SkatteministerietJ. nr. 2008-511-0021

Udkast 

 

 

 

 

 

                                                                     Forslag

                                                                          til

                                       Lov om ændring af registreringsafgiftsloven

(Udenlandske firmabiler og leasede biler)

 

                                                                          § 1

 

I lov om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 804 af 29. juni 2007, foretages følgende ændringer:

 

1. I § 1, stk. 2, ændres ”§ 3 a, stk. 7” til: ”§ 3 a, stk. 9”.

 

2. I § 1, stk. 3, ændres ”§ 3 a, stk. 3 eller 7” til: ”§ 3 a, stk. 3 og 4 eller 9” og ”§ 3 a, stk. 3 til: ”§ 3 a, stk. 3 og 4”.

 

3. § 3 a og 3 b, affattes således:

” 3 a.   Told- og skatteforvaltningen afgør efter ansøgning, om et motorkøretøj omfattet af § 1, stk. 4, skal afgiftsberigtiges efter denne lov, jf. § 1, stk. 5, eller om motorkøretøjet er undtaget fra afgiftspligten.

Stk. 2. Ved ansøgningen skal ansøger afgive en erklæring om, at motorkøretøjet er omfattet af § 1, stk. 4, samt hvor og i hvilket omfang køretøjet skal anvendes inden for en 12-måneders-periode, jf. § 1, stk. 5.

Stk. 3. Told- og skatteforvaltningen kan efter ansøgning tillade, at afgiften af registreringspligtige motorkøretøjer, der er afgiftspligtige, jf. § 1, stk. 5, kan betales kvartalsvis forud. For køretøjer, der er mellem 0 og 3 måneder gamle regnet fra første registrerings- eller ibrugtagningstidspunkt, uanset om det er i Danmark eller udlandet, udgør afgiften 2 pct. point af den beregnede registreringsafgift pr. påbegyndt måned efter første registrerings- eller ibrugtagningstidspunkt i de første 3 måneder, og herefter anvendes ordningen i 3. pkt. For køretøjer, der ved registreringspligtens indtræden er ældre end 3 måneder regnet fra første registrerings- eller ibrugtagningstidspunkt, uanset om det er i Danmark eller udlandet, udgør afgiften 1 pct. af den beregnede registreringsafgift pr. påbegyndt måned i de efterfølgende 33 måneder, og herefter anvendes ordningen i 4. pkt. For køretøjer, der ved registreringspligtens indtræden er ældre end 36 måneder regnet fra første registrerings- eller ibrugtagningstidspunkt, uanset om det er i Danmark eller udlandet, udgør afgiften 1/2 pct. af den beregnede registreringsafgift pr. påbegyndt måned i de efterfølgende måneder.

Stk. 4. Ved betaling tillægges endvidere en forrentning af den del af den beregnede registreringsafgift, der resterer efter betaling.  Forrentningen sker med den seneste offentliggjorte officielle udlånsrente på tidspunktet for afgiftsberegningen, som Nationalbanken har fastsat henholdsvis pr. den 1. januar og den 1. juli det pågældende år med et tillæg af 2.4 pct. point p.a.

Tillægget fastsættes hvert femte år som en gennemsnitlig difference mellem Nationalbankens udlånsrenten og pengeinstitutternes rente ved udlån til ikke-finansielle virksomheder. Ved betaling første gang betales desuden et depositum svarende til første kvartals afgift og tillæg til dækning af eventuelle restancer vedrørende registreringsforholdet.

Stk. 5. For betaling af afgift hæfter den, der stiller køretøjet til rådighed for den herboende arbejdstager. Hæftelsen for betaling af afgift vedrørende selvstændigt erhvervsdrivende følger af § 19, stk. 2.

Stk. 6. Pligten til betaling af afgift og tillæg ophører ved udgangen af den måned, hvori registreringspligten i Danmark ophører eller motorkøretøjet udgår af ordningen, jf. § 1, stk. 3. Ophører registreringspligten, eller udgår motorkøretøjet af ordningen, jf. § 1, stk. 3, tilbagebetaler told- og skatteforvaltningen depositummet samt for meget betalt afgift. Told- og skatteforvaltningen tilbagebetaler endvidere depositummet, når den samlede afgift er betalt eller der sker afgiftsberigtigelse efter stk. 8.

Stk. 7. På det tidspunkt, hvor køretøjet udgår af ordningen, jf. stk. 6, fastsætter told- og skatteforvaltningen efter ansøgning køretøjets aktuelle afgiftspligtige værdi efter § 10. Hvis den beregnede afgift, jf. stk. 3, overstiger den beregnede afgift, jf. stk. 7, 1. pkt., tilbagebetales differencen. Hvis den beregnede afgift, jfr. stk. 3, er mindre den beregnede afgift, jf. stk. 7, 1. pkt., opkræves differencen.

Stk. 8. Overgår et motorkøretøj, der hidtil har været afgiftsfrit, jf. § 1, stk. 4, til en person eller virksomhed, der ikke er omfattet af § 1, stk. 4, ved salg eller anden overdragelse, forfalder resten af afgiften, medmindre afgiften af motorkøretøjet i stedet berigtiges efter reglerne i § 4.

Stk. 9. Bestemmelserne i stk. 1-8 finder tilsvarende anvendelse for motorkøretøjer, som er registreret med udenlandske nummerplader.

Stk. 10. Efter ansøgning fritages for afgift motorkøretøjer, der er indregistreret som hyrevogne i udlandet, og som af en herboende her i landet udelukkende anvendes til erhvervsmæssig personbefordring.

Stk. 11. Skatteministeren kan fastsætte regler om meddelelse og fremvisning af tilladelse og om betaling af de i stk. 1-10 nævnte afgifter og tillæg.

 

§ 3 b.   Efter ansøgning kan told- og skatteforvaltningen meddele tilladelse til, at afgiften af registreringspligtige leasingkøretøjer, der registreres med henblik på tidsbegrænset anvendelse her i landet, betales efter reglerne i stk. 2 og 3, når motorkøretøjet tilhører en virksomhed eller et fast driftssted, der er beliggende i udlandet eller i Danmark, og når køretøjet i en tidsbegrænset periode leases til en fysisk eller juridisk person, der er bosiddende her i landet i henhold til en skriftlig aftale. Kontrakten skal indeholde nøjagtige oplysninger om den aftalte leasingperiode. Ansøgningen skal indgives af enten leasingvirksomheden eller den person, som leaser køretøjet.

