|
Finansudvalget besluttede i forbindelse med tiltrædelsen af Akt 151 af 1. juni 2006, at skatteministeren kvartalsvis skal fremsende en statusrapport, hvor der redegøres for udviklingen og implementeringen af systemmoderniseringens Fase 2.
SKAT afgiver hermed kvartalsrapport vedrørende systemmoderniseringens Fase 2 dækkende 3. kvartal af 2007. Afsnit 2 og 3 er opdateret, så de dækker til primo december 2007.
Anden fase af systemmoderniseringen omfatter følgende projekter:
· Digitalt Motor Register, (DMR) som har til formål gennem en effektivisering og digitalisering af eksisterende arbejdsprocesser at sikre, at borgere og virksomheder oplever, at registreringen af biler foregår hurtigere og enklere end i dag.
· Én Skattekonto, (EKKO) som vil lette virksomhedernes administrative byrder samt effektivisere skatteadministrationen ved at opkræve alle skattekrav via et saldoprincip, således at alle krav behandles efter ensartede regler.
· Ét Fælles Inddrivelsessystem, (EFI) som vil sikre, at alle fordringer, der overdrages til inddrivelse hos SKAT, samles på en konto for den enkelte skyldner, samt at de inddrivelsesskridt, der iværksættes, foretages med udgangspunkt i den samlede saldo på kontoen.
                    Â
I kvartalsrapporten gives en status på projekternes forløb i det forgangne kvartal i forhold til tidsplan og leverancer samt en redegørelse for udviklingen i projekternes økonomi og risici. Hertil kommer en udtalelse fra den eksterne følgegruppe, der består af to eksterne medlemmer og et medlem fra Skatteministeriet.
SKAT og IBM har indgået en aftale om det videre forløb på EKKO og DMR på baggrund af de forsinkelser, der er indtrådt for CSC’s leverancer på Fase 1, jfr. bemærkningerne herom i kvartalsrapporten for 2. kvartal 2007.
Aftalen indebærer, at idriftsættelsestidspunkt for EKKO og DMR udskydes til 4. kvartal 2009.
Pt. arbejder EKKO og DMR projekterne i SKAT sammen med IBM om at fastlægge det endelige design af systemerne.
EFI blev sendt i udbud d. 9. marts 2007, og
SKAT modtog
rammeleverandørernes tilbud d. 27. april 2007. Før sommerferien gennemførte
projektet en vurdering af rammeleverandørernes tilbud og en efterfølgende
teknisk afklaring med rammeleverandørerne. Denne proces omhandlede ikke
tidsplaner for EFI.
Kontraktindgåelsen er sat i bero indtil konsekvenserne af aftalen med IBM er udmøntet i en ny hovedtidsplan for Fase 2.1. Det er nødvendigt fordi der er væsentlige afhængigheder mellem Fase 2.2 (EFI) og debitormotoren, der etableres med Fase 2.1 (EKKO).
Primo oktober indvilligede rammeleverandørerne dog i at forlænge vedstÃ¥elsesÂfrisÂten, sÃ¥ledes at EFI kan nÃ¥ at genoptage udbudsprocessen med udgangspunkt i en godkendt tidsplan fra fase 2.1.
I tabellen nedenfor ses de aktuelle datoer for idriftsættelses-milepælene i Fase 2:
Milepæle |
Tidsplan jf. akt 41 af 30/11-06 |
Tidsplan jf. seneste kvartalsrapport |
Forsinkelser i forgangne kvartal |
Nuværende tidsplan |
DMR |
3. kvartal 08 |
1. kvartal 2009 |
3 kvartaler |
4. kvartal 2009 |
EKKO |
4. kvartal 08 |
2. kvartal 2009 |
2 kvartaler |
4. kvartal 2009 |
EFI |
2. kvartal 09 |
3. kvartal 2009 |
|
(3. kvartal 2009) |
For EFI gælder, at konsekvenserne af den nye tidsplan for Fase 2.1 endnu ikke er afklaret med de 3 tilbudsgivere, hvorfor datoen er behæftet med stor usikkerhed. Derfor er idriftsættelsesdatoen markeret med parentes.
