Til
                     Folketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes i 5 eksemplarer Retssikkerhedsredegørelsen fra 2007.
Kristian Jensen
                                                                / Kaj-Henrik Ludolph
RETSSIKKERHEDS-
REDEGØRELSE
2007
Maj 2008
Retssikkerhedschefens redegørelse for perioden 1. juni 2006 til 31. december 2007.
Indhold:
1. Indledning                                                                                      3
2. Retssikkerhedshandleplan for 2007Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 4
2.1 Afrapportering af retssikkerhedshandleplanen                                   5
2.2 Uddybende bemærkninger til enkelte af retssikkerheds-
     handleplanens temaer                                                                      13
3. Henvendelser til retssikkerhedschefen                                        16
3.1 Antal og emner                                                                                16
3.2 Uddybende bemærkninger til udvalgte henvendelser     18
4. Retssikkerhedschefens yderligere aktiviteter i perioden            19
5. Retssikkerhedshandleplan for 2008Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 19
6. Afsluttende bemærkninger                                                            23
1. Indledning
Hermed afgives retssikkerhedschefens første redegørelse for retssikkerhedsaktiviteter dækkende perioden 1. juni 2006 til 31. december 2007.
Retssikkerhedschefen er en ny funktion i koncernen Skatteministeriet. Funktionen blev oprettet i forbindelse med etableringen af den statslige enhedsforvaltning på skatteområdet den 1. november 2005. Stillingen blev tiltrådt den 1. juni 2006. Formelt har retssikkerhedschefen direkte referat til Told- og Skattedirektøren, men dækker i sit virke hele koncernen Skatteministeriet.
Redegørelsen omfatter tidsmæssigt en opstartsperiode, hvor indholdet af funktionen og dennes relation til koncernens øvrige enheder nærmere har skullet fastlægges, herunder hvorledes retssikkerhedschefen sikres uafhængighed i sit virke. I september 2007 har koncernledelsen godkendt en funktionsbeskrivelse for retssikkerhedschefen, hvoraf en række opgaver fremgår, hvor uafhængigheden i det konkrete virke fremgår, og endelig hvorledes samspillet med koncernens enheder i de konkrete opgaver skal være. Funktionsbeskrivelsen kan ses på retssikkerhedschefens hjemmeside via www.skat.dk.
Ifølge funktionsbeskrivelsen skal retssikkerhedschefen blandt andet primo hvert år sikre udarbejdelse af en handleplan for retssikkerhed i koncernen Skatteministeriet. Samtidig udarbejdes en årlig retssikkerhedsredegørelse, som skal omhandle de aktiviteter, som retssikkerhedschefen har haft i det forløbne år, herunder afrapportere på forrige års handleplan og fremlægge det aktuelle års handleplan.
Denne redegørelse er valgt at dække hele perioden 1. juni 2006 til 31. december 2007, men de efterfølgende redegørelser vil følge kalenderåret.
Sekretariatet for retssikkerhedschefen er bestemt til at skulle have kontor i Svendborg sammen med Ankechefens sekretariat, og i løbet af sommeren 2006 blev der fundet egnede lokaler pÃ¥ adressen Ryttervej 49 i Svendborg. Fredag den 29. september 2006 blev lokalerne indviet med deltagelse af Skatteminister Kristian Jensen, departementschef Peter Loft og Told- og Skattedirektør Ole Kjær. Desuden deltog en række medarbejdere fra koncernen Skatteministeriet, advokater, revisorer og andre eksterne personer, som ankechefen og retssikkerhedschefen vil fÃ¥ kontakt med i det daglige virke.Â
I løbet af efteråret 2006 og 2007 blev stillingerne i sekretariatet delvis besat, således at sekretariatet den 1. marts 2008 består af 3 jurister og en administrativ medarbejder. Sekretariatet er dimensioneret til at bestå af op til 5 medarbejdere, og der ønskes derfor endnu en jurist tilknyttet sekretariatet.
Det er en grundlæggende præmis for retssikkerhedschefens virke, at der skal etableres stor synlighed omkring funktionen. Denne synlighed skal både være ekstern og intern. I opstartsperioden er der lagt megen vægt på at etablere synlighed om funktionen internt i koncernen. Dette skyldes, at udmøntningen af koncernens vision for retssikkerhed forudsætter, at alle koncernens medarbejdere i deres daglige virke er bevidste om retssikkerhedsvisionen.
Retssikkerhedschefen har derfor været på besøg hos næsten alle enheder i koncernen Skatteministeriet for at drøfte, hvorledes visionen i praksis kan udmøntes. Dette har givet retssikkerhedschefen et godt kendskab til hele koncernen og dennes opgaver, og det er indtrykket, at medarbejdere og ledere sætter pris på disse besøg, hvor en række retssikkerhedsmæssige problemstillinger bliver drøftet. Det er fastlagt, at sådanne besøg skal foretages løbende, således at retssikkerhedschefen vil forsøge at komme til så mange enheder som muligt hvert år.
I den forløbne periode er der også lagt vægt på ekstern synlighed, især i form af oplæg overfor advokater, revisorer, virksomheder og organisationer. Det er aftalt med en række eksterne enheder, at der skal etableres årlige møder. Der har været interviews i medierne og endelig er der etableret en hjemmeside.
Den foreliggende redegørelse er disponeret således:
Afsnit 2 indeholder afrapportering af den i marts 2007 godkendte handleplan for retssikkerhed for 2007.
Afsnit 3 indeholder en afrapportering af de henvendelser, der er sket til retssikkerhedschefen, herunder hvorledes en praksis i relation til behandling af sådanne henvendelser er blevet etableret.
Afsnit 4 indeholder en kort afrapportering af øvrige aktiviteter.
Afsnit 5 indeholder handleplan for retssikkerhed for 2008.
Afsnit 6 indeholder afsluttende bemærkninger.
2. Retssikkerhedshandleplan for 2007
Det overordnede tema for handleplanen for 2007 er ENSARTETHED. Etableringen af den statslige enhedsforvaltning på skatteområdet pr. 1. november 2005 gav en unik mulighed for, at der kan etableres værktøjer, som vil kunne forbedre ensartetheden i administrationen af skatteområdet. Ensartet behandling vil i allerhøjeste grad være med til at styrke retssikkerheden, både for den enkelte skatteyder (den individuelle retssikkerhed) og for skatteyderens oplevelse af koncernen Skatteministeriets aktiviteter (den kollektive retssikkerhed).
Handleplanen er opbygget på den måde, at den indeholder retssikkerhedsaktiviteter for hele koncernen - Skatteministeriet, Skattedepartementet, Landsskatteretten, Ankenævnene og SKAT. Der er tale om i alt 19 temaer. Valget af temaer er sket i et tæt samarbejde med de enkelte enheder, som har meldt ind, hvilke aktiviteter, de enkelte enheder ville arbejde med i 2007, og herefter er disse blevet udvalgt. For at kunne følge fremdriften i de indmeldte aktiviteter, har der været nedsat en overvågningsgruppe med repræsentanter fra koncernens enkelte enheder, således at den løbende afrapportering til retssikkerhedschefen er sket gennem disse repræsentanter.
Handleplanen er blevet godkendt af koncernledelsen og af skatteministeren og er efterfølgende blevet sendt til Folketingets Skatteudvalg til orientering. I oktober blev der afgivet en halvårsrapportering til koncernledelsen og skatteministeren, og denne halvårsrapportering er ligeledes blevet sendt til Folketingets Skatteudvalg til orientering.
