|
|
|
|
Høringssvar vedrørende Europa-Kommissionens forslag til ændringer af Rådets direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem og Rådets forordning (EF) nr. 1.798/2003 - med henblik på at forebygge momsunddragelse i forbindelse med transaktioner inden for Fællesskabet
|
|||
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR) har modtaget ovennævnte notat i høring. CKR har i den forbindelse følgende bemærkninger:
I henhold til Udenrigsministeriets retningslinier for den danske EU-beslutningsprocedure samt bilag 7 til retningslinierne skal den relevante ressortmyndighed i EU-sager udarbejde vurderinger af de administrative konsekvenser for dansk erhvervsliv. Konsekvensvurderingerne skal indarbejdes i positionspapirer, grundnotater, rammenotater, samlenotater og kommenterede dagsordener.
Forslaget har til hensigt at forbedre forebyggelsen af momssvig i forbindelse med transaktioner inde for Fællesskabet. Dette foreslås bl.a. gjort ved indførelse af én referenceperiode for indsamling af informationer af transaktioner på én måned, hvor denne periode tidligere har været differentieret på måneds-, kvartals- og halvårsbasis afhængig af virksomhedens årlige omsætning.
Administrative konsekvenser Det er CKR’s vurdering, at forslaget indeholder væsentlige administrative konsekvenser for erhvervslivet i form af både omstillingsbyrder, lettelser og løbende byrder.
Omstillingsbyrderne og lettelserne skyldes forslaget om, at momsangivelse og indgivelse af lister over momsfrie leverancer inden for Fællesskabet fremover skal ske elektronisk, jfr. ad B i høringsnotatet. Dette vil for virksomheder, der ikke i forvejen anvender systemer, der kan håndtere elektronisk indberetning, betyde, at de skal omstille deres systemer hertil. Det vil dog samtidig betyde, at det bliver betydeligt lettere for dem at indberette oplysningerne, hvilket dog afhænger af, om systemet fx kan klare filoverførslen ved ét enkelt klik, eller om der stadig skal ske indtastning. I AMVAB-regi er antallet af virksomheder, der indberetter listeoplysninger opgjort til 18.290, og SKAT oplyser, at ca. 30 procent af disse virksomheder stadig indberetter manuelt. Lettelsens omfang kan dog på nuværende tidspunkt ikke estimeres nærmere, idet det vil afhænge af virksomhedernes it-systemer.
De løbende byrder skyldes for det første forslaget om, at momsangivelsen udvides med særskilt oplysning om erhvervelser af tjenesteydelser inden for Fællesskabet, jfr. ad A i høringsnotatet. I AMVAB-regi er antallet af virksomheder, der har pligt til at angive EU-erhvervelsesmoms på varer uanset angivelsesperiode opgjort til ca. 34.800 med en samlet løbende byrde på ca. 11,9 mio. kr. årligt. Det er alene virksomheder, der erhverver tjenesteydelser fra momspligtige virksomheder i andre EU-medlemsstater, der vil blive forpligtet til at udfylde momsangivelsen med en særskilt oplysning herom, og det kan derfor ikke på nuværende tidspunkt estimeres, i hvilket omfang forslaget vil medføre løbende byrder.
Endvidere skyldes de løbende byrder, at angivelsesperioden for moms ændres til én måned, hvilket vil øge hyppigheden for de virksomheder, der tidligere har haft kvartalet eller halvåret som angivelsesperiode. Kravet om angivelse af moms er tidligere blevet målt i AMVAB-regi for de forskellige angivelsesperioder. For de 125.530 virksomheder, der har en halvårlig angivelsesperiode koster momsangivelsen i alt ca. 45,6 mio. kr. årligt, og for de 130.105 virksomheder, der har en kvartalvis angivelsesperiode koster momsangivelsen i alt ca. 91 mio. kr. På virksomhedsniveau afhænger omkostningerne af den enkelte virksomheds aktivitetsniveau. En virksomhed, som alene skal angive købs- og salgsmoms, og som har halvåret som angivelsesperiode har årlige omkostninger på 295 kr., mens en virksomhed, der skal lave en fuld momsangivelse har årlige omkostninger på 4.631 kr. For en virksomhed, der angiver moms kvartalvis ligger de årlige omkostninger mellem 511 kr. og 5102 kr. Forslaget vil således umiddelbart medføre øgede løbende byrder på ca. 273,6 mio. kr. årligt for de 125.530 virksomheder, der skifter fra halvårlig til månedsvis angivelse samt løbende byrder på ca. 273 mio. kr. for de 130.105 virksomheder, der skifter fra kvartalsvis til månedsvis angivelse, dvs. i alt ca. 546,6 mio. kr. årligt.