Stk. 2. Der betales afgift af køretøjer, der skal registreres efter færdselsloven. Registreringspligten og derved afgiftspligten indtræder den dato, hvor køretøjet tages i anvendelse her i landet af en herboende. Afgiften opkræves for hele den kontraktfastsatte leasingperiodes varighed. For køretøjer, der er mellem 0 og 3 måneder gamle regnet fra første registrerings- eller ibrugtagningstidspunkt, uanset om det er i Danmark eller udlandet, udgør afgiften 2 pct. af den beregnede registreringsafgift pr. påbegyndt måned efter første registrerings- eller ibrugtagningstidspunkt i de første 3 måneder, og herefter anvendes ordningen i 5. pkt. For køretøjer, der ved registreringspligtens indtræden er ældre end 3 måneder regnet fra første registrerings- eller ibrugtagningstidspunkt, uanset om det er i Danmark eller udlandet, udgør afgiften 1 pct. af den beregnede registreringsafgift pr. påbegyndt måned i de efterfølgende 33 måneder, og herefter anvendes ordningen i 6 pkt. For køretøjer, der ved registreringspligtens indtræden er ældre end 36 måneder regnet fra første registrerings- eller ibrugtagningstidspunkt, uanset om det er i Danmark eller udlandet, udgør afgiften 1/2 pct. af den beregnede registreringsafgift pr. påbegyndt måned i de efterfølgende måneder.

Stk. 3. Ved betaling tillægges endvidere en forrentning af den del af den beregnede registreringsafgift, der resterer efter betaling.  Forrentningen sker med den seneste offentliggjorte officielle udlånsrente på tidspunktet for afgiftsberegningen, som Nationalbanken har fastsat henholdsvis pr. den 1. januar og den 1. juli det pågældende år med et tillæg af 2.4 pct. point p.a.

Tillægget fastsættes hvert femte år som en gennemsnitlig difference mellem Nationalbankens udlånsrenten og pengeinstitutternes rente ved udlån til ikke-finansielle virksomheder.

Stk. 4. For betaling af afgiften hæfter den, i hvis navn køretøjet er registreret som ejer (leasingvirksomheden).

Stk. 5. I tilfælde, hvor parterne ønsker at forlænge den kontraktaftalte leasingperiode, skal told- og skatteforvaltningen ansøges herom, senest 14 dage inden den gældende kontrakt udløber. Der skal på ansøgningstidspunktet foreligge en skriftlig aftale mellem den herboende bruger og leasingvirksomheden. Aftalen skal indeholde oplysninger om den præcise tidsperiode, som kontrakten forlænges med. Afgiften og renten beregnes efter stk. 2 og 3.

Stk. 6. Hvis leasingkontrakten afbrydes eller køretøjet udgår af ordningen, jf. § 1, stk. 3, 5. og 6. pkt., skal leasingvirksomheden eller leasetager meddele det til told- og skatteforvaltningen, og køretøjets nummerplader skal afleveres. Told- og skatteforvaltningen tilbagebetaler den afgift og det tillæg, der eventuelt er betalt for meget.

Stk. 7. På det tidspunkt, hvor leasing kontrakten afbrydes eller køretøjet udgår af ordningen, jf. stk. 6, fastsætter told- og skatteforvaltningen efter ansøgning køretøjets aktuelle afgiftspligtige værdi efter § 10. Hvis den beregnede afgift, jf. stk. 2 , overstiger den beregnede afgift, jf. stk. 7, 1. pkt., tilbagebetales differencen. Hvis den beregnede afgift, jf. stk. 2, er mindre den beregnede afgift, jf. stk. 7, 1. pkt., opkræves differencen.

Stk. 8. Hvis køretøjets nummerplader ved leasingkontraktens udløb ikke afleveres rettidigt, skal køretøjets nummerplader snarest fjernes ved politiets foranstaltning. I tilfælde heraf skal der efterfølgende betales afgift og tillæg for den periode, der forløber fra leasingkontraktens udløb, til køretøjets nummerplader indleveres eller fjernes. Afgift og rente opkræves pr. påbegyndt måned, som fristen overskrides med, jf. stk. 2 og 3. Skatteministeren kan efter forhandling med justitsministeren fastsætte nærmere regler herom.

Stk. 9. Der skal udfærdiges en skriftlig leasingkontrakt for leasingkøretøjer, der skal afgiftsberigtiges efter stk. 2 og 3. Kontrakten skal omhandle køretøjet i den skikkelse, hvori det skal leases, og indeholde nærmere oplysninger til identifikation af køretøjet, navn og adresse på den leasingvirksomheden og leasetager samt leasingbeløbet. Kontrakten skal indeholde oplysninger om, hvorvidt der er aftalt en køberet og købepligt, samt betingelserne herfor. Leasingkontrakten skal indeholde en præcis angivelse af leasingperioden. Samtlige brugere skal fremgå af leasingkontrakten. Kontrakten skal være bilagt specifikation af bilens beskaffenhed og udstyr.

Stk. 10. Overgår et motorkøretøj til varig anvendelse her i landet ved salg eller anden overdragelse, forfalder resten af afgiften, medmindre afgiften af køretøjet i stedet berigtiges efter reglerne i § 4, § 5, § 5 a eller § 6.”

 

4. § 3 c, stk. 2, affattes således:

”Stk. 2.  Afgiften betales kvartalsvis forud. For køretøjer, der er mellem 0 og 3 måneder gamle regnet fra første registrerings- eller ibrugtagningstidspunkt, uanset om det er i Danmark eller udlandet, udgør afgiften 2 pct. af den beregnede registreringsafgift pr. påbegyndt måned efter første registrerings- eller ibrugtagningstidspunkt i de første 3 måneder, og herefter anvendes ordningen i 3. pkt. For køretøjer, der ved registreringspligtens indtræden er ældre end 3 måneder regnet fra første registrerings- eller ibrugtagningstidspunkt, uanset om det er i Danmark eller udlandet, udgør afgiften 1 pct. af den beregnede registreringsafgift pr. påbegyndt måned i de efterfølgende 33 måneder, og herefter anvendes ordningen i 4. pkt. For køretøjer, der ved registreringspligtens indtræden er ældre end 36 måneder regnet fra første registrerings- eller ibrugtagningstidspunkt, uanset om det er i Danmark eller udlandet, udgør afgiften 1/2 pct. af den beregnede registreringsafgift pr. påbegyndt måned i de efterfølgende måneder. Ved betaling tillægges endvidere en forrentning  af den del af den beregnede registreringsafgift, der resterer efter betaling. Forrentningen sker med den seneste offentliggjorte officielle udlånsrente på tidspunktet for afgiftsberegningen, som Nationalbanken har fastsat henholdsvis pr. den 1. januar og den 1. juli det pågældende år med et tillæg af 2.4 pct. point p.a.  Tillægget fastsættes hvert femte år som en gennemsnitlig difference mellem Nationalbankens udlånsrenten og pengeinstitutternes rente ved udlån til ikke-finansielle virksomheder. Ved betaling første gang betales desuden et depositum svarende til første kvartals afgift og tillæg til dækning af eventuelle restancer vedrørende registreringsforholdet.”

