|
|
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 15.-16. oktober 2008
a) Den økonomiske situation, herunder EMU@10
b) Situationen på de finansielle markeder og europæisk tilsyn
c) Udviklingen i olie- og råvarepriser
2. Finansielle tjenesteydelser
a) Solvens II
- Generel tilgang
                 KOM(2007) 0361, KOM(2008) 0119
b) Finansielle tjenesteydelser i detailleddet
                - Rådskonklusioner
3. Skat
a) Bekæmpelse af momssvig
i) Svigsbekæmpelse
- Generel tilgang
        KOM(2007) 0147
ii) EUROFISC
- RÃ¥dskonklusioner
                           KOM(2007) 0758
b) Nedsat moms
- Opfølgning på uformelt ECOFIN
4. Eventuelt
Der fremsendes dokumenter vedrørende følgende dagsordenspunkter, som skønnes at vedrøre Skatteudvalgets ansvarsområde:
3.      Skat
a) Bekæmpelse af momssvig
i) Svigsbekæmpelse
- Generel tilgang
        KOM(2007) 0147
ii) EUROFISC
- RÃ¥dskonklusioner
                           KOM(2007) 0758
b) Nedsat moms
- Opfølgning på uformelt ECOFIN
Kommer snarest.
Resumé
Formandskabet ventes at fremlægge udkast til rådskonklusioner vedrørende godkendelse af retningslinjer for Eurofisc - en ordning for samarbejde mellem alle medlemslande om hurtig udveksling af informationer med henblik på bekæmpelse af momssvig.
Baggrund
I Meddelelsen af 23. november 2007, KOM(2007)758 endelig, præsenterede Kommissionen en række praktiske idéer til at effektivisere bekæmpelsen af momssvig, og opfordrede samtidig Rådet til at give politisk vejledning til det videre arbejde i ad hoc-gruppen om en fælles anti-momssvig-strategi.
Kommissionen gjorde opmærksom på, at hurtig informationsudveksling mellem medlemslande om svigstilfælde og svigagtige personer udgør et betydningsfuldt redskab i bekæmpelsen af momssvig. Kommissionen henviste til, at hurtig informationsudveksling er en del af det uformelle EUROCANET-samarbejde hvori en tredjedel af medlemslandene deltager. Kommissionen overvejede derfor etableringen af en uformel struktur bestående af embedsmænd fra medlemslandenes skattemyndigheder mhp. informationsudveksling.
Ved mødet den 4. december 2007 noterede RÃ¥det sig Kommissionens Meddelelse og opfordrede Kommissionen til at fortsætte arbejdet med at forbedre medlemslandenes hÃ¥ndtering af det fælles momssystem. PÃ¥ den baggrund overvejede ekspertgruppen inden for anti-momssvig-strategi at etablere projektet â€Eurofisc†med det formÃ¥l at forbedre medlemslandenes administrative samarbejde.
Ved RÃ¥dets møde den 14. maj 2008 udtalte Kommissionen, at den i november 2008 vil fremsætte et forslag til ændring af RÃ¥dets forordning (EF) nr. 1798/2003 af 7. oktober 2003 om medlemslandenes administrative samarbejde om moms, idet ændringsforslaget vil indeholde bestemmelser, sÃ¥ledes at Eurofisc kan komme til at fungere pÃ¥ ordentlig vis. Kommissionen har indledningsvis gennemført en juridisk analyse af de nødvendige ændringer. Â
En række medlemslande, herunder Danmark, har indledt et uformelt samarbejde om hurtig udveksling af oplysninger til bekæmpelse af momskarruselsvig. Det gælder f.eks. oplysninger til at identificere personer og virksomheder, der evt. gentagne gange under forskelligt navn indgår i momskarruseller og således lukker en virksomhed, inden der er afregnet moms med skattemyndighederne. Det gælder også oplysninger til at afdække nye virksomhedskonstruktioner, som har til hensigt at begå bedrageri.
â€EUROCANET†indeholder forskellige elementer af â€early warning†og fælles risikoanalyse, der kan identificere potentielle risici for svindel. Samarbejdet bygger pÃ¥ en centraliseret model og er organiseret ved, at de deltagende medlemslande sender oplysningerne til Belgien, der samler og videregiver oplysningerne til de øvrige deltagende lande.
