Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Efter anmodning fra socialrådgiver Frits Rose sendes hermed til orientering hans henvendelse af 5. juni 2008.

Endvidere er SKATs svar vedlagt.

Spørgsmålet vedrørende vederlæggelse af bistandsværger er oversendt til Justitsministeriet til besvarelse.

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Marie Færch

 

 


Følgende er afsendt via kontakt formularen på skm.dk

 

Navn:    Socialrådgiver Frits Rose

E-mail:    [email protected]

 

Bemærkninger:

Græsted, den 5. juni 2008.

 

Kære Kristian Jensen, kære Lene Espersen, kære medlemmer af Folketingets Skatteudvalg og Folketingets Retsudvalg.

 

Jeg er 64 år og socialrådgiver ved Københavns Kommune og kan godt lide mit arbejde med ældre københavnere med misbrugsrelaterede problemer. Herudover kan jeg godt lide mit private arbejde som af retterne beskikket bistandsværge for psykiske syge der har fået en behandlingsdom.

 

Jeg oplever, at regering og folketinget ikke gør nok for at fastholde sådan nogle som mig længst muligt på arbejdsmarkedet. Folketinget er lige ved at beslutte at os over 62 år ikke behøver de 100.000 kroner i skattenedslag som alle andre vil kunne få når de fylder 64. Disse penge blev lovet os 64 årige inden valget, hvis vi fortsat var i arbede. Jeg havde tænkt mig at bruge dem på min pension. Jeg vil gerne arbejde så længe jeg kan. Måske 10 år mere, men så vil jeg have en pension der sikrer mig samme eller bedre levestandard de færre år jeg så har tilbage at leve i. Så jeg f.eks. frit kan rejse og besøge min familie i udlandet, i det omfang de så stadigvæk lever. Eller have råd til håndværkere når noget er galt ved huset. "Imidlertid er det Pensionsbeskatningsloven (PBL kapitel 1) der fastlægger både tidligste og seneste udbetalingsalder, hhv. 60. og 70. år for livsvarige udbetalinger." Skriver min pensionskasse PKA A/S til mig.

 

I denne forbindelse vil jeg nu bede ministeren og skatteudvalget arbejde for at fjerne de aldersdiskriminerende bestemmelser i pensionsbeskatningsloven. For mit vedkommende er det 70 års grænsen der virker både umotiveret og diskriminerende, hvis jeg fortsætter med at arbejde efter de 70 år.

 

Et juridisk helt andet problem, der for mig dog hænger sammen med det at arbejde så længe jeg kan gøre det med lysten og evnerne i behold, er at staten går foran med det dårlige eksempel og ikke giver os bistandsværger arbejdsgiverbetalt pension. Jeg modtager brutto ca. 150.000 kroner i bistandsværgevederlag og feriepenge og betalerarbejdsmarkedsbidrag, A-skat og hvad man nu skal, men justitsministeren burde sikre at der også blev indbetalt til vore pensionskasser. Hvad er det for et forbillede at give private arbejdsgivere, hvis staten selv vælger at se bort fra behovet for alderdomspension til folk der aflønnes af staten?

 

MÃ¥ jeg bede Skatteministeriet videresende kopi af denne henvendelse til Folketingets Skatteudvalg, Justitsministeren og Folketingets Retsudvalg?

 

Med venlig hilsen

Socialrådgiver Frits Rose

Ravnstrupvej 15

3230 Græsted

Tlf. 21 64 40 65

[email protected]


Text Box: Hovedcentret

Østbanegade 123
2100 København Ø

Telefon 72 22 18 18
E-mail via www.skat.dk/kontakt
www.skat.dk

Ean. nr. 5798000033788

18. juni 2008

J.nr. 08-083993

 

 

Socialrådgiver Frits Rose

Ravnstrupvej 15

3230 Græsted

Kære Frits Rose,

 

Tak for din mail til skatteminister Kristian Jensen.

 

Som jeg skrev til dig i min tidligere mail, læser skatteministeren selv al sin post. Som følge af den store mænge post, som skatteministeren dagligt modtager, har ministeren imidlertid ikke mulighed for selv at besvare alle henvendelser. Ministeren har derfor bedt SKAT om at besvare din mail. 

