Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Med henblik på det kommende samråd om de fiskale EU-forslag, som ventes behandlet i 2. halvår 2008 under det franske formandskab fremsender jeg vedlagt et statusnotat om fiskale EU-forslag.

 

 

 

Kristian Jensen

 

 

                                               /Ivar Nordland

 

 


 

 

 

Status over fiskale EU-sager – 2. halvår 2008

 

Til orientering for Folketingets Skatteudvalg følger hermed en beskrivelse af aktuelle fiskale EU-forslag m.v., som ventes forhandlet i ECOFIN og andre ministerråd i 2. halvår 2008, samt andre EU-forslag.

 

A.     FORSLAG M. V. UNDER ECOFIN-RÃ…DET

 

I.                   Direkte beskatning

a. Forslag m.v., der forhandles i øjeblikket

1. Adfærdskodeksen for erhvervsbeskatning

Adfærdskodeksen er en politisk aftale mellem EU-landene om at undgå skadelig skattekonkurrence vedr. erhvervsbeskatning. Kodeksen har kriterier for, hvornår en skatteordning anses for skadelig. Kodeksen indgik i skattepakken fra 1997.

ECOFIN har nedsat en særlig adfærdskodeks-gruppe til at overvåge, at EU-landene (og deres tilknyttede områder) ikke indfører ny skatteordninger i strid med kodeksen (stand-still), og at de afvikler deres skadelige skatteordninger (roll-back). Rådet modtager hvert halvår rapport om gruppens arbejde.

Adfærdskodeks-gruppen undersøgte først 271 skatteordninger i EU-landene og deres tilknyttede områder. I en rapport fra november 1999 vurderede gruppens flertal, at i alt 66 ordninger (40 ordninger i EU-landene og 26 ordninger i de tilknyttede områder) var i strid med kodeksen og derfor skulle afvikles (dvs. ophæves eller ændres, så de skadelige elementer blev fjernet).

ECOFIN vedtog i november 2000 konklusioner, især om en tidsplan for afvikling af de 66 skadelige skatteordninger inden udgangen af 2005, dog med mulighed for forlængelse.

Gruppen aflagde den 6. marts 2003 ny rapport om de ændringer af de 66 skadelige ordninger, som EU-landene og deres tilknyttede områder havde gennemført eller planlagt at gennemføre for at opfylde kodeksen, samt en række landes anmodninger om godkendelse af, at de opretholder fordele ved skadelige ordninger efter den principielle afviklingsfrist på 31. december 2005.

ECOFIN godkendte den 3. juni 2003 rapporten af 6. marts fra adfærdskodeksgruppen. Rådet godkendte, at de planlagte eller gennemførte ændringer af de 66 skatteordninger var tilstrækkelige til at opnå afvikling af ordningerne, samt at nogle EU-lande og tilknyttede områder tillod, at fordelene ved en række ordninger blev opretholdt efter udgangen af 2005.

Ved forhandlingerne om de 10 nye EU-landes tiltrædelse blev der identificeret en række skatteordninger i disse lande, som var i strid med adfærdskodeksen og derfor skal afvikles. ECOFIN har godkendt størstedelen af de gennemførte eller planlagte roll-back foranstaltninger.

I adfærdskodeks-gruppen skal EU-landene regelmæssigt redegøre for, om de har gennemført ny skatteordninger, som er eller kan være i strid med kodeksen, ligesom et land kan bede om undersøgelse af andre EU-landes skatteordninger.

ECOFIN modtog 3. juni 2008 gruppens rapport om arbejdet i 1. halvdel af 2008 med at overvåge pligten til stand-still og roll-back og med overvejelser om gruppens fremtidige arbejde.

Adfærdskodeks-gruppen vil i 2. halvår 2008 fortsætte arbejdet med at overvåge pligten til stand-still og roll-back og med overvejelserne om fremtiden.

(Resumé: Adfærdskodeksen er en politisk aftale fra december 1997 mellem EU-landene om at undgå skadelig skattekonkurrence vedr. erhvervsbeskatning. En adfærdskodeks-gruppe skal overvåge, at EU-landene overholder kodeksen.

ECOFIN modtog 3. juni 2008 en rapport om gruppens arbejde i 1. halvdel af 2008 med at overvåge, at EU-landene overholder pligten til ikke at indføre skatteordninger i strid med kodeksen. Gruppen har også drøftet gruppens fremtid.

Gruppen fortsætter arbejdet med at overvåge pligten til stand-still og roll-back samt fremtidigt arbejde og ventes at aflægge rapport til ECOFIN 2. december 2008. 

Samlenotat senest forud for ECOFIN 3. juni 2008.)

 

b. Andre  forslag m.v.

2. Fælles selskabsskattebase

Kommissionen planlægger at fremsætte forslag om Fælles Selskabsskattebase (Common Consolidated Corporate Tax Base – CCCTB). Formålet er, at selskaber/koncerner i EU, som har virksomhed i flere EU-lande, skal have mulighed for at opgøre den skattepligtige indkomst ved denne virksomhed efter et fælles sæt regler. Indkomsten fordeles herefter mellem de berørte lande efter en fordelingsnøgle (baseret på f.eks. koncernens omsætningsandele i landene). Det enkelte land beskatter så sin del af indkomsten med dets egen sats for selskabsskat.

I dag skal et selskab/en koncern fra et land med virksomhed i flere lande opgøre indkomsten i hvert af landene efter landenes forskellige regler og under hensyn til dobbeltbeskatningsoverenskomsterne.

CCCTB er et ”prestigeprojekt” for Kommissionen, der – ligesom flere EU-lande – ser en fælles selskabsskattebase som en vigtig forudsætning for opfyldelse af Lissabon-målene.

En teknisk arbejdsgruppe med deltagelse fra alle EU-lande har bistået Kommissionen med råd til udarbejdelse af forslaget.

ECOFIN havde den 5. juni 2007 en generel drøftelse af sagen.

Kommissionen har tidligere bebudet, at den vil komme med et konkret forslag i 2008.

Kommissær Kovacs har imidlertid nu oplyst, at han prioriterer et gennemarbejdet forslag højere end overholdelsen af en kunstig deadline. Et forslag kan derfor ikke ventes fremsat og behandlet under det franske formandskab. 

(Resumé: Kommissionen arbejder - med bistand fra en teknisk arbejdsgruppe med deltagelse af alle EU-lande - med et forslag om en Fælles Selskabsskattebase med henblik på fremsættelse i efteråret 2008.

Samlenotat senest forud for ECOFIN 5. juni 2007.)

 

3. Beskatning af opsparing

EU’s opsparingsdirektiv (rentebeskatningsdirektiv) går ud på at sikre en reel beskatning af indtægter fra opsparing, som en fysisk person i et EU-land oppebærer fra et andet EU-land. Den reelle beskatning skal opnås ved, at betaleren (dvs. typisk et pengeinstitut) indberetter betalingen til skattemyndighederne i det andet land, som videresender oplysningerne til skattemyndighederne i modtagerens bopælsland, så de kan kontrollere, at modtageren har oplyst renterne på sin selvangivelse. Direktivet omfatter også påløbne eller kapitaliserede renter ved salg af rentebærende fordringer. Direktivet omfatter endvidere indkomst, afledt af rentebetalinger, fra investeringsforeninger samt indkomst ved afståelse af beviser i investeringsforeninger, hvis en vis mindste-andel af disse foreningers aktivmasse er placeret i rentebærende fordringer.

Belgien, Luxembourg og Østrig har dog en overgangsordning, så disse lande i stedet kan sikre beskatningen af disse renter ved at opkræve kildeskat af beløbene og overføre 75 pct. af provenuet af kildeskatten til modtagerens bopælsland – uden at røbe modtagerens identitet. Kildeskatten er på 15 pct. de første tre år, så 20 pct. i de næste tre år og derefter 35 pct. Overgangsordningen gælder, indtil Schweiz, Liechtenstein, Andorra, Monaco, San Marino og USA vil udveksle oplysninger om rentebetalinger fra disse lande til fysiske personer i EU-lande.

I overgangsperioden gælder direktivet ikke for renter af obligationer og andre omsættelige værdipapirer, som første gang er udstedt før 1. marts 2001.

I tilknytning til direktivet er der indgået en række aftaler med vigtige 3-lande og tilknyttede områder.

EU har indgået aftaler med Schweiz, Liechtenstein, Andorra, Monaco og San Marino om, at disse lande skal sikre beskatningen af rentebetalinger fra disse lande til fysiske personer i EU-landene ved indeholdelse af kildeskat og overførsel af 75 pct. af provenuet på samme måde som Belgien, Luxembourg og Østrig.

