Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2007

 

1. Baggrunden for redegørelsen

Efter skatteforvaltningslovens § 59 afgiver skatteministeren årligt en redegørelse til Folketinget om den udgiftsmæssige udvikling m.v. i de sager, hvortil der kan ydes omkostningsgodtgørelse.

 

2. Samlede udgifter til omkostningsgodtgørelse i regnskabstal for 2007

Regnskabstallet for 2007 viser, at der i alt er udbetalt 162,0 mio. kr. til ordningen om omkostningsgodtgørelse. Regnskabstallet omfatter udbetalinger ved afslutning af sager, acontoudbetalinger i ikke-afsluttede sager.

 

Tabel 1: Årlige udgifter til omkostningsgodtgørelse.

 

Som det fremgår af regnskabstallet for 2007, at der er sket en stigning i udgifterne på ca. 28,5 pct. set i forhold til 2006. Som det imidlertid også ses, er regnskabstallet for 2006 relativt lavt set i forhold til tidligere år. Tager man højde herfor, svarer stigningen i regnskabstallet for 2007 stort set til den gennemsnitlige stigning over årene siden 2003. Den gennemsnitlige stigning fra 2003 – 2007 udgør ca. 9 pct., hvor den gennemsnitlige stigning for 2005 – 2007 udgør ca. 8 pct.

 

Det bemærkes, at der på finansloven for 2007 er afsat 162,8 mio. kr. til omkostningsgodtgørelsesordningen for 2007.

 

I 2007 er til forskel fra 2006 endvidere sket en stigning i acontoudbetalingerne. Således blev der i 2006 udbetalt 5,6 mio. kr. i acontoudbetalinger, mens der i 2007 blev udbetalt 22,4 mio. kr.  I 2005 blev der udbetalt 26,2 mio. i acontoudbetalinger.

 

 

3. Samlede udgifter til omkostningsgodtgørelse indberettet for 2007

Der er i 2007 afsluttet 3.794 sager om omkostningsgodtgørelse med en samlet udbetaling på 138,1 mio. kr., samt efterreguleringer på 5,7 mio. kr. Til sammenligning blev der i 2006 afsluttet 4.440 sager med en samlet udbetaling på 120,5 mio. kr., samt efterreguleringer på 3,1 mio. kr.

 

Tabel 2: Indberettede godtgørelse i afsluttede sager. 

I forhold til 2006 er der et fald i antal afsluttede sager på 646 svarende til 14,6 pct. og en stigning i udbetalingerne på 17,6 mio. kr. ekskl. efterreguleringer svarende til 14,6 pct. Den gennemsnitlige udbetaling pr. afsluttet sag i 2007 udgør 36.401 kr., hvilket svarer til en stigning på 34,2 pct. i forhold til 2006. Justeres der for de sager, hvor udbetalingen er over 0,6 mio. kr., er den gennemsnitlige udbetaling pr. sag steget til 31.475 kr. svarende til en stigning på 30,1 pct.

 

En del af stigningen i den gennemsnitlige udbetalte godtgørelse pr. sag i 2007 kan forklares med en række væsentlige større og dyrere sager. Der har således i 2007 været 14 sager med udbetalinger over 0,6 mio. kr. med en samlet udbetaling på 19,1 mio. kr., heraf 7 sager med en udbetaling over 1,5 mio. kr. I disse 7 sager er der i alt blevet udbetalt 12,7 mio. kr. I 2006 var udbetalingerne i de store sager faldet med 4,1 mio. kr. til ca. 13,4 mio. kr.

 

Endelig er der sket en stigning i de sagkyndiges gennemsnitlige honorar, jf. nærmere herom nedenfor under afsnit 7.

 

4. Fordeling af udgifterne på instanser

I 90,1 pct. af sagerne i 2007 omhandler godtgørelsen udgifter til klagesager i det administrative klagesystem, hvilket er en stigning på ca. 3 pct. i forhold til 2006. Det administrative klagesystem står for 68,5 pct. af det samlede udbetalte beløb, hvilket er et fald på ca. 7 pct. i forhold til 2006.

 

Der har været en stigning i den gennemsnitlige udbetalte godtgørelse pr. sag ved skatteankenævnene og Landsskatteretten på henholdsvis 2.515 kr. og 975 kr. i forhold til 2006. De tilsvarende tal for Landsretten og Højesteret viser en stigning på henholdsvis 50.067 kr. og 109.373 kr. i forhold til 2006.

 

5. Tvistens udfald og godtgørelsesprocenten

Den gennemsnitlige udbetalte godtgørelse i sager med fuldt medhold eller medhold i overvejende grad er steget med 7.889 kr. pr. sag i forhold til 2006, og det tilsvarende tal for sager med medhold i mindre grad eller som er tabt, viser en stigning på 7.931 kr.

