SKATTEMINISTERIET
Departementet
Skatte- og Afgiftsadministration
9. juni 2008
Europa-Kommissionens forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem (momssystemdirektivet) samt til Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1798/2003 om administrativt samarbejde vedrørende merværdiafgift (samarbejdsforordningen), KOM(2008) 147 endelig.
Notatet sendes til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Skatteudvalg
Kommissionen angiver følgende formål med forslaget:
·   Skattemyndighederne i EU's medlemsstater får hurtigere adgang til informationer om samhandelen inden for Fællesskabet for at kunne bekæmpe momssvig effektivt.
·   Harmoniseret periodisering og særskilt angivelse af momspligtige erhvervelser af tjenesteydelser, således at der kan foretages krydsrevision med oplysninger om momsfrie leverancer af samme tjenesteydelser.
·   En betydelig forenkling for virksomhederne, idet skattemyndighederne i EU's medlemsstater forpligtes til i elektronisk form at modtage momsangivelser og lister over momsfrie leverancer inden Fællesskabet. Â
Kommissionens forslag indeholder ændringer af momssystemdirektivet og af samarbejdsforordningen for så vidt angår:
·   Periodiseret forfaldstidspunkt for moms af leverancer af visse tjenesteydelser og udvidelse af momsangivelsen med særskilt oplysning om erhvervelser af tjenesteydelser inden for Fællesskabet, ekskl. moms, hvor momsen er forfalden.
·   Momsangivelse og indgivelse af lister over momsfrie leverancer inden for Fællesskabet skal som hovedregel ske elektronisk.
·   Angivelsesperioden for moms skal som hovedregel være én måned . Medlemsstaterne får dog adgang til at undtage virksomheder, hvis erhvervelser af varer og tjenesteydelser inden for Fællesskabet ikke overstiger 200.000 euro pr. kalenderår.
·   Virksomheder, der har momsfrie leverancer inden for Fællesskabet, skal indgive lister over hver måneds leverancer inden for én måneds frist.
·   Skattemyndighederne i en medlemsstat skal kunne oplyse skattemyndighederne i de øvrige medlemsstater om de indgivne lister over momsfrie leverancer/momspligtige erhvervelser inden for Fællesskabet inden for én måneds frist.
Kommissionens forslag ledsages af gennemførelsesbestemmelser, hvorefter:
·   Ændringerne af momssystemdirektivet og samarbejdsforordningen skal træde i kraft med virkning fra 1. januar 2010.
·   Skattemyndighederne i EU's medlemsstater foretager indbyrdes indberetninger af lister over momsfrie leverancer for kvartaler før 1. januar 2010, henholdsvis for måneder efter 1. januar 2010.
Forslaget er modtaget i dansk sprogversion den 18. marts 2008.
Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens artikel 93, hvorefter forslaget skal vedtages af Rådet med enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet og Det Økonomiske og Sociale Udvalg.
1.  Baggrund
Den gældende ordning for udveksling af oplysninger om momsfrie leverancer af varer inden for Fællesskabet, der blev vedtaget ved indførelsen af Det Indre Marked pr. 1. januar 1993, anses ikke længere for tilstrækkelig til effektivt at kunne forebygge momssvig i forbindelse med transaktioner inden for Fællesskabet.
På denne baggrund vedtog Rådet (ECOFIN) på et møde den 5. juni 2007 en opfordring til Europa-Kommissionen om at udarbejde og fremsætte et forslag med henblik på at nedsætte referenceperioden for indsamling af informationer om transaktioner inden for Fællesskabet til én måned og at reducere fristen for fremsendelse af disse informationer mellem medlemsstaterne til højst én måned.
2. Forslagets indhold
Gældende fællesskabsret og national dansk ret i forhold til de mest vidtgående ændringer i kommissionens forslag:
Efter momssystemdirektivets artikel 252, stk. 2, 1. pkt. har medlemsstaterne adgang til at fastsætte angivelsesperioden for moms til én, to eller tre måneder.
Â
Efter artikel 252, stk. 2, 2. pkt. kan medlemsstaterne dog fastsætte andre angivelsesperioder, der imidlertid ikke må overstige et år.
Efter den danske momslovs § 57, stk. 2-4, jf. lovbekendtgørelse nr. 966 af 14. oktober 2005, er en dansk virksomheds angivelsesperiode for moms måneden, kvartalet eller halvåret, alt efter virksomhedens årlige omsætning:
§ 57, stk. 2: Virksomheder med årlig omsætning over 15 mio. kr.          Måneden
§ 57, stk. 3: Virksomheder med årlig omsætning 1-15 mio. kr.              Kvartalet
§ 57, skt. 4: Virksomheder med årlig omsætning under 1 mio. kr.          Halvåret.
Momssystemdirektivets artikel 252, stk. 1, hvorefter medlemsstaterne fastsætter fristen for indgivelse af momsangivelse, idet denne frist dog ikke må overstige to måneder fra udløbet af angivelsesperioden, foreslås ikke ændret.