Det er almindeligt anerkendt, at EUROCANET-samarbejdet har haft en positiv effekt pÃ¥ det administrative samarbejde til bekæmpelse af momskarruselsvig for de deltagende medlemslande. Derfor har der været en interesse for at finde en fælles ordning for svigsbekæmpelse, som alle medlemslande vil kunne deltage i, uden at effektiviteten og hurtigheden i EUROCANET-arrangementet sættes over styr. Denne ordning kaldes â€EUROFISCâ€.
På embedsmandsplan er der opnået enighed om følgende retningslinjer:
· Eurofisc skal være et decentralt netværk for udveksling af informationer mellem medlemslandene om momssvig, idet enhver af Eurofisc’s opgaver skal være koordineret.
· Eurofisc skal respektere fire grundlæggende principper:
1. Frivilligt for hvert enkelt medlemsland at deltage i de enkelte opgaver inden for netværket,
2. aktiv deltagelse i informationsudveksling,
3. datasikkerhed ved informationsudveksling, og
4. ingen yderligere byrder for virksomhederne.
· Eurofisc’s funktion bliver organiseret ved aftale mellem de deltagende medlemslande og med Kommissionens bistand. Dens opgaver bliver udført af embedsmænd, der er eksperter i skatte- og momssvig, og som er udsendt af medlemslandene. Deres arbejde bliver ledet af koordinatorer, udpeget af embedsmændene selv. Eurofisc’s aktiviteter vil regelmæssigt blive evalueret af medlemslandene.
· Eurofisc’s opgaver vil i første omgang angå etableringen af et tværnationalt instrument til early warning med henblik på bekæmpelse af momssvig samt koordination af medlemslandenes informationsudveksling og arbejde på baggrund af den modtagne early warning.
Formandskabet ventes at fremlægge udkast til rådskonklusioner vedrørende godkendelse af retningslinjerne for Eurofisc. Endvidere ventes rådskonklusionerne at notere sig, at Kommissionen i efteråret 2008 fremsætter et forslag til ændring af forordning 1798/2003 om medlemslandenes administrative samarbejde om moms. Kommissionen opfordres til i dette ændringsforslag at medtage bestemmelser, således at Eurofisc kan etableres snarest muligt i overensstemmelse med de vedtagne retningslinjer. Endelig ventes rådskonklusionerne at notere sig, at Kommissionen undersøger mulighederne for, at medlemslandene vil overlade yderligere opgaver til Eurofisc.
Ikke relevant idet samarbejdet foregår på grundlag af aftaler mellem landene.
Ikke relevant
Ikke relevant
Sagen har ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
Eurofisc har ingen direkte statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser. Etableringen af Eurofisc ventes imidlertid at effektivisere den samlede indsats for bekæmpelse af momssvig og derved modvirke en udhuling af momsprovenuet. En egentlig positiv provenuvirkning kan dog ikke estimeres på nuværende tidspunkt.
Sagen har ikke været i ekstern høring.
Retningslinjerne for Eurofisc har ikke tidligere været forelagt Europaudvalget, men udvalget er tidligere blevet orienteret om forskellige tiltag til bekæmpelse af momssvig på fællesskabsniveau, senest forud for rådsmødet (ECOFIN) den 14. maj 2008.
Fra dansk side kan man støtte udkastet til rådskonklusioner.
Samtlige medlemslande ventes at kunne tilslutte sig udkastet til rådskonklusioner.
Der eksisterer i dag mange forskellige ordninger og særordninger vedrørende nedsat moms, herunder permanente særordninger for de â€gamle†medlemslande og midlertidige særordninger for de â€nye†medlemslande (se oversigt i anneks). Alle disse ordninger indebærer, at regimet for nedsatte momssatser er uigennemsigtigt, ulogisk og forskelsbehandlende.
Kommissionen fremlagde i juli 2007 en Meddelelse med et oplæg om generelle principper for et nyt regime for momssatser, der skal træde i kraft den 1. januar 2011. Udgangspunktet for Kommissionen er, reglerne i dag ikke er rationelt baseret eller logisk opbygget, og at der i fremtiden bør gælde samme muligheder for alle lande for at anvende nedsatte satser.
