Skatteministeriet Chefkonsulent Jesper Leth Vestergaard
|
Skatteministeren har den 26. august 2008 sendt lovforslag om ændring af selskabsskatteloven og andre skattelove i høring i Finansrådet, hvilket giver Finansrådet anledning til følgende bemærkninger:
Af lovforslagets § 1, nr. 11, følger, at der i ovenstående bestemmelse indsættes et nyt 6. pkt. følge hvilket, man til aktiverne på lige fod med andre driftsaktiver skal medregne anskaffelsessummen på terminskontrakter mv., som tjener til sikring af driftsindtægter og driftsudgifter.
Finansrådet skal i denne forbindelse forespørge, om anskaffelsessummen for finansielle kontrakter, der har til formål at sikre et selskabs finansieringsgrundlag omfattes af lovændringen?
Hermed tænkes fx på et selskabs lån, som kan være afdækket med terminskontrakter på samme måde, som finansielle kontrakter, der afdækker en driftsrisiko relateret til fx stigende oliepriser. At sikre sig mod stigende renter dækker i lige så høj grad over selskabets styring af kommercielle risici som at sikre sig mod stigende oliepriser.
Det er derfor Finansrådets opfattelse, at sådanne terminskontrakter er eller bør være omfattet af lovændringen.
Â
Det forudsættes, at terminskontrakten ikke er en valutaterminskontrakt eller vedrører lån til anskaffelse af et anlægsaktiv.
Indledningsvis bemærkes, det er positivt, at der er fundet anledning til at udvide adgangen til at opnå dispensation for CFC beskatning ved at inkludere fondsmæglervirksomheder og investeringsforvaltningsselskaber i bestemmelsen.
Desværre afhjælper lovforslaget ikke den administrativt tunge byrde, CFC
beskatningsreglerne inklusive administrationen af dispensationsadgangen lægger
på banker og sparekasser.
Begrundelsen for at have CFC beskatningsreglerne, nemlig at "forhindre, at
koncerner flytter deres mobile indkomster fra Danmark til lande med væsentligt
lavere selskabsskat – og dermed udhuler selskabsskattegrundlaget i
Danmark", er et fornuftigt værn mod skatteunddragelse. Dispensationsadgangen
for bl.a. pengeinstitutter er også aldeles nødvendig for, at pengeinstitutterne
kan agere i et globalt marked. Dog bør dispensationsadgangen revideres for at
sikre, at pengeinstitutter og andre finansielle virksomheder under tilsyn ikke
bliver hindret i deres fri etableringsret samtidig med, at det sikres, at mobil
indkomst ikke kan unddrages beskatning i Danmark.
Finansrådet kommer gerne med forslag til - og indgår gerne i en dialog om -
hvordan en dispensationsadgang kan udformes så alle hensyn tilgodeses.
Med venlig hilsen