Hvert af EU-landene har indgået aftaler med ti af Nederlandenes og UK’s tilknyttede områder.

Aruba, Cayman og Montserrat foretager automatisk informationsudveksling svarende til direktivets hovedregel.

Isle of Man, Jersey, Guernsey, Anguilla, Britiske Jomfruøer, Turks and Caicos øerne og Nederlandske Antiller indeholder af kildeskat og overfører 75 pct. af provenuet på samme måde som Belgien, Luxembourg og Østrig, ligesom de vil skifte til informationsudveksling på samme tidspunkt som disse tre EU-lande.

Direktivet trådte i kraft med virkning fra 1. juli 2005. Efter artikel 18 skal Kommissionen hvert 3. år aflægge rapport til Rådet om, hvorledes direktivet virker. Kommissionen skal på baggrund af rapporterne foreslå Rådet eventuelt nødvendige ændringer af direktivet for bedre at sikre en reel beskatning af indtægter fra opsparing og fjerne uønskede konkurrencefordrejninger.

ECOFIN ventes den 2. december 2008 at have en politisk drøftelse af sagen med vedtagelse af eventuelle konklusioner.   

 

4. Kommissionens meddelelser om koordinering af direkte beskatning

Kommissionen har sendt RÃ¥det tre meddelelser af 19. december 2006 om Koordinering af medlemsstaternes systemer for direkte beskatning i det indre marked (KOM(2006)823, Kom(2006)824 og Kom(2006)825).

I den første meddelelse redegør Kommissionen for baggrunden. Personer og selskaber, som befinder sig i en grænseoverskridende situation, kan blive udsat for diskrimination, dobbeltbeskatning eller øgede administrative omkostninger. Det udgør en hindring for grænseoverskridende etablering, aktivitet og investering. En fælles konsolideret selskabsskattebase (CCCTB) er en systematisk måde til at fjerne disse grundlæggende skattehindringer. Men der er behov for mere målrettede tiltag på kort og mellemlangt sigt. Desuden vil CCCTB ikke omfatte personer og ikke nødvendigvis alle selskaber og/eller alle EU-lande. Der er altså behov for at sikre, at EU-landenes skattesystemer fungerer bedre sammen, både for at undgå de skattemæssige hindringer for grænseoverskridende aktivitet mv. og for at hindre en udhuling af EU-landenes skattegrundlag.

Desuden er der efter Kommissionens opfattelse behov for en guidance om betydningen af de principper, der følger af EF-domstolens afgørelser, for så vidt angår direkte beskatning.

De to andre meddelelser vedrører to punkter, hvor de nuværende skattesystemer kan medføre sådanne skattemæssige hindringer, nemlig

-                      den skattemæssige behandling af underskud i grænseoverskridende tilfælde,

-                      fraflytterbeskatning, nÃ¥r en person flytter fra et EU-land til et andet, og nÃ¥r et selskab flytter aktiver fra anvendelse i et EU-land til et andet.

I den førstnævnte meddelelse foreslår Kommissionen endeligt en undersøgelse af mulighederne for en effektiv og bindende mekanisme til løsning af problemer med international dobbeltbeskatning inden for EU.

ECOFIN vedtog den 27. marts 2007 konklusioner, hvor

-                      RÃ¥det understregede, at det indre markeds funktion kan forbedres gennem koordination af beskatning mellem medlemsstaterne og hvis hensigtsmæssigt pÃ¥ europæisk niveau,

-                      RÃ¥det anerkendte behovet for effektivt brug af mekanismerne for administrativt samarbejde pÃ¥ grundlag af direktiverne om gensidig bistand og opkrævning, og

-                      RÃ¥det tog Kommissionens meddelelser til efterretning og opfordrede medlemsstaterne til fortsat at arbejde sammen med Kommissionen for at identificere omrÃ¥der, hvor der kan være behov for yderligere koordination.  

Punktet vil muligvis blive drøftet under det franske formandskab.

(Resumé: Kommissionen har oversendt tre meddelelser til Rådet vedr. koordinering af EU-landenes systemer for direkte beskatning. Rådet har taget meddelelserne til efterretning og opfordret medlemsstaterne til fortsat samarbejde.

Sagen skal muligvis drøftes videre på ECOFIN 4. november 2008.)

 

II. Moms

5. Momspakken

Moms af ydelser ved grænseoverskridende salg

Forskellige momsforenklinger (’One Stop Shop’ m.v.)

Forlængelse af ’e-handelsordningen’

Momspakken blev vedtaget den 8. februar 2008 og de første dele af pakkens forsag træder i kraft den 1. januar 2010.

 

a. Forslag, der forhandles i øjeblikket

6. Forskellige ændringer af momsdirektivet

Kommissionen har 7. november 2007 fremsat forslag til forskellige ændringer af momsdirektivet. Det drejer sig om:

-                      Teknisk ændring af momssystemet for grænseoverskridende handel med naturgas og el samt udvidelse af systemet til at gælde grænseoverskridende handel med varme og kulde

-                      Udvidelse af momsfritagelsen for internationale organisationer til at omfatte leverancer til fællesforetagender inden for forskning m.v. oprettet efter traktatens artikel 171

-                      Teknisk ændring der afspejler regler i tiltrædelsesakterne om, at Bulgarien og Rumænien kan fravige momsdirektivets regler for smÃ¥ og mellemstore virksomheder og for international personbefordring

-                      Ændring af reglerne om fradragsret for indkøbsmoms i forbindelse med indkøb til brug for fast ejendom. Ændringen foreslÃ¥s i anledning af nogle domme fra EF-Domstolen. Ved ændringen fastslÃ¥s det, at der i forbindelse med indkøb til brug for fast ejendom, hvor anvendelsen er bÃ¥de erhvervsmæssig og ikke-erhvervsmæssig, kun kan tages fradrag for den erhvervsmæssige del.

Forslaget er blevet behandlet på arbejdsgruppeniveau på en række møde i foråret 2008. Forhandlingerne forventes at fortsætte i 2. halvår 2008, og det kan ikke udelukkes, at forslaget når politisk behandling i ECOFIN i 2. halvår 2008.

(Resumé: Kommissionen har fremsat forslag til forskellige ændringer i momsdirektivet. Det er bl.a. momsfritagelse for fællesforetagender inden for forskning m.v. oprettet efter traktatens artikel 171 og justering af reglerne om momsfradrag for byggemoms.

Grundnotat er oversendt 14. december 2007 og kommenterede høringssvar den 19. februar 2008.)

 

7. Momsfritagelsen for bank- og forsikringsydelser

Kommissionen har 28. november 2007 fremsat forslag til justeringer i momsdirektivets regler om momsfritagelse for bank- og forsikringsydelser.

De foreslåede ændringer i momsdirektivet går ud på:

-                      at præcisere afgrænsningen af de ydelser, der er momsfritaget

-                      at medlemsstaterne skal tillade, at leverandører af momsfritagne bank- og forsikringsydelser kan blive frivilligt momsregistreret for salg af disse ydelser

-                      at medlemsstaterne skal tillade afgiftsfritagelse for ydelser, som en gruppe af afgiftspligtige personer leverer til medlemmer af gruppen, hvis

o       gruppen selv og alle dens medlemmer er etableret eller har bopæl i  Fællesskabet

o        gruppen udfører selvstændig virksomhed og optræder som en uafhængig enhed over for sine medlemmer

o        gruppens medlemmer leverer momsfritagne bank- eller forsikringsydelser eller andre momsfri ydelser

o        gruppen udelukkende leverer ydelserne til dens egne medlemmer og ydelserne er nødvendige for, at medlemmerne kan levere momsfritagne bank- eller forsikringsydelser

o        gruppen kun debiterer medlemmerne et beløb, der nøjagtig svarer til deres andel af deres fælles omkostninger (eksklusive eventuelle transfer-pricing-tilpasninger af hensyn til direkte skat).

Kommissionen har samtidig fremsat forslag til rådsforordning med gennemførelsesbestemmelser til direktivforslagets præcisering af de bank- og forsikringsydelser, der er momsfritaget. Forordningsforslaget indeholder en ikke udtømmende angivelse af finansielle ydelser, der hører ind under eller ikke er omfattet af de momsfritagne bank- og forsikringsydelser.

Behandling af forslaget er indledt på arbejdsgruppeniveau. Det kan ikke udelukkes, at forslaget når politisk behandling i ECOFIN i 2. halvår 2008.

(Resumé: Kommissionen har i november 2007 fremsat forslag til justeringer og ændringer i momsdirektivets regler om momsfritagelse for bank- og forsikringsydelser. Samtidig har Kommissionen fremsat forslag til rådsforordning med gennemførelsesbestemmelser herom.

