|
|
1. Formandskabets arbejdsprogram for ECOFIN for 2. halvår 2008
KOM-dokument foreligger ikke
Â- Præsentation
Â
2. Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
a) Stabilitets og konvergensprogrammer
KOM-dokument foreligger ikke
- RÃ¥dsudtalelser
b) Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud vedr. Polen
KOM-dokument foreligger ikke
- RÃ¥dsbeslutning
3. Udvidelse af euroområdet med Slovakiet
KOM(2008) 249, KOM(2008) 250
- Vedtagelse
4. International Accounting Standards Board (IASB) organisering
KOM-dokument foreligger ikke
- RÃ¥dskonklusioner
5. Finansiel stabilitet
        KOM-dokument foreligger ikke
- Udveksling af synspunkter, evt. rådskonklusioner
6. Eventuelt
Der fremsendes dokumenter vedrørende følgende dagsordenspunkter, som skønnes at vedrøre Skatteudvalgets ansvarsområde:
1. Formandskabets arbejdsprogram for ECOFIN for 2. halvår 2008
KOM-dokument foreligger ikke
Â- Præsentation
Â
Det nye formandskab (Frankrig) ventes på rådsmødet (ECOFIN) den 8. juli 2008, som det er normal praksis, at fremlægge sit arbejdsprogram vedrørende ECOFIN’s arbejde.
ECOFIN-arbejdsprogrammet for det franske formandskab tager udgangspunkt i formandskabets eget arbejdsprogram, som forventes offentliggjort i løbet af juni 2008, samt det fælles 18-måneders arbejdsprogram (Rådsdok. 10093/08), som Frankrig, Tjekkiet og Sverige har udarbejdet i overensstemmelse med Sevilla-konklusionerne fra 2002.
Det skønnes, at det franske formandskab vil have følgende overordnede prioriteter for ECOFIN’s arbejde:
1. Økonomisk-politisk samarbejde
2. Finansielle tjenesteydelser
3. Skatter og afgifterÂ
4. EU’s budget
5. Bedre regulering
1. Økonomisk-politisk samarbejde
Fra 1. januar 2009 ventes Slovakiet at indføre den fælles valuta, euroen. Rådet (ECOFIN) ventes mødet den 8. juli 2008, efter at sagen har været forelagt Rådet i dets sammenhæng af stats- og regeringschefer, at give sin formelle godkendelse af landets eurodeltagelse. Under det franske formandskab ventes ECOFIN at følge Slovakiets forberedelser op til implementering af euroen tæt, så denne kan forløbe så hurtigt og problemfrit som muligt.
Implementeringen af den reviderede Stabilitets- og Vækstpagt forventes fortsat i løbet af 2. halvår af 2008, både vedr. den forbyggende og den korrigerende del, herunder en række sager i relation til proceduren for uforholdsmæssigt store underskud. Desuden ventes stabilitets- og konvergensprogrammerne for hhv. Belgien og Polen behandlet på ECOFIN den 8. juli 2008.
I efteråret 2008 forventes medlemslandene desuden at aflevere deres tredje fremskridtsrapport for det nationale reformarbejde under Lissabon-strategien. Fremskridtsrapporterne ventes behandlet i ECOFIN i november 2008.
2. Finansielle tjenesteydelser
For så vidt angår det finansielle område ventes det franske formandskab i 2. halvår af 2008 at fortsætte arbejdet med at følge op på Kommissionens hvidbog vedrørende den fremtidige politik for finansielle tjenesteydelser for perioden 2005-2010.
Formandskabet forventes ligeledes at fortsætte bestræbelserne på at lette strukturerne i tilsynet med de finansielle markeder, idet et effektivt tilsyn kan bidrage til den finansielle integration mellem medlemslandene. Således ventes ECOFIN også i 2. halvår 2008 at prioritere bedre regulering af den finansielle sektor højt, herunder evt. nye initiativer i lyset af turbulensen på de finansielle markeder, initiativer til sikring af den finansielle stabilitet i EU samt øget konvergens i tilsynspraksis højt. I den forbindelse ventes ECOFIN bl.a. at følge op på arbejdet med effektivisering af Lamfalussy-processen og på arbejdet med ændringer af direktiverne om endelig afregning i betalings- og værdipapirafviklingssystemer. Derudover ventes formandskabet at begynde arbejdet med opdatering af direktivet om kapitalkrav til kreditinstitutter, med ændringer til direktiverne om investeringsinstitutter (investeringsforeninger) og med e-pengedirektivet.
Arbejdet med Solvens II-direktivet, som skal harmonisere tilsynskravene for forsikringsselskaber, forventes ligeledes at have høj prioritet under det franske formandskab. Forslaget lægger op til, at forsikringsselskabernes solvenskrav i højere grad skal afspejle den reelle risikoprofil i selskabernes aktiviteter, således at der skabes incitament til bedre risikostyring som et led i styrkelsen af det indre marked for forsikringsydelser og styrkelsen af de europæiske forsikringsselskabers globale konkurrenceevne. Det franske formandskab stiler mod en vedtagelse af forslaget i slutningen af formandskabet.
Endelig kan andre udvalgte initiativer i relation til Kommissionens grønbog om finansielle tjenesteydelser i detailleddet forventes drøftet i ECOFIN i løbet af 2. halvår af 2008.
3. Skatter og afgifter
Formandskabet ventes generelt at fortsætte arbejdet med forenkling og modernisering af skatte- og afgiftssystemerne med det mål at reducere de administrative omkostninger, forbedre det Indre Marked og styrke EU’s konkurrenceevne. Det franske formandskab ventes i den forbindelse at fortsætte arbejdet med nye initiativer, herunder vedr. momsreglerne på bank- og forsikringstjenesteydelser.
