|
Finansudvalget besluttede i forbindelse med tiltrædelsen af Akt 151 af 1. juni 2006, at skatteministeren kvartalsvis skal fremsende en statusrapport, hvor der redegøres for udviklingen og implementeringen af systemmoderniseringens Fase 2.
SKAT afgiver hermed kvartalsrapport vedrørende systemmoderniseringens Fase 2 dækkende 1. kvartal af 2008. Anden fase af systemmoderniseringen omfatter følgende projekter:
· Digitalt Motor Register, (DMR) som har til formål, gennem en effektivisering og digitalisering af eksisterende arbejdsprocesser, at sikre, at borgere og virksomheder oplever, at registreringen af biler foregår hurtigere og enklere end i dag.
· Én Skattekonto, (EKKO) som vil lette virksomhedernes administrative byrder samt effektivisere skatteadministrationen ved at opkræve alle skattekrav via et saldoprincip, således at alle krav behandles efter ensartede regler.
· Ét Fælles Inddrivelsessystem, (EFI) som vil sikre, at alle fordringer, der overdrages til inddrivelse hos SKAT, samles på en konto for den enkelte skyldner, samt at de inddrivelsesskridt, der iværksættes, foretages med udgangspunkt i den samlede saldo på kontoen.
                    Â
I kvartalsrapporten gives en status på projekternes forløb i det forgangne kvartal i forhold til tidsplan og leverancer samt en redegørelse for udviklingen i projekternes økonomi og risici. Hertil kommer en udtalelse fra den eksterne følgegruppe, der består af to eksterne medlemmer og et medlem fra Skatteministeriet.
I 4. kvartal 2007 indgik SKAT og IBM en aftale om hovedtidsplanen for Fase 2.1 (DMR og EKKO), som omtalt i kvartalsrapporten for 4. kvartal 2007. Ifølge denne aftale skulle designfasen for DMR og EKKO afsluttes med godkendelser af systembeskrivelserne for de to systemer, med udgangen af marts 2008.
For både DMR og EKKO har SKAT afvist at godkende IBMs leverance af systembeskrivelsen. SKATs begrundelse for ikke at godkende systembeskrivelserne er, at der udestår væsentlige leverancer og at IBM ikke i tilstrækkelig grad har forholdt sig til SKATs kommentarer til de fremsendte leverancer.
Derudover har IBM d. 14. marts 2008 gjort opmærksom på, at de mener at have designet systemelementer, som ligger udenfor det i kontrakten fastsatte, hvilket også har været medvirkende til at SKAT ikke kan godkende systembeskrivelserne. SKAT og IBM har en dialog på direktørniveau om de nærmere detaljer i dette, hvor SKAT har holdt sig til, at IBM burde have haft meddelt dette på et tidligere tidspunkt. SKAT har bedt IBM om at konkretisere deres påstand i ændringsanmodninger, som SKAT så kan vurdere
SKAT og IBM har d. 23. maj 2008 aftalt, at IBM må anvende en enklere udviklingsmetode på en stor del af EKKO. Ifølge IBM sikrer dette, at idriftsættelsesdatoen for EKKO og DMR ikke påvirkes, på trods af at systembeskrivelserne forventes godkendt ca. 3 måneder senere end planlagt.
Med indgåelsen af aftale om ny hovedtidsplan for DMR og EKKO, blev det i midten af januar 2008 muligt at genåbne udbudet af EFI for så vidt angår hovedtidsplanen. De tre rammeleverandører afleverede nye bud på tidsplaner med udgangen af januar 2008. Efterfølgende er processen dog blevet sat på hold igen, indtil eventuelle tidmæssige konsekvenser af de udestående dele af systembeskrivelsen for EKKO er afklarede.