Formålet med forslagene er at ajourføre reglerne under hensyn til den udvikling, der er sket siden 1970’erne, og at gøre reglerne klarere. Endvidere foreslås det bl.a., at medlemsstaterne skal tillade finansielle virksomheder frivillig momsregistrering for salg af momsfri finansielle ydelser.

Grundnotat er oversendt den 11. marts 2008)

 

8. Nedsat moms

Kommissionen har den 7. juli 2008, (KOM(2008) 428, fremsat forslag om ændringer i reglerne for medlemsstaternes muligheder for at have nedsat moms på visse varer og ydelser. Forslag indeholder b.la. følgende ændringer:

1.                  Tekniske redaktionelle ændringer af gældende kategorier af varer og ydelser der kan belægges med nedsat moms, sÃ¥ledes at kategorierne udvides med bl.a. bleer til børn, særligt indrettede biler til handicappede, lydbøger, kloakering og genvinding.

2.                  Udvidelse af den eksisterende mulighed for at have nedsat moms pÃ¥ sociale boliger til alle boliger samt religiøse samlingssteder, kulturarvsteder og historiske monumenter. Desuden foreslÃ¥s en tidsbegrænset ordning, hvorefter nogle medlemslande kunne have nedsat moms pÃ¥ vedligeholdelse og rengøring af boliger, gjort permanent og gældende for alle lande.

3.                  Indsættelse af nye kategorier, hvor der kan benyttes nedsat moms. For det første foreslÃ¥s, at der gives mulighed for nedsat moms pÃ¥ restaurations- og cateringydelser. For det andet gøres en hidtil tidsbegrænset mulighed for at benytte nedsat moms pÃ¥ visse arbejdskraftintensive ydelser permanent og udvides med lignende ydelser, herunder have- eller landskabspleje og ydelser leveret af institutter for personlig pleje.

Behandlingen af forslaget er påbegyndt på arbejdsgruppeniveau og det forventes, at formandskabet i 2. halvår af 2008 vil arbejde for at opnå politisk enighed.

(Resumé: Kommissionen har fremsat forslag om ændringer og justeringer af reglerne for nedsatte momssatser, som i en række tilfælde vil medføre udvidelse af anvendelsesområdet for de nedsatte satser.

Grundnotat oversendes snarest).

 

b. Andre fremsatte forslag m. v.

9. Ændring af særordningen for moms af rejsebureauers ydelser

Forslaget vedr. moms af rejsebureauydelser blev fremsat den 8. februar 2002, KOM (2002) 64.

Da 6. momsdirektiv blev vedtaget i 1977, blev der indført en særlig ordning for rejsebureauer og -arrangører, der i eget navn og for den rejsendes regning sælger pakkerejser, hvori der indgår ydelser indkøbt hos en tredjemand (hotelophold, transport mv.). Særreglen går i korte træk ud på, at rejsebureauet kun skal momse bureauets fortjeneste og ikke som normalt hele salgsprisen. Samtidig må bureauet så ikke fratrække momsen på de ydelser fra tredjemand, som indgår i rejsepakken. På denne måde undgås, at rejsebureauerne skal momsregistreres i de forskellige EU-lande, hvor ydelserne præsteres og samtidig sikres, at momsen på ydelserne i pakken betales i det land, hvor disse ydelser (f.eks. hotelophold) forbruges. Visse lande, som ikke før vedtagelsen af 6. momsdirektiv havde moms på rejsebureauydelser, fik lov til at opretholde momsfritagelsen og skulle således ikke anvende den særlige momsordning.

Med det Indre Marked i 1993 og hele den teknologiske udvikling (Internet) er rejsebranchens strukturer og handelsmetoder imidlertid ændret. Kommissionen foreslår derfor, at særreglen ændres på en række punkter, så den bedre passer til branchens forhold (modernisering). Herudover tager forslaget sigte på at afskaffe den stigende konkurrenceforvridning, der er resultatet af, at visse rejsebureauer efter de gældende regler er i stand til at sælge til hele det europæiske marked uden moms, så længe de er etableret i enten tredjelande (og sælger via Internettet) eller i de EU-lande (herunder Danmark), der har undtagelser. De 5 vigtigste elementer i forslaget er:

-          Særordningen udvides til at omfatte salg af ydelser fra et rejsebureau til et andet.

-          Beskatningsstedet for moms flyttes til EU (kundens land), nÃ¥r rejsebureauydelser sælges fra et tredjeland til forbrug inden for EU.

-          Der indføres mulighed for at autorisere bureauer til at anvende én samlet fortjenstmargen i en fastsat periode.

-          Bureauerne kan i enkelte eller alle situationer vælge at anvende de almindelige momsregler.

-          De gældende undtagelser for EU-landene vedrørende rejsebureaumoms ophæves.

Forslaget betyder således, at den gældende danske momsfritagelse for rejsebureauer ikke kan opretholdes.

Ved et ændringsforslag fremsat 21. februar 2003, KOM(2003)78, har Kommissionen foreslået, at rejsebureauer i tredjelande kan vælge at afregne moms i EU efter en forenklet procedure mage til den, der gælder for virksomheder i tredjelande, der sælger digitale tjenester til private i EU.

Forslaget har uden enighed været behandlet i Rådets Fiskalgruppe i 2002 og 2003. Forhandlingerne forventes ikke genoptaget i 2. halvår 2008.

(Resumé: Kommissionen foreslår ændringer i den særlige momsordning for salg af rejsetjenester, som medfører, at der skal betales moms af tjenester vedrørende rejser i EU, der leveres til kunder i EU, uanset hvor rejsetjenesteyderen er hjemmehørende. Det betyder, at der også skal betales moms i EU af EU-rejseydelser til EU-kunder leveret af bureauer i tredjelande, og at EU-lande, der har fritagelse for rejsebureaumoms, skal indføre moms på dette område.

Forslaget har været drøftet i 2002 og 2003,  men uden enighed.

Grundnotat og supplerende grundnotat er oversendt hhv. 26. marts og 4. november 2002.)

 

10. Postmoms

Kommissionen har den 5. maj 2003, KOM(2003)234, foreslået, at der skal være moms på samtlige postydelser. Direktivforslaget har to hovedelementer: 1) den gældende momsfritagelse for ”det offentlige postvæsens ydelser” i 6. momsdirektiv ophæves, og 2) landene vil kunne vælge at anvende en nedsat momssats (mindst 5 pct.) for standardpostydelser (adresserede forsendelser op til 2 kg).

Forslaget følger ét af elementerne i Kommissionens momsstrategi fra 2000, nemlig modernisering af det gældende momssystem. Tiden er løbet fra den gældende fritagelse for offentlige postydelser, da postydelser set i EU som helhed ikke længere leveres af statsejede monopoler. Postydelserne er under liberalisering. Udviklingen har også medført, at  EU-landene anvender vidt forskellige momsregler for postydelser. Eksempelvis har Storbritannien ikke moms på nogen postydelser, mens Sverige og Finland har moms på alle postydelser. Danmark har ikke moms på de postydelser fra Post Danmark A/S, der er omfattet af befordringspligten.

I begrundelsen for forslaget henviser Kommissionen bl.a. også til, at når postydelser er momsfritaget, bringes momsen i de tidligere handelsled ikke til fradrag, hvilket giver konkurrenceforvridning til ugunst for (momsfritagne) offentlige postvirksomheders leverancer til momsregistrerede kunder, der jo har momsfradragsret. Da disse momsfritagne postvirksomheder heller ikke kan trække moms fra på indkøb, tilskynder det dem også til at producere hjælpeydelser selv i stedet for at købe dem udefra (med moms).

Kommissionen mener ikke, at der er noget alternativ til at lægge moms på alle postydelser. Der er i forvejen moms på e-post og transport af ”gods”. Postydelserne er i virkeligheden kun en variant heraf. Lande, der lægger vægt på sociale hensyn i forbindelse med basale postydelser, vil kunne anvende nedsat moms ned til 5 pct., så disse postydelser ikke vil blive dyrere som følge af, at der indføres moms.

Kommissionen har den 9. juli 2004 på baggrund af et ændringsforslag fra Europa-Parlamentet fremsat et ændringsforslag, der indebærer, at vægtgrænsen for standardydelser er 10 kg i stedet for som oprindeligt foreslået 2 kg.

Forslaget har været drøftet på arbejdsgruppeniveau i 2003 og 2004 uden afgørende fremskridt. Drøftelserne ventes ikke genoptaget i 2. halvår 2008.

Kommissionen har i foråret 2006 indledt traktatkrænkelsessager mod 3 lande for deres gennemførelse af direktivets gældende regler om postmoms. Dommene i disse sager kan få betydning for de danske regler.

