Skatteministeriet

Chefkonsulent Jesper Leth Vestergaard

[email protected]

[email protected]

 

Lovforslag om ændring af selskabsskatteloven og andre skattelove

 

Skatteministeren har den 26. august 2008 sendt lovforslag om ændring af selskabsskatteloven og andre skattelove i høring i Finansrådet, hvilket giver Finansrådet anledning til følgende bemærkninger:

 

Selskabsskattelovens § 11 B, stk. 5

Af lovforslagets § 1, nr. 11, følger, at der i ovenstående bestemmelse indsættes et nyt 6. pkt. følge hvilket, man til aktiverne på lige fod med andre driftsaktiver skal medregne anskaffelsessummen på terminskontrakter mv., som tjener til sikring af driftsindtægter og driftsudgifter.

 

Finansrådet skal i denne forbindelse forespørge, om anskaffelsessummen for finansielle kontrakter, der har til formål at sikre et selskabs finansieringsgrundlag omfattes af lovændringen?

 

Hermed tænkes fx på et selskabs lån, som kan være afdækket med terminskontrakter på samme måde, som finansielle kontrakter, der afdækker en driftsrisiko relateret til fx stigende oliepriser. At sikre sig mod stigende renter dækker i lige så høj grad over selskabets styring af kommercielle risici som at sikre sig mod stigende oliepriser.

 

Det er derfor Finansrådets opfattelse, at sådanne terminskontrakter er eller bør være omfattet af lovændringen.

 

Det forudsættes, at terminskontrakten ikke er en valutaterminskontrakt eller vedrører lån til anskaffelse af et anlægsaktiv.

 

Selskabsskattelovens § 32

Indledningsvis bemærkes, det er positivt, at der er fundet anledning til at udvide adgangen til at opnå dispensation for CFC beskatning ved at inkludere fondsmæglervirksomheder og investeringsforvaltningsselskaber i bestemmelsen.


Desværre afhjælper lovforslaget ikke den administrativt tunge byrde, CFC beskatningsreglerne inklusive administrationen af dispensationsadgangen lægger på banker og sparekasser.

Begrundelsen for at have CFC beskatningsreglerne, nemlig at "forhindre, at koncerner flytter deres mobile indkomster fra Danmark til lande med væsentligt lavere selskabsskat – og dermed udhuler selskabsskattegrundlaget i Danmark", er et fornuftigt værn mod skatteunddragelse. Dispensationsadgangen for bl.a. pengeinstitutter er også aldeles nødvendig for, at pengeinstitutterne kan agere i et globalt marked. Dog bør dispensationsadgangen revideres for at sikre, at pengeinstitutter og andre finansielle virksomheder under tilsyn ikke bliver hindret i deres fri etableringsret samtidig med, at det sikres, at mobil indkomst ikke kan unddrages beskatning i Danmark.

Finansrådet kommer gerne med forslag til - og indgår gerne i en dialog om - hvordan en dispensationsadgang kan udformes så alle hensyn tilgodeses.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Neel Frederikke Gronemann

 

Direkte 3370 1063

nfg@finansraadet.dk