Nedenstående oversigter og business case er ikke justeret som følge af den nye aftale om det videre forløb på EKKO og DMR, jf. ovenfor under pkt. 2.1. Disse konsekvenser vil indgå ved rapporteringen for 4. kvartal 2007.
Oversigterne nedenfor er derimod justeret for de konsekvenser, der var kendt med udgangen af oktober kvartal 2007.
I de efterfølgende afsnit præsenteres den samlede økonomi i Fase 2 på følgende måde:
4.1 Det forventede investeringsbudget
4.2 De forventede driftsudgifter
4.3 Det faktiske forbrug
4.4 Samlede businesscase
Sammenhængen i afsnittene er, at summen af â€det forventede investeringsbudget†(409 mio. kr. i afsnit 4.1) og â€de forventede driftsudgifter†(150 mio. kr. i afsnit 4.2) svarer overens med udgifterne i projektperioden angivet i â€Den samlede business case†(559 mio. kr. i afsnit 4.4).
Mio. kr. |
Akt 41 af 21/11-06 |
Budget, jf. sidste kvartalsÂrapport |
Aktuelt budget |
Afvigelse til seneste kvartalsÂrapport |
Afvigelse til aktstykket |
It-udviklingsudgifter |
275 |
282 |
288 |
6 |
13 |
Konsulenter |
40 |
41 |
41 |
0 |
1 |
Uddannelse, info. mv. |
23 |
23 |
23 |
0 |
0 |
Løn |
57 |
57 |
57 |
0 |
0 |
I alt |
395 |
403 |
409 |
6 |
14 |
IT udviklingsudgifterne er i perioden øget med netto 6 mio. kroner.
Dette skyldes IBM’s udarbejdelse af ny hovedtidsplan for DMR og EKKO, samt forlængelse af designfasen med to måneder.
Driften i projektperioden er reduceret med 8 mio. kr., og udgør nu 150 mio. kr. Dette skyldes, at der har været budgetteret omkostninger til udvikling. Af de 8 mio. kr., er 6 mio. kr. flyttet til udvikling, de resterende 2 mio. kr. påvirker den samlede business case positivt.
Mio. kr. |
Forbrug |
Forbrug |
Budget |
Restbudget |
|
2004-2006 |
2007 |
2007 |
2007 |
0 |
24 |
99 |
75 |
|
Konsulenter |
19 |
9 |
14 |
5 |
Uddannelse, info. mv. |
1 |
1 |
7 |
6 |
Løn |
25 |
14 |
18 |
4 |
I alt |
45 |
48 |
138 |
90 |
Drift i projektperioden |
0 |
8 |
36 |
28 |
Samlet budget |
45 |
56 |
174 |
118 |
Note: Driftsudgifterne er i forhold til den seneste kvartalsrapport hævet med 20 mio. kr. fra 16 mio. kr. til 36 mio. kr., hvilket skyldes, at den rebudgettering der fremgik af seneste kvartalsrapport ved en fejl ikke var blevet konsekvensrettet. Der er altså ikke tale om at driftsudgifterne er steget i forhold til seneste kvartalsrapport.
I forhold til seneste kvartalsrapport er IT-udviklingsudgifterne reduceret med 23 mio. kr., hvilket skyldes udskydelse af betalinger på grund af de forsinkelser, der fremgik af kvartalsrapporten for 2. kvartal 2007 og de forsinkelser, der fremgår af denne kvartalsrapport.
4.4 Business case
Business casen er korrigeret jf. afsnit 4.2. De 2 mio. kr. hidrører fra driftsomkostninger, der ikke bliver realiseret.
Mio. kr. |
04-06 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
I alt |
45 |
174 |
238 |
99 |
3 |
0 |
0 |
559 |
|
Udgifter efter projektperioden |
0 |
0 |
0 |
0 |
76 |
76 |
76 |
228 |
Besparelser |
0 |
0 |
0 |
-244 |
-269 |
-289 |
-289 |
-1091 |
Samlet effekt |
45 |
174 |
238 |
-145 |
-190 |
-213 |
-213 |
-304 |
Akkumuleret cash flow |
45 |
219 |
457 |
312 |
122 |
-91 |
-304 |
|
I businesscasen indgår tallene vedr. EFI fra Aktstykke 151 af 1. juni 2006.