(Resumé: Kommissionen foreslår, at alle postydelser skal pålægges moms. Landene får mulighed for at anvende nedsat moms for adresserede forsendelser op til 10  kg (oprindeligt 2 kg.).

Forslaget har været drøftet, men hidtil uden enighed.

Grundnotat og supplerende grundnotat er oversendt henholdsvis den 7. juli og den 11. august 2003).

 

11. Momsstrategien

Kommissionen har den 20. oktober 2003 fremlagt en gennemgang og opdatering af sin 2000-momsstrategi, dok. KOM(2003)614.

Kommissionen fremlagde i 1996 en momsstrategi, der bekræftede tidligere strategier om, at EU’s endelige momssystem skulle være baseret på oprindelseslandsprincippet. (Alle varer og tjenester momses i sælgers land med dette lands momssats. Der sker efterfølgende en overførsel af moms fra oprindelseslande til forbrugslande på makroøkonomisk grundlag).

Bl.a. under indtryk af ringe fremdrift med at realisere denne strategi fremlagde Kommissionen i 2000 en ny strategi, hvor moms efter oprindelseslandsprincippet blev udskudt som et meget langsigtet mål. Det var en pragmatisk strategi, som gik ud på at forbedre EU’s eksisterende momssystem (hvor varehandel som hovedregel momses i forbrugslandet) under hensyn til det Indre Markeds behov. Den pragmatiske strategi skulle tjene 4 hovedmål: 1) Forenkling af EU’s gældende momssystem; 2) Modernisering af EU’s gældende momssystem; 3) Mere ensartet anvendelse af EU’s gældende momssystem, og 4) Forbedret administrativt samarbejde mellem EU-landene.

I en opdateret momsstrategi for 2000 – 2005 blev 2000-strategien fortsat og udbygget. Som noget meget væsentligt mente Kommissionen, at beskatningsstedsreglerne skal ændres, således at hovedreglen bliver beskatning i forbrugslandet. Først for handel mellem momspligtige virksomheder (B2B) og for salg fra virksomheder til private (B2C).

Et udkast til strategi for årene frem til 2011 blev forelagt på et møde med EU-landenes afgiftschefer i november 2005.

Overordnet lagde Kommissionen op til at fortsætte strategien fra 2000–2005 – dvs. prøve at forbedre momsovergangsordningen. Den medfører i vidt omfang beskatning i forbrugslandet.

Af nye forslag bebudet af Kommissionen er de væsentligste forslag vedrørende:

·                     mekanismer til at undgÃ¥ dobbeltbeskatning

·                     moms i forbindelse med finansielle ydelser

·                     moms i forbindelse med rabatkuponer m.v.

·                     den offentlige sektors momsforhold

·                     moms i forbindelse med passagertransport inden for EU, herunder ogsÃ¥ de undtagelser for indenlandsk personbefordring, som enkelte lande (bl.a. Danmark) har,

·                     moms i forbindelse med varer og tjenester, der leveres og forbruges om bord pÃ¥ transportmidler (skibe, fly og tog) i forbindelse med passagertransport og

·                     afgrænsning af momsfritagelsen for leverancer vedrørende skibe og fly i international trafik.

Vi er ikke bekendt med, om og i bekræftende fald hvordan Kommissionen vil fremlægge strategi for årene frem til 2011.

(Resumé: Et arbejdspapir fra Kommissionen indikerer, at Kommissionen i perioden frem til 2011 vil fortsætte strategien fra 2000 og dermed arbejde for at forbedre EU’s eksisterende momssystem under hensyn til det Indre Markeds behov.

Grundnotat vil blive oversendt, hvis Kommissionen offentliggør noget om strategien).

 

III. Punktafgifter

a. Forslag m.v., der behandles i øjeblikket

12. Kommerciel diesel

Kommissionen har fremsat forslag om et rådsdirektiv, der skal hæve de eksisterende EU-minimumssatser for diesel (også kaldet gasolie). Samtidig forhøjes minimumsafgiften for blyfri benzin.

Forslaget indebærer, at minimumssatsen på kommerciel diesel (dvs. brugt i fx lastvogne i den private sektor) øges i to trin. I dag er satsen på 302 EUR/1000 l og ændres 1. januar 2010 til 330 EUR/1000 l. Efter forslaget skal den i 2012 øges til niveauet for blyfri benzin (359 EUR/1000 l) og i 2014 til 380 EUR/1000 l. Den danske sats vil i hele perioden være højere end minimumsafgiften.

For medlemsstater, der anvender en differentiering mellem kommerciel og ikke-kommerciel diesel, gøres det klart, at satsen for ikke-kommerciel diesel (dvs. brugt i personbiler) og blyfri benzin ikke må være mindre end satsen for kommerciel diesel.

Samtidig foreslås en ændring af energibeskatningsdirektivet, som betyder, at medlemsstater, der anvender eller indfører infrastrukturafgifter for motorkøretøjer, der kører på kommerciel diesel, kan beskatte den diesel, disse køretøjer bruger, lavere end med den sats, der gjaldt nationalt den 1. januar 2003, når blot de samlet set beholder en tilsvarende skattebyrde og Fællesskabets mindstesats for kommerciel diesel er overholdt.

Overgangsperioderne for de nye medlemsstater bevares og suppleres, således at de medlemsstater, der skal foretage de største tilpasninger, får længere tid til at gennemføre dem.

Endelig vil afgiftssatsen for kommerciel diesel blive gennemført i medlemsstaterne ved hjælp af en refusionsordning, hvis praktiske detaljer vil blive fastsat på fællesskabsplan. En refu­sionsordning ser ud til at være den nemmeste måde at gennemføre en afgiftsdifferentiering på og man kan undgå, at tankstationerne skal have to pumper med forskellige afgifter.

Forslaget sigter mod at mindske den konkurrenceforvridning, der forekommer som følge af afgiftsforskelle mellem medlemsstaterne på diesel til vognmandsvirksomhed. Samtidig er målet at stimulere vækst, jobskabelse og konkurrenceevne. Endelig sigtes der mod at opfylde målsætninger fra den fælles transportpolitik og at øge miljøbeskyttelsen.

Forslaget er baseret på traktatens artikel 93, som kræver vedtagelse med enstemmighed.

Status: Møde 15. november 2007. På mødet var der en drøftelse af forslaget. Der var betydelig modstand fra flere medlemslande, som allerede havde foretaget betydelige forhøjelser af deres afgiftsatser, mod en forhøjelse af minimumssatserne. Det var især hos nogle af de nye medlemsstater, at modstanden var størst. Der blev ikke truffet nogen afgørelse på mødet. Arbejdet med forslaget fortsætter under det franske formandsskab. 

(Resume: Minimumssatsen på kommerciel diesel (dvs. brugt i fx lastvogne i den private sektor) øges i to trin. I dag er satsen på 302 EUR/1000 l og ændres 1.1.2010  til 330 EUR/1000 l. Efter forslaget skal den i 2012 øges til niveauet for blyfri benzin (359 EUR/1000 l) og i 2014 til 380 EUR/1000 l. Den danske sats vil i hele perioden være højere end minimumssatsen.

Der blev afholdt møde 15. november 2007. Der blev ikke truffet nogen afgørelse på mødet. Arbejdet med forslaget fortsætter under det franske formandsskab. 

Grundnotat er oversendt 29. juni 2007.)

 

b. Andre forslag m.v.

13. Alkoholbeskatning

EU Kommissionen fremsatte den 8. september 2006 forslag om ændring af Rådets direktiv 92/84/EØF om indbyrdes tilnærmelse, KOM(2006)486. Det blev forslået, at minimumssatserne for alkohol, mellemklasseprodukter (fx sherry og portvin) og øl skulle hæves fra 1. januar 2008 i overensstemmelse med inflationen tilbage fra vedtagelsen af direktivet. Desuden skulle der indrømmes overgangsperioder frem til 1. januar 2010 for medlemsstater, der ville have vanskeligt ved at imødekomme ændringen af de nationale satser inden 1. januar 2008, og overgangsperioden skulle afhænge af den indsats, der kræves af den enkelte medlemsstat. Endelig skulle perioden for Kommissionens gennemgang af satserne forlænges fra 2 til 4 år.

Forslaget vil ikke have nogen konsekvens for den dansk alkoholbeskatning.

Kommissionens forslag har været behandlet  på ECOFIN-møderne den 7. og 28. november 2006. Hovedemnerne har været størrelsen af stigningen i minimumssatserne primært for øl, indførelsen af en automatisk mekanisme for inflationskorrektion af satserne og hvorvidt der skal være en overgangsperiode. Der blev ikke opnået enighed om forslaget, og det har ikke været drøftet siden. Det forventes ikke, at forslaget vil blive drøftet i 2. halvår 2008.