Efter hovedreglen i momssystemdirektivets artikel 263, stk. 1 skal momsregistrerede virksomheder med momsfrie leverancer til andre momsregistrerede virksomheder inden for Fællesskabet udarbejde lister om leverancerne pr. kvartal, idet medlemsstaterne fastsætter fristreglerne for indgivelse af listerne.
Efter hovedreglen i § 72, stk. 1 i den danske momsbekendtgørelse, bekendtgørelse nr. 663 af 16. juni 2006, skal danske momsregistrerede virksomheder med momsfrie leverancer til momsregistrerede virksomheder i andre EU-medlemsstater for hvert kvartal (listeperiode) udarbejde lister over leverancerne.Â
Efter Rådets beslutning af 21. december 1992, 92/615/EØF, med hjemmel i
artikel 22, stk. 12, jævnfør artikel 22, stk. 6, litra b, i dagældende 6. momsdirektiv, 77/388/EØF (svarende til artikel 270-271, jævnfør artikel 269, i nugældende momssystemdirektiv, 2006/112/EF), er Danmark bemyndiget til at indføre lempeligere frister for mindre danske virksomheders indgivelse af lister over momsfrie leverancer til momsregistrerede virksomheder i andre EU-medlemsstater.
Danmark har udmøntet disse undtagelser i momsbekendtgørelsens § 72, stk. 2 og stk. 3, der har følgende indhold:
Stk. 2. Virksomheder, der anvender første og anden halvdel af kalenderåret som afgiftsperioder, kan efter anmodning til told- og skatteforvaltningen få tilladelse til at afgive de i stk. 1 nævnte oplysninger for hver 6 måneder (listeperiode), når
1) virksomhedens omsætning ikke overstiger 1.600.000 kr.* årlig,
2) virksomhedens leverancer til andre EU-lande uden afgift ikke overstiger 120.000 kr.** årlig, og
3) virksomhedens leverancer ikke omfatter nye transportmidler.
Stk. 3. Virksomheder, kan efter anmodning til told- og skatteforvaltningen få tilladelse til alene at afgive de i stk. 1, nr. 1 og 2, nævnte oplysninger for hvert kalenderår (listeperiode), når
1) virksomhedens omsætning ikke overstiger 300.000 kr.*** årlig,
2) virksomhedens leverancer til andre EU-lande uden afgift ikke overstiger 120.000 kr. årlig**, og
3) virksomhedens leverancer ikke omfatter nye transportmidler.
*200.000 euro i direktiv 112/2006/EF, artikel 271, litra a
**15.000 euro i direktiv 112/2006/EF, artikel 270, litra b og artikel 271, litra b
***35.000 euro i direktiv 112/2006/EF, artikel 270, litra a
Efter momsbekendtgørelsens 72, stk. 5 gælder der følgende frister for danske virksomheders indgivelse af lister over momsfrie leverancer til det øvrige EU:
Måned som angivelsesperiode: Den 25. i måneden efter listeperiodens udløb
Kvartal som angivelsesperiode: 1 måned og 10 dage efter listeperiodens udløb
HalvÃ¥r som angivelsesperiode: Den 1. i 3. mÃ¥ned efter listeperiodens udløb.Â
Forslaget til ændring af momssystemdirektivet og forordningen om medlemsstaternes administrative samarbejde om moms angår følgende emner:
A. Periodiseret forfaldstidspunkt for moms af leverancer af visse tjenesteydelser og udvidelse af momsangivelsen med særskilt oplysning om erhvervelser af tjenesteydelser inden for Fællesskabet, ekskl. moms, hvor momsen er forfalden.
B. Momsangivelse og indgivelse af lister over momsfrie leverancer inden for Fællesskabet skal som hovedregel ske elektronisk.
C. Angivelsesperioden for moms skal som hovedregel være én måned. Medlemsstaterne får dog adgang til at undtage virksomheder, hvis erhvervelser af varer og tjenesteydelser inden for Fællesskabet ikke overstiger 200.000 euro pr. kalenderår.
D. Virksomheder, der har momsfrie leverancer inden for Fællesskabet, skal indgive lister over hver måneds leverancer inden for én måneds frist.
E. Skattemyndighederne i en medlemsstat skal kunne oplyse skattemyndighederne i de øvrige medlemsstater om de indgivne lister over momsfrie leverancer/momspligtige erhvervelser inden for Fællesskabet inden for én måneds frist.
Ad A. Periodiseret forfaldstidspunkt for moms af leverancer af visse tjenesteydelser og udvidelse af momsangivelsen med særskilt oplysning om erhvervelser af tjenesteydelser inden for Fællesskabet, ekskl. moms, hvor momsen er forfalden.
