|
Finansudvalget besluttede i forbindelse med tiltrædelsen af Akt 118 af 6. april 2006, at skatteministeren kvartalsvis skal fremsende en statusrapport, hvor der redegøres for udviklingen og implementeringen af systemmoderniseringens fase 1.
SKAT afgiver hermed kvartalsrapport vedrørende systemmoderniseringens fase 1 dækkende 3. kvartal af 2007. Første fase af systemmoderniseringen omfatter følgende projekter:
· Modernisering af TastSelv Erhverv via eService-projektet med nye faciliteter og mulighed for integration af løsningerne i f.eks. andre portaler og virksomhedernes økonomisystem.
· Modernisering af indsendelsen af virksomhedernes selvangivelse via erhvervsligningsprojektet, så selvangivelsen kan indsendes digitalt, ligesom de virksomheder, der skal lignes, udsøges digitalt frem for via manuel gennemlæsning af regnskabet. Kun virksomheder, der skal lignes, skal derfor indsende skatteregnskabet.
· Etablering af en ny it-infrastruktur via ENS-projektet, der forbedrer kommunikationen mellem systemerne og adgangen til systemerne såvel internt som eksternt.
I kvartalsrapporten gives en status på projekternes forløb i det forgangne kvartal i forhold til tidsplan og leverancer samt en redegørelse for udviklingen i projekternes økonomi og risici. Hertil kommer en udtalelse fra den eksterne følgegruppe, der består af to eksterne medlemmer og et medlem fra Skatteministeriet.
SKAT har ved udgangen af 3. kvartal modtaget planer fra CSC, der bekræfter de datoer, der er udmeldt inden sommerferien til planlægning af systemmoderniseringens fase 2.1. Der har været tæt samarbejde mellem SKAT og CSC om prioritering af aktiviteter for at holde plandatoerne. Der pågår fortsat kommercielle afklaringer med leverandøren, om konsekvenserne af de forsinkelser som blev beskrevet i rapporten for 2. kvartal.
Udviklingen af sikkerhedskomponenten skaber fortsat problemer, og SKAT følger tæt op på løsningen af disse, men sikkerhedskomponenten har ikke været årsag til yderligere forsinkelser i perioden, og SKAT forventer at problemerne bliver løst, så nedenstående tidsplan kan overholdes.
I 4. kvartal må det konstateres, at den stærke fokus på at levere rettidigt til fase 2.1 kommer til at medføre senere idriftsættelse af første delleverance i eServiceprojektet. I tillæg til dette er der konstateret problemer med de procedurer, der skal sikre, at programmerne kan flyttes effektivt mellem testmiljøer. Dette medfører pres på tidsplanerne. Der arbejdes intensivt på at reducere konsekvenserne. Næste opdatering af de samlede tidsplaner ligger i december og kan trække ind i 1. kvartal 08.
I 4. kvartal er al fokus på de leverancer, der ligger ved udgangen af året, samt på at reducere konsekvenserne af de opståede problemer.
Konsekvensen af observationerne i den forløbne del af 4. kvartal er ikke indarbejdet i de efterfølgende tabeller.
Projektet følger planerne.
Version II af værktøjet til digital understøttelse af skattecentrenes arbejde med udvælgelse af erhvervsdrivendes selvangivelser til indsats er sat i drift i 3. kvartal.