 

Jeg forstår godt, at du er ærgerlig over ikke at være omfattet af aftalen om skattenedslaget for de 64 årige i beskæftigelse.

 

Aftalen om jobplanen, som bl.a. indeholder et skattenedslag til de 64 årige i arbejdet, er imidlertid et politisk forlig, hvor forligspartierne har nået det resultat, som de har fundet var det bedst mulige. Forligspartierne har i forbindelse med indgåelsen af aftalen blandt andet foretaget en afvejning af, hvor skattenedslaget ville få størst mulig effekt og dermed fastholde flest mulige seniorer på arbejdsmarkedet.

 

I din mail oplyser du, at din pensionskasse PKA A/S har meddelt dig, at Pensionsbeskatningsloven (PBL kapitel 1) fastlægger både den tidligste og seneste udbetalingsalder, henholdsvis 60. og 70. år, for livsvarige udbetalinger.

 

Da du agter at arbejde også efter, at du er fyldt 70 år, finder du specielt 70 års grænse for diskriminerende og beder derfor ministeren og Folketingets Skatteudvalg om at fjerne de aldersdiskriminerende bestemmelser i pensionsbeskatningsloven.

 

Jeg er bange for, at din opfattelse beror på en misforståelse. Pensionsbeskatningsloven lægger således ingen hindringer i vejen for dine planer om at arbejde også efter, at du er fyldt 70 år.

 

Når det drejer sig om en pensionskasseordning med livsvarige udbetalinger fastlægger loven, at udbetalingerne tidligst kan påbegyndes på det tidspunkt, hvor efterlønsalderen nås. Der er imidlertid ikke i pensionsbeskatningsloven noget krav om at udbetalingerne skal ske fra dette tidspunkt. Udbetalingerne kan således godt ske efter det 70. år, hvis du ønsket det, men de påbegyndte udbetalinger skal i så fald fortsætte over mindst 10 år eller så længe du lever.

 

Tilsvarende gælder for rateforsikringer og rateopsparing i pengeinstitut, hvor det til forskel fra pensionsordninger med livsvarige udbetalinger imidlertid er bestemt, at sidste rateudbetaling skal ske senest 25 år efter at den forsikrede/ opspareren har nået efterlønsalderen, dvs. når personen er fyldt 85 år. Da udbetalingerne fra disse ordninger skal ske over mindst 10 år, må udbetalingerne altså senest skulle påbegyndes omkring 75 års alderen.

 

Endelig skal jeg gøre dig opmærksom på, at med virkning pr. 1. januar 2008 er forskelsbehandlingsloven om adgang til at aftale pligtmæssig fratræden på grund af alder ændret. Lovændringen medfører, at individuelle aftaler om pligtmæssig fratræden på grund af alder kun vil være gyldige, hvis aldersgrænsen er 70 år eller over. Dette gælder både eksisterende og nye ansættelsesforhold. I relation til ansættelsesforhold, der reguleres af kollektive overenskomster, gælder der ikke helt ensartede regler, idet det er afgørende, hvornår overenskomsten er indkomsten er indgået. Nye bestemmelser om pligtmæssig fratræden i kollektive aftaler og overenskomster skal dog være i overensstemmelse med ovennævnte lovændring, hvorfor aldersgrænsen skal være 70 år eller derover.

 

For så vidt angår dit ønske om, at bistandsværger ud over vederlag også får indbetalt pensions til en pensionsordning kan det oplyses, at vederlag til bistandsværger ydes med hjemmel i Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 77 af 5. februar 1999.

 

Da vederlag til bistandsværger således henhører under Justitsministeriet kan SKAT ikke kommentere på denne del af din henvendelse, SKAT kan dog oplyse, at pensionsbeskatningsloven ikke er til hinder for at vederlaget som bistandsværge suppleres med indbetaling af et beløb til bistandsværgens pensionskasse.

 

Afslutningsvis skal jeg bekræfte, at din henvendelse, i overensstemmelse med din anmodning, er oversendt til Justitsministeriet, Folketingets Skatteudvalg og Folketingets Retsudvalg. 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Betina Schack Adler Kristensen

 

Fuldmægtig, cand. jur.

[email protected]

Direkte telefon 72 38 98 91