 

Tabel 3: Indberettet godtgørelse i afsluttede sager fordelt på udfald.

 

I 49,3 pct. af de sager, der er ydet godtgørelse til, er der givet den skatte- eller afgiftspligtige fuldt medhold eller medhold i overvejende grad, hvilket er en stigning på ca. 5 pct. i forhold til 2006.

 

I 2007 var der 35 klager over SKATs afgørelser om omkostningsgodtgørelse mod 39 i 2006. Set i forhold til antallet af afgørelser blev der klaget i ca. 1 pct. af sagerne i både 2006 og 2007.

6. Medholdsvurderingen

De administrative klageinstanser skal afgive en vejledende udtalelse om tvistens udfald. Der er afgivet en vejledende udtalelse i ca. 76 pct. af sagerne i 2006 og ca. 90 pct. i 2007. SKAT har i 2006 truffet afgørelser, som fik et andet resultat, end den vejledende udtalelse ville have fået, i ca. 1,5 pct. af sagerne (52 ud af 3397 sager), og i 2007 er tallet faldet til ca. 1,2 pct. (41 ud af 3409 sager). [1]

 

7. Den sagkyndige bistand og honorarkravet

Den sagkyndige bistand er i ca. 56 pct. af sagerne ydet af en revisor, hvilket er en stigning på ca. 11 pct. i forhold til 2006. Advokaterne har ydet sagkyndig bistand i ca. 36 pct. af sagerne, hvilket er et fald på ca. 6 pct. i forhold til 2006.[2]

 

Det gennemsnitlige honorarkrav pr. time er i 2007 steget med ca. 12 pct. i de sager, hvor den skatte- eller afgiftspligtige har fået fuldt medhold. I de sager, hvor der er givet medhold i overvejende grad, er der en stigning på ca. 20 pct. I de sager, hvor der er givet medhold i mindre grad er det gennemsnitlige honorarkrav steget med ca. 13 pct., og i de sager, der er tabt, er der en stigning på ca. 2 pct.

 

Tabel 4: Honorarkrav fordelt på udfald.

 

Det gennemsnitlige honorarkrav pr. time for rådgivere er steget med ca. 10 pct. i forhold til 2006.

 

Tabel 5: Honorarkrav pr. time fordelt på sagkyndig erhvervsgruppe[3].

Som det fremgår af tabel 5, er det gennemsnitlige honorarkrav pr. time for advokater, revisorer og gruppen "blanding af flere" steget godt 100 kr., mens konsulenterne i driftsøkonomi og ligestillede er steget med ca. 400 kr. Herved ligger de sidstnævntes gennemsnitlige honorarkrav mere på niveau med revisorer.

 

Det bemærkes endvidere, at det gennemsnitlige honorarkrav pr. time for rådgivere fra 2005 til 2006 kun steg 1 pct. Stigningen fra 2004 til 2005 var 4,9 pct. Den gennemsnitlige stigning fra 2005 til 2007 udgør 5 pct. og ligger på niveau med stigningen fra 2004 til 2005.

 

Generelt er der anvendt flere timer pr. sag, idet antal timer er steget fra 75.112 timer fra 2006 til 77.292 timer i 2007, selvom der har været færre sager.

 

8. Sager, som myndighederne har udtaget til særlig vurdering

I 2007 er der forelagt 25 sager for klagenævnene for de respektive sagkyndiges brancheorganisationer mod 21 sager i 2006. Brancheorganisationernes klagenævn har truffet afgørelse i 20 sager i 2007, mod 29 sager i 2006. Klagenævnene har godkendt honorarkravet i 5 sager og nedsat honorarkravet i 15 sager.

 

9. Udviklingen i klagesager og anvendelsen af sagkyndig bistand

For at se, hvordan lovændringen i 2002 har påvirket udviklingen i antallet af sager, ses der nærmere på sagsstatistikkerne ved skatteankenævnene og Landsskatteretten, da den største del af udgifterne stammer fra sager ved de to instanser.

 

Tabel 6: Antal afsluttede sager i skatteankenævnene og i sagstil- og sagsafgangen ved Landsskatteretten.

Opgørelsen viser, at der er sket et fald på ca. 27 pct. i antallet af afsluttede sager i skatteankenævnene i 2007 i forhold til 2006. Sagstilgangen ved Landsskatteretten i 2007 er faldet med ca. 18 pct. i forhold til 2006. Antallet af afsluttede sager i Landsskatteretten er faldet med 422 sager, svarende til ca. 9 pct.