Momssystemdirektivets artikel 64, stk. 2 foreslås ændret, således at en tjenesteydelse, der er blevet leveret løbende i en periode på over et år uden a conto afregning eller betaling, anses for at have fundet sted ved udgangen af hvert kalenderår. Svarende til nugældende artikel 64, stk. 2, vil medlemsstaterne i andre tilfælde kunne bestemme, at løbende leverancer af varer og tjenesteydelser, der gennemføres i løbet af en angivelsesperiode, anses for at finde sted mindst én gang om året.
Endvidere foreslås indsat en ny artikel 65a, hvorefter moms af tjenesteydelser forfalder på tidspunktet for modtagelse af faktura og svares af det fakturerede beløb, såfremt fakturaen udstedes, inden ydelsen finder sted.
Dertil foreslÃ¥s indsat et stk. 2 i artikel 66, hvorefter medlemsstaterne ikke frit skal kunne vælge at fastsætte forfaldstidspunktet for tjenesteydelser til fakturatidspunktet eller betalingstidspunktet m.fl.     Â
Endelig foreslås indsat et litra f i artikel 251, hvorefter momsangivelsen for virksomheder skal udvides med en pligt til at anføre særskilt oplysning om erhvervelser af tjenesteydelser, ekskl. moms, fra momspligtige i Fællesskabet, for hvilken den momspligtige er betalingspligtig, og for hvilke momsen er forfalden i angivelsesperioden.
Formålet disse ændringer er at sikre ensartede regler i Fællesskabet for forfald af momsen af tjenesteydelser, så udbydere af tjenesteydelser ikke skal følge forskellige regler for at kunne angive disse transaktioner, afhængig af, hvor deres kunde er etableret. Ændringerne anses for nødvendige for at sikre, at oplysningerne i de lister om leverancer, som leverandører af tjenesteydelser indgiver, kan anvendes til krydsrevision med oplysningerne i de momsangivelser, som indgives af virksomheder, der erhverver tjenesteydelser.
Ad B. Momsangivelse og indgivelse af lister over momsfrie leverancer inden for Fællesskabet skal som hovedregel ske elektronisk.
Direktivets artikel 250, stk. 2 og artikel 263, stk. 3 foreslås ændret, således at momsangivelse og lister over momsfrie leverancer inden for Fællesskabet som hovedregel skal indgives elektronisk.
Det fremgår af forslagets engelske originaltekst, men ikke af den danske oversættelse, at forslaget om e-momsangivelse og e-lister indebærer, at virksomhederne skal have adgang til at indgive momsangivelse og listeoplysninger som elektronisk filoverførsel til medlemsstaternes skattemyndigheder.
Efter forslaget til ændring af direktivets artikel 250, stk. 2 og artikel 263, stk. 3 får de enkelte medlemsstater dog adgang til at fastsætte nationale undtagelsesregler, således at visse kategorier af momspligtige kan indgive momsangivelsen og lister over momsfrie leverancer inden for Fællesskabet på en anden måde end elektronisk.
Ad C. Angivelsesperioden for moms skal som hovedregel være én måned.
Direktivets artikel 252, stk. 2 foreslås ændret, således at angivelsesperioden for moms som hovedregel skal være én måned.
De enkelte medlemsstater vil dog kunne fastsætte en længere periode, sÃ¥fremt denne ikke overstiger et Ã¥r, for virksomheder, hvis samlede erhvervelser af varer og tjenesteydelser inden for Fællesskabet i Ã¥ret forud for det kalenderÃ¥r, for hvilke de er afgiftspligtige efter direktivets artikel 196, ikke overstiger 200.000 euro eller et tilsvarende beløb i national valuta.Â
Tærsklen på de 200.000 euro er fastsat efter hensynet til, at kun beløbsstørrelser, som kan være af betydning i forbindelse med momssvig, er omfattet, og så der ikke lægges nye administrative byrder over på et stort antal momspligtige.
Ad D. Virksomheder, der har momsfrie leverancer inden for Fællesskabet, skal indgive lister over hver måneds leverancer inden for én måneds frist.
Direktivets artikel 252, stk. 1, artikel 264, stk. 2, og artikel 265, stk. 2, foreslås ændret med henblik på at sikre månedlig indsamling af listeoplysninger om leverancer inden for Fællesskabet. En virksomhed i en medlemsstat, der har leverancer af varer og tjenesteydelser til en virksomhed i en anden medlemsstat, og som således indgiver lister over disse leverancer, skal herefter indgive listen over hver måneds leverancer og inden for en frist på én måned efter udløbet af listeperioden.
Ad E. Skattemyndighederne i en medlemsstat skal kunne oplyse skattemyndighederne i de øvrige medlemsstater om de indgivne lister over momsfrie leverancer/momspligtige erhvervelser inden for Fællesskabet inden for én måneds frist.
Forordningens artikel 25, stk. 1 og 2 foreslås ændret, således at skattemyndighederne i en medlemsstat inden for en frist på én måned skal kunne oplyse lister over momsfrie leverancer inden for Fællesskabet til skattemyndighederne i de øvrige medlemsstater, hvor leverancerne vil udgøre momspligtige erhvervelser. Efter de gældende regler i forordningen udgør fristen tre måneder.