(Resume: Minimumssatserne på alkohol, mellemprodukter og øl m.v. foreslås hævet. Forslaget vil ikke berøre Danmarks afgiftssatser.

Udvalget er blevet orienteret i forbindelse med ECOFIN-møderne)

 

14. Afgifter på tobak

 

Kommissionen fremsatte den 16. juli 2008 forslag til Rådets direktiv om ændring af punktafgiftsstrukturen og –satserne for forarbejdet tobak (direktiv 92/79/EØF, direktiv 92/80/EØF og direktiv 95/59/EF), KOM(2008)459.

Forslaget er fremsat som følge Kommissionen forpligtelse i henhold til ovennævnte direktiver til hvert fjerde år at gennemgå det indre markeds tilfredsstillende funktion, punktafgiftssatsernes realværdi og traktatens bredere målsætninger.

Denne fjerde gennemgang er Kommissionens hidtil grundigste, og indeholder flere væsentlige ændringer i den gældende fællesskabslovgivning med henblik på at modernisere de nuværende regler og sikre lige konkurrencevilkår for de europæiske virksomheder. Herudover er beskyttelse af folkesundheden en væsentlig faktor i denne gennemgang. De nærmere hovedpunkter i forslaget er:

-          afskaffelse af konceptet om den mest efterspurgte prisklasse

-          gradvis forhøjelse af minimumsafgifterne for cigaretter

-          gradvis tilpasning af afgiftssatserne for finskÃ¥ren tobak til afgiftssatserne for cigaretter

-          inflationskorrektion af minimumsafgifterne for andre tobaksvarer end cigaretter og finskÃ¥ren tobak

-          ændring af definitionen af cigaretter, cigarer og anden røgtobak

-          tilsyn med bestemmelserne

(Resumé: Forslaget indeholder en række vigtige ændringer af gældende fællesskabsregler vedrørende afgifter på cigaretter og andre former for forarbejdet tobak og har til formål at modernisere og forenkle de nuværende regler, gøre dem mere gennemsigtige og på bedre vis integrere hensynet til folkesundheden. Herudover indebærer forslaget, at reglerne om punktafgift på finskåren røgtobak (rulletobak) i højere grad tilnærmes reglerne om punktafgift på cigaretter.

Nærheds- og grundnotat oversendes snarest).

 

15. Forslag til nyt generelt punktafgiftsdirektiv til afløsning af cirkulationsdirektiv 1992/12/EØF

Kommissionen fremsatte den 14. februar 2008, KOM(2008)78, forslag til nyt direktiv om den generelle ordning om punktafgift til afløsning af Rådets Direktiv 1992/12/EØF af 25. februar 1992 om den generelle ordning for punktafgiftspligtige varer, om oplægning og omsætning heraf samt om kontrol hermed, også betegnet: ”Cirkulationsdirektivet”.

Forslagets kapitel V (artikel 30-36) har bl.a. angået:

Gentagelse af et tidligere forslag fra Kommissionen fra 2004, KOM(2004)227, hvorefter:

-          Beskatningsstedet for privates fjernkøb af alkohol ændres fra forbrugsland til oprindelsesland.

-          De vejledende mængder for grænsedragningen mellem privat og erhvervsmæssig medbringelse af tobak og alkohol fra et andet EU-land ophæves.

-          Ophævelse af mulighed for at kræve forbrugslandsbeskatning af brændstof, som rejsende har med sig fra et EU-oprindelsesland (brændstof ud over det, der er i bilens tank + reservetank).

Ligesom det tidligere forslag fra 2004, har denne del af det nye forslag været statsfinansielt kontroversielt for flere medlemslande. Det franske formandskab har fremsat et kompromisforslag, hvori de kontroversielle elementer fra Kommissionens oprindelige forslag er udgået.

Forslagets IV (artikel 16-29) angår indførelse af et retsgrundlag for EMCS - et elektronisk system for overvågning og kontrol med bevægelsen af punktafgiftspligtige varer under afgiftssuspension. Ved Europa-Parlamentets og Rådets Beslutning nr. 1152/2003/EF af 16. juni 1993, havde medlemslandene oprindeligt forpligtet sig til at indføre EMCS pr. 1. april 2009. Det franske formandskab lægger nu op til, at starten på EMCS skydes med ét år til den 1. april 2010. Forudsætningen er, at direktivet og medlemslandenes nationale gennemførelseslovgivning er vedtaget i rimelig tid forinden. Hvis tidsplanen skal holde, vil ECOFIN skulle drøfte og vedtage direktivet i løbet af efteråret 2008, og direktivet udstedes i vinteren eller det tidlige forår 2009 med 28. februar 2010 som frist for den nationale gennemførelseslovgivning.

(Resumé: Kommissionen har fremsat forslag til nyt cirkulationsdirektiv for punktafgiftspligtige varer. En kontroversiel del af forslaget, hvorefter beskatningen skulle ske i oprindelseslandet frem for i forbrugslandet, er udgået i et kompromisforslag fra det franske formandskab. Forslaget indeholder endvidere en teknisk del om et elektronisk system for overvågning og kontrol med punktafgiftspligtige varer.

Grundnotat og supplerende grundnotat er oversendt til Folketingets Europaudvalg og Skatteudvalg, henholdsvis 21. april og 4. juni 2008).

 

16. Bilafgifter

Kommissionen har den 5. juli 2005 fremsat forslag til direktiv om bilafgifter, KOM (2005) 261.

Direktivforslaget omfatter alene personbiler (dvs. ikke varebiler).

Det foreslås, at registreringsafgifter skal ophæves senest pr. 31. december 2015.

Det foreslås endvidere, at en stigende andel af provenuet af såvel registreringsafgift (indtil ophævelsen senest pr. 31. december 2015) som ejerafgift skal stamme fra en CO2-tilknytning af afgifterne. (25 % af provenuet senest 31. december 2008 og 50 % af provenuet senest 31. december 2010).

Ved CO2-tilknytning forstås, at afgiften varierer efter, hvor meget bilens udledning  af CO2 udgør i gram pr. kilometer.

Endelig foreslås der regler om godtgørelse af resterende ejerafgift og resterende registreringsafgift, når biler udføres eller permanent flyttes til et andet land.

Forslaget har været drøftet intensivt 2. halvår 2007. Formandskabet lagde op til, at ophævelse af registreringsafgift skulle udgå af forslaget. På ECOFIN den 13. november 2007 var der tilslutning hertil. Samtidig blev det klart, at der ikke er tilstrækkelig tilslutning til at vedtage EU-rammebestemmelser vedrørende CO2-differentiering af bilafgifter.

I 2. halvår 2008 forventes ikke fortsatte drøftelser af den resterende del af forslaget (afgiftsgodtgørelse ved udførsel af biler).

(Resumé:

Formålet med forslaget er at forbedre det indre markeds funktion ved at fjerne eksisterende skattemæssige hindringer for overførsel af personbiler fra et EU-land til et andet — herunder dobbeltbeskatning, administrativt besvær m.m. Derudover ønsker Kommissionen, at knytte bilafgifterne til bilernes CO2-udledning. Personbiler er en væsentlig kilde til CO2-udledning og skatte- og afgiftsmæssige initiativer er en del af EU's strategi for reduktion af CO2-udledning fra personbiler.

På ECOFIN den 13. november 2007 var der modstand mod EU-regler om ophævelse af registreringsafgift og om CO2-differentiering af bilafgifter. Det er meget usikkert, om drøftelserne af forslaget fortsætter.

Nærhedsnotat er oversendt 12. august 2005. Grundnotat er oversendt 16. november 2005.)  

 

IV. Tværgående moms og punktafgifter

a. Forslag m.v., der forhandles i øjeblikket

17. Nyt rejsegodsdirektiv

EU Kommissionen fremsatte den 24. februar 2006 forslag til revision af Rådets direktiv 69/169/EØF af 28. maj 1969 om fritagelse for merværdiafgift og punktafgifter på varer, der indføres af rejsende fra tredjelande (rejsegodsdirektivet). Direktivet fastsætter en harmonisering af lovgivningen. En sådan fællesskabsordning viste sig nødvendig for rejser mellem Fællesskabet og tredjelande, men ordningen er hele tiden blevet tilpasset udviklingen i EU og senest er det nødvendigt med en tilpasning i forhold til udvidelsen, og det forhold, at Fællesskabets ydre grænse nu omfatter blandt andet Rusland og Ukraine. Herudover trænger direktivet til en generel modernisering og tilpasning til de nuværende krav til retsakters udformning. 