 

Landsskatteretten foretager baseret på sagstilgangen stikprøveundersøgelser af, i hvilket omfang klager benytter sig af sagkyndig bistand. I 2007 viste undersøgelsen af ca. 77 pct. har ladet sig repræsentere af en sagkyndig, mod ca. 85 pct. pct. i 2006. Skatteministeriet har ikke tilsvarende opgørelser for skatteankenævnene.

 

10. Sammenfatning

SKAT har i 2007 truffet endelig afgørelse i 3.798 sager om udbetaling af omkostningsgodtgørelse, hvilket er et fald på ca. 14 pct. i forhold til 2006.

 

Der er udbetalt 162,0 mio. kr. i forbindelse med ordningen om omkostningsgodtgørelse i 2007.

Beløbet omfatter udbetalinger ved afslutning af sager, acontoudbetalinger i ikke-afsluttede sager, efterreguleringer i tidligere afsluttede sager.

 

Der er på finansloven for 2007 afsat 162,8 mio. kr. til omkostningsgodtgørelsesordningen for 2007.

 

De årlige udgifter til omkostningsgodtgørelse er steget med 28,5 pct. i 2007, hvor udgifterne i 2006 til sammenligning var faldet med ca. 10 pct.

 

Den gennemsnitlige udbetalte godtgørelse pr. sag i 2007 er steget med ca. 35,5 pct. i forhold til 2006 og justeres der for de sager, hvor udbetalingen er over 0,6 mio. kr., er den gennemsnitlige udbetaling pr. sag steget med ca. 29,9 pct. i forhold til 2006.

 

Stigningen skyldes væsentlige større og dyrere sager i 2007 set i forhold til 2006, en stigning i acontoudbetalingerne samt en stigning i de sagkyndiges gennemsnitlige honorarer. Stigningen er mest markant for gruppen af sagkyndige, som omfatter konsulenter i driftsøkonomi og sagkyndige, som må ligestilles de øvrige grupper af sagkyndige.  Det gennemsnitlige honorarkrav pr. time for advokater, revisorer og gruppen "blanding af flere" er således steget godt 100 kr., mens konsulenterne i driftsøkonomi og ligestillede er steget med ca. 400 kr. Herved ligger de sidstnævntes gennemsnitlige honorarkrav mere på niveau med revisorer.

 

Det bemærkes endvidere, at det gennemsnitlige honorarkrav pr. time for rådgivere fra 2005 til 2006 kun steg 1 pct.

 

I ca. 90 pct. af sagerne i 2007 omhandler godtgørelsen udgifter til klagesager i det administrative klagesystem, hvilket er en stigning på ca. 3 pct. i forhold til 2006. Det administrative klagesystem står for ca. 69 pct. af det samlede udbetalte beløb, hvilket er et fald på ca. 7 pct. i forhold til 2006. Skatteankenævnene og Landsskatteretten står for den altovervejende del af klagesagerne i det administrative klagesystem.

 

I ca. 49 pct. af de sager, der er endeligt afsluttet i 2007, er der givet den skatte- eller afgiftspligtige fuldt medhold eller medhold i overvejende grad, hvilket er en stigning på ca. 5 pct. i forhold til 2006.

 

Der har været 35 klagesager over SKAT`s afgørelser om omkostningsgodtgørelse i 2007 mod 39 klagesager i 2006. Antallet af klagesager skal ses i forhold til, at der er truffet afgørelse om omkostningsgodtgørelse i henholdsvis 4.440 (2006) og 3.799 sager (2007), hvilket svarer til at der i 2007 er påklaget ca. 1 pct. af de afgjorte sager.

 

I 2007 er der forelagt 25 sager for klagenævnene for de respektive sagkyndiges brancheorganisationer mod 21 sager i 2006, med henblik på at få afklaret, hvorvidt honorarkravenes størrelse og det anvendte timeforbrug var rimeligt. Brancheorganisationernes klagenævn har truffet afgørelse i 20 sager i 2007, mod 29 sager i 2006. Klagenævnene har nedsat honorarkravet i 75 pct. af sagerne.

 

 

 

11. Bilag 1-8

 

 

 



[1] Eks. Vejledende udtalelse ”Fuldt medhold” ctr. Skats vurdering ”Tabt” – udbetaling af 50% i stedet for 100%. Disse sager tæller med. Derimod er resultatet af en vejledende udtalelse på ”Fuldt medhold” og Skats vurdering på ”Medhold i overvejende grad” at der fortsat udbetales 100%. Disse sager tæller ikke med.

[2] Se bilag 7

[3] Honorarkrav pr. time er baseret på de sager hvor timeantallet er oplyst og hvor udgiftstypen er 1, 2 eller 3, jf. bilag 7, side 2/2, tabel 1 og 2