    Â
3.     Retsgrundlag
EF-traktatens artikel 93, der kræver høring af Europa-Parlamentet og enstemmig vedtagelse af medlemsstaterne.
4.     Nærhedsprincippet
Europa-Kommissionen anfører, at forslaget ændrer eksisterende fællesskabslovgivning, der kun kan ændres ved ny fællesskabslovgivning. Da forslaget endvidere begrænser sig til en tilpasning af de eksisterende bestemmelser, der har vist sig uegnede, anser kommissionen forslaget for at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Den danske regering finder derfor også at måtte anerkende, at forslaget må anses for at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5.     Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal høres i overensstemmelse med proceduren i
EF-traktatens artikel 93. Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
6.     Høring
Europa-Kommissionens forslagspakke til bekæmpelse af momssvig blev sendt i høring hos relevante danske myndigheder og interesseorganisationer m.v. med svarfrist den 30. april 2008. Efter anmodning fik et par organisationer tilstået en udsættelse med høringsfristen.
Organisationer |
Bemærkninger i høringssvar |
Kommentar til bemærkninger |
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsReguleringen (CKR) |
Anbefaler, at Danmark benytter sig af undtagelsesreglen, hvorefter virksomheder med EU-erhvervelser for mindre end 200.000 eur/1,6 mio. d.kr. ikke skal have måneden som angivelsesperiode for moms. |
Det har været tanken helt fra fremsættelsen af forslaget. |
|
|
|
|
Forslaget om måned som periode og frist for lister om EU-leverancer vil medføre øgede administrative byrder for danske virksomheder. |
Skatteministeriet er meget opmærksom på dette forhold allerede ved medlemsstaternes og Kommissionens indledende drøftelser af forslaget. |
|
|
|
Dansk Told & Skatteforbund (DTS) |
Behov for oplysningskampagne for korrekt angivelse af EU-handel, idet der i dag optræder en hel del fejl i angivelserne af EU-handel med varer.
|
Forslaget er noteret. |
Foreningen Danske Revisorer (FDR) |
Forslaget passer ikke til sammensætningen af danske virksomheder, og forslaget skyder langt over målet.
|
Konsekvens af Danmarks EU-medlemskab og af EU- harmonisering af moms og punktafgifter. Endvidere må virksomheder med EU-handel forvente at skulle opfylde større krav end virksomheder med alene indenlandsk omsætning. Forhandlinger af forslaget kan dog føre til visse lempelser. Se kommentaren til CKR’s høringssvar.
|
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer (FSR) |
Foreslår, at Skatteministeriet beskriver, hvordan de øgede oplysninger vil blive anvendt samt den forventede effekt på svig og misbrug, således at der skabes forståelse for og opbakning til tiltagene i erhvervslivet.
Forslaget til ændring af artikel 64, stk. 2 i Direktiv 2006/112/EF medfører, at køber af en ydelse uden støtte af bilag skal beregne momsen af ydelsen. Foreslår som ændring, at sælger udsteder faktura for leverancen af ydelsen, hvilket vil få samme effekt. |
De øgede oplysninger skal anvendes til krydsrevision af handel mellem virksomheder i EU, idet en momsfri leverance fra en eksporterende virksomhed, udgør en momspligtig erhvervelse for den importerende virksomhed.
Endvidere er tid en væsentlig faktor ved bekæmpelse af momssvig. Afkortning af perioder og frister for angivelser vil alt andet lige give medlemsstaternes myndigheder bedre instrumenter til at bekæmpe momssvig.
Skatteministeriet er opmærksom på FSR’s ændringsforslag og overvejer at medtage dette forslag i medlemsstaternes og Kommissionens indledende drøftelser af det samlede anti-momssvig-forslag. |
Forsikring & Pension |
De administrative byrder, som forslaget indebærer, bør stå i et rimeligt forhold til bekæmpelse af momssvig.
Erhvervslivet bør kompenseres for det likviditetstab, som forslaget medfører. |
Principielt enig. Derudover henvises til kommentarerne til FDR’s høringssvar.Â
Skatteministeriet er opmærksom på denne problemstilling. |
Dansk Industri (DI)
Dansk Industri (DI) (fortsat)
Dansk Industri (DI) (fortsat) |
Generelle bemærkninger:
De administrative konsekvenser bør belyses nærmere.
Foreslår forenklingsforslag til kompensation for de byrder, forslaget medfører.
Bemærkninger til de enkelte ændringsforslag til artikler i Direktiv 2006/112/EF:
Ad artikel 64, stk. 2, 65a og 66: Ensartet periodisering af leverancer og erhvervelser af ydelser bør løses på en anden vis, der ikke påtvinger virksomhederne et fremrykket betalingstidspunkt og tidligere momsangivelse.
