Text Box: Notat

Hovedcentret
Strategi og Udvikling
Projektkontoret

13. juni 2008
J. nr. 08-048898

 

 

 

 

Kvartalsrapport vedr. fase 1 af SKATs systemmodernisering for 1. kvartal 2008

 

1. Indledning

Finansudvalget besluttede i forbindelse med tiltrædelsen af Akt 118 af 6. april 2006, at skatteministeren kvartalsvis skal fremsende en statusrapport, hvor der redegøres for udviklingen og implementeringen af systemmoderniseringens fase 1.

 

SKAT afgiver hermed kvartalsrapport vedrørende systemmoderniseringens fase 1 dækkende 1. kvartal af 2008. Første fase af systemmoderniseringen omfatter følgende projekter:

·        Modernisering af TastSelv Erhverv via eService-projektet med nye faciliteter og mulighed for integration af løsningerne i f.eks. andre portaler og virksomhedernes økonomisystem.

·        Modernisering af indsendelsen af virksomhedernes selvangivelse via erhvervsligningsprojektet, sÃ¥ selvangivelsen kan indsendes digitalt, ligesom de virksomheder, der skal lignes, udsøges digitalt frem for via manuel gennemlæsning af regnskabet. Kun virksomheder, der skal lignes, skal derfor indsende skatteregnskabet.

·        Etablering af en ny it-infrastruktur via ENS-projektet, der forbedrer kommunikationen mellem systemerne og adgangen til systemerne sÃ¥vel internt som eksternt.

 

I kvartalsrapporten gives en status på projekternes forløb i det forgangne kvartal i forhold til tidsplan og leverancer samt en redegørelse for udviklingen i projekternes økonomi og risici. Hertil kommer en udtalelse fra den eksterne følgegruppe, der består af to eksterne medlemmer og et medlem fra Skatteministeriet.


 

2. Status

 

2.1 Udviklingsprojekterne ENS og eService

CSC har i slutningen af 2007 leveret den udviklingsplatform, som skal anvendes af systemmoderniserings fase 2.1. Der blev i den sammenhæng udskudt komponenter, som efterfølgende er kodet og ligger klar til levering til fase 2.1.

 

Der er aftalt en ny tidsplan for gennemførsel af fase 1. Det er SKATs sigte med den nye tidsplan at sikre størst mulig leverancesikkerhed i forhold til fase 2.1. Dette vurderes opfyldt med færdiggørelse af den fulde IP-platform i august 2008 med en efterfølgende leverance til fase 2.1 i oktober 2008. Som led i den nye tidsplan idriftsættes TastSelv Erhverv 1.0 inkl. nødvendige ændringsanmodninger i slutningen af 4. kvartal 2008.

 

Der pågår fortsat drøftelser om størrelsen på den tocifrede millionbod, som leverandøren kan tilskrives for forsinkelser i leverancerne til systemmoderniseringens fase 1. Boden kan jf. kontrakten alene anvendes til timebaserede konsulentydelser hos leverandøren. Dertil kommer, at der er påbegyndt en afklaring af de principper, som anvendes ved udmålingen af den supplerende bod, som efter SKATs opfattelse yderligere kan tilskrives leverandøren efter forsinkelser af tests.

 

Ø90 (momsangivelser for landbruget) og Spil (spilleafgift fra Danske Spil), som er den første funktion i eService-projektet, er klar. Der er tale om en system-til-system løsning, uden brugergrænseflader. Pilotdriften forventes igangsat i slutningen af 2. kvartal 2008 med Spil. Det forventes at landbruget indberetter momsangivelser i august måned for en afgrænset testgruppe. Udskydelsen af pilotdrift skyldes interne udfordringer hos landbruget og Danske Spil.  

      

2.2 Erhvervsligningsprojektet

 

Erhvervsligningsprojektet er afsluttet som planlagt 1. oktober 2007

 


3. Idriftsættelsestidspunkter

 

I tabellen nedenfor ses de aktuelle datoer for idriftsættelses-milepælene i fase 1:

Milepæle

Tidsplan jf. akt 118

af 6/4-06

Tidsplan jf. seneste kvartalsrapport

Forsinkelser i forgangne kvartal

Nuværende tidsplan

ENS og eService

 

 

 

 

System-til-system løsning

2. kvartal 2007

1. kvartal 2008

3 måneder1

2. kvartal

2008

Nyt TastSelv Erhverv

4. kvartal 2007

4. kvartal 2008

-

4. kvartal

2008

Fuld integrationsplatform til brug for fase 2.1

1. kvartal 2008

Ny

-

4. kvartal 2008

Erhvervsligning

 

 

 

 

Version II af udsøgningsværktøj

3. kvartal 2007

3. kvartal 2007

Milepæl nået

3. kvartal 2007

1)Leverancen til Ø90/Spil er på plads, men pilotdrift ikke startet pga. forhold hos kunderne: Landbruget og Danske Spil

 

Ny milepæl i forhold til kvartalsrapporten for 4. kvartal 2007 er ”Fuld integrationsplatform til brug for fase 2.1”.  Integrationsplatformen er grundlaget for alle fremtidige applikationer.