2.1 Afrapportering af retssikkerhedshandleplanen
I nedenstående tabel gives en kort oversigt over opfyldelsen af aktiviteterne optaget i retssikkerhedshandleplanen 2007.
Aktiviteter – koncernen |
Status |
1. For at sikre retssikkerhed, kvalitet og effektivitet i Skatteministeriet skal der etableres en bedre klage- og retssagsregistrering og -statistik og appelliste. Værktøjet vil give Skatteministeriet mulighed for forbedrede muligheder for at kunne konstatere, hvor presset på skattesystemet er størst, og om der er sket en udvikling over tid på sagsområder med særligt mange klage- og retssager.
I 2007 bliver der derfor etableret et projekt "Sammenhængende system for klage- og retssagers journalisering og muligheder for udarbejdelse af statistik mv. for SKAT, ankenævn, Landsskatteretten og Skatteministeriet". |
Der er nedsat projekt- og styregruppe omkring udformningen af en fælles klage- og retssagsstatistik for hele koncernen.
Et forprojekt har fastlagt, hvilke informationer klage- og retssagsstatistikken bør indeholde, samt identificeret statistiske problemstillinger. Forprojektets redegørelse kan ses på retssikkerhedschefens hjemmeside via www.skat.dk.
Et implementeringsprojekt er etableret og arbejder på at udforme grundlaget for en koncernfælles klage- og retssagsstatistik. Der er etableret to projektgrupper for hhv. klage- og retssagsstatistik og for appelliste, som begge afrapporterer til en fælles styregruppe. |
2. I forbindelse med etableringen af SKAT pr. 1. november 2005 er der sket en ændring af klagestrukturen, idet Landsskatteretten nu er blevet klageinstans for en række afgørelser, hvor ToldSkat tidligere var klageinstans. Dette har medført, at Landsskatteretten modtager en række henvendelser vedrørende årsopgørelser, som viser sig ikke at være klager som sådan, men som skyldes manglende forståelse af årsopgørelsen, eller at klagevejledningen er misvisende.
Der vil derfor blive nedsat en gruppe bestående af repræsentanter for Skatteministeriets departement, SKAT og Landsskatteretten, som i 2007 skal have til formål at arbejde for en forbedring af årsopgørelsen. Alternativt at overveje om en remonstrationsordning kan gennemføres på området. |
Der er lagt op til en tostrenget løsning, hvor der sker forbedringer såvel lovgivningsmæssigt i forhold til arbejdsgangene i koncernen (remonstration) som vejledningsmæssigt i forhold til borgerne.
Skatteministeriet har udarbejdet lovforslag om en remonstrationsordning, dette lovforslag er fremsat som L116 af 12. marts 2008.
Departementet og SKAT har – for at sikre den rigtige vejledning på årsopgørelsen, såfremt L 116 vedtages – udarbejdet nye og tilrettede klagetekster, som vil være klare, når lovforslaget vedtages. |
3. For at gøre mødet mellem borgere og myndighed lettere for borgerne og sikre et godt samarbejde vil der blive udgivet et holdningsdokument, som erklærer, hvad borgerne kan forvente i samarbejdet med skattemyndighederne.
Der er derfor arbejde i gang med at lave en pjece, som vil blive udgivet i foråret 2007. |
I februar 2007 blev pjecen â€Samarbejdserklæring til borgerne - Det vil vi gerne…†udgivet. Pjecen signalerer, hvad borgerne kan forvente i samarbejdet med skattemyndighederne. Pjecen findes pÃ¥ skattecentre landet over og pÃ¥ retssikkerhedschefens hjemmeside via www.skat.dk.
|
Aktiviteter – Skatteministeriet |
Status |
1. Der vil i 2007 blive sat yderligere fokus på kvalitet i lovgivningen. Dette arbejde har især to indsatsområder:
Skatteministeren har besluttet, at alle lovforslag inden for skatteministeriets område skal have retssikkerhedsmæssige bemærkninger. Der vil derfor i 2007 blive udarbejdet kriterier for, hvorledes der kan sikres kvalitet i disse retssikkerhedsmæssige bemærkninger.
Skatteministeriets departement er konstant opmærksomt på, at forenkling og objektivering af lovgivningen er et vigtigt element i at styrke retssikkerheden. Der vil derfor blive etableret et gennemskrivnings/ - forenklingsprojekt af en eksisterende lov. |
Der er udarbejdet en tjekliste for, hvad de retssikkerhedsmæssige bemærkninger skal indeholde for at sikre kvaliteten i bemærkningerne. Tjeklisten er blevet til på baggrund af analyser af allerede gennemført lovgivning af medarbejdere fra alle departementets lovområder.
Der er aftalt en procedure mellem departementet, SKAT og retssikkerhedschefen vedrørende det konkrete forløb omkring bemærkningernes godkendelse.
Tjekliste og procedure er indarbejdet i Lovinstruksen.
Der vil i indeværende Folketingssamling blive fremsat lovforslag om justering af dødsboskatteloven. Justeringen forhøjer beløbsgrænsen for skattefritagelse af dødsboer grundet de kraftige stigninger i ejendomspriserne. Endvidere søges dødsboskatteloven sprogligt forenklet og tilpasset den nye arvelov.
Forslaget medfører en årlig besparelse på ca. 20 årsværk.
Lovforslaget er blevet til efter inddragelse af både SKATs medarbejdere, revisorer som advokater på en lang række workshops ude i landet. |
2.Der vil blive set nærmere på ministeriets opfyldelse af domme og kendelser, og på at gøre arbejdsgangen fuldt ud overskuelig for de medarbejdere, som arbejder med retssager. Det vil være med til at sikre, at borgerne og virksomheder oplever Skatteministeriet som en fair modpart og sikre, at der sker en korrekt opfyldelse af domme og kendelser. |
Der har været afholdt møder med SKAT om sagen. SKAT arbejder videre med sagen for at forenkle arbejdsgangene mest muligt, således at der kan ske en hurtig opfyldelse af domme og kendelser. |
3. Der vil blive skabt et eller flere værktøjer til at lave temperaturmålinger af, hvordan brugerne opfatter udviklingen i retssikkerheden på Skatteministeriets område. Målingen vil indgå i den årlige redegørelse fra skatteministeren til Folketinget om retssikkerhed på Skatteministeriets område. Arbejdet vil ske i samarbejde med retssikkerhedschefen. |
I oktober 2007 blev der nedsat en arbejdsgruppe til udmøntning af projektet. I gruppen deltager medarbejdere fra SKAT, retssikkerhedschefen, Landsskatteretten og departementet.
Borgere og virksomheder er udpeget som mÃ¥lgruppe. MÃ¥lingerne skal efterprøve koncernens vision om retssikkerhed, herunder om borgerne oplever, at SKAT lever op til pjecen â€Samarbejdserklæring til borgerneâ€. Der er udarbejdet mÃ¥lekriterier.
Der er opstillet følgende milepæle for projektets videre forløb:
Milepæl 1: Tilrettelæggelse af den kvalitative analyse i samarbejde med Mindlab.
Milepæl 2: Kvalitativ undersøgelse i Mindlab gennemføres. Der udformes spørgsmål til borgere og virksomheder, som kan indgå i SKATs undersøgelse vedr. danskernes og virksomhedernes holdning til SKAT, skattesystemet og skattemoralen.
Milepæl 3: Aflevering af data til SKAT i forbindelse med gennemførelse af undersøgelsen om virksomheders holdning til SKAT, skattesystemet og skattemoralen.
Milepæl 4: Målingen udføres - forventet ultimo 2008.