Det franske formandskab ventes at prioritere bekæmpelse af skatte- og momssvig inden for rammerne af det gældende momssystem højt, og formandskabet vil fortsætte det igangsatte arbejde på dette område. Endelig ventes formandskabet at fokusere på drøftelserne af Kommissionens forslag til nyt direktiv om forsendelse af harmoniserede punktafgiftspligtige varer. Formålet med direktivændringerne er at sikre et moderne regime for handel med sådanne varer.
Det franske formandskab vil muligvis også påbegynde drøftelserne af et forslag om en fælles konsolideret selskabsskattebase (CCCTB). Kommissionen har bebudet, at der vil blive fremsat et forslag herom i løbet af 2. halvår af 2008.
Formandskabet ventes ligeledes at fortsætte forhandlinger om et fremtidigt regime for nedsatte momssatser.
4. EU’s budget
Kommissionen præsenterede på Rådsmødet den 14. maj 2008 ECOFIN for et foreløbigt udkast til EU’s budget for 2009. Forud for dette havde ECOFIN på mødet den 4. marts 2008 opnået enighed om en række prioriteter for det kommende års budget, bl.a. vedr. budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning. ECOFIN foretager sin første behandling af budgetforslaget den 17. juli 2008 og den anden behandling den 21. november 2008. Den endelige aftale om budgettet for 2009 ventes indgået med Europa-Parlamentet i december 2009.
I april vedtog Europa-Parlamentet, på baggrund af Revisionsrettens årsberetning med tilhørende revisionserklæring samt ECOFIN’s henstilling fra 12. februar, en decharge til Kommissionen for gennemførelsen af EU’s budget for 2006. Revisionsretten ventes at præsentere sin årsberetning for EU’s budget for regnskabsåret 2007 i løbet af det franske formandskab.
5. Bedre regulering
Formandskabet ventes – i tæt samarbejde med Kommissionen og Europa-Parlamentet – at fortsætte arbejdet i ECOFIN og Rådet (konkurrenceevne) med bedre regulering. Det ventes, at det franske formandskab vil fokusere på en fortsat styrkelse af konsekvensvurderinger af ny regulering og på simplificering af allerede eksisterende lovgivning.
Kommissionen ventes ligeledes med opbakning fra formandskabet at fortsætte arbejdet med måling af de administrative byrder i medlemslandene, ligesom Kommissionen ventes at arbejde videre med konkrete forenklingsforslag.
Ikke relevant.
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om formandskabets ECOFIN-arbejdsprogram.
Det franske formandskabs ECOFIN-arbejdsprogram har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Det franske formandskabs ECOFIN-arbejdsprogram har ikke i sig selv statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser. De konkrete sager på ECOFIN’s dagsorden i 2. halvår 2008 kan imidlertid have statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser.
Formandskabets ECOFIN-arbejdsprogram har ikke været i høring.
Det franske formandskabs ECOFIN-arbejdsprogram har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Dansk holdning
Regeringen kan generelt støtte det franske formandskabs arbejdsprogram for ECOFIN i 2. halvår af 2008.
Andre landes holdninger
Rådet ventes at udtrykke generel støtte til det franske formandskabs arbejdsprogram for ECOFIN i 2. halvår af 2008.
Sag/initiativ/hjemmel |
Forløb/status |
Det franske formandskabs ECOFIN-arbejdsprogram |
Det franske formandskab ventes at præsentere sit arbejdsprogram for det økonomiske og finansielle område på ECOFIN den 8. juli 2008. Kommissionen offentliggjorde sit arbejdsprogram for 2008 ultimo oktober 2007, herunder for ECOFIN’s arbejde.
|
Overordnet økonomisk politik – de integrerede retningslinier (IG)
Traktatens artikel 99 EF (kvalificeret flertal) |
Den centrale procedure i den økonomisk-politiske samordning i EU.
Processen følger den nye koordinationsprocedure, hvorefter RÃ¥det pÃ¥ baggrund af Det Europæiske RÃ¥ds konklusioner skal vedtage â€et sæt integrerede retningslinier bestÃ¥ende af to elementer: de overordnede økonomisk-politiske retningslinier (BEPG) og retningslinierne for beskæftigelsen (EG). Da BEPG er det generelle instrument for samordning af de økonomiske politikker, bør de fortsat omfatte hele viften af makro- og mikroøkonomiske politikker og beskæftigelsespolitikkerne, for sÃ¥ vidt der er et samspil mellem disse og de økonomiske politikkerâ€. Dette er et led i midtvejsevalueringen af Lissabon-strategien, der blev gennemført pÃ¥ forÃ¥rstopmødet i marts 2005, hvor det bl.a. blev besluttet, at reorganisere hele strategien efter en treÃ¥rig cyklus, inklusive den samlede pakke af retningslinier bestÃ¥ende af BEPG’erne og EG’erne. Den kommende nye cyklus for de integrerede retningslinier, herunder BEPG’erne dækker perioden 2008-2010.
Det Europæiske Råds godkendte på mødet den 13.-14. marts 2008 den nye treårige cyklus for de integrerede retningslinier 2008-2010, herunder de overordnede økonomisk-politiske retningslinier (BEPG). Retningslinierne for 2008-2010 ledsagedes af landespecifikke anbefalinger.
|
Traktatens artikel 104 EF (kvalificeret flertal) |
Proceduren vedrørende uforholdsmæssigt store underskud og Stabilitets- og Vækstpagten.
Eurolandene afleverer stabilitetsprogrammer og de øvrige medlemslande konvergensprogrammer. Hovedparten af de opdaterede stabilitets- og konvergensprogrammer blev behandlet af ECOFIN på møderne den 12. februar og 4. marts 2008. Belgiens opdaterede stabilitetsprogram og Polens opdaterede konvergensprogram ventes behandlet på ECOFIN den 8. juli 2008.