Der gives imidlertid mulighed for at undtage virksomheder, der årligt erhverver varer eller tjenesteydelser inden for Fællesskabet for mindre end ca. 1,5-1,6 mio. kr. EU-erhvervelsesmoms er tidligere blevet målt i AMVAB-regi for de forskellige angivelsesperioder. 5.331 virksomheder har halvåret som angivelsesperiode, mens 19.251 virksomheder har kvartalet som angivelsesperiode. Endelig har 10.205 virksomheder måneden som angivelsesperiode. Skatteministeriet oplyser, at såfremt undtagelsesmuligheden benyttes, vil der alene være ca. 40 virksomheder, som får ændret angivelsesperioden fra halvåret til måneden, og ca. 820 virksomheder, som får ændret angivelsesperioden fra kvartalet til måneden. Disse tal er dog oplyst på grundlag af det nuværende antal virksomheder, som har pligt til at angive EU-erhvervelsesmoms, og dette tal er højere end AMVAB-tallene. CKR har derfor udregnet et forholdsmæssigt antal virksomheder, og herefter vil tallene være henholdsvis 35 og 650. Forslaget vil således medføre løbende byrder for de danske virksomheder på enten ca. 546,6 mio. kr. årligt eller, såfremt undtagelsesmuligheden benyttes fuldt ud, på mellem ca. 0,4 mio. kr. og ca. 3,5 mio. kr. årligt. CKR anbefaler derfor, at Danmark benytter sig af undtagelsesmuligheden, hvilket vil fritage virksomheder for løbende byrder på mellem ca. 546,2 mio. kr. og ca. 543,1 mio. kr. årligt.
Endelig skyldes de løbende byrder, at hyppigheden for indberetning af lister over momsfrie leverancer øges for de virksomheder, der tidligere har kunnet nøjes med at indberette kvartalsvist eller halvårligt, jfr. ad D i høringsnotatet. Indberetningskravet er tidligere blevet målt i AMVAB-regi for de forskellige angivelsesperioder. 2.335 virksomheder har halvåret som momsangivelsesperiode men indberetter lister hvert kvartal. På samfundsniveau medfører kravet for disse virksomheder løbende byrder på ca. 1,15 mio. kr. årligt. 8.197 virksomheder har kvartalet som momsangivelsesperiode og indberetter lister hvert kvartal, hvilket medfører årlige løbende byrder på ca. 4 mio. kr. på samfundsniveau. Endelig har 7.758 virksomheder måneden som momsangivelsesperiode men indberetter lister hvert kvartal, hvilket medfører årlige løbende byrder på samfundsniveau på ca. 7 mio. kr. Skatteministeriet oplyser, at stort set ingen af de 2.335 virksomheder med halvåret som momsangivelsesperiode vil blive omfattet af forslaget, hvilket skyldes en EU-godkendt dansk undtagelse, som ikke berøres af forslaget. Forslaget vil således alene medføre løbende byrder for de resterende 15.955 virksomheder, men der vil være tale om væsentlige samfundsmæssige byrder svarende til i alt ca. 33 mio. kr. årligt.
CKR har ingen yderligere bemærkninger.
Med venlig hilsen
Jakob Solmunde Michelsen Fuldmægtig Tlf. direkte 33 30 75 69 E-post: [email protected]
* * *
CKR tilbyder at bistå ressortmyndigheder med råd og vejledning i forbindelse med udarbejdelse af vurderinger af de administrative konsekvenser for erhvervslivet i EU-sager. Ressortmyndighederne kan henvende sig på [email protected] for råd og vejledning
|
15. april 2008
ERHVERVS- OG SELSKABSSTYRELSEN Kampmannsgade 1 1780 København V  Tlf.          33 30 77 00 Fax         33 30 77 99 CVR-nr   10 15 08 17 www.eogs.dk
|
||
|
E&S benytter digital signatur på alle e-mails. Vil du vide mere om digital signatur - læs her. Hvis du har problemer med en e-mail fra E&S - returnér venligst e-mail inkl. fejlbesked - læs om de mest almindelige fejl. Undlad venligst at kryptere e-mails direkte til E&S medarbejdere, benyt i stedet |
|
|