Ad artikel 250, stk. 2 og 263, stk. 2: Det bør være ensartede elektroniske momsangivelser og listeoplysninger med identiske faktura- og kundeoplysninger for hele EU.
Ad artikel 251, litra f: Samlet EU-erhvervelsesmoms af varer og ydelser p.g.a. afgrænsningsproblemer mellem varer og ydelser.
Ad artikel 252, stk. 2: Den foreslåede bagatelgrænse 200.000 eur bør henset til udviklingen og inflationen forøges med 20 %.
En stramning af indbetalingsreglerne ved indførelse af måned som angivelsesperiode for moms for flere virksomheder vil stride mod skattestoppet.
Ad artikel 263, stk. 1, 264, stk. 2 og 265, stk. 2: Måned som periode og frist for listeoplysninger om momsfrie EU-leverancer er i strid med målet om en lettelse af de administrative byrder for virksomhederne.
Der bør være lempelser for virksomheder med leverancer, svarende til bagatelgrænsen for erhvervelser på de 200.000 eur.
Ad forslÃ¥et ikrafttrædelse 1. januar 2010: En gennemførelsesperiode for virksomhederne pÃ¥ 6-9 mÃ¥neder fra den nationale lovgivning er pÃ¥ plads, bør være et minimum.Â
|
Både i fasen med Kommissionens forberedelse af forslaget og efter forslagets fremsættelse har CKR foretaget analyser af de administrative byrder. Evt. ændringsforslag, der realistisk set kan fremmes, vil indgå i fornyede undersøgelser af administrative byrder.
Skatteministeriet er opmærksom på denne problemstilling.
De nuværende regler kan udnyttes til at udskyde momsen af igangværende ydelser. En justering af reglerne anses ikke for urimelig. Se i øvrigt kommentaren til den del af FSR’s høringssvar, der angår artikel 64, stk. 2.
Forslaget til e-momsangivelse og e-liste indebærer, at virksomhederne skal kunne sende SKAT en fil med angivelses- og listeoplysningerne.
Umiddelbart et fornuftigt ændringsforslag, men et af formålene med Kommissionens forslag er adgang til krydsrevision af oplysninger om leverancer og erhvervelser af ydelser.
Henset til de små og mellemstore virksomheders tarv, er Skatteministeriet meget opmærksom på bagatelgrænserne i forslaget og i det gældende direktiv.
Det er regeringens politik, jævnfør notat af 10. april 2002 om skattestoppets fortolkning og implementering, at hvis Danmark bliver nødt til at forhøje en skat eller afgift pga. EU-beslutninger eller internationale aftaler, skal merprovenuet kompenseres gennem en nedsættelse af andre skatter eller afgifter.
Se kommentaren til høringssvaret fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering.
Der er allerede lempelser ifølge gældende direktiv artikel 270 og 271 og den danske momsbekendtgørelses § 72, stk. 2-3. Skatteministeriet overvejer forhandlinger med Kommissionen og de øvrige medlemsstater om yderligere lempelser.
Skatteministeriet er opmærksom på problemstillingen. |
7.     Den danske regerings foreløbige holdning
Regeringen støtter generelt målsætningen om at forbedre indsatsen mod momssvig. Dog mener regeringen, at momssvig som udgangspunkt bør bekæmpes inden for rammerne af de nugældende momsregler. I den sammenhæng går regeringen endvidere ind for målrettede foranstaltninger, der belaster det ærlige erhvervsliv mindst muligt.
Derfor er regeringen positiv over for den del af den samlede forslagspakke, der er af overvejende teknisk karakter, og som ikke eller kun i ringe grad må anses at ville indebære en forøgelse af de administrative byrder for virksomhederne.
Det drejer sig om forslagene til ændringer af artikel 64 og 66 samt indsættelse af artikel 65a, hvorefter forfaldstidspunktet for afgiften af leverancer af visse tjenesteydelser periodiseres, og forslagene til ændring af artikel 250, stk. 2 og artikel 263, stk. 2, hvorefter momsangivelse og indgivelse af lister over momsfrie leverancer inden for Fællesskabet som hovedregel skal ske elektronisk.
Den danske regering har iværksat et nationalt program for at lette de administrative byrder for virksomhederne, og dertil har de samlede stats- og regeringscheferne fra EU-medlemsstaterne også vedtaget en målsætning om at lette de administrative byrder for virksomhederne.
Derfor må den danske regering nødvendigvis være kritisk og skeptisk indstillet over for de delforslag i Kommissionens forslagspakke, der må anses for at forøge de administrative byrder for virksomhederne i et ikke helt uvæsentligt omfang.