Forskydningerne mellem de enkelte år, skyldes at businescasen er justeret i forhold til de forsinkelser der var om talt i kvartalsrapporten for 2. kvartal 2007, samt de forsinkelser der er omtalt i denne kvartalsrapport.
Â
Der pågår pt. et større replanlægningsarbejde, hvilket medfører at der ved næste kvartalsrapport vil kunne forekomme yderligere forskydninger af udgifter imellem de kommende budgetår (se evt. afsnit 2).
I det følgende gennemgås de væsentligste risici ved gennemførslen af systemmoderniseringens Fase 2, som knytter sig til følgende faktorer:
· Økonomi
· Organisation
· Teknisk løsning
· Leverandør
· Interessenter.
I Fase 2.1 (EKKO og DMR) må imødeses øgede udgifter såvel internt (løn og konsulenter) som eksternt (IT-udviklingsomkostninger) i det omfang forsinkelserne i Fase 1 medfører væsentlige forsinkelser i Fase 2.1s tidsplan. Budgettet for EFI er endvidere fortsat et justeret grovestimat, idet endelig aftale endnu ikke er indgået med en leverandør. Finansudvalget vil blive orienteret om
budgettet, når dette foreligger.
Alle projekterne i systemmoderniseringens Fase 2 indebærer store organisatoriske forandringer i SKAT. Digitalt Motor Register skal implementere en helt ny opgave i SKAT, og både EKKO og EFI indebærer, at alle opkrævnings- og inddrivelsesmedarbejdere skal løse deres opgaver på en markant anderledes måde.
De organisatoriske risici søges nedbragt ved, at projekterne planlægger en omfattende brugeruddannelse, ligesom projekterne, i samarbejde med SKATs driftsorganisation, arbejder på at forberede og orientere medarbejderne i Skattecentrene på de store forandringer.
I forbindelse med DMR projektet er der endvidere igangsat et arbejde for at sikre en glidende overdragelse af opgaven fra Politiet til SKAT. Konkret er denne opgave forankret i SKATs Motorenhed, der hører under indsatssøjlen, og som skal modtage det endelige DMR-system. Motorenheden har således ansvaret for at modtage de medarbejdere, der flytter til SKAT fra politiet, og for at implementere den midlertidige løsning af motorregistreringsopgaven, baseret på politiets eksisterende CRM 3-system, der skal være i brug indtil DMR idriftsættes.
På nuværende tidspunkt udgøres den største risiko af usikkerheden omkring leverancetidspunktet for 2. udgave af det tekniske udviklingsmiljø, som Fase 1 leverandøren skal levere. Dette udviklingsmiljø udgør grundlaget for udvikling af DMR, EKKO og siden hen også EFI.
I takt med at EKKO og DMR har arbejdet sig ind i designfasen, bliver kompleksiteten af løsningerne mere åbenlyse. Samtidig er afhængigheden til Fase 1 blevet meget håndfast i perioden, pga. afhængigheden til 2. udgave af det tekniske udviklingsmiljø. Samarbejde og kommunikation - både internt i SKAT og mellem SKAT og hhv. Fase 1 og Fase 2 leverandørerne - er derfor højt prioriteret. Det foregår ved løbende status- og orienteringsmøder på alle relevante niveauer – mellem alle involverede parter.
Der er mange interessenter til projekterne i systemmoderniseringens Fase 2. Alle
virksomheder, alle ejere af motorkøretøjer, alle restanter (borgere og virksomheder) og deres juridiske og økonomiske rådgivere samt mange offentlige myndigheder (bl.a. Færdselsstyrelsen og institutioner med restancer) bliver berørt af projekterne – for langt de fleste af interessenterne vil det dog opleves som serviceforbedringer. Der er derfor fokus på interessenthåndteringen i Fase 2.
Hvert projekt har følgegrupper, hvor de væsentligste interessenter inddrages, ligesom der er afsat midler til at informere virksomheder, borgerne og medarbejdere om de nye løsninger.
Følgegruppen finder det vigtigt, at der er indgået en ny aftale med IBM, og at der dermed er fastsat ny overordnet tidsplan for fase 2.1. Følgegruppen finder det betryggende at kontraktindgåelsen vedr. fase 2.2. er udskudt, indtil der foreligger en endelig tidsplan for fase 2.1.