I januar 2009 udarbejdes foreløbig status, som skal indgå i Retssikkerhedschefens redegørelse. Endelig resultat af målingen forventes afrapporteret i halvårsredegørelsen for retssikkerhedshandleplanen for 2009. |
Aktiviteter – Landsskatteretten |
Status |
1. I 2006-07 har Landsskatteretten i overensstemmelse med resultatkontraktens krav sat fokus på nedbringelse af sagsbehandlingstiden, således at sagsbehandlingstiden bliver gennemsnitlig 8 måneder med udgangen af 2008 mod i dag 12,1 måneder.
Der er desuden etableret et koncernprojekt om "Sagsbehandlingstider i Landsskatteretten". Dette vil resultere i en række tiltag, som skal implementeres i 2007 og bidrage til at sagsbehandlingstiden kan nedbringes mest muligt.
|
Der er afgivet rapport over projektet: â€Kortere sagsbehandlingstider i Landsskatterettenâ€. Rapporten kan bl.a. ses pÃ¥ skatteministeriets hjemmeside under â€Publikationerâ€.
Rapporten analyserer sagsgangene og indeholder en række anbefalinger til effektivisering af sagsbehandlingstiden.
Landsskatteretten arbejder fortsat med nedbringelse af sagsbehandlingstiden bl.a. via de initiativer, der er blevet iværksat som følge af ovennævnte projekt. |
2. Ombudsmanden har gennemført en "egen drift"-undersøgelse af 40 landsskatteretssager. Ombudsmandens endelige redegørelse forventes at foreligge i 2007. Når redegørelsen foreligger, vil Landsskatteretten foranledige de ændringer i rettens procedurer for sagsbehandling, som redegørelsen måtte give anledning til. |
Folketingets Ombudsmand afgav sin rapport den 27. juni 2007. Rapporten kan ses på landsskatterettens hjemmeside.
Rapporten giver indtryk af en generelt grundig sagsbehandling i Landsskatteretten. Hovedparten af de sagsbehandlingsfejl, som undersøgelsen afdækker, har enten været af mindre betydning eller vil kunne undgås ved forholdsvis enkle tiltag.
Landsskatteretten har ved breve af 23. juli 2007 og 26. september 2007 til ombudsmanden kommenteret rapporten, og den 26. oktober 2007 har der været en fælles gennemgang for alle Landsskatterettens medarbejdere af rapporten.
Ved brev af 1. oktober 2007 har Ombudsmanden kvitteret for Landsskatterettens redegørelser og meddelt, at han ikke foretager sig yderligere i sagen.
Datatilsynet har den 12. oktober 2007 meddelt, at tilsynet ikke finder anledning til af egen drift at iværksætte en undersøgelse af Landsskatterettens iagttagelse af persondatalovens regler. |
3. Landsskatteretten anvender i stort omfang standarddokumenter ved henvendelse til klagere, repræsentanter og andre myndigheder. Det er vigtigt, at sådanne henvendelser er udformet korrekt, forståeligt og imødekommende. Landsskatteretten vil derfor nedsætte et udvalg, som i løbet af 2007 vil gennemgå samtlige standarddokumenter med henblik på sikring heraf. |
Gennemgangen af standarddokumenterne er afsluttet og har bl.a. resulteret i en ændring af de standardbreve, som Ombudsmanden havde kommentarer til, eksempelvis at der ved partshøring ikke stilles krav om skriftlighed. Endvidere er der sket en sproglig opdatering af dokumenterne, og der er udarbejdet en ny skriveguide for 2007.
Der vil løbende blive foretaget korrektioner i standardteksterne i takt med ændring af lovgivningen og når der i øvrigt opstår behov herfor. |
Aktiviteter – Ankenævnene |
Status |
1. I forbindelse med ikrafttræden af skatteforvaltningsloven den 1. november 2005 er tilsynet med ankenævnenes virksomhed blevet ændret til at være et såkaldt "passivt tilsyn".
Ifølge loven kan Skatterådet efter indstilling fra told- og skatteforvaltningen ændre en åbenbart ulovlig afgørelse, der er truffet af et skatte- eller vurderingsankenævn, og et medlem af enten et skatte- eller et vurderingsankenævn, der er uenig i en afgørelse truffet af nævnet, kan kræve sine indvendinger mod afgørelsen tilført beslutningsprotokollen, og en kopi af protokollatet indsendt til Skatterådet.
I 2007 vil der blive nedsat en gruppe bestående af repræsentanter fra Skatteministeriets departement, SKAT og Ankecentret som skal have til opgave i 2007 at fastlægge principperne for told- og skatteforvaltningens indstillinger til Skatterådet vedrørende åbenbart ulovlige afgørelser og proceduren for behandlingen af de tilfælde, hvor et nævnsmedlem har krævet sine indvendinger tilført beslutningsprotokollen og denne indsendt til Skatterådet. Disse forslag til principper vil blive forelagt ankenævnene og Skatterådet, inden de fastlægges endeligt. |
Der er udarbejdet anbefalinger til procedure for indbringelse af Ã¥benbart ulovlige ankenævnsafgørelser for SkatterÃ¥det samt principper for afgrænsningen af begrebet â€Ã¥benbart ulovligâ€. Anbefalingerne bygger pÃ¥ en analyse af begrebet â€Ã¥benbart ulovlig.
Anbefalinger og analyse blev fremlagt på Skatterådets seminar 22. oktober 2007.
På baggrund heraf er udgivet en SKAT-meddelelse – SKM 2008.305 SKATog 2 Interne Meddelelser, som fastsætter retningslinier for SKATs behandling af åbenbart ulovlige ankenævnsafgørelser. Anbefalinger og analyse mv. er tilgængelig på SKATs og retssikkerhedschefens hjemmesider fra april 2008. |
Aktiviteter – SKAT |
Status |
1. Det er blevet besluttet, at alle bekendtgørelser, som SKAT udarbejder - ligesom lovforslag skal undergives en retssikkerhedsmæssig vurdering. Der skal derfor i 2007 udarbejdes kriterier for, hvorledes der kan sikres kvalitet i disse retssikkerhedsmæssige bemærkninger. |
Ved Intern Meddelelse er der fastlagt en procedure for afgivelse af retssikkerhedsbemærkninger til bekendtgørelser og SKAT-meddelelser.
Proceduren indebærer tillige, at offentliggørelsen af bekendtgørelser og SKAT-meddelelser integreres med Retsinformation og Lovtidende. |
2. SKAT har igangsat et strategisk projekt vedrørende udvikling af de juridiske vejledninger. Formålet er, at alle juridiske vejledninger (ca. 8.000 sider) skal gennemskrives i løbet af de næste 3 år med fokus på læsevenlighed, juridisk korrekthed, gennemskuelighed og ensartethed. |
Fase 1 er afsluttet. Der er fastlagt overordnet struktur for vejledningerne og udviklet en ny skrivemetode. Der er udarbejdet forfattermanual.
Et pilotprojekt er afsluttet og afventer evaluering. Pilotprojektet blev foretaget i samarbejde med et eksternt konsulentfirma. Pilotprojektet omfattede forfattermanualen, skrivemetoden samt organisering af projektet.
Fase 2 omfatter selve gennemskrivningen og påbegyndes primo 2008.
Der afrapporteres løbende til retssikkerhedschefen og status for gennemskrivningen vil blive omtalt i de årlige redegørelser. |
3. SKAT fortsætter arbejdet med at få samtlige TSS-cirkulærer og SD-cirkulærer ophævet, hvilket forventes at være gennemført i 2007. Cirkulærerne ophæves, når de er indarbejdet i de juridiske vejledninger.