 

5. I § 19, stk. 1, ændres ”§ 3 b, stk. 3” til: ”§ 3 b”.

 

6. I § 19, stk. 2, ændres ”§ 3 a, stk. 4” til: ”§ 3 a, stk. 5”.

 

7. I § 25, stk. 1, ændres ”§ 3 a, stk. 1, 3 eller 7” til: ”§ 3 a, stk. 1, 3, 4 eller 9”.

 

8. I § 27, stk. 1, nr. 2, ændres ”§ 3 a, stk. 1, 3 og 8” til: ”§ 3 a, stk. 1, 3, 4 og 10”.

 

 

§ 2

Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.  

Stk. 2. For køretøjer, der efter den 1. december 2003 er afgiftsberigtiget efter de hidtil gældende regler i registreringsafgiftslovens § 3 b, kan der efter ansøgning foretages omberegning af registreringsafgiften efter registreringsafgiftslovens § 3 b, som affattet ved denne lov. Hvis omregningen viser, at den tidligere betalte afgift overstiger afgiften beregnet efter § 3 b, stk. 7, 1. og 2. pkt., tilbagebetales differencen. Ansøgningen om omberegningen skal være modtaget hos told- og skatteforvaltningen inden den 1. marts 2009.

 

Bemærkninger til lovforslaget

 

Almindelige bemærkninger

 

1. Lovforslagets formål og baggrund

Kommissionen har indledt to traktatkrænkelsesprocedurer mod Danmark i forhold til registreringsafgiftslovens § 3 a om forholdsmæssig betaling af registreringsafgift for henholdsvis udenlandske firmabiler, der skal anvendes eller i det væsentlige anvendes varigt i Danmark, og registreringsafgiftslovens § 3 b om registreringsafgift af udenlandske leasingkøretøjer. Kommissionen har senest den 15. december 2006 fremsendt to begrundede udtalelser. 

 

Det er Kommissionens opfattelse, at registreringsafgiftslovens § 3 a er i strid med EF-Traktatens artikel 39 om arbejdskraftens fri bevægelighed, artikel 49 om fri udveksling af tjenesteydelser og artikel 90 om diskriminerende interne afgifter. I relation til registreringsafgiftslovens § 3 b har Kommissionen påberåbt sig, at EF-Traktatens artikel 49 er overtrådt.

 

Grundet den opståede uenighed om reglernes overensstemmelse med EU-retten har der efterfølgende været afholdt møder mellem embedsmænd fra Skatteministeriet og Kommissionen med henblik på at opnå en forståelse mellem parterne. 

 

Det er Skatteministeriets opfattelse, at den nuværende udformning af  registreringsafgiftslovens § 3 b vedrørende køretøjer leaset i udlandet indebærer en uhensigtsmæssig forskelsbehandling af de indenlandske leasingselskaber i forhold til de udenlandske leasingselskaber. Dette skyldes bl.a., at det kun er de udenlandske leasingselskaber, der har mulighed for at betale den forholdsmæssige registreringsafgift. Det har desuden vist sig, at hæftelsesbestemmelsen i registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 3 i visse situationer har en utilsigtet konsekvens i forhold til momsafregningen af leasingydelsen til ugunst for indenlandske leasingselskaber. Dette ændres ved de foreslåede ændringer.

 

Forslaget har til formål at sikre, at registreringsafgiftslovens bestemmelser vedrørende betaling af den forholdsmæssige registreringsafgift forsat er i overensstemmelse med EU-retten, herunder at sikre en ligestilling mellem indenlandske leasingselskaber og udenlandske leasingselskaber, der leaser til det danske marked.

 

2. Gældende regler

Efter registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1, skal den fulde registreringsafgift som udgangspunkt betales i forbindelse med køretøjets første registrering i Danmark. Registreringsafgiften beregnes ud fra køretøjets almindelige pris inklusive moms, jf. for nye køretøjer § 4 og § 8 i registreringsafgiftsloven og for brugte køretøjer § 10.

 

Efter registreringsafgiftslovens § 7 b og § 7 c kan afgiften af et brugt motorkøretøj, der er afgiftsberigtiget efter registreringsafgiftslovens §§ 4, 5, 5 a eller 6, godtgøres, hvis køretøjet afmeldes fra motorregisteret og udføres fra landet. Godtgørelsesbeløbet fastsættes som den registreringsafgift, der skulle betales, hvis det helt samme køretøj blev indført fra udlandet, jf. registreringsafgiftslovens § 10.

 

Registreringsafgiftslovens § 3 a (udenlandske firmabiler),  § 3 b (biler leaset i udlandet) og  § 3 c (udlændinge biler) er undtagelser til betaling af den fulde registreringsafgift ved  køretøjets første indregistrering i Danmark. Nedenfor vil registreringsafgiftslovens §§ 3 a og 3 b blive gennemgået mere uddybende.

 

Registreringsafgiftslovens § 3 c vedrører  de såkaldte udlændinge biler. Efter bestemmelsen kan der kan efter ansøgning gives tilladelse til kvartalsvis betaling af registreringsafgift for udlændinge biler. Dvs. indregistreringspligtige motorkøretøjer tilhørende en udlænding og af denne benyttet under et tidsbegrænset ophold her i landet. Ved udlændinge forstås personer, der ikke har dansk statsborgerskab. Tilladelse udstedes for en periode på højst 2 år. Afgiften beregnes på samme måde som efter registreringsafgiftslovens § 3 a.

 

2.1. Udenlandske firmabiler

Registreringsafgiftslovens § 3 a blev med virkning fra den 1. juli 1999 indsat ved lov nr. 385 af 2. juni 1999. Baggrunden for lovændringen var indledningen af den traktatkrænkelsesprocedure, som resulterede i dommen af 15. september 2005 i sag C-464/02, Kommissionen mod Danmark (firmabilsagen).

 

Ved indførelsen af bestemmelsen i registreringsafgiftslovens § 3 a blev der givet mulighed for, at afgiften af udenlandske firmabiler, dvs. køretøjer, som en virksomhed eller et fast driftssted i udlandet som led i et arbejdsforhold stillede til rådighed for en herboende med henblik på arbejdsmæssig og privat anvendelse i udlandet eller Danmark, kunne betales pro rata per kvartal. Det var dog en betingelse, at beskæftigelsen hos virksomheden eller det faste driftssted i udlandet var den pågældende arbejdstagers hovederhverv.