Det drejer sig om forslagene til ændringer af momssystemdirektivet med indsættelse af et litra f i artikel 251, hvorefter momsangivelsen skal udvides med særskilt oplysning om erhvervelser af tjenesteydelser inden for Fællesskabet, ekskl. moms, hvor momsen er forfalden, forslaget til ændring af artikel 252, stk. 2, hvorefter angivelsesperioden for moms som hovedregel skal være én mÃ¥ned, og forslaget til ændringer af artikel 263, stk. 1, artikel 264, stk. 2 og artikel 265, stk. 2, hvorefter virksomheder i en medlemsstat, der har momsfrie leverancer til virksomheder i de øvrige medlemsstater, skal indgive lister over hver mÃ¥neds leverancer inden for én mÃ¥neds frist.     Â
Endvidere må regeringen også være principiel betænkelig ved forslaget om månedlig angivelsesperiode for moms som hovedregel. Efter den synsvinkel, at en gennemførelse af forslaget vil udgøre en ikke uvæsentlig indskrænkning i de enkelte medlemsstaters, herunder Danmarks, handlemuligheder for selv at fastsætte de nærmere administrative bestemmelser om momssystemet.
 Â
8.     Generelle forventninger til andre medlemsstaters holdninger
Det forventes, at e t markant stort flertal af medlemsstaterne støtter delforslagene, hvorefter
·   perioden for virksomhedernes udarbejdelse af lister over momsfrie leverancer afkortes fra kvartal til måned,
·   virksomhedernes frist til at indgive listerne til de nationale skattemyndigheder fastsættes til én måned, og
·   de nationale skattemyndigheder i én medlemsstat får én måneds frist til at stille de indgivne lister over momsfrie leverancer til rådighed for de nationale skattemyndigheder i de øvrige medlemsstater.
Endvidere forventes, at et flertal af medlemsstaterne kan støtte forslagspakken i sin helhed, herunder forslaget, hvorefter angivelsesperioden for moms som hovedregel skal være én måned. Det bemærkes, at d e fleste medlemsstater i deres nationale lovgivning i forvejen har fastsat angivelsesperioden for moms til måneden. En række af medlemsstaterne forventes imidlertid at forholde sig kritisk til forslagene til ændringer af momssystemdirektivet.
Â
9.     Administrative og økonomiske konsekvenser for det offentlige
Administrative konsekvenser for det offentlige:
SKAT skønner, at indførelse af måned som angivelsesperiode for moms for virksomheder med EU-erhvervelser for 1,5 - 1,6 mio. kr. vil medføre engangsudgifter på 175.000 kr. til omstilling af it-systemer.
Endvidere vurderer SKAT, at måned som periode og som frist for at indgive lister over momsfrie leverancer vil medføre engangsudgifter på 3,5 - 4,5 mio. kr. til omstilling af it-system og dertil evt. lidt større årlige udgifter til drift og vedligeholdelse af systemet, der for nuværende udgør henholdsvis 1,3 mio. kr. og 800.000 kr.
I forvejen arbejder SKAT pÃ¥ at integrere indberetning til listesystem/intrastat, og hele det projekt er estimeret til 6 mio. kr. samt Ã¥rlige driftsomkostninger pÃ¥ ca. 0,5 mio. kr. Men det er tvivlsomt, om dette projekt kan nÃ¥ at blive kombineret med en afkortning af periode og indgivelsesfrist for lister pr. 1. januar 2010. Â
Nyt felt på momsangivelsen for EU-erhvervelsesmoms for tjenesteydelser og elektronisk indgivelse af momsangivelse som hovedregel bliver for så vidt allerede foreslået indført med lovforslag nr. L 32 af 5. december 2007 om ændring af momsloven og andre love.
I bemærkningerne til dette lovforslag er disse ændringer skønnet til at ville medføre en engangsudgift på 3,7 mio. kr. til at rette it-systemer til. Forslaget skønnes også at ville medføre en engangsudgift på ca. 1,6 mio. kr. til ændring af det maskinelle omregistrerings-program samt information.
Det fremgår af den engelske originaltekst i Kommissionens forslag, men ikke af den danske oversættelse, at forslaget om e-momsangivelse og e-lister indebærer, at virksomhederne skal have adgang til at indgive momsangivelse og listeoplysninger som elektronisk filoverførsel til SKAT.
Anti-momssvig-forslaget går således videre med hensyn til elektronisk indberetning af momsangivelse og listeoplysninger, end der er lagt op i bemærkningerne til L 32. Det er således mere SKAT, der skal rette sine systemer ind efter virksomhedernes muligheder og behov, end omvendt. Skatteministeriet har gjort SKAT opmærksom på dette forhold, men der foreligger endnu ikke skøn over de administrative omkostninger for SKAT til at indrette sine systemer til at modtage e-momsangivelse og e-lister som elektronisk filoverførsel. Men det vurderes, at der vil forestå en opgave med udvikling af it-systemer, hvis Kommissionens tanker skal realiseres.
