Fra:                                     Postkasse Afgifter
Til:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Lillian Bech <[email protected]>
Modtaget:Â Â Â Â Â 06-05-2008 08:27:26
Emne:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Videres.: Hring vedr. nyt EU-forslag - j.nr. 2008-241-0009
___________________________________________
Â
Â
Skatteministeriet
Afgifter
33923392
>>> "Flemming Hansen" <[email protected]> 05/06/08 8:09Â >>>
Til Skatteministeriet Pantefogedforeningen i Danmark har fet nyt EU-forslag til hring Rdets direktiv om den generelle ordning om punktafgift KOM (2008)78. Lovudvalget under Pantefogedforeningen har gennemget EU-forslaget, og har flgende bemrkninger hertil. Ud fra en vurdering af lovteksten har lovudvalget koncentreret sig om bestemmelserne i Artikel 9. Det er denne Artikel, der anses for at kunne give eventuelle opkrvnings- og inddrivelsesmssige uklarheder eller uhensigtsmssigheder. Bemrkninger til Artikel 9: Det fremgr af Artikel 9, stk. 1, at overgangen til forbrug i de omtalte situationer anses for at have fundet sted i afsendelsesmedlemsstaten. Som forslaget fremstr, kan flere aktrer blive plagt at hfte for eventuelle punktafgifter. Der tnkes her p de forskellige aktrer nvnt i Artikel 17, hvorved der er flere mulige debitorer/hftere p tvrs af medlemsstaterne. Det fremgr ikke umiddelbart af Artikel 9, mod hvem kravet kan rettes, men det nvnes at punktafgifterne opkrves af afsendelsesmedlemsstaten. Er dette ensbetydende med at kravet opkrves og inddrives hos eksempelvis afsenderen i afsendelsesmedlemsstaten eller en af de vrige aktrer i afsendelsesmedlemsstaten. Dette kunne tydeliggres i EU-forslaget. Hvis dette er tilfldet, vil opkrvning og inddrivelse inden for afsendelsesmedlemsstatens grnser vre enkel og effektiv. Hvis opkrvningen sker af afsendelsesstaten men mod en hftende/debitor i modtagelsesstaten, vil der skulle ske en grnseoverskridende opkrvning og inddrivelse, med fare for mere kompliceret og langstrakt inddrivelse til flge, hvilket ikke vil vre hensigtsmssigt set med EU-perspektiv. Hvis der skal ske grnseoverskridende opkrvning og inddrivelse af punktafgifter, kunne det i forbindelse med nrvrende forslag overvejes en lsning med overdragelse af disse fordringer mellem de implicerede medlemsstater, eksempelvis til en lovbestemt kurs, med henblik p en mere effektiv inddrivelse i den enkelte medlemsstat. Det bemrkes i vrigt, at bestemmelserne i Artikel 9, stk. 1, andet afsnit, at fristen p 3 r harmonerer med de nye danske forldelsesregler. Det kunne overvejes at give, den af afsendelsesmedlemsstaten plagte hfter af punktafgifterne jf Artikel 9, henstand med betalingen i 3 r (eventuelt kombineret med en sikkerhedsstillelse), hvorefter kravet er endeligt og kan inddrives. Derved undgr medlemsstaterne regulering af punktafgiftskravet medlemsstaterne imellem, og herudover undgr man uretmssig inddrivelse. Dette skal ses i lyset af den usikkerhed om hvor overgangen til forbrug reelt er sket.   Pantefogedforeningen i DanmarkP vegne Lovudvalget Flemming Hansen      Â