Indholdet af TSS- og SD-cirkulærerne indarbejdes i SKATs juridiske vejledninger for at undgå dobbeltinformation og for at nedbringe mængden af retsforskrifter på SKATs område. Det er tillige forventningen, at ophævelsen medvirker til at sikre bedre overblik over gældende ret og dermed styrke ensartetheden i retsanvendelsen. |
3. januar 2007 ophævede SKAT 180 TSS- og SD-cirkulærer.
4. december 2007 ophævede SKAT yderligere 30 TSS- og SD-cirkulærer.
14. januar 2008 ophævede SKAT endnu 1 TSS-cirkulære.
Der resterer nu 2 TSS-cirkulærer, som skal ophæves. Omarbejdelsen af cirkulærerne er i gang.
Projektet afrapporteres til retssikkerhedshandleplanen 2008. |
4. SKAT vil løbende måle sagsbehandlingstiden for bindende svar og iværksætte tiltag, som skal mindske denne. For bindende svar, som må betegnes som ukomplicerede er målet, at disse bliver besvaret inden 30 dage fra modtagelsen af gebyret, hvis sagen i øvrigt er fuldt oplyst. |
Sagerne registreres afhængig af kompleksitet, og sagsbehandlingstiden overvåges med henblik på at afdække flaskehalse. Sagsbehandlingstiden for enkle svar ligger på 15 dage, for mellemsvære svar på 30 dage og for komplekse svar på 39 dage.
Der er etableret en sagspool for bindende svar. Anvendelsen af poolen afventer afhjælpningen af tekniske problemer.
Der er taget initiativ til etablering af ny brugervenlig hjemmeside for bindende svar. |
5. SKAT gennemfører på inddrivelsesområdet en "Aktion Eftergivelse" i 2007 med henblik på at sikre retssikkerhed, kvalitet og effektivitet i forbindelse med anvendelsen af reglerne om eftergivelse af gæld til det offentlige.
Der er nedsat en arbejdsgruppe, der skal beskrive gældende ret på området. Arbejdsgruppen skal endvidere udarbejde en arbejdsbeskrivelse vedrørende udsøgning af eftergivelsesegnede sager, samt behandlingen af sagerne. Arbejdsgruppen vil ved udløbet af 2007 indsamle resultater fra aktionen med henblik på en evaluering og opsamling af best practice. |
â€Aktion Eftergivelse†har til formÃ¥l at nedskrive gæld, der mÃ¥ anses for hÃ¥bløs at inddrive, gennem udnyttelse af de harmoniserede regler om eftergivelse i opkrævningslovens §§ 15 – 15b.
Aktionen retter sig mod fysiske personer, hvis indkomst og formueforhold er af en sådan karakter, at det umiddelbart og uden nævneværdig sagsbehandling kan lægges til grund, at de opfylder betingelserne for eftergivelse. Disse personer er fastlagt som værende: folke- og førtidspensionister, efterlønsmodtagere og personer på fleksydelse, som har under 100.000 kr. i årlig nettoindkomst, og med formue under 20.000 kr., og som ikke ejer fast ejendom. Den samlede restance til det offentlige skal overstige 25.000 kr. og restance til private må ikke ligge over 30.000 kr.
Med henblik på at sikre en ensartet behandling af sagerne er der i 2007 iværksat en række tiltag, hvor følgende kan nævnes:
Der er indtil nu udsøgt 2.748 skyldnere med en samlet gæld på 518 mio. kr. Sagerne skal være færdigbehandlet senest 31. marts 2008.
Den endelige rapport om â€Aktion Eftergivelse†vil blive kommenteret i retssikkerhedsredegørelsen for 2008. |
6. Konkursmidlet er det mest indgribende inddrivelsesskridt SKAT kan tage over for en virksomhed og borger. Det er derfor vigtigt, at en konkursbegæring først anvendes, når det ud fra en konkret vurdering skønnes, at andre inddrivelsesmidler ikke er tilstrækkelige til at sikre SKATs restancer eller til at forebygge yderligere tab for statskassen.
Det er vigtigt, at der på landsplan er en fælles opfattelse af anvendelsen af konkursbegæringer og ensartede retningslinier for vurdering af, hvorvidt der skal indgives en konkursbegæring.
SKAT vil derfor i 2007 udarbejde en politik, der beskriver, hvornår, der skal indgives en konkursbegæring, herunder hvilke undersøgelser, der skal være foretaget og hvilke betingelser, der skal være opfyldt før SKAT indgiver konkursbegæring.
|
I 2007 har der været iværksat en særlig indsats overfor virksomheder og deres restancer. Indsatsen skete ved, at der blev sat øget fokus på anvendelsen af konkursinstituttet.
Der blev i begyndelsen af 2007 udarbejdet en politik for indgivelse af konkursbegæringer. Denne satte fokus på 2 områder:
Med henblik på at sikre ensartet behandling har der i 2007 været iværksat følgende tiltag:
Effekten af den etablerede konkurspolitik vil blive omtalt i retssikkerhedsredegørelsen for 2008 |
7. Der er i inddrivelsesbekendtgørelsen fastsat nærmere bestemmelser om fastsættelse af afdragsordninger og lønindeholdelse på baggrund af et tabeltræk og en betalingsevneberegning. Dette er nyt, og derfor vil der i 2007 være fokus på, at SKAT: Foretager en ensartet beregning af betalingsevnen hos en skyldner i forbindelse med afgørelse om lønindeholdelse. Efterlever den praksis, der fastlægges af Landsskatteretten og SKAT.
SKAT vil således i 2007 løbende foretage en gennemgang og vurdering af ensartetheden og kvaliteten af fastsættelse af afdragsordninger og afgørelser om lønindeholdelse.
|
Da bestemmelserne om tabeltræk og betalingsevneberegning er nye og for at sikre, at der skal skabes en fælles praksis og dermed en styrkelse af restantens retssikkerhed, har der i 2007 været fokus pÃ¥, at skattecentrene hovedsageligt iværksætter afdragsordninger pÃ¥ baggrund af tabeltrækket og kun i særlige tilfælde pÃ¥ baggrund af betalingsevneberegning følger den praksis der dannes pÃ¥ baggrund af Landsskatterettens offentliggjorte afgørelser og SKAT-meddelelserÂ
Med henblik på at sikre en ensartet behandling af sager om afdragsordninger og lønindeholdelse samt at understøtte de ovennævnte fokuspunkter har der i 2007 været iværksat følgende:
Retscheferne har foretaget en stikprøvevis gennemgang af sager vedr. afdragsordninger og lønindeholdelse. Denne viser, at målsætningen om, at der hovedsageligt skal iværksættes afdragsordning på baggrund af tabeltræk og kun i særlige tilfælde på baggrund af betalingsevneberegning er lykkedes at der i vidt omfang bliver anvendt kulanceaftaler på området, og retscheferne vil derfor i 2008 nærmere se på indgåelsen af kulanceaftaler
Inddrivelsescentret behandler i gennemsnit 390 budgetskemaer om måneden og fx i august 2007 blev der fremsendt 10.000 afgørelser om lønindeholdelse, så i under 3% af sagerne foretages en konkret betalingsevnevurdering. Dette betyder, at Inddrivelsescentret opfylder målsætningen om, at lønindeholdelse især skal ske på grundlag af tabeltræk.