Kommissionen skitserede i Meddelelsen en satsstruktur for et fremtidigt regime med én normalsats og to nedsatte satser. Den ene nedsatte sats - med niveau f.eks. mellem 0 og 5 pct. - skal angå varer og ydelser, der definerer basale forbrugsvarer, f.eks. fødevarer. Den anden nedsatte sats - med niveau f.eks. mellem 10 og 12 pct. - skal angå andre formål, f.eks. inden for kultur- og uddannelsesområdet, offentlig transport, beskæftigelse, energi og miljø m.v.
Der var senest en generel (uformel) frokostdrøftelse på ECOFIN i maj 2008, der imidlertid ikke bragte sagen videre.
Kommissionen fremlagde i juli 2008 et direktivforslag til ændring af direktiv 2006/112/EC om nedsat moms. Forslaget gør bl.a. â€forsøgsordningen†vedrørende nedsat moms pÃ¥ arbejdskraftintensive ydelser (anneks IV) permanent ved dens udløb d. 31. december 2010, og samtidig udvides listen af arbejdskraftintensive ydelser omfattet af direktivet. Desuden bliver det muligt for alle medlemslande at anvende nedsat moms pÃ¥ restaurantydelser.
På uformelt møde i september 2008 drøftede ECOFIN de generelle aspekter af nedsat moms.
Drøftelsen ventes at følge op på den generelle drøftelse på uformelt ECOFIN i september 2008 om hensigtsmæssigheden, effekterne og principperne for anvendelsen af nedsat moms som redskab til at nå sektorpolitiske mål, herunder på baggrund af et forventet notat fra Kommissionens papir vedrørende medlemslandenes vurdering af fordele og ulemper ved nedsat moms samt beregninger af budgetmæssige konsekvenser ved Kommissionens forslag om nedsat moms på arbejdskraftintensive tjenesteydelser.
Copenhagen Economics rapporten om virkningen af nedsat moms
En uafhængig økonomisk tænketank, Copenhagen Economics, udarbejdede i 2007 på opdrag af Kommissionen en rapport, der analyserer virkningen af nedsat moms. Rapporten konkluderer bl.a., at én momssats i hvert enkelt medlemsland er det bedste valg ud fra et rent økonomisk synspunkt. Rapporten anbefaler, at landene i hvert enkelt tilfælde nøje overvejer, om andre redskaber end nedsat moms med fordel kan tages i brug for at nå et givent politisk mål.
Rapporten nævner, at nedsatte momssatser for lokale ydelser generelt næppe forvrider det Indre Marked. I denne sammenhæng nævner rapporten, at der kan være fordele ved nedsat moms i omhyggeligt udvalgte sektorer afhængig af marginalskattesatser og normalsatsen for moms i det pågældende land (fokus er her på nedsat moms som incitament til, at forbrugerne bruger mindre tid på gør-det-selv-aktiviteter og mere tid på deres normale job). Rapporten påpeger imidlertid også, at nedsatte momssatser medfører store administrative omkostninger for både virksomheder og skattemyndigheder.
Kommissionen fremhæver generelt en række mulige effekter af nedsat moms, herunder lavere forbrugerpriser, øget beskæftigelse samt fremme af varer og tjenesteydelser af særlig karakter. Kommissionen vurderer, at der er med hensyn til lokale arbejdskraftintensive tjenesteydelser ikke er nogen større forvridende effekter på det Indre Marked.
Selvom nogle lokale arbejdskraftintensive tjenesteydelser, f.eks. vinduespudsning, pleje i hjemmet og frisørydelser, ikke umiddelbart anses for f.eks. at kunne forvride det Indre Marked, er der fortsat en lang række gyldige argumenter imod den generelle anvendelse af nedsat moms på varer og tjenesteydelser, herunder øgede administrative byrder, tab af skatteprovenu, der skal kompenseres af andre potentielt mere forvridende skatter, samt forvridning af det Indre Markeds funktion.
Dertil kommer at effekterne, som Kommissionen fremhæver, er yderst tvivlsomme og i heldigste fald er af marginal karakter.