Økonomiske konsekvenser for det offentlige:
Skatteministeriet skønner foreløbigt, at forslaget, om indførelse af måneden som momsangivelsesperiode for danske virksomheder med EU-erhvervelser af varer og tjenesteydelser for årligt 1,5 - 1,6 mio. kr. eller mere, medfører en varig årlig provenugevinst for de offentlige finanser på 40 til 50 mio. kr. som følge af mindre renteudgifter.
Det første år vil der desuden være en teknisk forbedring af de offentlige finanser på omkring 1,5 mia. kr., fordi nogle betalinger bliver flyttet fra det ene regnskabsår til det andet. Beregningerne er behæftet med væsentlig usikkerhed.
10.   Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Administrative konsekvenser for erhvervslivet:
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR) har vurderet de administrative konsekvenser for dansk erhvervsliv ved en gennemførelse af Europa-Kommissionens anti-momssvig-forslag.
CKR vurderer, at forslaget indeholder væsentlige administrative konsekvenser for erhvervslivet i form af omstillingsbyrder, lettelser og løbende byrder.
Omstillingsbyrderne og lettelserne skyldes forslaget om, at momsangivelse og indgivelse af lister over momsfrie leverancer inden for Fællesskabet fremover skal ske elektronisk. Virksomheder, der ikke i forvejen anvender systemer, der kan håndtere elektronisk indberetning, skal omstille deres systemer. Det skulle således blive betydeligt lettere for virksomhederne at indberette oplysningerne; dog afhængig af, om systemet f.eks. kan klare filoverførslen ved ét enkelt klik, eller om der stadig skal ske indtastning.
Antallet af virksomheder, der indberetter listeoplysninger, er opgjort til 18.290, og SKAT oplyser, at ca. 30 procent af disse virksomheder indberetter manuelt. Lettelsens omfang kan dog på nuværende tidspunkt ikke estimeres nærmere, idet det vil afhænge af virksomhedernes it-systemer.
De løbende byrder skyldes forslaget om, at momsangivelsen udvides med en særskilt oplysning om erhvervelser af tjenesteydelser inden for Fællesskabet. Ca. 34.800 virksomheder har pligt til at angive EU-erhvervelsesmoms på varer, uanset angivelsesperiode. Den løbende byrde herfor er opgjort til ca. 11,9 mio. kr. årligt.
Det er alene virksomheder, der erhverver tjenesteydelser fra momspligtige virksomheder i andre EU-medlemsstater, der vil blive forpligtet til at udfylde momsangivelsen med en særskilt oplysning herom, og det kan derfor ikke på nuværende tidspunkt estimeres, i hvilket omfang forslaget vil medføre løbende byrder.
Endvidere skyldes de løbende byrder, at angivelsesperioden for moms ændres til én måned, hvilket vil øge hyppigheden for de virksomheder, der tidligere har haft kvartalet eller halvåret som angivelsesperiode. Forslaget vil umiddelbart medføre øgede løbende byrder på ca. 273,6 mio. kr. årligt for 125.530 virksomheder, der skifter fra halvårlig til månedsvis angivelse samt løbende byrder på ca. 273 mio. kr. for 130.105 virksomheder, der skifter fra kvartalsvis til månedsvis angivelse, dvs. i alt ca. 546,6 mio. kr. årligt.
Kommissionens forslag giver imidlertid mulighed for at undtage virksomheder, der årligt erhverver varer eller tjenesteydelser inden for Fællesskabet for mindre end ca. 1,5 - 1,6 mio. kr. Såfremt undtagelsesmuligheden benyttes fuldt ud, vil det medføre øgede løbende byrder på mellem ca. 0,4 mio. kr. og ca. 3,5 mio. kr. årligt. CKR anbefaler derfor, at Danmark benytter sig af undtagelsesmuligheden, hvilket vil fritage virksomheder for løbende byrder på mellem ca. 546,2 mio. kr. og ca. 543,1 mio. kr. årligt.
Endelig skyldes de løbende byrder, at hyppigheden for indberetning af lister over momsfrie leverancer øges for de virksomheder, der tidligere har kunnet nøjes med at indberette kvartalsvist eller halvårligt.
Byrden ved indberetningskravet er tidligere blevet målt for de forskellige angivelsesperioder:
2.335 virksomheder har halvåret som momsangivelsesperiode, men indberetter lister hvert kvartal. På samfundsniveau medfører kravet for disse virksomheder løbende byrder på ca. 1,15 mio. kr. årligt. 8.197 virksomheder har kvartalet som momsangivelsesperiode og indberetter lister hvert kvartal, hvilket medfører årlige løbende byrder på ca. 4 mio. kr. på samfundsniveau. Endelig har 7.758 virksomheder måneden som momsangivelsesperiode, men indberetter lister hvert kvartal, hvilket medfører årlige løbende byrder på samfundsniveau på ca. 7 mio. kr.
Skatteministeriet oplyser, at stort set ingen af de 2.335 virksomheder med halvåret som momsangivelsesperiode vil blive omfattet af forslaget, hvilket skyldes en EU-godkendt dansk undtagelse, som ikke berøres af forslaget.