Effekten af de anførte tiltag vil blive omtalt i retssikkerhedsredegørelsen for 2008. |
8. SKAT anvender i stort omfang standardiserede breve på inddrivelses- og bobehandlings-området ved henvendelser til skyldner. Det er vigtigt, at sådanne henvendelser er udformet korrekt og forståeligt.
Med henblik på at sikre dette, samt at der på landsplan anvendes de samme debitorbreve, er der nedsat en arbejdsgruppe, der har det redaktionelle og systemmæssige ansvar for debitorbreve på inddrivelses- og bobehandlings-området
Gruppen skal i 2007 ajourføre den nuværende beholdning af debitorbreve samt behandle nye forslag til debitorbreve. Den skal endvidere sikre, at der sker en væsentlig kvalitetsforbedring i form og indhold af disse.
|
Retscheferne har i 2007 udmøntet overtagelsen af det systemmæssige og redaktionelle ansvar for debitor- og standardbreve. Formålet med arbejdet er at sikre ensartethed, at modtageren kan forstå indholdet i skrivelserne og sikre, at skrivelserne altid er i overensstemmelse med lovgivningen og beslutninger i SKAT.
Intern Revision har foretaget en revision i brugen af debitorbrev. I rapporten er anført â€der spores en væsentlig større tilfredshed med debitorbreve, efter at retscheferne har fÃ¥et ansvaret herfor, og anvendelse af debitorbrev er mere konsekvent og af væsentlig højere kvalitet i 2007, end det var tilfældet i 2006â€. Anvendelsen af debitorbreve vurderes at være tilfredsstillende, og de gennemgÃ¥ede breve opfylder efter Intern revisions opfattelse kravene i lovgivningen og inddrivelsesstrategiens mÃ¥l om effektivitet og retssikkerhed.
Arbejdet med standardbreve fortsætter, og det vil blive integreret med SKATs generelle aktiviteter med at implementere den i 2007 vedtagne sprogpolitik for koncernen. |
9. SKAT vil sikre synlighed omkring sin indsatsstrategi, bl.a. i form af en aktiv pressepolitik. Denne pressepolitik skal udformes på en retssikkerhedsmæssig måde, samtidig med at samfundet vil kunne følge med i SKATs konkrete aktiviteter i relation til indsatsplanen. |
SKAT har i sin generelle politik for kontakt med pressen udarbejdet retningslinier for, hvorledes der i praksis og med respekt af regelgrundlaget for SKATs virke kan medtages journalister på kontrolaktioner, således at indsatsstrategiens grundlag om, at efterrettelighed kan svare sig, medens uefterrettelighed ikke kan, synliggøres. |
2.2 Uddybende bemærkninger til enkelte af retssikkerhedshandleplanens temaer
Klage- og retssagsstatistik
Projektet om klage- og retssagsstatistik blev nedsat efter koncernledelsens godkendelse af projektoplægget i januar 2007.
Første del af projektet (forprojektet) fastlagde, hvilke informationer klage- og retssagsstatistikken bør indeholde. Desuden identificerede forprojektet en række statistiske problemstillinger i forbindelse med udarbejdelsen af en ensartet klage- og retssagsstatistik for hele skatteministeriets koncern. Retssikkerhedschefen var projektejer og en af departementets medarbejdere var projektleder.
Med hensyn til indholdet af den kommende klage- og retssagsstatistik anbefalede forprojektet, at følgende statistiske oplysninger gøres obligatoriske for hele koncernen:
Sagsmængder:
Sagsbehandlingstid:
Herudover identificerede forprojektet en række statistiske problemstillinger, som bør afklares for at opnå en mere ensartet klage- og retssagsstatistik. Det drejer sig således om at:
Forprojektet afleverede sin rapport til koncernledelsen i september 2007. Koncernledelsen tilsluttede sig forprojektets anbefalinger, og besluttede herefter at nedsætte et implementeringsprojekt.
Implementeringsprojektet skal etablere et grundlag til at udarbejde en ensartet klage- og retssagsstatistik for skatteministeriets koncern. I den forbindelse skal der ske en præcisering af kravene til klage- og retssagsstatistikkens indhold samt en afklaring af de statistiske problemstillinger. Endvidere skal der etableres et grundlag for at udarbejde en forbedret appelliste. I implementeringsprojektet er der etableret to projektgrupper. Projektgruppen for klage- og retssagsstatistik har en medarbejder fra retssikkerhedschefen som projektleder og projektgruppen for appellisten har en medarbejder fra departementet som projektleder. For begge grupper er retssikkerhedschefen projektejer og der refereres til en fælles styregruppe for begge projekter.
Implementeringsprojektet har på nuværende tidspunkt udarbejdet et udkast til specifikation af klage- og retssagsstatistikkens indhold. Specifikationen kan først gøres endeligt færdig, når de statistiske problemstillinger er afklaret.
Med hensyn til de statistiske problemstillinger er der sket en afklaring af begreberne for sagsudfald, mens oplæg om ensartet måling og præsentation af sagsbehandlingstiden er klar til at blive sendt i høring hos projektets interessenter. Desuden arbejder implementeringsprojektet på et oplæg om ensartet sagsgruppering, mens oplæg om sagsbegrebet fortsat udestår. På baggrund af specifikationen af indholdet og de afklarede statistiske problemstillinger vil implementeringsprojektet udarbejde en manual, som skal danne grundlaget for udarbejdelsen af klage- og retssagsstatistikken.
Appelliste-gruppen har ligeledes på nuværende tidspunkt udarbejdet et udkast til specifikation af appellistens indhold og til strukturering af denne. Det forventes, at oplægget til fremtidens appelliste sendes i ekstern høring.
Tilsynet med ankenævnenes virksomhed
Skatteforvaltningsloven § 2, stk. 3 giver Skatterådet mulighed for at ændre afgørelser fra ankenævn, såfremt afgørelserne – efter Skatterådets vurdering - er åbenbart ulovlige. Medlemmer af ankenævnene kan, hvis de er uenige i en afgørelse truffet af nævnet, kræve sine indvendinger mod afgørelsen tilført beslutningsprotokollen, og en kopi af denne indsendt til Skatterådet. Told- og Skatteforvaltningen kan – på grundlag af en henvendelse fra en medarbejder i SKAT eller ankesøjlen – ligeledes forelægge Skatterådet en sag om, hvorvidt en ankenævnsafgørelse er åbenbart ulovlig. Retssikkerhedsplanen 2007 indeholdt en målsætning om at fastlægge principper for SKATs indstillinger til Skatterådet vedrørende åbenbart ulovlige afgørelser samt fastlægge en procedure for indbringelse af sådanne sager. Arbejdet blev varetaget af en arbejdsgruppe med deltagelse af medarbejdere fra Skatteministeriet, Ankesøjlen og SKAT. Retssikkerhedschefen var formand for gruppen og medarbejdere fra ankechefens og retssikkerhedschefens sekretariater var sekretærer for gruppen
Den 22. oktober 2007 præsenterede retssikkerhedschefen arbejdsgruppens analyse af begrebet åbenbart ulovlig for Skatterådet samt rapport med forslag til principper og procedure for SKATs indstillinger af sådanne afgørelser. Materialet er udarbejdet til brug for Skatterådets håndtering af de sager, som medfører Skatterådets stillingtagen til, hvorvidt Skatterådet vil ændre en ankenævns-afgørelse.
