SKAT
                                                                                                                J. nr. 07-172251
30. november 2007
Grundnotat
til
Folketingets Europaudvalg
om
Forslag til ændringer af Rådets forordning (EØF) nr. 918/83 om en fællesskabsordning vedrørende fritagelse for import- og eksportafgifter (KOM(2007)614)
1. Resumé
Kommissionen har den 18. oktober 2007 fremsat forslag til ændring af Rådets forordning (EØF) nr. 918/83 om en fællesskabsordning vedrørende fritagelse for import- og eksportafgifter. Denne forordning har i det væsentlige været uændret i over femten år, men foreslås ændret i overensstemmelse med de foreslåede ændringer af Rådets direktiv 69/169/EØF af 28. maj 1969 (KOM 2006)76 (rejsegodsdirektivet), om fritagelse for moms og punktafgifter på varer indført af rejsende, der kommer fra tredjeland, således at blandt andet maksimumgrænsen for told- og afgiftsfri indførsel på 175 euro (1.350 kr.) hæves til 430 euro for rejsende med fly og skib og 300 euro for andre rejsende. Forslaget omfatter derudover en række ændringer, som har til hensigt at forbedre forordningens klarhed og gennemsigtighed, harmonisere anvendelsen af toldbestemmelserne i medlemsstaterne og forenkle toldbehandlingen for visse varer. De øvrige forslag til ændringer indebærer således, at enhedstoldsatsen ikke anvendes på varer, hvor toldsatsen er 0 i henhold til den fælles toldtarif, at bestemmelserne om toldfritagelse i forbindelse med flytning af bohave til sekundærbolig ophæves, og at bestemmelser om toldfritagelse for varer af ringe værdi ændres til en minimumsregel for opkrævning af told.
2.          Baggrund
Rådets direktiv 69/169/EØF af 28. maj 1969 (rejsegodsdirektivet) fastsætter en harmonisering af lovgivningen om fritagelse for moms og punktafgifter på varer indført af rejsende, der kommer fra tredjelande. Kommissionen fremsatte den 24. februar 2006 forslag til ændring af direktivet (KOM 2006)76 (rejsegodsdirektivet), jf. 2. reviderede grundnotat af 22. august 2006, j. nr. 2006-241-0035. I overensstemmelse med ændringen af rejsegodsdirektivet, foreslås Rådets forordning (EØF) nr. 918/83 om en fællesskabsordning vedrørende fritagelse for import- og eksportafgifter ændret for at sikre en vis parallelisme mellem fritagelse for moms og fritagelse for told.
Varer, der indføres med fritagelse for told er normalt omfattet af begrænsninger vedrørende deres anvendelse og/eller toldkontrol efter indførslen med det formål at hindre, at indførte varer, har en negativ økonomisk virkning på fællesmarkedet. En række af de i forordningen anførte produkter er imidlertid blevet toldfri i henhold til den fælles toldtarif, hvorfor der er blevet uaktuelt at give toldfritagelse. Bestemmelser, der henviser til disse produkter, kan derfor ophæves.
Indførsel af flyttegods til en sekundærbolig er ikke fritaget for moms. Det anses derfor for hensigtsmæssigt at ophæve bestemmelserne om toldfritagelse for flyttegods bestemt til møblering af sekundærbolig.
Bestemmelserne om told ved erhvervsmæssig indførsel af varer af ringe værdi foreslås udskiftet med en bestemmelse, der fastsætter, at det ikke er nødvendigt at opkræve toldbeløb på indtil 10 euro, hvilket vil forenkle toldbehandlingen af småforsendelser. På grund af den erhvervsmæssige karakter har småforsendelser med en egentlig værdi på mere end 22 euro hidtil skullet tariferes i overensstemmelse med den fælles toldtarif. Denne værdigrænse er ikke blevet ændret i over femten år på trods af stigning i postordrekøb og etablering af internethandel.
3. Â Â Â Â Â Â Â Â Â Hjemmelsgrundlag
Artikel 26 i EF-traktaten (vedtagelse med kvalificeret flertal).