ECOFIN opnåede på et møde den 20. marts 2005 enighed om en aftale om ’forbedring af implementeringen af Stabilitets- og Vækstpagten’ i form af en rapport, som efterfølgende blev endosseret på Det Europæiske Råd den 22.-23. marts 2005. Rapporten er herefter udmøntet i konkrete justeringer af Pagtens forordninger mv. Rådets forordninger nr. 1055/2005 og 1056/2005, blev endelig godkendt den 27. juni 2005. Den reviderede adfærdskodeks for stabilitets- og konvergens-programmerne blev godkendt i ECOFIN den 10. oktober 2005.
ECOFIN ventes under det franske formandskab at fortsætte implementeringen af den reformerede Stabilitets- og Vækstpagt, både mht. til den forebyggende og den korrigerende arm.
|
Makroøkonomisk dialog (Køln-processen) |
Møde med deltagelse af repræsentanter fra ECOFIN, Rådet (social- og arbejdsministre), ECB og arbejdsmarkedets parter. Dialogen afholdes i forbindelse med ECOFIN to gange årligt.
|
Budgetsager |
EU’s budget for 2009: Kommissionen præsenterede på Rådsmødet den 14. maj 2008 ECOFIN for et foreløbigt udkast til EU’s budget for 2009. Forud for dette havde ECOFIN på mødet den 4. marts 2008 opnået enighed om en række prioriteter for det kommende års budget, bl.a. vedr. budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning. ECOFIN foretager sin første behandling af budgetforslaget den 17. juli 2008 og den anden behandling den 21. november 2008. Den endelige aftale om budgettet for 2009 ventes indgået med Europa-Parlamentet i december.
Midtvejsevaluering af EU’s budget: Et centralt led i DER’s kompromis i december 2005 om de finansielle perspektiver for 2007-2013 var, at der i 2008/2009 skal fremlægges et review, som mere grundlæggende skal overveje, hvad EU’s budget skal anvendes til i fremtiden. I henhold til DER-konklusionerne skal review’et fokusere på både indtægter og udgifter, herunder landbrugsordninger og rabatsystemer. Kommissionen fremlagde i september 2007 en meddelelse, der igangsætter en høring, hvor alle interessenter opfordres til at byde ind med forslag inden 15. juni 2008. Review’et forventes fremlagt i form af en hvidbog fra Kommissionen primo 2009. I april 2008 vedtog Europa-Parlamentet, på baggrund af Revisionsrettens årsberetning med tilhørende revisionserklæring samt ECOFIN’s henstilling fra 12. februar 2008, en decharge til Kommissionen for gennemførelsen af EU’s budget for 2006. Revisionsretten ventes at præsentere sin årsberetning for EU’s budget for regnskabsåret 2007 i løbet af det franske formandskab
|
Udvidelse af euroområdet
|
Euroområdet er pr. 1. januar 2008 blevet udvidet med to nye medlemslande, Cypern og Malta. Den formelle beslutning om optagelse af de to lande blev vedtaget i ECOFIN den 10. juli 2007 efter forelæggelse sagen for Rådets i dets sammensætning af stats- og regeringschefer den 21.-22. juni 2007.
ECOFIN drøftede den 3. juni 2008 Kommissionens og ECB’s konvergensrapporter for ti lande uden for euroen, herunder Slovakiet, samt Kommissionens forslag til optagelse af Slovakiet i eurosamarbejdet. Der er generel enighed om, at Slovakiet opfylder konvergenskriterierne og derfor vil kunne optages i eurosamarbejdet pr. 1. januar 2009. Den formelle optagelse ventes at blive vedtaget på ECOFIN den 8. juli 2008 efter forelæggelse for Rådet i dets sammensætning af stats- og regeringschefer den 19. juni 2008 i marginen af DER den 19.-20. juni 2008.
|
Bedre regulering |
ECOFIN ventes i 2. halvår af 2008 at fortsætte det arbejde med bedre regulering som igangsattes i december 2004, og som det slovenske formandskab videreførte i 1. halvår 2008.
Det ventes, at det franske formandskab vil fokusere på en fortsat styrkelse af konsekvensvurderinger af ny regulering og på simplificering af allerede eksisterende lovgivning.
Kommissionen ventes ligeledes med opbakning fra formandskabet at fortsætte arbejdet med måling af de administrative byrder i medlemslandene, ligesom Kommissionens ventes at arbejde videre med konkrete forenklingsforslag.
|
Statistik
|
PÃ¥ ECOFIN den 28. november 2006 opnÃ¥ede RÃ¥det, pÃ¥ baggrund af den Økonomiske og Finansielle Komités (EFC) statusrapport pÃ¥ statistikomrÃ¥det, enighed om konklusioner, som fremhæver nødvendigheden af reduktioner af de administrative byrder forÃ¥rsaget at statistikrapportering i EU. Desuden opfordrede ECOFIN til, at Kommissionen fortsætter sine analyser af mulighederne for at overgÃ¥ til et â€Single Flowâ€-system for intern varehandel i EU, sÃ¥ledes at handler mellem to EU-lande alene afrapporteres af det eksporterende land.
På ECOFIN den 13. november 2007 drøftedes reduktionen af de statistiske byrder og Rådet anerkendte det arbejde, der er blevet iværksat, men opfordrede samtidig Kommissionen til at fremskynde arbejdet. ECOFIN drøftede endvidere rammerne for statistisk produktion og vedtog en beslutning om oprettelsen af et rådgivende organ og et rådgivende udvalg herom. Endelig drøftedes et sæt fælles retningslinier for gennemførelser af større justeringer af statistiske oplysninger. ECOFIN har budt de fælles retningsliner velkommen og opfordret medlemslandene til at tage dem til efterretning.
|
Sag/initiativ/hjemmel |
Forløb/status |
Skattepakken
Traktatens artikel, 94EF (enstemmighed) |
EU-landene indgik den 1. december 1997 principaftale om skattepakken, dvs.