Ifølge notatet kan en ankenævnsafgørelse alene anses for åbenbart ulovlig, hvis afgørelsen er i utvivlsom modstrid med ordlyden i lov eller bekendtgørelse, med en fast domspraksis eller praksis i Landsskatteretten, og denne praksis ikke er underkendt ved domstolene. En afgørelse kan ikke være åbenbart ulovlig, hvis afgørelsen hviler på et skøn eller en bevismæssig vurdering, eller hvis der er tvivl om afgørelsens lovlighed.
På baggrund arbejdsgruppen anbefalinger og analyse er der udgivet en SKAT-meddelelse – SKM 2008.305 SKAT - og 2 Interne Meddelelser, som fastsætter retningslinier for SKATs behandling af åbenbart ulovlige ankenævnsafgørelser.
Arbejdsgruppens anbefalinger og analyse har været tilgængelig på SKATs og retssikkerhedschefens hjemmesider fra april 2008.
Pressepolitik
SKAT har fastlagt retningslinier for SKATs kontakt med pressen, herunder at SKAT ønsker at være åben om sin virksomhed. I forbindelse med, at Indsatsstrategien er grundlaget for SKATs virke, er det blevet endnu mere klart, at en høj grad af synlighed omkring SKATs kontrolarbejde og omkring SKATs informations- og vejledningsindsats er meget vigtig, idet det forventes at øge efterretteligheden og mindske skattegabet.
Der er derfor i 2007 især sat fokus på, hvorledes en sådan synlighed kan etableres samtidig med, at SKAT overholder reglerne omkring tavshedspligt mv. Der er i 2007 udarbejdet retningslinier for, hvordan det kan lade sig gøre at have pressen med på kontrolaktioner og samtidig holde tavshedspligten og retssikkerheden i hævd. Retningslinierne gælder for journalister fra alle typer medier. Retningslinierne er udarbejdet på grundlag af nogle pilot-projekter, og hovedelementerne i disse er, at der skal indgås en kontrakt med mediet, at der skal indhentes samtykke fra alle, inden mediet kommer i kontakt med dem, og at SKAT har vetoret i forhold til det endelige produkt, hvis SKAT mener, at produktet er i konflikt med SKATs tavshedspligt.
Retssikkerhedschefen vil løbende følge op på udmøntningen af pressepolitikken.
3. Henvendelser til retssikkerhedschefen
3.1 Antal og emner
Siden etableringen af retssikkerhedschefens funktion den 1. juni 2006 til og med den 31. december 2007 har retssikkerhedschefen modtaget i alt 177 registrerede henvendelser. En række henvendelser har blot været udtryk for usikkerhed om, hvor den pågældende skal henvende sig, og disse er ikke medtaget i denne statistik.
Henvendelserne er både eksterne, dvs. er kommet fra borgere, virksomheder og rådgivere, og interne, dvs. fra medarbejdere i SKAT. I sidstnævnte tilfælde er der tale om forslag til forbedring af regelsættet, arbejdsgange, procedurer mv.
En lang række henvendelser er gået på, at der ønskes ændringer i afgørelser truffet af SKAT, ankenævnene og Landsskatteretten. Det har derfor været nødvendigt at præcisere, at retssikkerhedschefen ikke er en formel klageinstans, som kan ændre konkrete afgørelser. Der er på nuværende tidspunkt etableret en praksis for, hvorledes sådanne henvendelser behandles
Når retssikkerhedschefen modtager en henvendelse vurderes det, om henvendelsen er udtryk for en klage som sådan over enten en myndighedsafgørelse eller over sagsbehandling/sagsbehandler. Såfremt dette ikke er tilfældet vurderes det, om henvendelsen er udtryk for en mere generel forespørgsel, et forbedringsforslag eller lignende i relation til skatteministeriets område.
Hvis der er tale om en klage over en afgørelse, henvises borgeren til det formelle klagesystem, idet det meddeles den pågældende, at retssikkerhedschefen ikke er en formel klageinstans og derfor ikke kan behandle konkrete sager. Samtidig vurderer retssikkerhedschefen, om der skal indhentes en intern udtalelse fra den relevante myndighed, så retssikkerhedschefen kan vurdere, om der er grundlag for at iværksætte en intern og fremadrettet undersøgelse.
Vedrører henvendelsen en klage over sagsbehandlingen/sagsbehandler behandles denne efter retningslinjer for behandling af indsigelser over SKATs sagsbehandling mv. (SKM.2007.795.SKAT) og SKAT-meddelelsen om klage over afgørelser om videregivelse af fortrolige oplysninger eller brud på tavshedspligten (SKM.2007.794.SKAT). Disse retningslinier er først blevet offentliggjort den 9. november 2007, men behandlingen af disse henvendelser er også før dette tidspunkt sket i overensstemmelse med de nu offentliggjorte retningslinier. Vedrørende sådanne henvendelser anmoder retssikkerhedschefen om en orientering om henvendelsens behandling
Hvis der er tale om en generel forespørgsel eller et forbedringsforslag videresender retssikkerhedschefen henvendelsen til den rette fagsøjle til besvarelse og/eller vurdering, og der anmodes om en orientering om, hvorledes henvendelsen er blevet behandlet.
De modtagne henvendelser vedrører en bred vifte af spørgsmål og problemstillinger inden for alle SKATs faglige områder samt spørgsmål og problemstillinger af processuel og administrativ karakter. Nedenfor er sammensat en liste over nogle af de spørgsmål og problemstillinger, som retssikkerhedschefen har modtaget henvendelser om.
Skat:
Told:
Moms:
Afgifter:
Inddrivelse:
Proces:
Administration:
3.2 Uddybende bemærkninger til udvalgte henvendelser
I maj måned 2006 stillede Folketingets skatteudvalg tre spørgsmål vedr. SKATs behandling af en konkret skatteyder. Den pågældende sag startede allerede i begyndelsen af 1980’erne og dermed lang tid før SKAT blev etableret den 1. november 2005. Spørgsmålene fra Folketingets Skatteudvalg fremkom som følge af, at der i medierne havde været pressedækning af den konkrete sag, herunder om skatteyderen var blevet erklæret konkurs af SKAT med urette. Skatteministeren svarede, at SKAT ville gennemgå sagen på ny, og at den ville blive forelagt SKATs retssikkerhedschef, når hun tiltrådte den 1. juni 2006.
Den pågældende sag var meget omfangsrig og har krævet en betydelig arbejdsindsats. Under sagens behandling blev det præciseret, at SKAT skulle behandle spørgsmålet om, hvorvidt SKAT var erstatningsansvarlig overfor den pågældende skatteyder, medens retssikkerhedschefen skulle behandle sagens retssikkerhedsmæssige aspekter. SKATs redegørelse og retssikkerhedschefens redegørelse blev oversendt til Folketingets Skatteudvalg den 3. oktober 2007, og sidstnævnte redegørelse er offentliggjort den 5. oktober 2007 som bilag 12 Almindelig Del til Skatteudvalget i 1. Folketingssamling 2007/08. I redegørelsen konkluderer retssikkerhedschefen, at daværende ToldSkat og kommunen ud fra en retssikkerhedsmæssig vurdering ikke helt har opfyldt de krav, som ud fra en retssikkerhedsmæssig vurdering bør opstilles.
Da den pågældende sag havde sin start i medierne, betød det, at der i de første måneder af retssikkerhedschefens funktionsperiode fremkom mange henvendelser fra andre skatteydere vedrørende sagsforløb, der var opstået for mange år siden og hvor der ønskedes erstatning. I alle tilfælde er det blevet tilkendegivet, at retssikkerhedschefen ikke kunne tage stilling til sådanne erstatningskrav.