I tabellen nedenfor ses de aktuelle datoer for idriftsættelsesmilepælene i Fase 2:
Milepæle |
Tidsplan jf. akt 41 af 21/11-06 |
Tidsplan jf. seneste kvartalsrapport |
Forsinkelser i forgangne kvartal |
Nuværende tidsplan |
DMR |
3. kvartal 08 |
4. kvartal 2009 |
|
4. kvartal 2009 |
EKKO |
4. kvartal 08 |
4. kvartal 2009 |
|
4. kvartal 2009 |
EFI |
2. kvartal 09 |
(1. kvartal 2010) |
(3 kvartaler) |
(4. kvartal 2010) |
Idriftsættelsestidspunktet for EFI er indsat som et estimat. Det mÃ¥ forventes, at afklaringerne med en valgt leverandør medfører en udskydelse af idriftsættelsesÂtidspunktet, derfor er estimatet for EFIs idriftsættelse nu sat til 4. kvartal 2010.
Som følge af et øget investeringsbehov til systemmoderniseringens Fase 2 forelægges Finansudvalget parallelt med fremsendelsen af kvartalsrapporten et aktstykke. Baggrunden herfor er for det første, at SKAT har været nødsaget til at revidere hovedtidsplanen og budgettet for systemmoderniseringens Fase 2.1 (Én Skattekonto og Digitalt Motorregister). For det andet at SKAT nu er nået så langt med Fase 2.2. (Ét Fælles Inddrivelsessystem - EFI), at SKAT kan indgå aftale med den potentielle leverandør. Samlet set medfører det, at SKAT har foretaget en konsolidering af økonomien og tidsplanerne for hele fase 2.
Aktstykket indeholder bl.a. opdaterede oplysninger om investeringsbudget, driftsudgifter og revideret businesscase. Det er derfor valgt at undlade disse oplysninger i denne kvartalsrapport, jf. afsnit 4.1, 4.2 og 4.4. For afsnit 4.3 om det faktiske forbrug er der sket opdatering med forbruget t.o.m. 1. kvartal 2008, mens budgettal for 2008 er udeladt.
Se aktstykket.
Se aktstykket.
Mio. kr. |
Forbrug 2004-2007 |
Forbrug 2008 |
41 |
7 |
|
Konsulenter |
34 |
3 |
Uddannelse, info. mv. |
2 |
0 |
Løn |
39 |
4 |
I alt |
116 |
14 |
Drift i projektperioden |
18 |
8 |
Samlet budget |
134 |
22 |
I denne rapport er de faktiske forbrugstal for 2007 indregnet i perioden 2004-07. I kvartalsrapporten for 4. kvartal 2007, var angivet et mindreforbrug, som bliver fordelt hen over årene 2008 -11. Dette er medregnet i budgettet i aktstykket.
4.4 Den samlede businesscase
Se aktstykket.
I det følgende gennemgås de væsentligste risici ved gennemførslen af systemmoderniseringens Fase 2, som knytter sig til følgende faktorer:
· Økonomi
· Organisation
· Teknisk løsning
· Leverandør
· Interessenter.
I Fase 2.1 (EKKO og DMR) er opstået øgede udgifter såvel internt (løn og konsulenter) som eksternt (IT-udviklingsomkostninger) idet forsinkelser både i Fase 1 og i Fase 2.1 har medført væsentlige ændringer i Fase 2.1s tidsplan og businesscase. Dette er som nævnt under afsnit 4 baggrunden for den parallelle forelæggelse for finansudvalget af et aktstykke om systemmoderniseringens fase 2.
Budgettet for EFI er endvidere fortsat et justeret grovestimat, idet endelig aftale endnu ikke er indgået med en leverandør.
Alle projekterne i systemmoderniseringens Fase 2 medfører store organisatoriske forandringer i SKAT. Digitalt Motor Register skal implementere en relativt ny opgave i SKAT, og både EKKO og EFI indebærer, at alle opkrævnings- og inddrivelsesmedarbejdere skal løse deres opgaver på en markant anderledes måde.
