af
forslag til lov om ændring af ligningsloven,
lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. og registreringsafgiftsloven
(Smidiggørelse af 60-dages
reglen, dagsafgift for privat benyttelse af varebiler og afgiftsfritagelse for
visse ledsagebiler)
Lovforslaget udmønter de initiativer i aftalen om initiativer vedrørende gulpladebiler, som den 4. april 2008 blev indgået mellem Regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Ny Alliance, der kræver lovgivning. Det drejer sig om smidiggørelse af 60-dages reglen, dagsafgift for privat benyttelse af varebiler og afgiftsfritagelse for ledsagebiler med fastmonteret soveplads.
60-dages reglen foreslås smidiggjort ved, at der indføres en formodningsregel om, at det uden videre antages, at 60-dages reglen er opfyldt i de situationer, hvor den skattepligtige har et kørselsmønster, der indebærer befordring til så mange forskellige arbejdspladser, at det ikke er sandsynligt, at befordringen vil falde udenfor 60-dages reglen. Det foreslås dog, at SKAT med fremadrettet virkning vil kunne give den pågældende pålæg om ved kørselsregnskab at kunne dokumentere, at der er tale om erhvervsmæssig befordring omfattet af 60-dages reglen. Derudover foreslås det, at tidsbegrænsningen for 60-dages reglen forkortes fra 24 til 12 måneder.
Med forslaget om afgift for privat benyttelse af varebiler indføres en ordning, hvorefter der kan betales afgift pr. dag for privat benyttelse af bilen, som dækker både de afgifts- og skattemæssige krav, der følger af den private anvendelse af og rådighed over varebilen. Efter forslaget vil dette kunne gøres i op til 10 dage pr. kalenderår. Afgiften er foreslået fastsat til 225 kr. pr. dag. Betaling af dagsafgift vil kunne foretages via internettet.
Når det gælder ledsagebiler, foreslås det, at der kan etableres faste sovebrikse i ledsagebiler, uden at dette medfører fornyet afgiftsopkrævning. Ledsagebiler er biler, der efter særlige regler herom anvendes erhvervsmæssig til at ledsage og advare om særligt omfangsrige og langsomkørende godstransporter.
Lovforslaget skønnes med stor usikkerhed at medføre en merprovenu på 55 mio. kr. fra dagsafgiften. Dette merprovenu vil blive reduceret i det omfang der anskaffes færre biler som følge af øget anvendelse af varebiler. Regeringen vil, jf. skattestoppet, sikre, at et eventuelt merprovenu føres tilbage gennem sænkning af skatter og afgifter.