4.          Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5.          Formål og indhold
Det foreslÃ¥s, at indførsel af varer fritaget for moms i henhold til forslaget til rejsegodsdirektivet, som indføres i den rejsendes personlige bagage fra tredjeland, ikke pÃ¥lægges told.Â
Ændringer af rejsegodsdirektivet er endnu ikke vedtaget, men ifølge det kompromisforslag, som ECOFIN ministrene enedes om på deres møde den 28. november 2006, ændres en række maksimumgrænser, herunder:
· En maksimumgrænse for rejsendes told- og afgiftsfri indførsel af varer fra tredjeland, når den rejsende benytter fly eller skib, på 430 euro
· En maksimumgrænse for rejsendes told- og afgiftsfri indførsel af varer fra tredjeland, når den rejsende benytter anden transportform over land, på 300 euro
· Forhøjelse af grænsen for indførsel af vin fra 2 til 4 liter
· Afgiftsfri indførsel af indtil 16 liter øl
· Afgiftsfritagelse af brændstof, der er i den normale tank, samt indtil 10 liter i en transportabel beholder
· Afskaffelse af de kvantitative lofter for parfume, kaffe og te
Det foreslås som hensigtsmæssigt, at forordningen kun anvendes på indførsel af varer, for hvilke der er fastsat en tarifmæssig toldsats i henhold til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, og at ophæve bestemmelserne i forordning (EØF) nr. 918/83, der henviser til særlige produkter, som tarifmæssigt er blevet toldfri. Ændringen præciserer også, at indførte varer, der falder ind under toldfritagelsen ikke bør omfattes af handelspolitiske beskyttelsesforanstaltninger, der træffes på grundlag af artikel 133 i traktaten.
Â
Det foreslås at fjerne afsnittet i forordningen, som omhandler toldfritagelse for flyttegods til brug for sekundærbolig. Fritagelse for flyttegods bestemt til møblering af en sekundærbolig er ikke anført i bestemmelserne om momsfritagelser. Fjernelsen af disse bestemmelser vil derfor forbedre parallelismen mellem fritagelsen for told og fritagelsen for moms.
Det foreslås at udskifte bestemmelserne om told ved indførsel af varer af ringe værdi med en bestemmelse, der fastsætter at toldbeløb på under 10 euro ikke opkræves. Forslaget vil ifølge Kommissionen få den virkning, at et antal erhvervsmæssige småforsendelser op til en værdi af 71 euro bestående af varer, der ikke falder ind under den fælles landbrugspolitik, ikke længere vil skulle tariferes, da den maksimale toldsats for disse varer ikke overstiger 16%. Ændringen vil ifølge Kommissionen desuden medføre en mere ensartet anvendelse af toldlovgivningen, da nogle medlemsstater ved opkrævning af told allerede undlader efteropkrævning og bogføring af toldbeløb under 10 euro i henhold til artikel 868 i Kommissionens forordning (EØF) nr. 2454/93 om visse gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 om indførelse af en EF-toldkodeks i stedet for bestemmelsen om varer af ringe værdi i Rådets forordning (EØF) nr. 918/83.
Forordningen foreslås at træde i kraft den 1. januar 2008.
6.          Europa-Parlamentets udtalelser
            Â
Europa-Parlamentet
skal ikke høres.
            Â
7.          Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
         Â
Forslaget indebærer, at kapitel 10 i bekendtgørelse nr. 656 af 19. juni 2007 med senere ændringer om toldbehandling skal ændres.     Â
8.          Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
De budgetmæssige konsekvenser på EU-plan er af Kommissionen skønsmæssigt anslået til årligt at udgøre 286,1 mio. euro i ikke-opkrævet told.
Det af Kommissionen beregnede indtægtstab bygger på en antagelse om, at
30 mio. rejsende med fly og skib vil benytte sig af det supplerende afgiftsfrie beløb på 155 euro pr. person og 50 mio. andre rejsende af det supplerende afgiftsfrie beløb på 125 euro pr. person, hvilket resulterer i et afgiftsfrit beløb på 10,9 mia. euro x 3,5% enhedstoldsats = 381,5 mio. euro. – 25% = 286,1 mio. euro i indtægtstab for EU. Indtægtstabet for medlemsstaterne tilsammen bliver følgelig 95,4 mio. euro, idet medlemsstaterne selv beholder 25% af de beløb, der betales i told. Danmarks andel af EU's budget er på 2%, og tabet af toldindtægter vil for Danmarks vedkommende derfor skønsmæssigt udgøre 1,9 mio. euro (ca. 14,4 mio. kr.).