Kommissionens forslag om nedsat moms på arbejdskraftintensive tjenesteydelser
Kommissionens forslag om nedsat moms på arbejdskraftintensive tjenesteydelser ventes ikke drøftet på det kommende ECOFIN, men den generelle drøftelse af nedsat moms vil eventuelt blive suppleret af beregningerne af de budgetmæssige konsekvenser ved anvendelsen af nedsat moms på en række tjenesteydelser.
Kommissionen har desuden annonceret, at den i løbet af 2. halvår 2008 vil fremlægge et forslag om nedsat moms på energibesparende produkter. Baggrunden er inddragelsen af et fransk-britisk forslag i DER-konklusionerne fra marts 2008. Copenhagen Economics er i øjeblikket ved at udarbejde en rapport om forslaget.
Der ventes ikke at blive draget rådskonklusioner på mødet.
Retsgrundlag
Ikke relevant
Nærhedsprincippet
Ikke relevant
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Ikke relevant
Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Ikke relevant
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant
Høring
Ikke relevant
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Nedsat moms har tidligere været forelagt udvalget til orientering den 30. november 2007 forud for ECOFIN den 4. december 2007.
Holdning
Regeringens holdning
Regeringen er imod anvendelsen af nedsat moms. Det skyldes, at de effekter man typisk ønsker at opnå gennem anvendelsen af nedsatte momssatser (f.eks. højere beskæftigelse og socialpolitiske mål) enten ikke er til stede eller kan opnås mere effektivt med andre midler.
Dertil kommer, at:
· Nedsat moms giver store provenutab, der skal kompenseres af andre potentielt mere forvridende skatter.
· Nedsat moms øger erhvervslivets administrative byrder.
· Nedsat moms medfører ikke nødvendigvis lavere priser, men kan i stedet føre til højere avance.
· Den samlede beskæftigelse i et samfund afhænger af strukturerne på arbejdsmarkedet og nedsat moms i én sektor vil muligvis øge beskæftigelsen der, men tilsvarende mindske beskæftigelsen i en anden sektor.
· I forhold til â€lokale ydelser†kan nedsat moms pÃ¥ disse ydelser skabe grænsehandel - f.eks. service pÃ¥ biler og bÃ¥de - prisniveauet pÃ¥ f.eks. restauranter og hoteller kan ogsÃ¥ være afgørende for valg af feriested.
· Anvender ét land nedsat moms pÃ¥ en ydelse, der kan grænsehandles, vil der skabes et pres for nedsat moms i â€nabolandetâ€.
· Nedsat moms på f.eks. reparationsydelser kan medføre, at efterspørgslen efter nye varer falder. Nedsætter ét land moms på reparation af boliger, kan det medføre fald i efterspørgslen af byggematerialer i et andet land og derved påvirke det Indre Markeds funktion.
Konkrete forslag om nedsatte momssatser bør først drøftes efter, at ECOFIN har opnået enighed om principperne for det fremtidige regime for nedsat moms. Regeringen vil således ikke medvirke til isolerede løsninger, der udvider anvendelsesområdet for nedsat moms. Derudover bør drøftelsen knyttes til skadevirkninger på det Indre Marked, effektivitet ift. fremme af sektorpolitiske mål, samt budgetmæssige konsekvenser.
Andre medlemslandes holdninger
Der ventes at være en række forskellige holdninger til spørgsmålet. Nogle lande støtter generelt anvendelse af nedsatte momssatser, mens andre indtager en skeptisk holdning.
Oversigt over anvendelse af nedsat moms (der tages forbehold for, at oversigten ikke nødvendigvis er fuldstændig).