Hovedformålet med forslaget er således en ajourføring og modernisering af de eksisterende ordninger.

Konkret foreslog Kommissionen:

A.                 En forhøjelse af de nugældende grænser (1.350 DKK) i trÃ¥d med inflationen og samtidig indførelse af en sondring mellem flyrejsende (500 EUR) og andre rejsende (220 EUR),

B.                 Indførelse af et kvantitativt loft pÃ¥ 16 liter for øl og forhøjelse af det kvantitative loft for vin fra 2 til 4 liter,

C.                 Indførelse af en fællesskabsordning for nedsatte kvantitative lofter for tobaksvarer,

D.                 Afskaffelse af de kvantitative lofter for parfume, kaffe og te,

E.                 En forhøjelse af det afgiftsbeløb, som medlemsstaterne kan undlade at opkræve ved indførsel af varer fra 5 EUR til 10 EUR, 

F.                  En afskaffelse af EU-landenes mulighed for at udelukke varer henhørende under KN-kode 7108 og 7109  fra fritagelse, og

G.                 En revision af bestemmelserne og strukturen for at forenkle direktivet og gøre det lettere læseligt.

Ad A.

Det foreslås at indføre en sondring og følgelig at anvende forskellige tærskler afhængigt af transportformen – land og søtransport kontra flytransport. I betragtning af, hvad flytransport koster og kræver, må det antages, at flyrejser foretages mindre hyppigt af den enkelte, end det er tilfældet med rejser på landjorden eller med færge. Desuden kan flyrejsende i sagens natur kun medbringe, hvad de kan købe og transportere, og de ville således ikke kunne medbringe voluminøse varer. En sådan sondring kunne forhindre potentielle problemer, som en forhøjelse af 175 EUR-tærsklen (1.350 DKK) kunne medføre for EU-lande, der har en fastlandsgrænse til tredjelande med et betydeligt lavere prisniveau. På den anden side kunne andre EU-lande, hvor de rejsende fra tredjelande næsten udelukkende vil være flyrejsende, drage fordel af den høje tærskel.

En forhøjelse af tærsklen fra 175 EUR til 220 EUR er berettiget, fordi tærsklen dermed vil få den realværdi, den havde, da den sidste gang blev fastlagt (i 1994), idet inflationen i EU som helhed i perioden 1. januar 1994 til 31. december 2004  har været på ca. 25%. Desuden foreslås det at afskaffe de kvantitative lofter for parfume, kaffe og te. Den beløbsmæssige tærskel vil derfor også omfatte indkøb af parfume, kaffe og te, som under den nuværende ordning kan foretages ud over den beløbsmæssige tærskel, da der er specifikke kvantitative lofter for disse varer.

Ad B.

Direktivet omfatter ikke et loft for øl, selv om øl er stærkt beskattet i nogle EU-lande. På den anden side gælder der faste afgiftsfri mængder for indførslen af andre alkoholholdige drikkevarer. Især er der en grænse på 2 liter for vin, selv om flere af EU-landene ikke har nogen punktafgifter på vin. Det ville derfor være logisk, at der indførtes en kvantitativ begrænsning for øl, og det kunne medvirke til at løse problemerne for visse EU-lande, der grænser op til tredjelande, hvor prisniveauet er betydeligt lavere. For at få en vis konsistens for alle alkoholholdige drikkevarer forslås der et kvantitativt loft på 16 liter for øl og en forhøjelse af det kvantitative loft fra 2 til 4 liter for vin.

Ad C.

For tobaksvarer foreslår Kommissionen at give EU-landene mulighed for at anvende en sondring mellem flyrejsende og andre rejsende samt at indføre et ensartet system for nedsatte lofter.

Ifølge EF-traktatens artikel 152 skal alle Fællesskabets politikker sikre et højt sundhedsbeskyttelsesniveau. Desuden anbefaler WHO-rammekonventionen om tobakskontrol, som EU ratificerede den 30. juni 2005, at de kontraherende parter forbyder eller begrænser salget til internationale rejsende og/eller disses indførsel af told- og afgiftsfri tobaksvarer. For at sikre ligebehandling af alle borgere, der rejser ind i EU, omfatter forslaget et ensartet system for nedsatte kvantitative lofter for tobaksvarer. Det giver også EU-landene mulighed for at sondre mellem flyrejsende og andre rejsende, hvad angår lofterne for tobaksvarer. De foreslåede nedsatte lofter svarer til de tidligere nedsatte lofter for handel inden for EU for folk i grænseområder eller personale på transportmidler.

Ad D.

Kommissionen lægger vægt på, at kun nogle få EU-lande har punktafgifter på parfume, kaffe og te. Ingen EU-lande har afgift på parfume, som er fritaget efter fællesskabsbestemmelserne, 1 EU-land har på te (DK), og 5 EU-lande har på kaffe (herunder DK). Kommissionen mener derfor, at disse lofter for rejsende i 25 EU-lande ikke længere er berettigede. De kunne under alle omstændigheder indordnes under de beløbsmæssige tærskler.

Ad E.

Det afgiftsbeløb, som EU-landene kan undlade at opkræve ved indførsel af varer forhøjes af hensyn til inflationen, og sættes derfor op fra 5 EUR til 10 EUR.

Ad F.

Bestemmelsen er ikke længere berettiget under den nuværende momsordning.

Ad G.

Der er foretaget en række hovedsageligt redaktionelle forbedringer for at bringe teksten i overensstemmelse med de nuværende krav til udformningen af retsakter og dermed fjerne eventuelle tvetydigheder. Desuden er de tredjelandsområder, som direktivet også skal anvendes i forbindelse med, blevet defineret.

 

På ECOFIN-mødet den 28. november 2006 blev der opnået politisk enighed om et kompromisforslag. Den væsentligste ændring i forhold til Kommissionens forslag er grænsen for moms indførsel af varer fra tredjelande som rejsegods, som hæves til 2.250 kr. (300 €) for rejsende til lands og 3.225 kr. (430 €) for rejsende til luft og til havs.

Direktivet blev færdigbehandlet den 20. december 2007 og træder i kraft 1. december 2008. På AGRI-mødet den 17. marts 2008 blev der opnået politisk enighed om de tilsvarende ændringer i toldforordning 918/83. De ændrede toldregler vil således træde i kraft samtidig med momsreglerne 1. december 2008.

(Resume: Nærhedsnotat er oversendt til Europaudvalget den 16. marts 2006, grundnotat er oversendt den 27. marts 2006 og revideret grundnotat er oversendt den 11. maj 2006.

Kommissionens forslag har været behandlet på ECOFIN den 7. og 28. november 2006. Hovedspørgsmålene har været grænsen for indførelse af varer fra tredjelande, afskaffelsen af mængdegrænsen for kaffe, parfume og te, samt en valgfri differentiering mellem rejsende med hensyn til mængdegrænserne for tobaksprodukter.

Direktivforslaget vedrørende moms har det mest af 2007 afventet behandlingen af et parallelt toldforslag. Direktivforslaget blev imidlertid færdigbehandlet 20. december 2007 med ikrafttræden 1. december 2008. Fra samme dato træder tilsvarende ændringer af toldreglerne i kraft.)

 

V. Tværgående direkte og indirekte beskatning

 

a. Forslag m.v., der forhandles i øjeblikket

18. Kommissionens Meddelelse om behov for en koordineret strategi til at bekæmpe svig

Kommissionen udsendte den 31. maj 2006 en meddelelse om behovet for at udvikle en koordineret strategi til forbedring af svigbekæmpelsen, KOM(2006)256. Meddelelsen omhandler både direkte og indirekte skatter. Meddelelsen anviser ikke en altfavnende løsning på problemerne, men helt overordnet mener Kommissionen, at svig kan bekæmpes bedre via en mere effektiv og moderne organisering af kontrolsystemerne kombineret med et stærkt og ikke mindst hurtigt samarbejde mellem EU-landene og evt. OLAF (Kommissionens svigsenhed)

ECOFIN den 28. november 2006 og 5. juni 2007 vedtog konklusioner, som lægger vægt på vigtigheden af at bekæmpe svig, og som anerkender behovet for en fælles anti-svigstrategi, der kan understøtte de nationale bestræbelser på dette område. Rådet opfordrede Kommissionen til  at forberede en sådan strategi med vægten lagt på styrkelse af medlemslandenes sanktionsmuligheder overfor svindlere, bedre beskyttelse af medlemslandenes momsindtægter samt bedre og hurtigere informationsdeling medlemslandene imellem.

ECOFIN drøftede ligeledes eventuelle direktivændringer, herunder mulighed for generel omvendt betalingspligt for moms af indenlandsk varesalg til erhvervskunder og ændrede momsregler for varesalg over EU-grænserne til erhvervskunder. ECOFIN har anmodet Kommissionen om mere dybtgående analyser af disse spørgsmål.