Kommissionens beregningsgrundlag er blevet undersøgt, idet de angivne beløb ikke umiddelbart ses at være helt i overensstemmelse med forslagets elementer. Således vil rejsende med fly og skib ifølge forslaget få et supplerende told- og afgiftsfrit beløb på 255 euro pr. person og andre rejsende et supplerende told- og afgiftsfrit beløb på 125 euro pr. person. Derudover er enhedstoldsatsen foreslået reduceret med et procentpoint, jf. forslag om ændring af Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif (KOM(2007)615). Indtægtstabet vedrørende ændring af enhedstoldsatsen er således indregnet i de økonomiske konsekvenser af sidstnævnte forslag. Ved anvendelse af disse beløb kan det årlige indtægtstab på EU-plan skønsmæssigt anslås til 13,9 mia. euro x 2,5% enhedstoldsats = 347,5 mio. euro – 25% = 260,6 mio. euro. Indtægtstabet for medlemsstaterne tilsammen bliver følgelig 86,9 mio. euro. Danmarks andel af EU's budget er på 2%, og tabet af toldindtægter vil for Danmarks vedkommende skønsmæssigt udgøre 1,7 mio. euro (ca. 12,9 mio. kr.).
Kommissionen har nu tilkendegivet, at de budgetmæssige virkninger skal tilrettes med 100 mio. euro.
9.          Høring
Forslag til ændring af rejsegodsdirektivet har været sendt i høring hos en række interesseorganisationer, jf. 2. reviderede grundnotat af 22. august 2006. Nærværende forslag om ændring af forordning (EØF) nr. 918/83 indeholder imidlertid en række yderligere forslag, hvorfor forslaget har været sendt i høring hos SKATs Toldudvalg samt følgende interesseorganisationer med frist den 15. november 2007:
De Samvirkende Købmænd (DSK), Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS), Dansk Handel og Service (DHS), Bryggeriforeningen og Tobaksfristen samt Dansk Textilunion.
Der er modtaget et høringssvar fra Dansk Industri, som tilkendegiver, at forslaget peger i den rigtige retning.
Derudover er der modtaget et høringssvar fra Foreningen af Statsautoriserede Revisorer (FSR), som generelt er positiv over for forslaget om at forbedre og forenkle strukturen i Rådets forordning nr. 918/83.
FSR har desuden en række kommentarer til forslaget om ændringer af forordningen. De støtter fuldt ud forslaget om at præcisere, at varer, der indrømmes definitiv toldfritagelse, også fritages for krav efter lovgivning med såkaldte handelspolitiske foranstaltninger. FSR støtter ligeledes forslaget om at supplere forordningens artikel 109 med et par nye punkter. Dog mener FSR, at der mangler en definition af ’primær bolig’ og ’sekundær bolig’, og de finder det besynderligt at lade lokal moms- og afgiftslovgivning bestemme toldfritagelsen. Samtidig stiller de sig undrende over for, hvorfor beløbsgrænserne bestemmes af, hvilket transportmiddel en rejsende benytter.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ser positivt på forslaget, der forventes at indebære administrative
fordele uden at tabet af toldindtægter ventes at blive særlig stort.
Imidlertid er problemer med de gældende EU-regler for erhvervsmæssige småforsendelser til private hidtil blevet drøftet i en ad hoc arbejdsgruppe under Kommissionen, hvor der er blevet arbejdet på en fælles told- og momsløsning af problemerne. Fra dansk side finder man det uhensigtsmæssigt, at der laves særskilte ændringer i toldreglerne for erhvervsmæssige forsendelser, idet der i stedet bør arbejdes videre med en samtidig og sammenhængende ændring af told- og momsreglerne.
                                             Â
11.        Generelle forventninger til andre landes holdninger
I Rådet har en række medlemslande givet udtryk for, at ikrafttrædelsesdatoen
kan udgøre en barriere. Endvidere giver en række medlemslande udtryk for ikke
at være enige i hensigtsmæssigheden af at ophæve bestemmelserne, der henviser til særlige
produkter, som tarifmæssigt er blevet toldfri samt etablering af en
minimumsregel for opkrævning af toldbeløb for erhvervsmæssige småforsendelser.
                        12.        Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.