1. Beskatning af opsparing (rentebeskatningsdirektivet) 2. Beskatning af renter og royalties og 3. Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning.
ECOFIN vedtog skattepakken (rentebeskatningsdirektivet og rente-/royaltydirektivet samt en rådsresolution om rentebeskatning og adfærdskodeksen for erhvervsbeskatning) den 3. juni 2003.
Rentebeskatningsdirektivets (Direktiv 2003/48/EF) ikraft-træden afhænger af aftaler dels mellem EU og fem tredjelande (herunder Schweiz) og dels mellem hvert EU-land og ti områder tilknyttet UK og Nederlandene. ECOFIN konstaterede den 7. juni 2005, at forudsætningerne for direktivets ikrafttræden den 1. juli 2005 var opfyldt, og alle 40 parter i direktivet og rentebeskatningsaftalerne vil anvende direktivet med virkning fra denne dato.
For punkt 1, 2 og 3 henvises til nedenfor.
|
Rentebeskatningsdirektivet |
Efter rentebeskatningsdirektivets artikel 18 skal Kommissionen hvert tredje år aflægge rapport til Rådet om, hvorledes direktivet virker, og eventuelt foreslå Rådet de ændringer af direktivet, som måtte være nødvendige for bedre at sikre en reel beskatning af indtægter fra opsparing og fjerne uønskede konkurrencefordrejninger.
Kommissionen fremlagde en foreløbig rapport for ECOFIN 14. maj 2008 om erfaringen med direktivets virkninger, og Rådet opfordrede Kommissionen til at fremlægge en endelig rapport, herunder forslag til justeringer i direktivet, senest 30. september 2008.
Sagen ventes drøftet i ECOFIN i 2. halvår af 2008.
|
Renter og royalties
Traktatens artikel 94EF (enstemmighed) |
Direktivet om rente-/royaltybetalinger mellem forbundne selskaber i forskellige EU-lande blev vedtaget af ECOFIN den 3. juni 2003 som led i vedtagelsen af den samlede skattepakke, jf. ovenfor.
Kommissionen fremsatte 30. december 2003 et forslag til ændring af rente-/royaltydirektivet. Kommissionen foreslog en præcisering af direktivet, således at et EU-lands pligt til at undlade kildebeskatning af renter og royalties bliver betinget af, at det selskab, der modtager betalingen i et andet EU-land, er omfattet af en effektiv beskatning i dette land.
ECOFIN kunne den 7. juni 2005 ikke opnå enighed om det foreslåede ændrings-direktiv, idet et medlemsland ikke kunne acceptere forslaget.
Efterfølgende har en arbejdsgruppe drøftet sagen og et nyt kompromisforslag, som kunne accepteres af det pågældende medlemsland, men ikke af et andet medlemsland.
Sagen vil muligvis blive behandlet i ECOFIN i 2. halvår af 2008.
|
Adfærdskodeks for erÂhvervsbeskatning
Mellemstatslig aftale af 1. december 1997. |
Arbejdet med adfærdskodeksen, der skal bidrage til at forhindre skadelig skattekonkurrence inden for selskabsbeskatningen, varetages af EU’s adfærdskodeksgruppe, der løbende påser, at EU-landene ophæver eller ændrer deres ordninger, som er i strid med kodeksen (Rollback), og at EU-landene ikke indfører nye ordninger i strid med kodeksen (Standstill). Desuden har gruppen set på EU-landenes regler og praksis for transfer pricing og udveksling af information. Endelig har gruppen drøftet procedurer for dens beslutninger og andre opgaver.
ECOFIN godkendte den 3. juni 2003 en rapport fra adfærdskodeksgruppen om gennemført eller planlagt afvikling af eksisterende skadelige ordninger. Rådet godkendte, at ændringerne – som beskrevet i rapporten – var tilstrækkelige og gav tilladelse til tidsbegrænsede forlængelser af visse ordninger efter den principielle afviklingsfrist ved udgangen af 2005.
ECOFIN har efterfølgende løbende modtaget rapporter om arbejdet i adfærdskodeksgruppen den 25. november 2003, den 7. december 2004, den 7. juni og 6. december 2005, den 7. juni og 28. november 2006, 5. juni og 4. december 2007 samt 3. juni 2008
Sagen ventes behandlet i ECOFIN i 2. halvår af 2008.
|
Selskabsbeskatning
Traktatens artikel 94 |
EU-kommissionen udsendte i 2001 en meddelelse på baggrund af undersøgelser af selskabsbeskatningen i EU.
Økonomi- og finansministrene havde på deres uformelle møde i september 2004 en generel drøftelse vedr. mulighederne for en fælles selskabsskattebase. Det blev i den forbindelse besluttet at nedsætte en teknisk arbejdsgruppe, der skulle undersøge muligheder for og konsekvenser ved etablering af en fælles konsolideret selskabsskattebase i EU (Common Consolidated Corporate Tax Base (CCCTB)).
Kommissionen præsenterede på ECOFIN den 28. november 2006 en meddelelse om det hidtidige arbejde i arbejdsgruppen og planerne for det videre arbejde.
Forslaget omfatter selskaber, som har aktivitet i flere medlemsstater. I dag kan et selskab med aktivitet i flere medlemsstater blive beskattet i alle disse stater efter deres forskellige skatteregler og under hensyn til de bilaterale dobbeltbeskatningsoverenskomster. Forslaget medfører, at selskabet kan opgøre en samlet skattepligtig indkomst efter ét sæt fælles EU-regler. Indkomsten fordeles mellem de berørte stater efter en fordelingsnøgle. Hver stat beskatter den del af selskabets indkomst, som henføres til staten. Det er kun metoden til beregning af skattepligtig indkomst, der er fælles. Hver medlemsstat bestemmer selv sin skattesats.