Den pågældende sag har tydeliggjort, at det er vigtigt at retssikkerhedschefens funktion tydeliggøres, hvilket allerede er sket med den vedtagne funktionsbeskrivelse, men dette skal også kommunikeres bredt ud. Funktionen har ikke til formål at behandle og tage stilling til konkrete sager. Funktionen er fremadrettet og eventuelle opfattelser af, at retssikkerhedschefen kan behandle konkrete sager må ikke understøttes.
Undersøgelse af motorområdet
Som følge af en række henvendelser fra enheder internt i SKAT iværksatte retssikkerhedschefen i efteråret 2007 i samarbejde med SKAT en undersøgelse af praksis på motorområdet. Undersøgelsen har til formål at identificere eventuelle områder, som SKAT oplever som problematiske samt angive mulige løsninger herpå med henblik på at fremme en ensartet forvaltning og forståelse af retsgrundlaget for SKATs arbejde på motorområdet.
Undersøgelsen fokuserer på følgende temaer:
Undersøgelsen er gennemført ved en række besøg på de fire motorkompetencecentre samt indhentet materiale. Retssikkerhedschefen forventer at afslutte undersøgelsen med en rapport primo 2008. Kommissorium og rapport vil være tilgængelig på retssikkerhedschefens hjemmeside.
En række af de ovenfor nævnte temaer i henvendelserne til retssikkerhedschefen vil være egnet til yderligere undersøgelser, og det er hensigten, at der fremover løbende skal iværksættes sådanne undersøgelser. Der er et stort potentiale herfor, og det vurderes, at sådanne undersøgelser vil have stor betydning for sikring og udvikling af en ensartet forståelse af retsgrundlaget og administrationen heraf.
4. Retssikkerhedschefens yderligere aktiviteter i perioden
Det er en del af retssikkerhedschefens funktion at deltage i projekter i koncernen. Retssikkerhedschefen har sÃ¥ledes deltaget i koncernprojektet: â€Kortere sagsbehandlingstider i Landsskatterettenâ€. Endvidere er retssikkerhedschefen projektejer for skattedepartementets projekt vedrørende â€Etablering af et eller flere værktøjer til at lave temperaturmÃ¥linger af, hvordan brugerne opfatter udviklingen i retssikkerheden pÃ¥ Skatteministeriets omrÃ¥de.â€
Retssikkerhedschefen deltager endvidere i retschefmøderne i Juridisk Service og Juridisk Service – Inddrivelse, idet retssikkerhedschefen lægger stor vægt på at sikre et tæt samarbejde med disse faglige enheder.
I 2007 har retssikkerhedschefen endvidere været deltager og oplægsholder pÃ¥ flere af SKATs faglige foreningers landsmøder og seminarer. Retssikkerhedschefen har ogsÃ¥ haft tæt kontakt til ankenævnene, skatte-, vurderings- og motorankenævnene, herunder deltaget i Ã¥rsmøder mv. Â
Â
5. Retssikkerhedshandleplan for 2008
Retssikkerhedshandleplanen for 2008 har KOMMUNIKATION og AFBUREAUKRATISERING som overordnede temaer. I nedenstående tabel vises de enkelte aktiviteter både for skatteministeriets koncern som helhed og for de enkelte enheder i koncernen.
Aktiviteter – koncernen |
1. Nem proces: Skatteministeriet vil i samarbejde med Landsskatteretten og SKAT have fokus på nedbringelse af den samlede sagsbehandlingstid for borgere og virksomheder i Landsskatteretten, Skatterådet og ankenævnene ved at sætte fokus på samarbejde. Fokus vil være rettet eksternt og internt. Eksternt: Fokus på samarbejde med advokater og revisorer med henblik på at gennemgå processer og optimere der, hvor der kan identificeres behov herfor. Samarbejdet kan eksempelvis vedrøre undersøgelse og forbedring af processer i forhold til sagens oplysning og planlægning af møder. Arbejdet er startet i begyndelsen af 2008. Og der er planlagt workshop med deltagere fra Advokatsamfundet, FRR, FSR, Landsskatterettens sekretariat, sekretariatsfunktionen til Skatteankenævnene, Skatterådets sekretariat og Skatteministeriets departement. Det forventes, at resultatet af workshoppen kan danne baggrund for et fortløbende samarbejde med fokus på samarbejdsrelationers betydning for nedbringelse af sagsbehandlingstiden.
Internt: Fokus på samarbejde internt i koncernen mellem SKAT og de nævnte klageinstanser og Skatterådet med henblik på at gennemgå og optimere der, hvor der identificeres behov herfor.
Arbejdet forventes iværksat efter sommerferien. Skatteministeriets departement vil tage initiativ til at sætte arbejdet i gang. |
2. Lovkvalitet. I september 2007 blev der nedsat en arbejdsgruppe med deltagelse fra Skatteministeriet og SKAT vedrørende forbedring af lovkvalitet.
Formålet med projektet er at fastlægge, hvad Skatteministeriet (koncernen) forstår ved kvalitet i skattelovgivningen samt omsætte denne forståelse til et værktøj, som kan anvendes, når lovforslag udarbejdes. Værktøjet skal være et funktionelt arbejdsredskab for medarbejdere, der udarbejder eller bidrager til udarbejdelsen af lovforslag.
Der er opstillet følgende resultatmål: 1. Afgrænsning af begrebet lovkvalitet og koncernledelsens accept heraf. 2. Udarbejdelse af et værktøj, der afspejler forståelsen af begrebet lovkvalitet. 3. Koncernledelsen tilslutter sig, at værktøjet anvendes som kvalitetsstandard.
Der er opstillet følgende succeskriterier om projektarbejdets forløb: 1. Chefer og medarbejdere er blevet inddraget aktivt i projektgruppens arbejde. 2. SKAT, Landsskatteretten og eksterne interessenter er blevet inddraget aktivt i projektgruppens arbejde. 3. Projektgruppens milepælsplan er blevet overholdt og ressourceforbruget ligger inden for det anslåede samt problemstillinger, som har truet projektets tidsplan, er løftet til projektejer.
Projektgruppen afslutter sit arbejde medio 2008. |
Aktiviteter – Departementet |
1. Undersøgelse af skattekontrollovens ansvarsregler.Â
Skatteretsrådet har i sin redegørelse fra juni 1999 peget på, at der bør ske en afkriminalisering af skatteyderens underretningspligt. Dette begrundes med, at de indberettede oplysninger fra tredjemand i dag har en sådan kvalitet, at en sanktioneret ordensforskrift ikke længere anses for nødvendig. I lyset af den seneste udvikling på selvangivelsesområdet kan der være et yderligere behov for at vurdere, i hvilket omfang der er anledning til at ændre ansvarsreglerne i skattekontrolloven. Langt hovedparten af skatteyderne modtager således alene en årsopgørelse påført oplysninger, der er indberettet fra andre. Skatteyderne bærer imidlertid fortsat ansvaret for rigtigheden af de indberettede oplysninger.
Der nedsættes en arbejdsgruppe under ledelse af retssikkerhedschefen og med deltagelse fra Skatteministeriet, SKAT samt eksterne interessenter til belysning af, om skattekontrollovens ansvarsregler bør ændres. Arbejdsgruppen kan foreslå eventuelle ændringer til ansvarsreglerne. |
2. Skatteadministrationsprojektet gennemgår i 2008 i 6 delprojekter de administrative regler i skatte- og afgiftslovene med henblik på at gøre reglerne ensartede og samle dem i den centrale lovgivning som skattekontrolloven, opkrævningsloven og skatteforvaltningsloven (el. evt. lave en helt ny lov).