De organisatoriske risici søges nedbragt ved, at projekterne planlægger en omfattende brugeruddannelse, ligesom projekterne, i samarbejde med SKATs driftsorganisation, arbejder på at forberede og orientere medarbejderne i Skattecentrene på de store forandringer.
SKAT overtog pr. 1. januar 2008 motorregistreringsopgaven fra Politiet. Motorregistreringen er forankret i de 30 skattecentre. Der er udpeget en afdelingsleder pr. skattecenter og en fagchef pr. samarbejde som ansvarlig for opgaveløsningen. Skattecentrene har således ansvaret for at varetage den midlertidige løsning af motorregistreringsopgaven, baseret på politiets eksisterende CRM 3-system, der skal være i brug indtil DMR idriftsættes.
For projekterne i Fase 2 er der yderligere risici i, at ressourcer med de rette IT- og projektkompetencer er svært tilgængelige. Konkret har DMR projektet udfordring med at finde kvalificerede testressourcer. Projekterne har derfor konstant fokus på, at søge at tiltrække kvalificerede projektmedarbejdere, i det omfang dette er muligt indenfor SKATs økonomiske rammer
Selvom der er blevet givet bedre tid til leverancerne af udviklingsmiljøer til IBM, så er netop kompleksiteten af de tekniske løsninger, som udvikles i hhv. Fase 1 og Fase 2, en stadig risiko. Derfor er det nødvendigt, at sikre, at der til en hver tid er ressourcer til rådighed for hver fase, som har den nødvendige tekniske viden, til at overskue sammenhænge og afhængigheder mellem de enkelte systemer i systemmoderniseringen.
Der er desuden behov for fokus på at sikre, at leverandøren på Fase 2.1 har mulighed for at anvende de leverede udviklingsmiljøer, selvom Fase 1 leverandøren stadig arbejder på at udvikle platformen. Til det skal der indkøbes dokumentation og mulighed for workshops med Fase 2.1 leverandørens ressourcer.
Der er flere tegn på, at leverandøren har undervurderet opgavens omfang med design af EKKO og DMR. Den mangelfulde levering pr. 31. marts 2008 sammenholdt med det hævdede merdesign kun 3 måneder efter at man havde indgået aftale om en ny tidsplan, peger også i retning af, at leverandøren ikke løbende har haft styr på opgaven.
Aftalen af 23. maj 2008 om en enklere udviklingsmetode er indgået for at sikre idriftsættelse i 4. kvartal 2009, men der ligger stadig et presset forløb frem til de nye godkendelsesdatoer. SKAT har derfor øget fokus på opfølgning på leverancer fra leverandøren, som på sin side har tilkendegivet, at man er opmærksom på situationens alvor.
Der er mange interessenter til projekterne i systemmoderniseringens Fase 2. Alle
virksomheder, alle ejere af motorkøretøjer, alle restanter (borgere og virksomheder) og deres juridiske og økonomiske rådgivere samt mange offentlige myndigheder (bl.a. Færdselsstyrelsen og institutioner med restancer) bliver berørt af projekterne - for langt de fleste af interessenterne vil det dog opleves som serviceforbedringer.
Hvert projekt har følgegrupper, hvor de væsentligste interessenter inddrages, ligesom der er afsat midler til at informere virksomheder, borgerne og medarbejdere om de nye løsninger. Projekterne holder desuden løbende fokus på behovet for at informere de enkelte grupper af interessenter.
Følgegruppen bemærker, at trods tidligere indgået aftale, er der fortsat væsentlige uafklarede spørgsmål i forhold til leverandøren, og at konsekvenserne af de seneste måneders udvikling i samarbejdet ikke er indarbejdet i kvartalsrapporten. Følgegruppen er bekendt med at en række forhold vedr. fase 2 forelægges finansudvalget i et særskilt aktstykke. Som i fase 1 må rekrutteringsproblemerne af især medarbejdere til testopgaver give anledning til øget usikkerhed i det videre forløb.