Formålet med ordningen er at reducere de administrative byrder for selskaber med grænseoverskridende aktivitet, gøre det lettere at gennemføre grænseoverskridende omstruktureringer og hindre dobbeltbeskatning inden for EU.
Kommissionen ventes i løbet af efteråret 2008 at stille et konkret forslag til udformning af den fælles selskabsskattebase.
Sagen vil muligvis blive behandlet i ECOFIN i 2. halvÃ¥r af 2008.Â
|
Kommissionens meddelelser om direkte beskatning |
Kommissionen har sendt RÃ¥det tre meddelelser af 19. december 2006 om Koordinering af medlemsstaternes systemer for direkte beskatning i det indre marked (KOM(2006)823, KOM(2006)824 og KOM(2006)825).
I den første meddelelse redegør Kommissionen for baggrunden for meddelelserne. Personer og selskaber, som har grænseoverskridende aktiviteter, kan blive udsat for diskrimination, dobbeltbeskatning eller øgede administrative omkostninger. Det udgør en hindring for grænseoverskridende etablering, aktivitet og investering. En fælles konsolideret selskabsskattebase (CCCTB), jf. ovenfor, er en systematisk måde til at fjerne disse grundlæggende skattehindringer på. Imidlertid vil CCCTB ikke omfatte personer og ikke nødvendigvis alle selskaber og/eller alle EU-lande og derfor er der behov for mere målrettede tiltag på kort og mellemlangt sigt. Der er bl.a. behov for at sikre, at EU-landenes skattesystemer fungerer bedre sammen, både for at undgå de skattemæssige hindringer for grænseoverskridende aktivitet mv. og for at hindre en udhuling af EU-landenes skattegrundlag.
Desuden er der efter Kommissionens opfattelse behov for vejledning om betydningen af de principper, der følger af EF-domstolens afgørelser, for så vidt angår direkte beskatning.
De to andre meddelelser vedrører to områder, hvor de nuværende skattesystemer kan medføre sådanne skattemæssige hindringer, nemlig - den skattemæssige behandling af underskud i grænseoverskridende tilfælde, - fraflytningbeskatning, dels når en person flytter fra et EU-land til et andet, dels når et selskab flytter aktiver fra anvendelse i et EU-land til et andet.
I den førstnævnte meddelelse foreslår Kommissionen en undersøgelse af mulighederne for en effektiv og bindende mekanisme til løsning af problemer med international dobbeltbeskatning inden for EU.
ECOFIN tog på mødet den 27. marts 2007 meddelelserne til efterretning. Sagen vil muligvis blive behandlet i ECOFIN i 2. halvår af 2008.
|
Nedsat moms
|
Der blev uden drøftelse på Rådsmødet (miljø) den 22. december 2003 vedtaget konklusioner om forlængelse af forsøgs-ordningen for nedsat moms på arbejdskraftintensive tjenesteydelser (momsdirektivets bilag IV). ECOFIN traf den 10. februar 2004 formel beslutning om en to-årig forlængelse med udløb 31. december 2005.
Der blev indgået en politisk aftale om nedsat moms på ECOFIN den 24. januar 2006. Som opfølgning herpå vedtog ECOFIN den 14. februar 2006 uden drøftelse en ændring af direktivet om nedsat moms, der bl.a. indebærer, at ordningen vedrørende reducerede momssatser for arbejdskraftintensive ydelser (bilag IV) forlænges til den 31. december 2010, at alle medlemslande fik mulighed for at søge om anvendelse af bilag IV inden 31. marts 2006, samt at Kommissionen inden udgangen af juni 2007 opfordres til at præsentere ECOFIN og Europa-Parlamentet for en rapport om virkningerne af nedsat moms på lokale tjenesteydelser med hensyn til beskæftigelse, økonomisk vækst og indre marked. Analyserne skulle gennemføres af en uafhængig økonomisk tænketank.
Kommissionen har i 2. halvår 2007 fremlagt denne rapport. Samtidig har den i en meddelelse skitseret et oplæg til principper for anvendelse af nedsat moms i EU-landene fra 1. januar 2011. ECOFIN vedtog 4. december 2007 at vende tilbage til sagen i 2008 for bl.a. at drøfte, om nedsat moms er et egnet instrument til at nå sektorpolitiske mål.
På ECOFIN den 4. december 2007 opnåede man enighed om en forlængelse af nogle af de nye medlemslandes ordninger om nedsatte momssatser frem til 31. december 2010.
Kommissionen forventes i juli 2008 at fremsætte direktivforslag om en permanent ordning med mulighed for nedsat moms på lokale ydelser. Dette forslag forventes drøftet i 2. halvår 2008.
|
Moms på rejsebureauer |
Forslaget har været behandlet i Rådets Fiskalgruppe i 2002 og 2003. Forhandlingerne forventes genoptaget i 2. halvår 2008, hvis tiden tillader det.
|
Forskellige ændringer af momsdirektivet |
Kommissionen har i november 2007 fremsat forslag til forskellige ændringer i momsdirektivet. Det vedrører bl.a. momsfritagelse for leverancer til fællesforetagender inden for forskning m.v. oprettet efter traktatens artikel 171 og justering af reglerne om momsfradrag for byggemoms.
Forslaget har været behandlet på arbejdsgruppeniveau i 1. halvår 2008, og drøftelserne ventes fortsat i 2. halvår 2008.
|
Momsfritagelsen for bank- og forsikringsydelser |
Kommissionen har i november 2007 fremsat forslag til justeringer i momsdirektivets regler om momsfritagelse for bank- og forsikringsydelser. Samtidig har Kommissionen fremsat forslag til rådsforordning med gennemførelsesbestemmelser herom.