 

Efter dommen i firmabilsagen, hvor EF-Domstolen underkendte hovederhvervskriteriet, er registreringsafgiftslovens § 3 a blevet ændret. Dette skete ved lov nr. 519 af 7. juni 2006. Herved blev navnlig hovederhvervskriteriet afskaffet - og reglerne blev i øvrigt udformet i overensstemmelse med EF-Domstolens dom i firmabilsagen. Reglen om muligheden for kvartalsvis betaling af registreringsafgiften blev imidlertid videreført uændret i § 3 a, stk. 3, således at det også fremtidigt er muligt frivilligt at vælge mellem to betalingsmåder. Henholdsvis betaling af fuld registreringsafgift, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1 kombineret med reglerne om godtgørelse af afgift, jf. lovens §§ 7 b og 7 c eller kvartalsvis betaling af registreringsafgiften, jf. lovens § 3 a. Det skal præciseres, at dommen i firmabilsagen ikke tog stilling til beregningen af den forholdsmæssige registreringsafgift.

 

Efter registreringsafgiftslovens § 3 a, stk. 3 skal der betales 3 procent per påbegyndt kvartal af den beregnede fulde afgift. Hertil kommer et tillæg med 1,5 procent pr. påbegyndt kvartal af den resterende registreringsafgift. Endvidere skal der ved første betaling betales et depositum svarende til første kvartals afgift og tillæg til dækning af eventuelle restancer vedrørende registreringsforholdet.

 

Det følger af registreringsafgiftslovens § 3 a, stk. 5, at hvis registreringspligten ophører i løbet af et kvartal eller køretøjet udgår af ordningen som følge af reparation eller ombygning, tilbagebetales depositum samt for meget betalt afgift og tillæg.

 

2.2. Biler leaset i udlandet – registreringsafgiftslovens § 3 b

Registreringsafgiftslovens § 3 b er ligeledes en undtagelse til betaling af den fulde registreringsafgift ved  køretøjets første indregistrering i Danmark.

 

På baggrund af EF-Domstolens dom af 21. marts 2002 i sag C-451/99, Cura Anlagen, blev bestemmelsen i registreringsafgiftslovens § 3 b indsat ved lov nr. 154 af 12. marts 2003. Registreringsafgiftslovens § 3 b finder alene anvendelse på udenlandske leasingselskaber. 

 

Registreringsafgiftslovens § 3 b giver mulighed for, at afgiften af registreringspligtige leasingkøretøjer, der registreres med henblik på tidsbegrænset anvendelse her i landet, kan betales som en forholdsmæssig registreringsafgift. Det følger af registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 2, at afgiften opkræves for hele den kontraktfastsatte leasingperiode. 

 

For køretøjer, der er ældre end 3 måneder, udgør afgiften 1 pct. af den beregnede registreringsafgift pr. påbegyndt måned. Ved betalingen tillægges endvidere 0,5 pct. pr. påbegyndt måned af den del af den beregnede registreringsafgift, som resterer efter betaling. Der skal desuden betales et tillæg på 5.000 kr., såfremt køretøjet er under 1 år.

For køretøjer, der er mellem 0 og 3 måneder, udgør den forholdsmæssige afgift 2 pct. af den beregnede fulde registreringsafgift pr. påbegyndt måned i de første 3 måneder og 1 pct. af den beregnede fulde registreringsafgift pr. påbegyndt måned for de efterfølgende måneder. Ved betalingen tillægges endvidere 0,5 pct. pr. påbegyndt måned af den del af den beregnede fulde registreringsafgift, der resterer efter betaling. Der skal ligeledes betales et tillæg på 5.000 kr., såfremt køretøjet er under 1 år.

 

Efter hæftelsesbestemmelsen i registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 3 hæfter både leasingvirksomhed og leasingtager for betaling af afgiften i fællesskab.

 

Det følger af registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 5, at hvis leasingkontrakten afbrydes eller køretøjet udgår af ordningen, tilbagebetaler told- og skatteforvaltningen den afgift og det tillæg, der evt. er betalt for meget. Der tilbagebetales kun afgift og tillæg for hele måneder.

 

3. Lovforslagets indhold

Det vil stadigvæk være muligt at betale registreringsafgiften på to måder. Enten ved at betale den fulde registreringsafgift ved køretøjets indregistrering i Danmark eller ved at betale en forholdsmæssig registreringsafgift, jf. registreringsafgiftslovens § 3 a, § 3 b eller § 3c.

 

I forhold til gældende ret indeholder forslaget primært to ændringer. For det første ændres beregningen af den forholdsmæssige afgift. Dernæst foreslås det, at der indføres  en mulighed for at få en endelig vurdering af køretøjets værditab sammenholdt med den betalte afgift, når køretøjet ikke er omfattet af ordningen længere. For meget betalt afgift vil blive tilbagebetalt og modsat vil for lidt blive opkrævet.

 

Det foreslås desuden, at ændringerne i registreringsafgiftslovens § 3 a (udenlandske firmabiler) med hensyn til afgiftsberegningen foretages i registreringsafgiftslovens § 3 c (udlændinge biler). Dette skyldes, at den forholdsmæssige registreringsafgift i registreringsafgiftslovens § 3 c beregnes på samme måde som efter registreringsafgiftslovens § 3 a.

 

Klager over told- og skatteforvaltnings afgørelse i disse sager vil kunne påklages til Landsskatteretten efter gældende regler. Dog med undtagelse af told- og skatteforvaltningens afgørelse, jf. registreringsafgiftslovens § 10, der vil kunne påklages til motorankenævnene, jf. registreringsafgiftslovens § 11, stk. 1, nr. 2.

 

3.1. Udenlandske firmabiler

Det skal indledningsvis præciseres, at betingelserne for at være omfattet af bestemmelsen er uændret. Disse følger af lovens § 1, stk. 4. Det vil sige, at der skal være tale om en herboende arbejdstager, som får køretøjet stillet til rådighed af en virksomhed med hjemsted eller fast forretningssted i et andet EU/EØS-land eller en herboende selvstændig erhvervsdrivende, som er etableret eller udfører tjenesteydelser i et andet EU/EØS-land, og køretøjet anvendes som led heri. Det er således muligt for den udenlandske arbejdsgiver at lease det køretøj, som der stilles til rådighed for den herboende arbejdstager. I den situation vil køretøjet skulle afgiftsberigtiges efter § 3 a (udenlandsk firmabil) og ikke § 3 b (leasede biler).

 

Afgiftsberegningen tager udgangspunkt i køretøjets alder regnet fra køretøjets første registrerings- eller ibrugtagningstidspunkt, uanset om det er i Danmark eller udlandet. Afgiften betales kvartalvis.

 

Det foreslås, at for køretøjer, der er mellem 0 og 3 måneder gamle, udgør afgiften 2 pct. af den beregnede registreringsafgift pr. påbegyndt måned de første 3 måneder.