I samme kvartal er der gennemført uddannelse af brugere. IT-værktøjet er overdraget til drift og forvaltning således at det videre arbejde varetages af procesejer og systemejer. Erhvervsligningsprojektet er hermed afsluttet som planlagt 1. oktober 2007
I tabellen nedenfor ses de aktuelle datoer for idriftsættelses-milepælene i fase 1:
Milepæle |
Tidsplan jf. akt 118 af 6/4-06 |
Tidsplan jf. seneste kvartalsrapport |
Forsinkelser i forgangne kvartal |
Nuværende tidsplan |
ENS og eService |
|
|
|
|
Testet integrationsplatform til brug for fase 2 |
2. kvartal 2007 |
4. kvartal 2007 |
0 |
4. kvartal 2007 |
System-til-system løsning |
2. kvartal 2007 |
4. kvartal 2007 |
0 |
4. kvartal 2007 |
Nyt TastSelv Erhverv |
4. kvartal 2007 |
2. kvartal 2008 |
0 |
2. kvartal 2008 |
Erhvervsligning |
|
|
|
|
Version II af udsøgningsværktøj |
3. kvartal 2007 |
3. kvartal 2007 |
0 |
3. kvartal 2007 |
I de efterfølgende afsnit præsenteres den samlede økonomi i fase 1 på følgende måde:
4.1 Det forventede investeringsbudget
4.2 De forventede driftsudgifter
4.3 Det faktiske forbrug
4.4 Samlede businesscase.
Sammenhængen i afsnittene er, at summen af â€det aktuelle budget†(248 mio. kr. i afsnit 4.1) og â€de aktuelle driftsudgifter†(38 mio. kr. i afsnit 4.2) svarer overens med udgifterne i projektperioden angivet i â€Den samlede businesscase†(286 mio. kr. i afsnit 4.4)
Endvidere er der den sammenhæng at summen af â€budget 2007†(105 mio. kr. i afsnit 4.3) og â€drift i projektperioden†(25 mio. kr. i afsnit 4.3), svarer overens med â€udgifter i projektperioden for 2007†i den samlede businesscase (130 mio. kr. i afsnit 4.4.).
Mio. kr. |
Akt 118 af 6/4-06 |
Budget, jf. sidste kvartalsrapport |
Aktuelt budget |
Afvigelse til seneste kvartalsrap. |
Afvigelse til aktstykket |
It-udviklingsudgifter |
156 |
168 |
169 |
1 |
13 |
Konsulenter |
33 |
37 |
38 |
1 |
5 |
Uddannelse, info. mv. |
10 |
9 |
9 |
0 |
-1 |
Løn |
32 |
32 |
32 |
0 |
0 |
I alt |
231 |
246 |
248 |
2 |
17 |
Stigningen på 1 mio. kr i IT-udvikling skyldes mindre ændringer i forbindelserne mellem det nye TastSelv Erhverv (eService) og de eksisterende basissystemer.
Stigningen i konsulentudgifter skyldes at der på grund af forsinkelserne er behov for konsulenter i en længere periode end forventet.
Fase 1 forventes uændret at skulle afholde udgifter på i alt 38 mio. kr. til drift i projektperioden.
Mio. kr. |
Forbrug 2004-2006 |
Forbrug 2007 |
Budget 2007 |
Restbudget 2007 |
41 |
50 |
78 |
28 |
|
Konsulenter |
22 |
7 |
16 |
9 |
Uddannelse, info. mv. |
4 |
1 |
4 |
3 |
Løn |
16 |
5 |
7 |
2 |
I alt |
821 |
63 |
105 |
42 |
|
|
|
|
|
Drift i projektperioden |
13 |
23 |
25 |
2 |
1) På grund af afrundinger er der en difference på 1 mio. kr. i forhold til summen af tallene ovenfor.
Det fremgår af afsnit 3 vedrørende idriftsættelsestidspunkter, at 2 væsentlige leverancer færdiggøres i 4. kvartal. Til disse leverancer er knyttet betalinger. Såfremt tidsplanen overholdes, vil budgettet for 2007 således også blive forbrugt.
Mio. kr. |
2004/05 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
I alt |
49 |
46 |
130 |
59 |
2 |
286 |
|
Forudsatte besparelser |
0 |
-7 |
-92 |
-145 |
-145 |
-389 |
Samlet effekt |
49 |
39 |
38 |
-86 |
-143 |
-103 |
Akkumuleret cash flow |
49 |
88 |
126 |
40 |
-103 |
|
1) I de samlede udgifter indgår der ikke driftsomkostninger efter udløbet af projektperioden pr. 31. december 2007. Disse omkostninger indbudgetteres i SKATs ordinære driftsbudget.