Formålet med forslagene er at ajourføre reglerne under hensyn til den udvikling, der er sket siden 1970’erne, og at gøre reglerne klarere. Endvidere foreslås det bl.a., at medlemsstaterne skal tillade finansielle virksomheder frivillig momsregistrering for salg af finansielle ydelser, der aktuelt er momsfri.
Forslaget har været behandlet på arbejdsgruppeniveau i 1. halvår 2008, og ECOFIN den 3. juni 2008 har taget en fremskridtsrapport fra formandskabet om arbejdet til efterretning. Drøftelserne ventes fortsat i 2. halvår 2008.
|
Svigsbekæmpelse |
Kommissionen har den 2. juni 2006 fremsendt en meddelelse til bl.a. ECOFIN om behovet for at udvikle en koordineret strategi mod den fiskale svig. På ECOFIN den 28. november 2006 opnåede Rådet enighed om konklusioner, som lægger vægt på vigtigheden i at bekæmpe skattesvig og som anerkender behovet for en fælles anti-svig strategi som kan komplementere de nationale bestræbelser på dette område. Rådet opfordrede Kommissionen til at forberede en sådan strategi med vægten lagt på en styrkelse af medlemslandes sanktionsmuligheder over for svindlere, bedre beskyttelse af medlemslandenes momsindtægter samt bedre og hurtigere informationsdeling medlemslandene imellem.
På ECOFIN den 5. juni 2007 præsenterede Kommissionen en foreløbig rapport om arbejdet og de forslag, der undersøges. På det grundlag opnåede ECOFIN enighed om konklusioner, der opfordrer Kommissionen til dels at fremsætte visse af forslagene inden årets udgang med henblik på vedtagelse i Rådet inden udgangen af 2008, dels at prioritere undersøgelserne af de øvrige forslag med henblik på en rapport til Rådet inden årets udgang.
På ECOFIN den 4. december 2007 fremlagde Kommissionen en meddelelse med afrapportering om det hidtidige arbejde og overvejelser om fokus for det videre arbejde. ECOFIN opnåede enighed om konklusioner, som støtter retningen i Kommissionens arbejde.
På møderne 28. november 2006 og 5. juni 2007 samt på uformelt ECOFIN 20.-21. april 2007 har mulighederne for at ændre momssystemet som led i svigsbekæmpelsen ligeledes været drøftet. På ECOFIN den 5. juni 2007 opnåede Rådet enighed om konklusioner, der opfordrer Kommissionen til inden årets udgang at komme med en teknisk analyse af to forslag til ændringer: Dels at EU-landene vil kunne vælge at indføre generel omvendt betalingspligt for moms af indenlandske B2B-leverancer (herunder et eventuelt pilotprojekt herom i en medlemsstat), dels indførelse af moms i afgangslandet for grænseoverskridende vareleverancer B2B inden for EU.
Kommissionen har februar 2008 præsenteret en foreløbig analyse.
På møderne 4. marts og 14. maj 2008 har ECOFIN drøftet konklusioner vedrørende det videre arbejde med bekæmpelse af momssvig. Der blev ikke opnået enighed om konklusioner. Det hænger sammen med uenighed om en eventuel opfordring fra Rådet til kommissionen om forslag angående et pilotprojekt vedrørende generel omvendt betalingspligt.
|
Forslag vedrørende svigsbekæmpende foranstaltninger |
Kommissionen har marts 2008 fremsat forslag til en række ændringer i momsdirektivet og forordningen om administrativt samarbejde på momsområdet. Hovedsigtet er, at skattemyndighederne skal have hurtigere angivelsesoplysninger om moms fra virksomhederne og at der skal ske hurtigere udveksling af sådanne oplysninger mellem medlemsstaterne. Bl.a. foreslås det, at momsperioden i medlemsstaterne fremover som hovedregel skal være måneden, og at den særlige angivelse af varesalg til erhvervskunder i andre EU-lande skal ske månedligt i stedet for, som i dag, kvartalsvis.
Behandlingen af forslaget indledtes i 1. halvår 2008, og drøftelserne forventes fortsat i 2. halvår 2008.
|
Registreringsafgift og årlig ejerafgift for motorkøretøjer |
Kommissionen fremsatte i juli 2005 et direktivforslag om harmonisering af visse regler om ejerafgift og registreringsafgift af biler.Â
Forslaget blev drøftet på ECOFIN 13. november 2007, hvor der var bred skepsis over for EU-rammebestemmelser vedrørende CO2-differentiering af bilafgifter.
Drøftelserne forventes ikke genoptaget i 2. halvÃ¥r 2008.Â
|
Fjernsalgsdirektivet (Punktafgifter) |
Kommissionens forslag til ændring af direktiv om fjernsalg af harmoniserede punktafgiftspligtige varer har senest været behandlet i rådsarbejdsgruppen primo 2005. Der kunne ikke opnås enighed om reglerne for indførsel heraf. Direktivet har ikke været forhandlet siden.
Ændringer af cirkulationsdirektivet (92/12) – dvs. den generelle ordning for punktafgiftspligtige varer – har været drøftet i en arbejdsgruppe under Kommissionen, der i februar 2008 fremsatte et nyt samlet forslag til cirkulationsdirektiv. Forslaget gentager det tidligere forslag vedrørende fjernsalg men indeholder som noget nyt de regler, som virksomhederne skal overholde i forbindelse med indførelse af et elektronisk angivelses- og kontrolsystem for forsendelse af punktafgiftspligtige varer i EU (systemet forkortes â€EMCSâ€).
