For 5 år siden registrerede jeg en enkeltmandsvirksomhed i CVR - muligheden for at blive selvstændig var tilstede - og det syntes fornuftigt at være i god tid.

Jeg bliver i stedet tilbudt et godt job men lader registreringen være - man ved jo aldrig. Så det eneste arbejde i virksomheden har været at angive 0,- i moms hvert halve år til Told og Skat - altså ingen aktivitet. CVR registreringen blev slettet 31.12.2007.

Den 12. december 2007 modtager jeg en opkrævning på et Erhvervsaffaldsgebyr på kr. 840,- ekskl. moms fra et foretagende der hedder FASAN I/S. Jeg aner intet om hvad gebyret dækker og ej heller hvem virksomheden er og hvilken berettigelse de har til at foretage opkrævningen.

Det viser sig at Ringsted Kommune på deres møde den 12. marts 2007 har besluttet at indføre et Erhvervsaffaldsgebyr for alle virksomheder i Ringsted Kommune, regnet fra den 01. maj 2007. Gebyrstrukturen er udarbejdet i et samarbejde mellem affaldsselskabet FASAN I/S og de tre interessentkommuner Næstved, Vordingborg og Ringsted. Af forskellige årsager vedtages de endelig ændringer først på byrådsmødet den 10. december 2007 og opkrævningerne udsendes den 11. december 2007.

Set fra virksomhedens vinkel opkræves der et gebyr med tilbagevirkende kraft uden nogen som helst mulighed for at indrette sig efter den nye afgift. I mit tilfælde blot en afmelding af CVR registreringen.

Situationen er altså den, at jeg modtager en regning – beløbets størrelse eller det, at man i givet fald skal betale for at kunne afleverer affald er der for så vidt intet galt med – fra en virksomhed, der i sin begrundelse for at fremsende regningen henviser til et beslutningsreferat fra Ringsted Kommune, der 12. december 2007 endnu ikke er offentliggjort.

Men ikke desto mindre...

Jeg indgiver en klage – min virksomhed er inaktiv, beliggende på privatadressen (som i forvejen er pålagt gebyret), har ikke mulighed for at komme på genbrugspladsen, da virksomheden ikke råder over en bil (der går heller ingen bus derud), at gebyret opkræves med tilbagevirkende kraft etc. Jeg får noget der ligner en standardafvisning fra kommunens Miljøchef.

Eneste klagemulighed er at anlægge en civil retssag – lidt uoverskueligt for en enkeltmandsvirksomhed....

At dømme efter kommunens egne tal har FASAN I/S modtaget klager fra ca. 800 virksomheder – herfra er trukket dem der ikke havde sørget for korrekt registrering i CVR. Om de 800 er deciderede selskaber (ApS eller A/S) eller om det er underskoven af enkeltmandsvirksomheder foreligger der intet om - man kan jo gætte....

Men om ikke andet beslutter Byrådet på baggrund af et forslag fra de Konservative, at undersøge sagen nærmere – det sker primo februar 2008, hvor sagen sendes til Miljø og Teknik udvalget.

Her beslutter man at afvente bestyrelsen i FASAN I/S, der igen afventer Miljøstyrelsens udmelding på området. På et bestyrelsesmøde den 25. april 2008 vedtager FASAN I/S et forslag, der ifølge dem er på linie med udmeldingen fra Miljøstyrelsen. Essensen i forslaget er, at de virksomheder, der er en belastning for genbrugspladsen – f.x. Bygge og Anlæg – skal belastes mest og f.eks. min type virksomhed mindst – eller med andre ord – fra 770,- til 385,- ekskl. opkrævningsgebyr og moms.

Oprindeligt var begrundelsen, at gebyret blev opkrævet for det at have adgang til Genbrugspladsen og ikke et spørgsmål om belastning af samme – Nu er princippet ændret i retning af de protester, det oprindeligt affødte. (At det på et tidspunkt også blev anført at det var nemmest rent administrativt at sende samme regning til alle virksomheder er en enden sag).

Så langt så godt – det eneste problem er at ingen af de berørte virksomheder – altså dem der ikke har betalt fordi sagen blev sendt til behandling i Miljø og Teknik udvalget – informeres.

Indtil at en rykker modtages ultimo maj. Der er altså gået en periode på 5 måneder, hvor alle har afventet en beslutning – og det første man modtager er en rykker påført et rykkergebyr.

Det skal lige med at beløbet FASAN I/S opkræver er forkert – perioden er forkert. Det har man tænkt sig at løse ved at beløbet først skal indbetales hvorefter det overskydende skal tilbagebetales – det skulle ”gøre det nemmere”...

Byrådet har således besluttet at bede FASAN I/S udsende rykkere, de berørte parter er ikke informeret og afslutningen på det, der startede med at man ville genoverveje beslutningen for 2007 – er altså endt med, at en stribe virksomheder nu står som dårlige betalere på trods af, at alle har ventet på en afklaring.

Jeg skrev tidligere – at det intet har at gøre med beløbets størrelse eller det at man skal betale for noget samfundet stiller til rådighed – det står jeg ved.

Men jeg savner ærlig talt ord for den måde man indfører gebyret på i bl.a. Ringsted Kommune. At indføre det med tilbagevirkende kraft uden at skele til den enkeltes belastning af genbrugspladsen og at anvende argumenter som at samme gebyr til alle var nemmest for alle parter – skriger til himlen af uanstændig opførsel overfor betalerne.

Det viser det endelige forslag for 2008 jo også.

At man så samtidig vil være bekendt at udsende rykkere uden at informere de virksomheder, som i god tro afventer en afklaring af alle klage sagerne og en efterfølgende beslutning – på forkert beløb pålagt rykkergebyrer – taler vist for sig selv....

Det er system og bureaukrati når det er værst – i øvrigt med hovedvægten fra landets liberale parti – Venstre.

 

Med venlig hilsen

Lars Kronborg

Slangerupvej 11, Benløse

4100 Ringsted.