Tabel 1 |
|||
Anneks III i 6. momsdirektiv. Landene kan maksimalt vælge to forskellige niveauer af nedsatte momssatser og den laveste må ikke være mindre end 5 pct. |
|||
|
|||
|
Kategori |
Vare/ydelse |
|
|
1. |
Levnedsmidler og foder (herunder drikkevarer bortset fra alkoholholdige drikkevarer); levende dyr, frø, planter og ingredienser, der normalt er bestemt til anvendelse ved tilberedning af levnedsmidler eller foder; produkter, der normalt er bestemt til at anvendes som supplement til eller i stedet for levnedsmidler og foder |
|
|
2. |
Vandforsyning |
|
|
3. |
Farmaceutiske produkter, som normalt anvendes til sundhedspleje, sygdomsforebyggelse og medicinsk og veterinærmedicinsk behandling, herunder svangerskabsforebyggende produkter og hygiejnebeskyttelsesmidler til kvinder |
|
|
4. |
Medicinsk udstyr, hjælpemidler og andre apparater, der normalt anvendes til at mindske eller behandle handicaps, udelukkende til handicappedes personlige brug, herunder også reparation af sådanne varer samt børnesæder til biler |
|
|
5. |
Befordring af personer og disses bagage |
|
|
6. |
Levering af bøger, herunder udlån på biblioteker (herunder brochurer, foldere og lignende tryksager, billedbøger, tegne- eller malebøger til børn, trykt eller håndskreven musik, geografiske og hydrografiske kort eller tilsvarende), aviser og tidsskrifter, bortset fra materiale, der udelukkende eller hovedsagelig er reklame |
|
|
7. |
Entré til forestillinger, teatre, cirkus, messer, forlystelsesparker, koncerter, museer, zoologiske haver, biografer, udstillinger og lignende kulturelle begivenheder og etablissementer |
|
|
8. |
Radio- og TV-modtagelse |
|
|
9. |
Tjenester ydet af eller honorarer til forfattere, komponister og udøvende kunstnere |
|
|
10. |
Boligbyggeri samt levering, renovering og ombygning af boliger som led i en socialpolitik |
|
|
11. |
Levering af varer og ydelser, der normalt er bestemt til anvendelse i landbrugsproduktionen, bortset fra kapitalgoder såsom maskiner og bygninger |
|
|
12. |
Ophold på hoteller og lignende etablissementer, herunder ferieophold og udlejning af pladser på campingpladser og pladser til beboelsesvogne |
|
|
13. |
Entré til sportsbegivenheder |
|
|
14. |
Adgang til brug af sportsfaciliteter |
|
|
15. |
Levering af varer og ydelser fra velgørende organisationer, der af medlemsstaterne er anerkendt som sådanne, og som arbejder med sigte på velfærd og social sikring, medmindre disse leveringer er fritaget i henhold til artikel 13 |
|
|
16. |
Begravelsesvirksomhed og ligbrænding samt levering af goder i forbindelse hermed |
|
|
17. |
Lægebehandling, tandlægebehandling og termoterapi, medmindre disse tjenesteydelser er fritaget i henhold til artikel 13 |
|
|
18. |
Ydelser i forbindelse med renholdelse af gader og renovation samt behandling af affald, som ikke ydes af organer, der er omhandlet i artikel 4, stk. 5 |
|
|
|
|
Tabel 2 |
||
Anneks IV til 6. momsdirektiv: midlertidige ordninger frem til 31.12.2010 med nedsat moms ned til 5 pct. på en række arbejdskraftintensive tjenesteydelser |
||
|
||
|
Kategori - ydelse |
|
|
1. Småreparationer af |
|
|
      - cykler |
|
|
      - sko og lædervarer |
|
|
      - beklædningsgenstande og linned |
|
|
2. Reparation og renovering af private boliger |
|
|
3. Vinduespudsning |
|
|
4. Pleje i hjemmet |
|
|
5. Frisørydelser |
|
|
|
|
Tabel 3 |
||||
Særordninger for de â€gamle†medlemslande (permanente) |
||||
|
||||
|
Vare/ydelse |
Momssats |
Land |
|
|
|
|
|
|
|
A. â€Parkeringssatser†|
|
|
|
|
Kul, koks og dæk |
12 pct. |
Belgien |
|
|