De samlede udgifter i businesscasen er steget med 2 mio. kr. i overensstemmelse med udviklingen i budgettet jf. afsnit 4.1.
Besparelserne knyttet til fase 1, vil kun i meget ringe grad blive påvirket af forsinkelsen, idet den langt overvejende andel af besparelserne i fase 1 realiseres af Erhvervsligningsprojektet, hvorfor besparelserne i business casen ikke påvirkes af de ændringer, der sker i tidsplanen for ENS og eService projekterne.
I det følgende gennemgås de væsentligste risici ved gennemførslen af systemmoderniseringens fase 1, som knytter sig til følgende faktorer:
· Økonomi
· Organisation
· Teknisk løsning
· Leverandør
· Interessenter.
De væsentligste økonomiske risici knytter sig til tre faktorer:
·   Nødvendige ændringer i projekterne som følge af ny lovgivning og arbejdsgange
·   Projekterne har en lang løbetid, hvorfor den forretningsmæssige og teknologiske udvikling kan medføre, at ændringer i projekterne kan være hensigtsmæssige
·   Projektmaterialet er omfattende og komplekst, hvorfor der løbende kan vise sig uhensigtsmæssigheder i kontraktgrundlaget.
For at minimere de økonomiske risici har projekterne og forretningsorganisationen omkring projekterne stor fokus på at begrænse ændringer i projekterne til det absolut nødvendige og det, der kan bæres af selvstændige business cases. I designfasen er projektmaterialet blevet gennemgået i samarbejde med leverandøren med henblik på tidlig identifikation af problemområder, så omkostningerne til udbedring bliver mindst mulig. Der vil fortsat være fokus på hurtig afklaring af problemer med henblik på at reducere udgifter.
Den væsentligste organisatoriske risiko knytter sig til projektmaterialets omfang og kompleksitet, der medfører, at det er tidskrævende at indføre nye ressourcer i projekterne. Det betyder, at der vil være en risiko for tab af viden og dermed tid, hvis nøglepersoner forlader projekterne. For at minimere sårbarheden ved tab af nøglepersoner fokuserer projektorganisationen på at dele viden på flere personer.
Da der ikke er gennemført tilsvarende projekter i Danmark, knytter der sig en klar risiko til den tekniske løsning. Den tekniske risiko søges minimeret ved at gennemføre tekniske afprøvninger med henblik på tidlig identifikation af eventuelle problemområder.
Der har undervejs været adskillige problemer med design og konstruktion af sikkerhedsløsningen. Der udestår fortsat design og konstruktion af sikkerhedskomponenter, men omfanget af problemerne er reduceret betydeligt. Det virker sandsynligt at problemerne bliver løst, men det vil fortsat være et væsentligt fokus område.
Som det fremgår, arbejdes der intenst med tidsplaner. På den positive side betyder det, at der er en øget sikkerhed for, at aktiviteterne og deres afhængigheder er forstået. Samtidig betyder det også, at den luft, der identificeres, bliver anvendt til andre for fase 1 relevante aktiviteter.
SKAT følger op på planerne med henblik på at fange fejl og uhensigtsmæssigheder tidligt. Det er dog ikke alle planområder, SKAT har mulighed for at påvirke på denne måde.
Følgegruppen bemærker, at den stærke fokus på leverancerne fra leverandøren af fase 1 til leverandøren af fase 2.1. har medført høj risiko for yderligere forsinkelse af den samlede fase 1 leverance. Følgegruppen er dog enig i den anlagte prioritering, der tilsigter at minimere yderligere forsinkelse af fase 2.1. Konsekvensen er imidlertid, at der lige nu er usikkerhed til leverancetidspunkterne for begge faser. Udviklingen har vist, at den valgte flerleverandørstrategi stiller store krav til Skats projektstyring og koordination mellem leverandørerne.