af direktiv 2006/112/EF om det fælles momssystem og af forordning 1798/2003 om medlemslandenes administrative samarbejde om moms med henblik på at modvirke momssvig ved transaktioner inden for EU.

 

Kommissionen har anført følgende formål med det oprindelige forslag:

·        Skattemyndighederne i medlemslandene fÃ¥r hurtigere adgang til informationer om samhandelen inden for EU for at kunne bekæmpe momssvig effektivt.

·        Harmoniseret periodisering og særskilt angivelse af EU-erhvervelser af tjenesteydelser B2B, sÃ¥ledes at der kan foretages krydsrevision med oplysninger om EU-leveringer af samme tjenesteydelser.

·        En betydelig forenkling for virksomhederne, idet skattemyndighederne i medlemslandene forpligtes til at modtage momsangivelser og listeangivelser over B2B-leveringer inden for EU ved elektronisk filoverførsel fra virksomhederne.

 

Formandskabets kompromisforslag indeholder følgende:

1.      Hvis en tjenesteydelse, omfattet af omvendt betalingsforpligtelse som EU-erhvervelse B2B, ikke er faktureret eller afregnet i løbet af Ã¥r 1, skal leverandøren udstede faktura og erhverver afregne momsen hver 31. december fra og med Ã¥r 2, sÃ¥ længe leveringen af ydelsen ikke er afsluttet.

2.      Virksomhederne skal have adgang til at indgive listeangivelser af B2B-leveringer af varer og tjenesteydelser inden for EU ved elektronisk filoverførsel.

3.      Virksomheder, der har EU-leveringer af varer og tjenesteydelser B2B, skal som hovedregel indgive lister over hver mÃ¥neds leveringer.

4.      Virksomheder, der har EU-leveringer B2B af varer, som ikke i et igangværende kvartal eller de fire forudgÃ¥ende kvartaler overstiger 50.000 euro, svarende til 200.000 euro pÃ¥ Ã¥rsbasis, skal have adgang til at anvende kvartalet som listeperiode.

5.      Virksomheder, der har EU-leveringer B2B af tjenesteydelser, og som ikke samtidig er uden for undtagelsesreglen efter pkt. 4, skal have adgang til at anvende kvartalet som liste periode.   

6.      Der er samlet én mÃ¥neds frist fra udløbet af listeperioden, uanset dennes længde, for leveringsvirksomhederne til at indgive listeangivelserne til myndighederne, og for leveringsmedlemslandet til at lægge listeangivelserne ind i VIES.

7.      De foreslÃ¥ede ændringer skal træde i kraft pr. 1. januar 2010, hvilket er samtidig med ”momspakken”.

 

Formandskabet har anført, at momssvig ved grænseoverskridende transaktioner typisk involverer store millionbeløb ved varehandel, og at der i afvejningen mellem en effektiv bekæmpelse af momssvig i forhold til de administrative byrder for virksomhederne er et sagligt grundlag for, at virksomheder med et nærmere afgrænset omfang af EU-leveringer af varer kan bevare kvartalet som listeperiode, og at virksomheder med EU-leveringer af tjenesteydelser kan anvende kvartalet som listeperiode.   

Hjemmelsgrundlag 

EF-traktatens artikel 93, der kræver høring af Europa-Parlamentet og enstemmig vedtagelse af medlemslandene.

Nærhedsprincippet

Kommissionen anfører, at forslaget ændrer eksisterende fællesskabslovgivning, der kun kan ændres ved ny fællesskabslovgivning. Da forslaget endvidere begrænser sig til en tilpasning af de eksisterende bestemmelser, der har vist sig uegnede, anser Kommissionen forslaget for at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

Regeringen er enig i Kommissionens vurdering.

Europa-Parlamentets udtalelser

Der foreligger endnu ikke en udtalelse.

Konsekvenser for gældende dansk ret

Forslaget vil medføre ændringer i den danske momslov og momsbekendtgørelsen.

Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser

SKAT har tidligere vurderet, at måned som periode og som frist for danske virksomheder og SKAT til at indgive lister over EU-leveringer B2B af varer og tjenesteydelser vil medføre administrative engangsudgifter på 3,5 - 4,5 mio. kr. til omstilling af SKAT’s it-systemer.

Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsreguleringen har tidligere gennemført en måling af de administrative byrder for danske virksomheder som følge af forslaget om måned som listeperiode. Denne måling viste en forøgelse af de administrative byrder fra nuværende niveau på 11 mio. kr. med 38 mio. kr. til 49 mio. kr.

En senere måling på baggrund af formandskabets kompromisforslag har vist, at hvis Danmark udnytter de foreslåede undtagelsesregler ifølge kompromisforslaget til at gennemføre de maksimalt lempeligste regler for danske virksomheder, vil det medføre en forøgelse af de administrative byrder fra nuværende niveau på 11 mio. kr. med 25 mio. kr. til 36 mio. kr.

Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Grundnotat blev oversendt til udvalget den 21. april 2008, og supplerende grundnotat med høringssvar blev oversendt til udvalget den 10. juni 2008.

Høring

Grundnotat om Kommissionens forslag om at afkorte perioder og frister i listesystemet m.v. med henblik på at modvirke momssvig blev sendt i høring hos relevante danske myndigheder og interesseorganisationer m.v. med svarfrist den 30. april 2008.

 

Interesseorganisationerne Foreningen Danske Revisorer (FDR), Foreningen af Statsautoriserede Revisorer (FSR), Forsikring & Pension samt Danske Industri (DI) har generelt kritiseret forslaget for, at det indeholder generelle stramninger af perioder og frister og dermed forøger de administrative byrder for danske virksomheder, set i forhold til, at forslagets officielle formål er at modvirke momssvig, og at anti-svig-foranstaltninger burde være mere målrettede.     

Endvidere har FSR og DI hver for sig anmodet om præciseringer af forslaget om periodisering af momsens forfald, når B2B-leveringen af en tjenesteydelse inden for EU, omfattet af omvendt betalingsforpligtelse, strækker sig ud over tolv måneder. Det er efterfølgende præciseret, at det er leverandøren, der skal udstede fakturaen med henblik på erhververs momsafregning, og at udstedelsen af faktura og momsafregning skal ske pr. 31. december i år 2. Disse præciseringer må anses at imødekomme FSR’s og DI’s anmodninger.     

Medarbejderorganisationen Dansk Told & Skatteforbund (DTS) har anført, at der er behov for en oplysningskampagne om korrekt angivelse af EU-handel, idet der i dag optræder en hel del fejl i angivelserne af EU-handel med varer.

Holdning

Dansk holdning

Regeringen prioriterer bekæmpelse af skatte- og momssvig højt, men foretrækker målrettede tiltag imod svig - svarende til den danske FairPlay-lovgivning - frem for strammere regler for alle virksomheder.    

Regeringen har betænkeligheder mht. de dele af forslaget, der afkorter perioder og frister for virksomheder. Der er ikke garanti for, at kortere perioder og frister vil medføre mindre svindel, hvorimod de øgede administrative byrder for alle virksomheder umiddelbart kan måles.

Regeringen kan tilslutte sig de tekniske dele, som ikke eller kun i mindre grad må anses at forøge de administrative byrder for danske virksomheder herunder periodisering af momsen ved EU-levering af tjenesteydelser B2B (omfattet af omvendt betalingsforpligtelse) samt listeangivelser via elektronisk filoverførsel.

Regeringen støtter, at der bør være en undtagelse fra en ny hovedregel om månedlig listeperiode. Beløbsgrænsen for de virksomheder, der kan omfattes af undtagelsen om kvartalsvis listeperiode for varehandel, bør dog være betydeligt højere end 50.000 euro.

Andre medlemslandes holdninger

Der ventes at være en række forskellige holdninger til formandskabets kompromisforslag. Nogle lande støtter en kortere periode og frist for indgivelse af oplysninger, mens andre indtager en skeptisk holdning.