Skatteudvalget

 

Formand:

Jesper Kiholm

Skattecenter Tønder

Pioner Allé 1

6270  Tønder

Telefon: 72 38 94 68

E-mail: [email protected]

 

 

Tønder, den 15. september 2008

 

 

 

Til Skatteministeriet

Departementet

Att. Jesper Leth Vestergaard

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Høringssvar vedrørende Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og andre skattelove (Justering af rentefradragsbegrænsningsreglerne m.v.)

 

Skatterevisorforeningen takker for det modtagne materiale, og kan i den forbindelse meddele, at vi har følgende bemærkninger til det modtagne lovforslag:

 

Lovforslaget indeholder diverse justeringer og præciseringer af reglerne om skattefri omstrukturering uden tilladelse SKAT jfr. forslagene til ændring af aktieavancebeskatningslovens § 36 A, stk. 7 og fusionsskattelovens §§ 15 b, stk. 8 og 15 d, stk. 8.

 

Lovforslagets § 2, nr. 3 og § 3, nr. 3 og 5 indeholder regler om succession i kravene - herunder begrænsning i muligheden for skattefri udlodning fra den oprindelige omstrukturering ved eventuelle efterfølgende omstruktureringer.

 

Det fremgår af lovforslagets § 8, stk. 2, at disse dele af lovforslaget skal træde i kraft fra indkomståret 2009.

 

Det fremgår af lovforslagets punkt 4,2 (side 20), at der ved disse ændringer er tale om præciseringer af hidtil gældende retstilstand, jfr. Skatterådets afgørelse SKM2007.922 SR.

 

Skatterevisorforeningen hæfter sig ved, at præciseringerne først skal gælde fra indkomståret 2009.

 

Det skaber efter Skatterevisorforeningens opfattelse en unødig usikkerhed om, hvad der er gældende ret indtil ikrafttræden af de nye regler.

 

Spørgsmålet vil være, om Skatterådets afgørelse er gældende på dette område - ikke blot ved skattefri fusion med selskab, der ikke har deltaget i den oprindelige omstrukturering.

 

Hvis dette er tilfældet bør det, efter Skatterevisorforeningens opfattelse, fremgå klart af lovforslaget.

 

I modsat vil det kunne opfattes, som der er et hul i reglerne, der kan udbyttes inden indkomståret 2009.

 

Efter Skatterevisorforeningens opfattelse vil det være hensigtsmæssigt, at de foreslåede regler på dette område træder i kraft fra indkomståret 2008, som størstedelen af de i øvrigt foreslåede regler i lovforslaget.

 

Som alternativ hertil kunne foreslås, at de foreslåede regler skulle gælde for omstruktureringer vedtaget efter lovforslagets fremsættelse.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Jesper Kiholm

Formand for Skatterevisorforeningens Skatteudvalg