Kommissionen har 23. november 2007 udsendt en Meddelelse med overskriften: ”Hovedelementer i en EU-antisvigsstrategi på momsområdet”. Emnet er tiltag inden for rammerne af det gældende momssystem, og Kommissionen skitserer nogle tanker om retningen for det videre arbejde:

-                      Momskontrol – myndighederne har brug for relevante angivelsesoplysninger fra virksomhederne i rette tid

Kommissionen nævner, at den i fortsættelse af ECOFIN’s konklusioner 5. juni 2007 er på vej med et direktivforslag, der øger hyppigheden af virksomhedernes angivelse af oplysninger om EU-varehandel og hurtigere udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne. – Nogle medlemsstater ønsker imidlertid at gå videre, så virksomhederne skal angive og medlemsstaterne skal udveksle oplysninger om EU-handel pr. transaktion.Kommissionen peger på modstående hensyn, nemlig EU’s mål om at reducere de administrative byrder med 25% i 2012 og problemer, hvis de administrative krav til virksomhederne bliver uforholdsmæssigt hårdere mht. EU-handel sammenholdt med indenlandsk handel.

-                      Medlemsstaterne skal have bedre ’EU-tilgang’ i deres kontrolarbejde

Kommissionen opfordrer medlemsstaterne til at allokere flere ressourcer til det administrative samarbejde med EU-partnerne. Kommissionen nævner, at et system med økonomiske incitamenter (herunder omkostningsdeling) bør overvejes for at fremme EU-tilgang i landenes momskontrol.

Videre opfordrer Kommissionen til, at medlemsstaterne indretter deres lovgivning, så de kan foretage strafferetlig forfølgning af personer involveret i svig, selv om svigen alene udløser provenutab for et andet medlemsland.

-                      Medlemsstaterne skal have opdaterede oplysninger om deres momsregistrerede virksomheder

Momsregistreringsnummeret er et nøgleelement i de momsregler, der gælder for EU-varehandelen, og af den grund er der brug for den bedst mulige opdatering af registrene med momsregistrerede virksomheder i EU-landene. Situationen her er ikke tilfredsstillende i dag, og Kommissionen mener, at der bør indføres en form for ’sanktioner’ mod medlemsstater, når oplysninger om deres momsregistrerede virksomheder er forældede eller fejlagtige, og dette (i forbindelse med svig) leder til provenutab i en anden medlemsstat.

Kommissionen mener videre, at medlemsstaterne bør være årvågne, når de momsregistrerer virksomheder, da momsnumre kan misbruges. Det skal sikres, at skattemyndighederne holder øje med bl.a. mistænkelige virksomheder, som ikke kan gives afslag på anmodning om momsregistrering. Inaktive virksomheder bør slettes af momsregistret så hurtigt som muligt, og på EU-plan bør der gennemføres minimum-standarder for momsregistrering og sletning fra registret.

-                      Medlemsstaternes mulighed for at inddrive moms i svigssager skal forbedres

Kommissionen ser to veje til at forbedre inddrivelsen af moms i svigssager: For det første anvendelse af solidarisk hæftelse for moms, når det sker med den rette balance mellem hensyn til de ærlige virksomheder på den ene side, og skattemyndighedernes mulighed for at inddrive momsen på den anden. For det andet ændringer i EU’s inddrivelsesdirektiv for at styrke samarbejdet mellem EU-landene om inddrivelse af udestående fiskale fordringer; Kommissionen vil fremsætte et forslag herom i 2008.

ECOFIN vedtog den 4. december 2007 konklusioner, som støtter retningen i Kommissionens arbejde.

Drøftelserne fortsætter i 2. halvår 2008.

(Resumé: Kommissionen har maj 2006 og november 2007 udsendt Meddelelser om behovet for at udvikle en koordineret strategi til forbedring af svigbekæmpelse og tanker om retningen i en fælles anti-svigsstrategi på momsområdet. ECOFIN har 28. november 2006 samt 5. juni og 4. december 2007 vedtaget konklusioner om det videre arbejde. Drøftelserne fortsætter i 2. halvår 2008. Der er ikke oversendt grundnotat.)

 

VI. Gensidig bistand samt bekæmpelse af svig

19. Forskellige ændringer af momsdirektivet og samarbejdsforordningen

Kommissionen fremsatte den 18. marts 2008, KOM(2008)147, forslag til forskellige ændringer af momsdirektivet og forordningen om medlemslandenes administrative samarbejde om moms med henblik på at modvirke momssvig ved grænseoverskridende transaktioner.

Kommissionens oprindelige forslag har angået:

1.                   Forpligtelse til fakturering og momsafregning pr. 31. december i Ã¥r 2 for en igangværende leverance af en tjenesteydelse, hvis leverancen ikke er faktureret i en periode pÃ¥ over ét Ã¥r.

2.                   Leverancen af en tjenesteydelse skal momsafregnes ved faktureringen, hvis der udstedes faktura før afslutningen af leverancen af ydelsen eller før betalingen af et a conto beløb.

3.                   Udvidelse af momsangivelsen med særskilt oplysning om erhvervelser af tjenesteydelser inden for EU, ekskl. moms, hvor momsen er forfalden.

4.                   Momsangivelse og indgivelse af lister over momsfrie leverancer inden for EU skal som hovedregel ske elektronisk.

5.                   Angivelsesperioden for moms skal som hovedregel være én mÃ¥ned med adgang til at fastsætte en længere periode, dog højst ét Ã¥r, for virksomheder, hvis erhvervelser af varer og tjenesteydelser inden for EU ikke har oversteget 200.000 euro det foregÃ¥ende kalenderÃ¥r.

6.                   Virksomheder, der har momsfrie leverancer inden for EU, skal indgive lister over hver mÃ¥neds leverancer inden for én mÃ¥neds frist.

7.                   Et medlemsland skal kunne oplyse de øvrige medlemslande om de indgivne lister over momsfrie leverancer/momspligtige erhvervelser inden for EU inden for én mÃ¥neds frist.

 

Fremsættelsen af forslagets sidstnævnte to punkter følger op på konklusioner, vedtaget på ECOFIN-mødet den 5. juni 2007. Det samlede forslag har indtil videre været behandlet på fem møder på arbejdsgruppeniveau, hvor flere medlemslande har udtrykt forbehold, bl.a. med henvisning til de øgede administrative byrder for virksomhederne, som forslaget anses at ville medføre. På den baggrund har det franske formandskab fremsat et kompromisforslag, hvori nr. 3 og nr. 5 i Kommissionens oprindelige forslag er udgået. Det franske formandskab forventer herefter, at ECOFIN drøfter forslaget i løbet af efteråret 2008.

(Resumé: Kommissionen har fremsat forslag til forskellige ændringer af momsdirektivet og samarbejdsforordningen med henblik på at modvirke momssvig ved grænseoverskridende transaktioner. Under hensyn til tidsfaktoren ved myndighedernes muligheder for at bekæmpe svig, afkorter forslaget perioder og frister for virksomhedernes indgivelse af momsoplysninger og for medlemslandenes informationsudveksling om moms. Endvidere indebærer forslaget, at virksomhedernes indgivelse af momsoplysninger som hovedregel skal ske elektronisk.

Grundnotat og supplerende grundnotat er oversendt til Folketingets Europaudvalg og Skatteudvalg, henholdsvis 21. april og 10. juni 2008). 

 

B Told  -  1. søjle

 

a. Forslag m.v., der forhandles i øjeblikket

20. Forslag til modernisering af toldkodeks (KOM(2005)608)

EU-Kommissionen fremlagde den 30. november 2005 forslag om EF-toldkodeksen (moderniseret toldkodeks). Forslaget skal ses som led i arbejdet med at få toldvæsenet i EU skal leve op til ofte modsatrettede krav om dels at gennemføre et antal stigende kontrolforanstaltninger for at beskytte bl.a. EU's finansielle, sociale, sikkerheds- og erhvervsmæssige interesser og dels at fremme legitime handelstransaktioner. Forslaget er et led i implementeringen af Lissabon-strategien på toldområdet.

Forslaget var – sammen med forslaget om e-toldbeslutning - sat på dagsordenen for rådsmødet (Konkurrenceevne) den 21. - 22. maj 2007, hvor der blev opnået politisk enighed om det. På rådsmødet den 15. oktober 2007 var forslaget sat på dagsordenen henblik på fælles holdning, som blev opnået. Europaparlamentet afsluttede 2. læsning af forslaget den 19. februar 2008. Forslaget er herefter trådt i kraft den 24. juni 2008.