Energi til belysning og opvarmning, maskiner og udstyr til anvendelse ved opførelse og vedligeholdelse af fast ejendom, reparation og vedligeholdelse af visse former for maskiner og udstyr, ydelser vedrørende pleje af det menneskelige legeme, visse ydelser til turister, fotografers ydelser, jockey-ydelser samt kunstværker og antikviteter |
13,5 pct. |
Irland |
|
|
Visse brændselsprodukter, herunder olie, træ og blyfri benzin, reklamer, kataloger samt turistbrochurer, rejsebureauvirksomhed, reklamebureauvirksomhed o. lign., liberale erhverv, finans- og opsparingsforvaltning, varer til vask og rengøring, tobak og visse vine |
12 pct. |
Luxembourg |
|
|
Vin leveret i produktionsleddet |
12 pct. |
Østrig |
|
|
|
|
|
|
|
B. â€Super nedsatte satser†|
|
|
|
|
Sodavand, børnetøj og -sko |
3 pct. |
Luxembourg |
|
|
Bøger, aviser, tidsskrifter og entre til kulturelle tjenester og shows (biograf, teater, sport m.v.) |
4 pct. |
Grækenland |
|
|
Medicin, aviser og tidsskrifter samt radio- og TV-licens |
2,1 pct. |
Frankrig |
|
|
Fødevarer, levering af nye bygninger, arbejdsydelser vedrørende nybyggeri samt renovering og vedligeholdelse af bygninger |
4,3 pct. |
Irland |
|
|
Fødevarer, medicin, bøger, aviser, tidsskrifter, radio- og TV-licens, levering af nye bygninger, arbejdsydelser vedrørende nybyggeri samt renovering og vedligeholdelse af bygninger, medicinsk udstyr, visse tjenester på det sociale område samt visse kunstgødningsprodukter |
4 pct. |
Italien |
|
|
Fødevarer, medicin, bøger, aviser, tidsskrifter, hoteller, spildevandsrensning, persontransport, levering af nye bygninger til boligformål, arbejdsydelser vedrørende nybyggeri til boligformål samt renovering og vedligeholdelse af boliger, og rå uld |
3 pct. |
Luxembourg |
|
|
Levering af nye bygninger, arbejdsydelser vedrørende nybyggeri samt renovering og reparation af bygninger |
4 pct. |
Spanien |
|
|
|
|
|
|
|
C. 0-satser |
|
|
|
|
Børnetøj og -sko, vokslys og visse ydelser leveret af ’Commissioners of Irish Lights’ |
0 pct. |
Irland |
|
|
Levering af guldbarrer, af arealer, der ikke kan anvendes til byggeformål og metalskrot |
0 pct. |
Italien |
|
|
Børnetøj og -sko, visse campingvogne og husbåde, støvler og hjelme til anvendelse i industrien samt motorcykel- og cykelhjelme |
0 pct. |
UK |
|
|
Aviser |
0 pct. |
Danmark |
|
|
Aviser |
0 pct. |
Belgien |
|
|
0 pct. |
Irland |
|
|
|
Aviser og tidsskrifter solgt i abonnement af mindst én måneds varighed |
0 pct. |
Finland |
|
|
Receptpligtig medicin samt medicin til sygehuse |
0 pct. |
Sverige |
|
|
Bøger, aviser, tidsskrifter, kort m.v., fødevarer, såsæd m.v., vand, receptpligtig medicin, medicinsk udstyr, boligbyggeri uden for det sociale område, velgørende organisationers salg af varer modtaget gratis, båndoptagere og bånd til Blindeinstituttet, kloakrensning, passagertransport samt transport af gods og passagerer til og fra en destination uden for UK |
0 pct. |
UK |
|
|
|
|
Tabel 4 |
|||
Særordninger for de â€nye†medlemslande (tidsbegrænsede) med udløbsdato 31.12.2010 |
|||
|
|||
|
Vare/ydelse |
Land |
|
|
Boligbyggeri (ikke materialer) som ikke er led i en socialpolitik (ned til 5 pct.) |
Tjekkiet |
|
|
Medicin og fødevarer (0-sats). Restaurantydelser (ned til 5 pct.) |
Cypern |
|
|
Bøger (0-sats). Fødevarer (ned til 3 pct.). Restaurantydelser, boligbyggeri og -renovering, reparation m.v. (ikke materialer) som ikke er led i en socialpolitik samt levering af hele eller dele af nye bygninger til boligformål som ikke er led i en socialpolitik (ned til 7 pct.) |
Polen |
|
|
Restaurantydelser, boligbyggeri og -renovering, reparation m.v. (ikke materialer) som ikke er led i en socialpolitik (ned til 5 pct.)Â |
Slovenien |
|
|
Fødevarer og medicin (0-sats) |
Malta |
|
|
|
|