Behandlingen af forslaget er indledt 1. halvår 2008, og ECOFIN den 3. juni 2008 tog en fremskridtsrapport fra formandskabet om arbejdet til efterretning. Drøftelserne ventes fortsat 2. halvår 2008.
|
Beskatning af alkohol
Traktatens artikel 93 (enstemmighed)
|
På ECOFIN den 28. november 2006 drøftedes forslag til justeringer af minimumssatserne for alkoholbeskatning. Desuden drøftedes muligheden for vedtagelse af en mekanisme for automatisk inflationskorrektion af satserne. Skønt der med få undtagelser var generel tilslutning til en justering af minimumssatserne, lykkedes det ikke at opnå enighed.
Rådet opfordrede således Kommissionen til at udfærdige en analyse af alkoholbeskatning, herunder udviklingen i konkurrencesituationen og niveauet for alkoholpriser og -afgifter. Analysen skal også se på en mere smidig procedure for regelmæssige beslutninger, der kan inflationskorrigere minimumssatsen.
Kommissionens analyse af alkoholbeskatning forventes ikke at foreligge i løbet af 2. halvår 2008.
|
Revision af rejsegodsdirektivet |
På ECOFIN den 28. november 2006 opnåedes der politisk enighed om det finske formandskabs kompromisudspil til revision af rejsegodsdirektivet 69/169.
Det endelige kompromis indebærer en forhøjelse af beløbsgrænsen for afgiftsfri indførelse af varer til 430 euro for flyrejsende og skibsrejsende samt 300 euro for alle øvrige rejsende. Beløbsgrænsen gælder for alle, der rejser til et EU-land fra tredjelande.
Direktivet blev endeligt vedtaget den 20. december 2007, og de tilsvarende regler i toldforordningen blev endeligt vedtaget den 17. marts 2008. De ændrede rejsegodsregler træder i kraft den 1. december 2008.
|
Kommerciel diesel |
Kommissionen fremsatte i marts 2007 et forslag om at hæve de eksisterende EU-minimumssatser for afgifter på kommerciel diesel (også kaldet gasolie). Samtidig blev det foreslået at hæve minimumsafgiften for blyfri benzin.
Forslaget har været drøftet på arbejdsgruppeniveau i 2007 og senest på et enkelt møde 1. halvår 2008. Det er usikkert, om drøftelserne genoptages i 2. halvår 2008.
|
Sag/initiative/hjemmel |
Forløb/status |
Handlingsplanen for de finansielle markeder |
Arbejdet med nye initiativer om finansielle tjenesteydelser sker på grundlag af Kommissions hvidbog om den fremtidige politik for finansielle tjenesteydelser 2005-2010.
I hvidbogen fremlægger Kommissionen behovet for nye EU initiativer om finansielle tjenesteydelser samt udformningen af nye initiativer. Kommissionen lægger i hvidbogen op til at formueforvaltning og detailmarkedet for finansielle tjenesteydelser, herunder realkreditmarkedet, er områder der vil blive fokuseret på i den fremtidige politik på det finansielle område.
|
’Clearing og afvikling’ |
Aktørerne pÃ¥ værdipapirmarkederne nÃ¥ede den 7. november 2006 til enighed om en â€Code of Conductâ€. Retningslinierne er nu fuldt gennemført for handelen med aktier.
Kommissionen forventes i løbet af 2. halvår 2008 at orientere ECOFIN om erfaringerne med retningslinierne på dette område.
Endvidere forventes en orientering fra Kommissionen om arbejdet med clearing og afvikling af værdipapirhandelen, herunder en orientering fra Den Europæiske Centralbank (ECB) om TARGET2-værdipapirafviklings-systemet.
|
Direktiv om solvenskrav til forsikringsselskaber (Solvens II) |
Kommissionen fremsatte den 10. juli 2007 et direktiv om solvenskrav til forsikringsselskaber (Solvens II).
Forslaget vil i højere grad end hidtidigt indebære risikobaserede solvenskrav, og reglerne vil betyde en højere grad af harmonisering af tilsynsfunktionen i EU. Reglerne skal ses som led i en styrkelse af det indre marked for forsikringsydelser, og reglerne forventes at styrke europæiske forsikringsselskabers konkurrenceevne. Direktivet vil styrke forsikringsselskabernes incitament til bedre risikostyring og dermed styrke beskyttelsen af de europæiske forsikringstagere.
Det franske formandskab forventer, at forslaget kan vedtages inden udløbet af formandskabet.
|
â€Lamfalussy-processenâ€
|
Lamfalussy-processen vedrørende finansielle tjenesteydelser er blevet evalueret i 2007. ECOFIN-rådet opnåede den 4. december 2007 december enighed om et sæt rådskonklusioner om den videre tilpasning af processen til erfaringerne. ECOFIN-rådet vil blive orienteret om arbejdet med opfølgningen på rådskonklusionerne i 2. halvår af 2008.
|
Hvidbog om â€asset managementâ€
|
Kommissionen offentliggjorde den 15. november 2006 en hvidbog om investeringsfonde (i Danmark anvendes betegnelsen investeringsforeninger). I hvidbogen opridser Kommissionen en række forslag til fremme af det indre marked for investeringsfonde.
Udgangspunktet i hvidbogen er, at der ikke i øjeblikket er et presserende behov for en gennemgribende revision af EU-reguleringen. Kommissionen vil imidlertid se på delelementer, herunder:
· Effektivisering af den europæiske investeringsforeningsindustri, · fjernelse af administrative barrierer for grænseoverskridende markedsføring, · øgede muligheder for grænseoverskridende fusioner af investeringsforeninger, · asset pooling (fælles forvaltning af aktiver), · europæisk pas til administrationsselskaber, · styrkelse af tilsynssamarbejdet, · forbedringer af det indre marked til gavn for investorerne, · forenklede prospekter og distributionssystemer.