(Resumé: Forslaget om modernisering af Toldkodeks betyder en mere enkel og logisk struktur af lovteksten med færre artikler og mere simple regler, og derved en mere brugervenlig toldlovgivning. Ændringen af Toldkodeksens legale indhold skaber forudsætninger for elektronisk told og handel, og der dannes derved det nødvendige grundlag for elektronisk dataudveksling mellem myndigheder og for udviklingen af toldsystemer, der tilgængelige for virksomheder og toldmyndigheder og fælles toldinformationsportaler.

Grundnotat er oversendt 19. januar 2006 – alm. del 83; del af samlenotat af 24. november 2006 - 2769 - Bilag 1, samt del af samlenotat af 3. maj 2007 – 2801-bilag 1).

 

21. Forslag til forordning om ændring af forordning 515/97 om gensidig bistand inden for told- og landbrugsområdet (KOM(2006)866)

Kommissionen fremsatte den 22. december 2006 forslag til Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) nr. 515/97 om gensidig bistand inden for told- og landbrugsområdet.

Hensigten med forslaget er at give medlemslandene nye og bedre instrumenter til at bekæmpe svig.

Forslaget skal ses som et vigtigt redskab til at gøre den nuværende Forordning mere nutidig og anvendelig med henblik på at imødegå de udfordringer Fællesskabet står over for i relation til bl.a. udvidelsen af EU og de ændrede svigmønstre.

Forslaget lægger bl.a. op til, at der oprettes en europæisk database. Kommissionen får hermed en koordinerende rolle til at indsamle data og sørge for udvekslingen af oplysninger toldmyndighederne imellem, således at medlemslandene kan genbruge eksisterende materiale som eksempelvis ekspertise, teknisk eller logistisk materiale, som allerede er tilgængeligt i Kommissionen.

Toldinformationssystemet udvides, således at det kan anvendes til analyseformål, hvorved oplysninger vil kunne lagres nationalt og anvendes til analyser.

Det foreslås endvidere at oprette et elektronisk sagsregister på toldområdet (kaldet FIDE). FIDE vil gøre det muligt at udveksle informationer om svig. Databasen skal ikke indeholde efterretninger eller informationer fra sagerne, kun referencer til disse. I nogle medlemslande har toldmyndighederne udstrakte beføjelser til at foretage efterforskning i relation til FIDE-overtrædelser. Det er beføjelser, der i Danmark er henlagt til politiet.

Forslaget er vedtaget på Rådsmødet (Landbrug og Fiskeri) den 23.-24. juni 2008.

(Resumé: Forslaget skal ses som et bedre instrument til at bekæmpe de svigmetoder Fællesskabet står over for i bekæmpelsen af de stadig mere sofistikerede og ændrede svigmønstre, der er opstået i takt med udvidelsen af EU.

Grundnotat er oversendt 7. januar 2007.)

 

22. Forslag om ændring af fællesskabsordning vedrørende fritagelse for import- og eksportafgifter (Forslag om ændring om en fællesskabsordning vedrørende fritagelse for import- og eksportafgifter, KOM (2007)614)

EU-Kommissionen fremlagde den 18. oktober 2007 forslag om ændring af fællesskabsordning vedrørende fritagelse for import- og eksportafgifter.

Med vedtagelsen af direktiv om fritagelse for merværdiafgift og punktafgifter på varer, der indføres af rejsende fra tredjelande, skal en forordning om en fællesskabsordning vedrørende fritagelse for import- og eksportafgifter ændres for at sikre en vis parallelisme mellem fritagelse for moms og fritagelse for importafgift. Forordningen har i det væsentlige været uændret i over femten år, og behovet for at ændre bestemmelsen om varer, som indføres i rejsendes personlige bagage, kan være en lejlighed til at ændre en række bestemmelser. 

Forslaget er vedtaget på Rådsmødet (Landbrug og Fiskeri) den 17. marts 2008. Forordningen har virkning fra den 1. december 2008.

 (Resumé: Den generelle baggrund for forslaget har sammenhæng med bestræbelser på at forbedre fællesskabslovgivningens klarhed og gennemsigtighed, at lette samhandelen med tredjelande og forenkle toldkontrollen. De foreslåede ændringer tilsigter at forbedre forordningens klarhed og gennemsigtighed, forbedre parallelismen mellem fritagelsen for moms og fritagelsen for importafgift, harmonisere anvendelsen af toldbestemmelserne i medlemsstaterne og forenkle toldbehandlingen for visse varer.

Grundnotat er oversendt den 13. december 2007.)

 

23. Forslag om ændring af told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif (Forslag om ændring af told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, KOM (2007)615)

EU-Kommissionen fremlagde den 18. oktober 2007 forslag om ændring af told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif. Bestemmelserne om enhedstoldsatsen er ikke blevet ændret siden 1997. Siden er den fælles toldtarifs toldsatser for varer, der normalt indføres af rejsende i deres personlige bagage eller sendes i små forsendelser til privatpersoner, blevet mindsket med omkring 20%. Det foreslås derfor, at enhedstoldsatsen for disse varer reduceres med et procentpoint til 2,5%, således at privatpersoner får udbytte af disse nedsættelser. Derudover foreslås, at loftet for anvendelse af enhedstoldsatsen forhøjes til 700 euro i betragtning af udviklingen i prisinflationen i og uden for Fællesskabet for varer, der normalt indføres på denne vis og det voksende antal rejsende og private forsendelser.

Forslaget er vedtaget på Rådsmødet (Landbrug og Fiskeri) den 17. marts 2008. Forordningen har virkning fra den 1. december 2008.

 (Resumé: Baggrunden for forslaget skal ses i ændringen af told- og afgiftsfritagelsen for varer, der indføres i rejsendes personlige bagage. Derudover skal forslaget ses som en foranstaltning, der letter toldbehandlingen af små forsendelser, der sendes fra en privatperson til en anden i ikke-kommercielt øjemed.

Grundnotat er oversendt den 13. december 2007.)

 

C. FORSLAG M. V. UNDER RÅDSMØDE RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER

 

Told - 3. søjle

a. Forslag m.v., der forhandles i øjeblikket

24. Strategi for toldsamarbejdet

Den 2. oktober 2003 vedtog Rådet en resolution om en toldsamarbejdsstrategi. Denne strategi har til formål at forbedre og synliggøre de nuværende samarbejdsprocesser mellem medlemsstaterne bl.a. i relation til at bekæmpe den grænseoverskrivende organiserede kriminalitet, herunder bekæmpelse af terror i hele EU.

Efterfølgende er der i Rådets toldsamarbejdsgruppe vedtaget en handlingsplan, som indeholder overordnede forslag til aktioner, hvor der løbende nedsættes projektgrupper, som skal arbejde med forslag til den enkelte aktion, f.eks. forslag til konventioner, forslag til intensivering, forenkling og effektivisering af toldsamarbejdet. Når den enkelte projektgruppe har udarbejdet sit forslag til retningslinier, giver medlemsstaterne håndslag på, hvordan aktionen skal udføres.

Toldsamarbejdsgruppens første strategihandleplan udløb ved udgangen af 2006. Handleplanen dækkede en periode på 36 måneder. Imidlertid har erfaringerne vist, at en 36 måneders strategiplan med en midtvejs evaluering efter 18 måneder ikke er fleksibel nok til at reagere på nye initiativer, fx EU´s indsats mod terrorisme.

Det var derfor et ønske fra toldsamarbejdsgruppen, at handleplanen for toldsamarbejdsstrategien blev afkortet. Der var enighed om, at en handleplan på 18 måneder var mere fleksibel og overskuelig. Den nye handlingsplan for toldsamarbejdsstrategien, der dækker perioden 1. januar 2007 til 30. juni 2008 blev forelagt Artikel 36-udvalget på mødet den 10. november 2006 og blev godkendt uden yderligere bemærkninger.

Den nye toldstrategiplan tager udgangspunkt i de indsatsområder, der er højt prioriteret i Rådet, bl.a. Haag-programmet, om styrkelse af frihed, sikkerhed og retfærdighed i EU, EU´s handleplan for narkotiske stoffer samt EU´s handleplan for bekæmpelse af terrorisme.

Det er toldsamarbejdsgruppen erfaring, at en strategiplan er vigtig for at styrke og målrette samarbejdet i medlemsstaterne. Endvidere er strategiplanen et effektivt redskab til koordinering af de fælles toldaktioner.

Generelt er man fra dansk side positiv indstillet over for initiativer, der kan medvirke til at bekæmpe organiseret kriminalitet, og narkotikahandel. Ligeledes kan man støtte området for frihed, sikkerhed og retfærdighed.

Â