 

For køretøjer, der ved registreringspligtens indtræden er ældre end 3 måneder, udgør afgiften 1 pct. af den beregnede registreringsafgift pr. påbegyndt måned i de efterfølgende 33 måneder.

 

For køretøjer, der ved registreringspligtens indtræden er ældre end 36 måneder, udgør afgiften ½  pct. af den beregnede registreringsafgift pr. påbegyndt måned i de efterfølgende måneder.

 

Det foreslås samtidig, at ved betaling tillægges en forrentning af den del af den beregnede registreringsafgift, der resterer efter betaling.  Forrentningen sker med den seneste offentliggjorte officielle udlånsrente på tidspunktet for afgiftsberegningen, som Nationalbanken har fastsat henholdsvis pr. den 1. januar og den 1. juli det pågældende år med et tillæg af  2.4 pct. point  p.a.

Disse datoer svarer til datoerne i rentelovens § 5, stk. 1.

 

Renten og tillægget skal sikre en ligestilling mellem de firmaer eller selvstændige erhvervsdrivende, der vælger at betale den fulde registreringsafgift og de firmaer eller selvstændige erhvervsdrivende, der vælger at betale den forholdsmæssige afgift. Sammenligningsgrundlaget er pengeinstitutternes rente ved udlån til ikke-finansielle virksomheder offentliggjort af Danmarks Statistik. Denne rente har gennemsnitlig siden 2002 været 2,4 pct. point  højere end Nationalbankens udlånsrente. Det skal til orientering nævntes, at i dette udkast er der taget udgangspunkt i Nationalbankens udlånsrente pr. 1/5-08, dvs. 4,25 pct.

 

For løbende at sikre, at tillægget er udtryk for dette gennemsnit forslås det, at der hver femte år foretages en ny gennemsnitsberegning af tillægget. Hvis denne beregning viser, at gennemsnittet er enten lavere eller højere end de 2,4 pct., vil tillægget blive ændret i overensstemmelse hermed. Det nye tillæg vil blive offentliggjort på skatteministeriets hjemmeside www.skm.dk.

 

Som efter de gældende regler, skal der ved betaling første gang desuden betales et depositum svarende til første kvartals afgift og tillæg til dækning af eventuelle restancer vedrørende registreringsforholdet.

 

Den forholdsvise registreringsafgift fastsættes ved køretøjets registrering i Danmark. Ved beregningen tages der udgangspunkt i generelle beregningsregler, hvor typiske afskrivninger er forudsat. På dette tidspunkt kendes køretøjets konkrete værditab i sagens natur ikke. Det er først, når køretøjet udgår af ordningen, at køretøjets konkrete brugtbils værdi kan fastsættes.

 

Det foreslås derfor, at der indføres en mulighed for at få en endelig vurdering af den residuale afgift, der er i køretøjet på det tidspunkt, hvor køretøjet udgår af ordningen. Vurderingen vil alene blive foretaget, såfremt ejeren af bilen ansøger herom. Hvis det viser sig, at der oprindeligt er betalt for meget i registreringsafgift, vil differencen blive tilbagebetalt. Modsat hvis der oprindeligt er betalt for lidt i registreringsafgift, vil differencen blive genopkrævet. Rentetillægget som beskrevet ovenfor sikrer, at for lidt eller for meget betalt registreringsafgift bliver forrentet.

 

Det er den person/virksomhed, som har betalt afgiften, jf. registreringsafgiftslovens § 3 a , stk. 4, der får afgiften igen ved en tilbagebetalingssituation. Det samme gælder, såfremt der skal opkræves yderligere afgift.

 

3.2. Leasede biler

I forhold til gældende ret foreslås det at udvide muligheden for at betale en forholdsmæssig registreringsafgift til også at omfatte leasingselskaber med hjemsted i Danmark. Dermed opnås  en ligebehandling mellem indenlandske og udenlandske leasingselskaber på det danske marked i forhold til registreringsafgiften.

 

Afgiftsberegningen tager udgangspunkt i køretøjets alder regnet fra køretøjets første registrerings- eller ibrugtagningstidspunkt, uanset om det er i Danmark eller udlandet og betales på en gang for hele den kontraktfastsatte leasingperiodes varighed.

 

Det foreslås, at for køretøjer, der er mellem 0 og 3 måneder gamle, udgør afgiften 2 pct. af den beregnede registreringsafgift pr. påbegyndt måned de første 3 måneder.

 

For køretøjer, der ved registreringspligtens indtræden er ældre end 3 måneder, udgør afgiften 1 pct. af den beregnede registreringsafgift pr. påbegyndt måned i de efterfølgende 33 måneder.

 

For køretøjer, der ved registreringspligtens indtræden er ældre end 36 måneder, udgør afgiften ½  pct. af den beregnede registreringsafgift pr. påbegyndt måned i de efterfølgende måneder.

 

Det foreslås samtidig, at ved betaling tillægges en forrentning af den del af den beregnede registreringsafgift, der resterer efter betaling.  Forrentningen sker med den seneste offentliggjorte officielle udlånsrente på tidspunktet for afgiftsberegningen, som Nationalbanken har fastsat henholdsvis pr. den 1. januar og den 1. juli det pågældende år med et tillæg af  2.4 pct. point  p.a.

Disse datoer svarer til datoerne i rentelovens § 5, stk. 1.

 

Renten og tillægget skal sikre en ligestilling mellem de leasingselskaber, der vælger at betale den fulde registreringsafgift og de selskaber, der vælger at betale den forholdsmæssige afgift. Sammenligningsgrundlaget er pengeinstitutternes rente ved udlån til ikke-finansielle virksomheder offentliggjort af Danmarks Statistik. Denne rente har gennemsnitlig siden 2002 været 2,4 pct. point  højere end Nationalbankens udlånsrente.  Dette tillæg vil ligeledes blive reguleret hvert femte år. Der henvises til bemærkningerne til 3.1.

 

Det foreslås ligeledes, at der indføres en mulighed for at få en endelig vurdering af den residuale afgift, der er i køretøjet på det tidspunkt, hvor køretøjet udgår af ordningen. Vurderingen vil også i denne situation alene blive foretaget, såfremt ejeren af bilen ansøger herom. Hvis det viser sig, at der oprindeligt er betalt for meget i registreringsafgift, vil differencen blive tilbagebetalt. Modsat hvis der oprindeligt er betalt for lidt i registreringsafgift, vil differencen blive genopkrævet.  Rentetillægget som beskrevet ovenfor sikrer, at for lidt eller for meget betalt registreringsafgift bliver forrentet.