 

4. Økonomi og business case

 

I de efterfølgende afsnit præsenteres den samlede økonomi i fase 1 på følgende måde:

 

4.1      Det forventede investeringsbudget

4.2      De forventede driftsudgifter

4.3      Det faktiske forbrug

4.4      Den samlede businesscase.

 

Sammenhængen i afsnittene er, at summen af ”det forventede investeringsbudget” (254 mio. kr. i afsnit 4.1) og ”de forventede driftsudgifter” (38 mio. kr. i afsnit 4.2) svarer overens med udgifterne i projektperioden angivet i ”den samlede businesscase” (292 mio. kr. i afsnit 4.4)

 


4.1 Det forventede investeringsbudget

Mio. kr.

Akt 118 af 6/4-06

Budget, jf. sidste kvartalsrapport

Aktuelt budget

Afvigelse til seneste kvartalsrapport

Afvigelse til aktstykket

It-udviklingsudgifter

156

171

176

+5

+20

Konsulenter

33

38

39

+1

+6

Uddannelse, info. mv.

10

7

7

-

-3

Løn

32

32

32

-

-

I alt

231

248

254

+6

+23

 

Afvigelsen i forhold til den seneste kvartalsrapport skyldes, at budgettet er opskrevet med godt 5 mio. kr., som SKAT tidligere har modtaget i kompensation fra CSC, men som ikke beløbsmæssigt er fremgået af tidligere kvartalsrapporter. De 5 mio. kr. er forbrugt på nødvendige ændringer til IT-løsningerne på Infrastruktur Platform­en (ENS) og nyt TastSelv Erhverv (eService), samt forlængelse af konsulenter, som følge af forsinkelserne og er indføjet under disse poster i ovenstående tabel under aktuelt budget. Den sidste 1 mio. kr. på udviklingsomkostningerne skyldes ligeledes nødvendige ændringer til eService, som er specificeret i 1. kvartal 2008.

4.2 De forventede driftsudgifter

Fase 1 har afholdt de forventede udgifter på i alt 38 mio. kr. til drift i den budgetterede projektperiode, som gik frem til og med oktober 2007.

4.3 Det faktiske forbrug

Mio. kr.

Forbrug

2004-2007

Forbrug

2008

Budget

2008

Restbudget 2008

It-udviklingsudgifter

88

4

87

83

Konsulenter

32

1

7

6

Uddannelse, info. mv.

5

1

2

1

Løn

23

2

7

5

I alt

1471

8

103

95

Drift i projektperioden

38

-

-

-

Samlet budget

185

8

103

95

1)        PÃ¥ grund af afrundinger er der en difference pÃ¥ 1 mio. kr. i forhold til summen af tallene ovenfor

 

Det faktiske forbrug for 2007 er korrigeret med ikke tidligere medregnet modtaget årsbonus (-6 mio. kr.) samt de under afsnit 4.1 nævnte yderligere udgifter betalt med kompensationsmidler (+5 mio. kr.), således der i forhold til rapporten for 4. kvartal samlet set var et mindreforbrug i 2007 på 1 mio. kr. De 8 mio. kr. i drift efter projektperioden, som nævnes i kvartalsrapporten for 4. kvartal 2007, er ikke medregnet her af hensyn til sammenligneligheden med businesscasen i afsnit 4.4, idet disse omkostninger er indbudgetteret i SKATs ordinære driftsbudget.

 


4.4 Den samlede businesscase

Mio. kr.

2004/05

2006

2007

2008

2009

I alt

Udgifter i projektperioden 1

49

46

90

103

4

292

Forudsatte besparelser

0

-7

-92

-145

-145

-389

Samlet effekt

49

39

-2

-42

-141

-97

Akkumuleret cash flow

49

88

86

44

-97

 

1) I de samlede udgifter indgår der ikke driftsomkostninger efter udløbet af projektperioden pr. 31. oktober 2007. Disse omkostninger indbudgetteres i SKATs ordinære driftsbudget.

 

De under afsnit 4.1 og 4.3 beskrevne ændringer i hhv. budget og faktiske udgifter er indarbejdet i businesscasen, som således samlet er forringet med 6 mio. kr., idet businesscasen ikke var opdateret i kvartalsrapporten for 4. kvartal, og tallene derfor skal sammenlignes med rapporten fra 3. kvartal, hvorfor det er de 6 mio. kr. fra afsnit 4.1 som afspejles i tabellen. Herudover er effekten af forsinkelserne indarbejdet, som love­t i kvartals­rapporten for 4. kvartal 2007, således at en række udgifter er flyttet fra 2007 til 2008.