Forslaget om at indføre måneden som periode og som frist for indgivelse af lister over momsfrie EU-leverancer vil således alene medføre løbende byrder for de resterende 15.955 danske momsregistrerede virksomheder med kvartal eller måned som angivelsesperiode. Men der vil være tale om væsentlige samfundsmæssige byrder svarende til i alt ca. 33 mio. kr. årligt.
I den forbindelse bemærkes, at regeringen står fast på målsætningen om, at de offentlig administrative byrder for dansk erhvervsliv skal være lettet med 25 pct. ved udgangen af 2010, herunder byrderne på Skatteministeriets område.
   Â
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet:Â
Det med væsentlig usikkerhed forbundne, foreløbige skøn over den danske stats provenugevinst ved en gennemførelse af forslaget, om indførelse af måneden som momsangivelsesperiode for danske virksomheder med EU-erhvervelser af varer og tjenesteydelser for årligt 1,5 - 1,6 mio. kr. eller mere, formodes at ville afspejle sig i et likviditetstab af en tilsvarende størrelsesorden for de omfattede virksomheder. Dvs. i et varigt årlig likviditetstab for virksomhederne på 40 til 50 mio. kr.
I den forbindelse er det regeringens politik, jævnfør notat af 10. april 2002 om skattestoppets fortolkning og implementering, at hvis Danmark bliver nødt til at forhøje en skat eller afgift pga. EU-beslutninger eller internationale aftaler, skal merprovenuet kompenseres gennem en nedsættelse af andre skatter eller afgifter. I sammenhæng med omhandlede forslag kan det således komme på tale at anvende et evt. merprovenu til at lette de administrative byrder for dansk erhvervsliv.
11.   Lovgivningsmæssige konsekvenser
Ad A. Periodiseret forfaldstidspunkt for moms af leverancer af visse tjenesteydelser og udvidelse af momsangivelsen med særskilt oplysning om leverancer af tjenesteydelser inden for Fællesskabet, ekskl. moms, hvor momsen er forfalden.
Nyt felt på momsangivelsen for EU-erhvervelsesmoms for tjenesteydelser bliver allerede foreslået indført med lovforslag nr. L 32 af 5. december 2007 om ændring af momsloven m.fl.
En gennemførelse af forslaget om periodiseret forfaldstidspunkt for moms af leverancer af visse tjenesteydelser vil kræve ændringer af momsloven.
Ad B. Momsangivelse og indgivelse af lister over momsfrie leverancer inden for Fællesskabet skal som hovedregel ske elektronisk.
En gennemførelse af forslaget vil kræve ændringer af momsbekendtgørelsen. Â
For så vidt er denne ændring allerede på vej, jf. følgende uddrag af bemærkningerne til lovforslag nr. L 32 af 5. december 2007 om ændring af momsloven m.fl.:
â€Papirudgaven af momsangivelsen (girokort) er i forvejen helt fyldt op med felter og kan ikke udvides med et ekstra felt. Derfor foreslÃ¥s, at en bestemmelse indsættes i momsbekendtgørelsen om, at momsangivelse skal ske elektronisk (pÃ¥ TastSelv). Momsangivelse vil stadig efter anmodning kunne ske pÃ¥ papir.â€
Imidlertid går Kommissionens forslag videre med hensyn til digital kommunikation mellem virksomhederne og SKAT end, at der er lagt op til med L 32. Det fremgår således af forslagets engelske originaltekst, men ikke af den danske oversættelse, at forslaget om e-momsangivelse og e-lister indebærer, at virksomhederne skal have adgang til at indgive momsangivelse og listeoplysninger som elektronisk filoverførsel til SKAT.
Ad C. Angivelsesperioden for moms skal som hovedregel være én måned.
En gennemførelse af forslaget vil kræve ændringer af momsloven.
Ad D. Virksomheder, der har momsfrie leverancer inden for Fællesskabet, skal indgive lister over hver måneds leverancer inden for én måneds frist.
En gennemførelse af forslaget vil kræve ændringer af momsbekendtgørelsen.
Europa-Kommissionen har for nylig tilkendegivet over for Skatteministeriet, at Danmark vil kunne opretholde de ovenfor under pkt. 2. nævnte undtagelser for danske virksomheder med halvåret som angivelsesperiode for moms, hvis Kommissionens forslag vedtages på dette punkt.
Ad E. Én måneds frist for en medlemsstat til at fremsende lister over momsfrie leverancer/momspligtige erhvervelser inden for Fællesskabet til de øvrige medlemsstater.
En gennemførelse af forslaget vil alene kræve ændringer af administrative procedurer og omstilling af it-systemer hos SKAT. I øvrigt er der her tale om ændringer ifølge en forordning, som gælder umiddelbart efter EU-retten, og der som således ikke må implementeres via national lovgivning.
12.   Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg.
Forslaget har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg i form af oprindeligt Grundnotat af 17. april 2008.