 

Det foreslås endvidere at ændre hæftelsesbestemmelsen, således at det fremover alene er leasingselskabet, der hæfter for den forholdsmæssige afgift, da det er leasingselskabet, der ejer køretøjet. Dette betyder, at det også er leasingselskabet, der efter ansøgning vil få evt. for meget betalt afgift tilbagebetalt og modsat vil det være ved leasingselskabet, at for lidt betalt afgift vil blive opkrævet. 

Dette svarer til hæftelsesbestemmelsen i registreringsafgiftslovens § 3 a, stk. 4, hvor det er der den udenlandske arbejdsgiver, som stiller køretøjet til rådighed for den herboende arbejdstager, der hæfter for den forholdsmæssige afgift.

 

Denne ændring kan få en afledet effekt i forhold til momsafregningen af leasingydelsen, da det ikke længere vil være muligt for udenlandske leasingselskaberne at lade leasingtager betale registreringsafgiften separat og dermed holde afgiften udenfor den samlede leasingydelse og momsafregningen heraf.  Danske leasingselskaber har ikke denne mulighed.

 

Leasingselskaber som er etableret i udlandet betaler moms i det land hvor ydelsen bliver udbudt eksempelvis i Sverige. Fra 1. januar 2010 ændres momsreglerne for leasing til erhvervsdrivende, således at momsen skal betales i det land, hvor ydelsen forbruges, dvs. i Danmark, hvis bilen bruges her. Fra 2013 ændres reglerne for leasing til private også til moms i forbrugslandet. Der henvises til EUT  L 44 af 20. februar 2008 s. 11-22.

 

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

 

4.1. Økonomiske konsekvenser for det offentlige

Antallet af leasede biler i Danmark skønnes at udgøre 110.000 biler, der er leaset hos danske leasingselskaber, hvor til kommer ca. 5.000-10.000 biler leaset fra udenlandske leasingselskaber. Antallet af udenlandske firmabiler i Danmark skønnes at være begrænset.

 

De ændrede regler for beregning af den forholdsmæssige registreringsafgift for udenlandske leasingselskaber vil føre til en reduktion i registreringsafgiften på 2.000-10.000 kr. for en typisk leasingbil. Det vil medføre et årligt provenutab på ca. 10 mio. kr.

 

Hvad angår danske leasingselskaber, som med forslaget får mulighed for at anvende den forholdsmæssige registreringsafgift, vil der på kort sigt opstå et provenutab som følge af forskydninger i de regnskabsmæssige periodiseringer af statens indtægter fra registreringsafgiften. De danske leasingselskaber får således mulighed for kun at betale en forholdsmæssig andel af den samlede registreringsafgift i modsætning til gældende regler, hvor de danske leasingselskaber betaler den fulde afgift ved køretøjets registrering i Danmark. Omfanget af de provenumæssige forskydninger afhænger af i hvor høj grad leasingselskaberne vælger at anvende den forholdsmæssige registreringsafgift frem for traditionel afgiftsberegning. Under den beregningstekniske forudsætning, at det vil være tilfældet for 20 procent af leasingbilerne, vil der de første år være et provenutab på ca. 450 mio. kr. årligt. Efter 3-4 år vil statens indtægter fra registreringsafgiften blive forøget med ca. 125 mio. kr., der modsvarer forrentningen af de midlertidige provenutab i de første 3-4 år. Tages der højde for renteeffekten, vil denne del af forslaget således være provenuneutralt på sigt.

 

Forslagets samlede provenumæssige konsekvenser som følge af ændringer i den forholdsmæssige registreringsafgift er:

 

Tabel 9. Forslagets samlede provenuvirkning

 

Finansår

Indkomstår

 

------------ mio. kr. -----------

2008

-200

-225

2009

-450

-450

2010

-450

-450

Varig virkning

 

-10

Anm: Forudsat virkning fra 1. juli 2008

 

Hvad angår den momsmæssige behandling af leasingydelsen, skønnes statens indtægter fra moms, hvis der ikke ændres i hæftelsesbestemmelsen for de udenlandske leasingselskaber, at blive reduceret med 90 mio. kr. årligt på kort sigt og op mod 1,6 mia. kr. på sigt. Det vil være tilfældet frem til 2013, hvor moms ved leasing i udlandet skal betales i Danmark. Ved at ændre reglerne, så leasingselskabet selv hæfter for registreringsafgiften, undgås disse fald i statens indtægter.

 

Forslaget har ingen økonomiske konsekvenser for regioner og kommuner.

 

4.2. Administrative konsekvenser for det offentlige

SKAT vurderer, at forslaget kan få væsentlige administrative konsekvenser på sigt. Ændringerne kan medføre et yderligere ressourceforbrug for SKAT, som det ikke er muligt på forhånd at fastsætte, da vurderingen af udbredelsen af ordningen bygger på skøn. Derfor vil de administrative konsekvenser reelt først stå klart, når ordningen har fungeret et stykke tid. Skatteministeriet vil løbende følge udviklingen.

SKAT skønner desuden, at forslaget vil medføre engangsudgifter til annoncering på ca. 60.000 kr.

Forslaget har ingen administrative konsekvenser for regioner og kommuner.

5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

 

5.1. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Med forslaget får de danske leasingselskaber også mulighed for at betale den forholdsmæssige registreringsafgift.

 

5.2. Administrative konsekvenser for erhvervslivet

-

 

6. Administrative konsekvenser for borgerne

Med forslaget videreføres den eksisterende ansøgningsprocedure. Forslaget skønnes således ikke at medføre yderligere administrative konsekvenser for borgerne.

 

7. Miljømæssige konsekvenser

Forslaget skønnes ikke at medføre miljømæssige konsekvenser.

 

8. Forholdet til EU-retten

Forslaget har bl.a. til formål at sikre registreringsafgiftslovens § 3 a og § 3 b forsatte overensstemmelse med EU-retten.

 

10. Høring

Forslaget sendes i høring hos Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Autobranchens Handels-og Industriforening i Danmark, Business Danmark, Dansk Automobilforhandler Forening, Dansk Bilforhandler Union, Danske Biludlejere, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Transport og Logistik    , De Danske Bilimportører, Den Danske Bilbranche, Den Danske Skatteborgerforening, Finans og Leasing, Finansministeriet, Finansrådet, FDM, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen af Registrerede Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Håndværksrådet , Justitsministeriet, Landsskatteretten, Miljøministeriet, Rigspolitiet, Statsministeriet , SKAT, Retssikkerhedschefen i SKAT, Økonomi- og Erhvervsministeriet, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.                           

 

Høringsskema samt høringssvar vil efterfølgende blive sendt til Folketingets Skatteudvalg.

 

11. Sammen fatning af lovforslagets økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

 

 

Positive konsekvenser/mindreudgifter 
(hvis ja, angiv omfang)

Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)

Økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommuner 

x

Forslaget skønnes at medføre et årligt provenutab på ca. 10 mio. kr.

Administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner

x

SKAT vurderer, at forslaget kan få væsentlige administrative konsekvenser på sigt. Ændringerne kan medføre et yderligere ressourceforbrug for SKAT, som det ikke er muligt på forhånd at fastsætte, da vurderingen af udbredelsen af ordningen bygger på skøn.

 Forslaget skønnes desuden at medføre engangsudgifter til annoncering på ca. 60.000 kr.

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

x

x

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

x

x

Miljømæssige konsekvenser

Ingen.

Ingen.

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen.

 Ingen.

Forholdet til EU-retten

Forslaget har bl.a. til formål at sikre registreringsafgiftslovens § 3 a og § 3 b forsatte overensstemmelse med EU-retten.

 

 

 

 

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

 

Til § 1

Til nr. 1 og 2

Der er tale om konsekvensrettelser som følge af de forslåede ændringer i § 3 a.

 

Til nr. 3

§ 3 a, stk. 1 og 2

Der er tale om en videreførelse af de gældende bestemmelser.

 

§ 3 a, stk. 3

De foreslåede ændringer vedrører beregningen af afgiften.

 

Afgiftsberegningen tager udgangspunkt i køretøjets alder regnet fra køretøjets første registrerings- eller ibrugtagningstidspunkt, uanset om det er i Danmark eller udlandet og betales kvartalvis.

 

For køretøjer, der er mellem 0 og 3 måneder gamle, udgør afgiften 2 pct. af den beregnede registreringsafgift pr. påbegyndt måned de første 3 måneder.

 

For køretøjer, der ved registreringspligtens indtræden er ældre end 3 måneder, udgør afgiften 1 pct. af den beregnede registreringsafgift pr. påbegyndt måned i de efterfølgende 33 måneder.

 

For køretøjer, der ved registreringspligtens indtræden er ældre end 36 måneder, udgør afgiften ½  pct. af den beregnede registreringsafgift pr. påbegyndt måned i de efterfølgende måneder.

 

§ 3 a, stk. 4

Det foreslås, at ved betaling tillægges en forrentning af den del af den beregnede registreringsafgift, der resterer efter betaling.  Forrentningen sker med den seneste offentliggjorte officielle udlånsrente på tidspunktet for afgiftsberegningen, som Nationalbanken har fastsat henholdsvis pr. den 1. januar og den 1. juli det pågældende år med et tillæg af  2.4 pct. point  p.a.

 

Som nævnt tidligere skal renten og tillægget sikre en ligestilling mellem de firmaer eller selvstændige erhvervsdrivende, der vælger at betale den fulde registreringsafgift og de firmaer eller selvstændige erhvervsdrivende, der vælger at betale den forholdsmæssige afgift. Sammenligningsgrundlaget er pengeinstitutternes rente ved udlån til ikke-finansielle virksomheder offentliggjort af Danmarks Statistik. Denne rente har gennemsnitlig siden 2002 været 2,4 pct. højere end Nationalbankens udlånsrente.

 

For løbende at sikre, at tillægget er udtryk for dette gennemsnit forslås det, at der hver femte år foretages en ny gennemsnitsberegning af tillægget. Hvis denne beregning viser, at gennemsnittet er enten lavere eller højere end de 2,4 pct., vil tillægget blive ændret i overensstemmelse hermed. Det nye tillæg vil blive offentliggjort på skatteministeriets hjemmeside www.skm.dk.

 

§ 3 a, stk. 5 og 6 

Der er tale om en videreførelse af de gældende bestemmelser i § 3 a, stk. 4 og 5 med konsekvensrettelser. 

 

§ 3 a, stk. 7

Der er tale om en ny bestemmelse, hvor der foreslås indført en mulighed for at få en endelig vurdering af den residuale afgift, der er i køretøjet på det tidspunkt, hvor køretøjet udgår af ordningen. Vurderingen vil alene blive foretaget, såfremt ejeren af bilen ansøger herom. Vurderingen tager udgangspunkt i køretøjets afgiftspligtige værdi, jf. registreringsafgiftslovens § 10, og fastsættes af told- og skatteforvaltningen.

Hvis det viser sig, at der oprindeligt er betalt for meget i registreringsafgift, vil differencen blive tilbagebetalt. Modsat hvis der oprindeligt er betalt for lidt i registreringsafgift, vil differencen blive genopkrævet. 

 

Det er den person/virksomhed, som har betalt afgiften, jf. registreringsafgiftslovens § 3 a , stk. 3 og  4, der får afgiften igen ved en tilbagebetalingssituation. Det samme gælder, såfremt der skal opkræves yderligere afgift.

 

§ 3 a, stk. 8

Der er tale om en videreførelse af den gældende bestemmelsen i § 3 a, stk. 6 med konsekvensrettelser.

 

§ 3 a, stk. 9, 10 og 11

Der er tale om en videreførelse af de gældende bestemmelsen i § 3 a, stk. 7, 8 og 9 med konsekvensrettelser.

 

§ 3 b, stk. 1

Det foreslås, at bestemmelsen udvides til også at omfatte danske leasingselskaber. Derudover er der ingen ændringer i forhold til den gældende bestemmelse. Der er bl.a. således stadigvæk et krav om, at selskabet skal ansøge om at få en konkret bil afgiftsberigtiget efter bestemmelsen.

 

§ 3 b, stk. 2

De forslåede ændringer vedrører beregningen af afgiften.

 

Afgiftsberegningen tager udgangspunkt i køretøjets alder regnet fra køretøjets første registrerings- eller ibrugtagningstidspunkt, uanset om det er i Danmark eller udlandet.

 

For køretøjer, der er mellem 0 og 3 måneder gamle, udgør afgiften 2 pct. af den beregnede registreringsafgift pr. påbegyndt måned de første 3 måneder.

 

For køretøjer, der ved registreringspligtens indtræden er ældre end 3 måneder, udgør afgiften 1 pct. af den beregnede registreringsafgift pr. påbegyndt måned i de efterfølgende 33 måneder.

 

For køretøjer, der ved registreringspligtens indtræden er ældre end 36 måneder, udgør afgiften ½  pct. af den beregnede registreringsafgift pr. påbegyndt måned i de efterfølgende måneder.

 

§ 3 b, stk. 3

Det foreslås, at ved betaling tillægges en forrentning af den del af den beregnede registreringsafgift, der resterer efter betaling.  Forrentningen sker med den seneste offentliggjorte officielle udlånsrente på tidspunktet for afgiftsberegningen, som Nationalbanken har fastsat henholdsvis pr. den 1. januar og den 1. juli det pågældende år med et tillæg af  2.4 pct. point  p.a.

For så vidt angår den løbende regulering af tillægget henvises der til bemærkningerne til § 3 a, stk. 4. 