 

Besparelserne knyttet til fase 1 vil kun i meget ringe grad blive påvirket af forsinkelsen, idet den langt overvejende andel af besparelserne i fase 1 realiseres af Erhvervsligningsprojektet, der er afsluttet. Besparelserne i businesscasen vil således ikke påvirkes af de ændringer, der sker i tidsplanen for ENS og eService projekterne.

 

5. Risici

I det følgende gennemgås de væsentligste risici ved gennemførslen af systemmoderniseringens fase 1, som knytter sig til følgende faktorer:

·    Økonomi

·    Organisation

·    Teknisk løsning

·    Leverandør

·    Interessenter.

5.1 Økonomi

De væsentligste økonomiske risici knytter sig til fire faktorer:

·    Nødvendige ændringer i projekterne som følge af ny lovgivning og arbejdsgange

·    Projekterne har en lang løbetid, hvorfor den forretningsmæssige og teknologiske udvikling kan medføre, at ændringer i projekterne kan være hensigtsmæssige

·    Projektmaterialet er omfattende og komplekst, hvorfor der løbende kan vise sig uhensigtsmæssigheder i kontraktgrundlaget.

·        Øgede udgifter til f.eks. regressionstests ved implementering af nødvendige rettelser inden systemerne er leveret til drift.

 

For at minimere de økonomiske risici har projekterne og forretningsorganisationen omkring projekterne stor fokus på at begrænse ændringer i projekterne til det absolut nødvendige og det, der kan bæres af selvstændige business cases. Der vil fortsat være fokus på hurtig afklaring af problemer med henblik på at reducere udgifter. Jo tættere projekterne kommer på en implementeringsfase jo større vil udgifterne til evt. rettelser blive, da der til en vis grad vil skulle ske regressionstests. Det vil derfor ofte være økonomisk fordelagtigt, at skyde eventuelle opdateringer eller rettelser af systemerne til disse er leveret i drift. 

 

Risici relateret til de ovennævnte fire risikofaktorer stiger, som følge af forsinkelserne i fase 1, men det samlede billede af, om kompensationen kan dække de afledte udgifter af forsinkelsen, kan ikke tegnes endnu, og må derfor registreres som øget risiko.

5.2 Organisation

Den væsentligste organisatoriske risiko knytter sig til projektmaterialets omfang og kompleksitet, der medfører, at det er tidskrævende at indføre nye ressourcer i projekterne. Det betyder, at der vil være en risiko for tab af viden og dermed tid, hvis nøglepersoner forlader projekterne. For at minimere sårbarheden ved tab af nøglepersoner fokuserer projektorganisationen på at dele viden på flere personer.

 

Der inddrages desuden medarbejderressourcer fra andre dele af SKAT til at bistÃ¥ med de testopgaver som udestÃ¥r. Deres forretningsmæssige viden sikrer en forbedret forstÃ¥else af systemerne til gavn for den generelle implementering og deres deltagelse erstatter de personaleressourcer, som fase 1 mister løbende hen imod afslutningen af forløbet.  

 

Tilsvarende er der en risiko for tab af nøglepersoner hos leverandøren med begrænset mulighed for genbesættelse grundet den generelle efterspørgsel på visse kompetencer indenfor IT-området. SKAT er meget opmærksomme på denne problemstilling og fokuserer derfor indgående på dette forhold overfor leverandøren.

5.3 Teknisk løsning

Da der ikke er gennemført tilsvarende projekter i Danmark, knytter der sig en klar risiko til den tekniske løsning. Den tekniske risiko søges minimeret ved at gennemføre tekniske afprøvninger med henblik på tidlig identifikation af eventuelle problemområder.

 

Der har undervejs været adskillige problemer med design og konstruktion af sikkerhedsløsningen. Der udestår fortsat design og konstruktion af sikkerhedskomponenter, men omfanget af problemerne er reduceret betydeligt. Det virker sandsynligt at problemerne bliver løst, men det vil fortsat være et væsentligt fokus område.

5.4 Leverandør og interessenter

Fase 2.1 og leverancerne derfra til IBM har vist sig at påvirke fase 1s muligheder for prioriteringer væsentligt. Risikoen søges minimeret ved at adskille leverancerne i et vist omfang, således at der ikke opstår konflikt mellem ønsket om hurtige leverancer til fase 2.1 til udviklingsbrug, og kvaliteten på slutleverancer til eService og ENS-projektet.

 

 


6. Udtalelse fra ekstern følgegruppe

Følgegruppen bemærker, at trods de fortsat uafklarede spørgsmål omkring bodssituationen i forhold til leverandøren, synes der nu at være den nødvendige fremdrift, således at yderligere forsinkelser kan undgås. Vanskelighederne med at rekruttere det nødvendige personale, især til systemtest, indebærer en risiko for den planmæssige gennemførelse af de afsluttende faser.