Kommissionen forventer at kunne fremlægge et forslag til direktivændringer i løbet af 2. halvår 2008
|
Indskudsgarantiordninger for pengeinstitutter |
Kommissionen har den 27. november 2006 udsendt en meddelelse om indskydergarantiordninger. Her vurderes det, at der i mange tilfælde kan gennemføres forbedringer af indskudsgarantiordningerne, uden at der er behov for at ændre det gældende direktiv.
ECOFIN ventes at drøfte Kommissionens arbejde i 2. halvår 2008.
|
Hedge fonde |
Kommissionen har bebudet et udspil om forskellige typer af investeringsfonde. Udspillet forventes den. 1. oktober 2008.
ECOFIN ventes efterfølgende at drøfte behovet for fælles EU-initiativer i forhold til disse fonde.
|
Grønbog om finansielle tjenesteydelser i detailleddet KOM(2007)226 |
Kommissionen offentliggjorde den 30. april 2007 en grønbog om finansielle tjenesteydelser i detailleddet i det indre marked.[1]
Kommissionen mener, at integrationen af det indre marked for finansielle tjenesteydelser i detailleddet kan videreudvikles gennem:
1. Øget konkurrence. Fælles regler pÃ¥ visse omrÃ¥der forventes at øge konkurrencen pÃ¥ tværs af grænser og give forbrugerne konkrete fordele i form af lavere priser og flere valgmuligheder, 2. Øget forbrugertillid. Dette forventes opnÃ¥et gennem en tilstrækkelig, ensartet forbrugerbeskyttelse, og ved information om tilsynskontrol af de finansielle udbydere, sÃ¥ledes at forbrugerne kan være trygge ved produkter udbudt fra udbydere i andre medlemslande 3. Styrkelse af forbrugernes evne til at gennemskue finansielle produkter (â€finansiel videnâ€). Formidlingen af den rette information skal finde sted pÃ¥ rette tid og sÃ¥ledes at forbrugerne har mulighed for at anvende informationen til at træffe finansielle valg.
Kommissionen fortsætter i 2008 arbejdet med de initiativer, der er nævnt i grønbogen.
Det franske formandskab ventes at drøfte udvalgte emner i grønbogen.
|
Ændring af direktivet om finansiel sikkerhedsstillelse for så vidt angår forbundne systemer og fordringer samt direktivet om endelig afregning i betalingssystemer og værdipapirafviklingssystemer.
|
Kommissionen har den 17. marts 2008 fremsat forslag til en mindre udvidelse af direktivets anvendelsesområde, så der gives mulighed for at stille sikkerhed i flere typer aktiver samt at præcisere og ændre direktivet på en række mindre punkter. Der er tale om forslag til tekniske ændringer i de 2 direktiver. Det væsentligste ændringsforslag er ønsket om at udvide direktiverne til at omfatte fordringer, der er godkendt som sikkerhed i forbindelse med centralbankernes kreditoperationer.
Det franske formandskab forventes at kunne afslutte forhandlingerne om forslaget. |
Hvidbog om boligfinansiering (realkredit) |
Kommissionen har den 18. december 2007 fremsat en hvidbog om boligfinansiering (realkredit), der argumenterer for, at der vil kunne opnås både samfundsmæssige fordele samt fordele i form af et større produktudbud med delvist harmoniserede regler ved en tilnærmelse af reglerne om boligfinansiering i EU-landene.
I Hvidbogen gennemgår Kommissionen 12 initiativer, som den vil tage i perioden 2008-2010. Blandt initiativerne vil være et forslag til direktiv, der regulerer 1) tilbagebetaling før tid, 2) oplysninger som låntager skal have inden låneaftalen indgås, 3) oplysninger om låneomkostninger og 4) adgang til oplysninger om kreditoplysninger om lånerne.
Det franske formandskab har ikke oplyst, om der forudses drøftelser af emner i hvidbogen.
|
Single Euro Payment Area (SEPA) |
SEPA er en ny infrastruktur for betalinger i euro mellem pengeinstitutter i EU/EØS og Schweiz. Infrastrukturen skal gøre det muligt at foretage grænseoverskridende betalingstjenester i Europa lige så hurtigt og billigt, som når der er tale om indenlandske betalingstjenester.
Formandskabet har ikke oplyst, om der forudses drøftelse om SEPA i 2. halvår af 2008.
|
Kreditvurderingsinstitutter |
Kommissionen undersøger i øjeblikket kreditvurderingsinstitutternes rolle i den finansielle sektor, herunder i lyset af senere tids turbulens på de finansielle markeder. Turbulensen på de finansielle markeder opstod som følge af problemerne på det amerikanske sub prime lånemarked.
|
Dialog med 3. lande om et nordatlantisk / globalt finansielt marked |
Kommissionen drøfter et tættere samarbejde med en række lande – først og fremmest USA – om at fjerne restriktioner for den frie udveksling af finansielle tjenesteydelser.
Kommissionen ventes løbende at orientere ECOFIN om fremskridtene i disse forhandlinger.
|
Opdatering af direktivet om kapitalkrav til kreditinstitutter |
Kommissionen ventes at fremsætte forslag om opdatering af direktivet om kapitalkrav til kreditinstitutter. Opdateringen forventes bl.a. at indeholde initiativer i opfølgning på turbulensen på de finansielle markeder.
Det franske formandskab forventes at stile mod en vedtagelse af forslaget i løbet af 2. halvår 2008.
|
Revision af e-pengedirektivet |
Kommissionen har bebudet, at den vil foreslå ændringer af det eksisterende e-pengedirektiv.
Det franske formandskab forventes at stile mod en vedtagelse af forslaget i løbet af 2. halvår 2008.
|