 

§ 3 b, stk. 4

Hæftelsesbestemmelsen foreslås ændret, således at det fremover er leasingselskabet, der hæfter for afgiften. Dette betyder, at det også er leasingselskabet, der efter ansøgning vil få evt. for meget betalt afgift tilbagebetalt og modsat vil det være ved leasingselskabet, at for lidt betalt afgift vil blive opkrævet. 

 

Køretøjer, der er omfattet af registreringsafgiftslovens § 3 b, skal være indregistreret i Danmark og have danske nummerplader. Dette betyder, at disse køretøjer også er omfattet af enten vægtafgiftsloven eller brændstofforbrugsafgiftsloven. Dette svarer til gældende ret.

 

§ 3 b, stk. 5

Afgiftsberegningen i bestemmelsen ændres i overensstemmelse med den forslåede ændring i stk. 2 og 3.

 

§ 3 b, stk. 6

Der er tale om en videreførelse af den gældende bestemmelse i § 3 b, stk. 5.

 

§ 3 b, stk. 7

Der er tale om en ny bestemmelse, hvor der foreslås indført en mulighed for at få en endelig vurdering af den residuale afgift, der er i køretøjet på det tidspunkt, hvor køretøjet udgår af ordningen. Vurderingen vil alene blive foretaget, såfremt ejeren af bilen ansøger herom. Vurderingen tager udgangspunkt i køretøjets afgiftspligtige værdi, jf. registreringsafgiftslovens § 10, og fastsættes af told- og skatteforvaltningen.

Hvis det viser sig, at der oprindeligt er betalt for meget i registreringsafgift, vil differencen blive tilbagebetalt. Modsat hvis der oprindeligt er betalt for lidt i registreringsafgift, vil differencen blive genopkrævet. 

 

Eksempel 1 (for meget betalt registreringsafgift)

Der tages udgangspunkt i en personbil, der leases i 36 måneder, og hvor den fulde registreringsafgift er 175.000 kr.

Den forholdsmæssige registreringsafgift for de 36 måneder udgør 68.250 kr.,

beregnet som  175.000 * (0,02*3 + 0,01*33). 

Den ikke betalte afgift udgør 106.750 kr., beregnet som 175.000 kr. - 68.250 kr.

Renteelementet udgør 0,0665*3*106.750 = 21.297 kr.

Den samlede ex ante betaling af den forholdsmæssige registreringsafgift er summen af den forholdsmæssige registreringsafgift og renteelementet bliver 89.547 kr.

Efter leasingperiodens ophør sker der en vurdering,  jf. § 10, der viser at den faktiske afskrivning er 30 pct., hvilket er mindre end de 39 pct., der lå til grund for ex ante betalingen. Som konsekvens skal leasingselskabet have 15.750 kr. tilbage i registreringsafgift (ex post regulering).

 

Eksempel 2  (for lidt betalt registreringsafgift)

Der tages ligeledes udgangspunkt i en personbil, der leases i 36 måneder og hvor den fulde registreringsafgift er 175.000 kr.

Ex ante skal der jf. eksempel 1 betales 89.547 kr., som dækker over de forventede typiske afskrivninger på 39 pct. samt forrentning af residualafgiften.

Ved en vurdering, jf. § 10 efter periodens ophør viser det sig, at bilens værdi er faldet med 50 pct., og der skal derfor ske efterbetaling af afgift på 19.250 kr.

 

 

 

 

Eksempel 1

Betalt for meget i afgift, da køretøjet har haft et lavere værditab end forudsat

 

Eksempel 2

Betalt for lidt i afgift, da køretøjet har haft et højere værditab end forudsat

Første 3 måneder – 2%

 

10.500

10.500

Resten af periode – 1%

 

57.750

57.750

I alt – forholdsmæssig registreringsafgift

 

68.250

68.250

I alt, procent

 

39

39

Residual afgift

 

106.750

106.750

Renteelement

6,65%

21.297

21.297

Ex ante betaling

 

89.547

89.547

Faktisk afskrivning

(1) 30,0%  (2) 50% %

(1) 52.500

(2) 87.500

Ex post regulering

 

-15.750

+19.250

 

 

§ 3 b, stk. 8

Der er tale om en videreførelse af registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 6 med konsekvensrettelser.

 

§ 3 b, stk. 9 og 10

Der er primært tale om en videreførelse af registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 7  og  8.

Stk. 8 indeholder en opremsning af hvilke oplysninger, som den leasingkontrakt, der forevises, skal indeholde.

Udover de allerede nævnte oplysninger foreslås det, at kontrakten også skal indeholde oplysninger om, hvorvidt det er en del af leasingaftalen, at der er en køberet og/eller en købepligt, samt den aftalte pris og øvrige betingelser ved overtagelsen af bilen.

Til orientering skal det nævnes, at der er tale om en køberet, hvis leasingstager har mulighed for at overtage køretøjet efter leasingperiodens ophør. Der er tale om en købepligt, hvis leasingtager har pligt til at overtage køretøjet, eller finde en køber af køretøjet, efter leasingperiodens udløb.

Det er alene køretøjer, som er ejet af et leasingselskab, som er omfattet af muligheden for at betale den forholdsmæssige afgift.  Hvis told- og skatteforvaltningen vurderer, at kontrakten er udformet på en sådan måde, at der ikke er tale om en leasingaftale men om et kreditkøb, vil køretøjet ikke være omfattet af muligheden for at betale den forholdsmæssige afgift.

 

En sådan afgørelse vil kunne påklages til Landsskatteretten. 

 

Til nr. 4

Det foreslås, at de forslåede ændringer i registreringsafgiftslovens § 3 a med hensyn til afgiftsberegningen foretages i registreringsafgiftslovens § 3 c. Dette skyldes, at den forholdsmæssige registreringsafgift i registreringsafgiftslovens § 3 c beregnes på samme måde som efter registreringsafgiftslovens § 3 a. Der henvises til bemærkninger til § 3 a.

 

Til nr. 5 - 8

Der er tale om konsekvensrettelser som følge af de forslåede ændringer i § 3 a.

 

Til § 2

 

Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.

Stk. 2.  Det forslås samtidig, at køretøjer, der efter den 1. december 2003 er afgiftsberigtiget efter de hidtil gældende regler i registreringsafgiftslovens § 3 b, efter ansøgning kan få en  omberegning af registreringsafgiften efter den forslåede § 3 b. Hvis omregningen viser, at den tidligere betalte afgift overstiger afgiften beregnet efter § 3 b, stk. 7, 1. og 2. pkt., tilbagebetales differencen. 

Ansøgningen om omberegningen skal være modtaget hos told- og skatteforvaltningen inden den 1. marts 2009.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Â