Delprojekterne vedrører især straffebestemmelser, registrering, fritagelser for diplomater mv., kontrol, betaling og klagebehandling.
I 2. halvdel af 2008 vil delprojekterne aflevere deres forslag til hovedprojektet. I hele processen arbejdes der med retssikkerheden, bl.a. ved hjælp af en spørgeguide. Hovedprojektet vil inddrage retssikkerhedschefen løbende.   |
3.Yderligere fokus på forenkling af lovgivningen. Skatteministeriet er opmærksom på, at forenkling og objektivering af lovgivningen er et vigtigt element i at styrke retssikkerheden. Der vil derfor være fokus på forenkling af lovningen også i den kommende samling. Det tilstræbes at fremsætte et lovforslag af forenklende karakter. |
Aktiviteter – Landsskatteretten |
Det er besluttet af koncernledelsen, at alle afgørelser vedrørende skat, moms, told og afgifter fra Landsskatteretten skal afgøres i en sÃ¥kaldt â€Afgørelsessiloâ€. Landsskatteretten deltager i denne forbindelse i et tværgÃ¥ende projekt vedrørende udbud af opgaven med anonymisering og drift af afgørelsessiloen til en privat leverandør. Kammeradvokaten er inddraget i arbejdet. Afgørelsessiloen forventes pÃ¥ nuværende tidspunkt etableret og iværksat i efterÃ¥ret 2008. Landsskatteretten vil sideløbende med siloen fortsætte med at udvælge principielle afgørelser til offentliggørelse pÃ¥ SKM som hidtil.
Projektet med â€Afgørelsessiloen†vil blive fulgt løbende af retssikkerhedschefen. |
Aktiviteter - Ankenævnene |
Den 1. april 2006 blev motorankenævnene indført som ny klageinstans for afgørelser om registreringsafgift truffet af SKAT.
I 2007 besluttede retssikkerhedschefen at foretage en undersøgelse af SKATs administration på motorområdet. Som en naturlig forlængelse af dette arbejde, vil der i 2008 blive foretaget en gennemgang og vurdering af sagsgange og procedurer ved behandlingen af klager i motorankenævnene, specielt med fokus på de formelle krav til afgørelser og det sagsfremstillingskoncept, som benyttes.
Endvidere vil remonstrationsordningen på motorområdet blive undersøgt med henblik på at afdække eventuelle retssikkerhedsmæssige problemstillinger forbundet med ordningen. |
Aktiviteter - SKAT |
1. Ifølge SKATs strategiplan er en af målsætningerne, at i 2010 er tiden på forberedelse og færdiggørelse af den direkte indsats i forhold til kunderne effektiviseret med mindst 50 pct. Der er derfor i SKAT – såvel på lokalt som centralt plan – iværksat en del strategiske initiativer.
Ét af disse initiativer er, at der er nedsat en arbejdsgruppe med deltagere fra Departementet, SKAT og retssikkerhedschefen, som har til formål at udforme en ny afgørelsesmodel i SKAT.
Visionen for arbejdsgruppen er, at der udformes en afgørelsesmodel, som kan anvendes ved regulering af alle typer af skatte- og afgiftskrav på fagsøjlen Indsats område.
Arbejdsgruppen forventer færdiggørelse af sit arbejde sommeren 2008. |
2. Ifølge resultatkontrakten for 2008 mellem Skatteministeriet og SKAT skal der laves en analyse af mulighederne for at forenkle processer på afgiftsområdet. Analysen skal gennemføres i et samarbejde mellem SKAT og Skatteministeriet, og der skal senest den 1. december 2008 fremlægges forslag til ændringer, herunder forslag til ændrede procedurer og evt. udkast til lovændringer. |
3. Fokus på samarbejdet mellem de enkelte fagsøjler i SKAT - Indsats, Kundeservice og Juridisk Service - på vejledningsområdet. Især samarbejdet om udgivelse af populærpjecer mv. er i fokus. Der skal udarbejdes beskrivelse og implementering af arbejdsgange og processer, således at der sikres hurtigere og kvalitetssikrede udgivelser. |
4. Gennemskrivning af de tekster i forskudssystemet og SLUT-systemet, der skal ændres som følge af ny lovgivning. Gennemskrivningen vil ske i overensstemmelse med SKATs sprogpolitik med det formål at øge kundetilfredsheden, understøtte indsatsarbejdet og bidrage til effektiviseringerne i SKAT.
Arbejdet foretages af sprogprojektgruppen i Kundeservice i samarbejde med retssikkerhedschefen. |
5. Gennemskrivning af tekster i KMD Skat/ligning. Der er tale om 2.500 – 3.000 tekster, som dækker alt lige fra hele breve til små supplerende tekster. Desuden er der 150 notater med hver sin skabelon. Alt i alt svarer det til omkring 400-500 breve. Gennemskrivningen vil ske i overensstemmelse med SKATs sprogpolitik med det formål at øge kundetilfredsheden, understøtte indsatsarbejdet og bidrage til effektiviseringerne i SKAT.
Valget af KMD Skat/Ligning hænger sammen med:
Arbejdet gennemføres af skattesamarbejderne, der i dag ajourfører standardbrevene i KMD. Sprogprojektgruppen i Kundeservice fungerer som konsulenter i forhold til skattesamarbejderne. |
6. I forbindelse med implementeringen af SKATs Indsatsstrategi er det fastlagt, at der skal etableres et tæt samarbejde med fagsøjlerne for Indsats og Inddrivelse især i relation til foretagne takseringer på skatteområdet og Foreløbige Fastsættelser på moms-området. Ud fra en retssikkerhedsmæssig vurdering er der her tale om vigtige områder, blandt andet i relation til at sikre ensartethed. Det er derfor bestemt, at retssikkerhedschefen følger aktiviteterne på dette område. |
7. Opfølgning for handleplanen 2007. Følgende temaer vil blive fulgt også i 2008 og for visse af dem, vil der blive beskrevet effekten af de i 2007 etablerede tiltag
|
|
6. Afsluttende bemærkninger
Som nævnt i indledningen er nærværende redegørelse præget af, at koncernen og jeg som retssikkerhedschef i fællesskab har skullet fastlægge det nærmere indhold af funktionen.
Dette finder jeg er lykkedes i vidt omfang. Samtidig finder jeg, at etableringen af funktionen allerede har og i fremtiden vil kunne få stor betydning for retssikkerheden på koncernen Skatteministeriets område.
Den største betydning er – efter min vurdering – at retssikkerhedschefen ikke har funktioner i relation til konkrete afgørelser, men derimod har funktioner, som er fremadrettede og generelle. Retssikkerhedschefen har ikke formel magt, og skal ikke have det. Retssikkerhedschefen skal fungere på den måde, at de henstillinger og forslag som kommer, bliver modtaget ud fra en vurdering af, at disse vil kunne fremme retssikkerheden for koncernen.
Det vil være vigtigt, at retssikkerhedschefen kan initiere undersøgelser vedr. sikring af ensartethed, hvad enten denne omfatter anvendelsen af de materielle regler eller de processuelle regler, herunder arbejdsgange og processer.
Kvaliteten og ensartetheden af eksempelvis SKATs afgørelser er hidtil primært blevet vurderet ud fra klage- og retssager, dvs. når borgere og virksomheder har indgivet klager over afgørelser. Det forekommer at være en vigtig opgave for retssikkerhedschefen at initiere projekter, hvor evaluering og benchmarking er væsentlige aktiviteter. Dette skal ske i tæt samarbejde med de medarbejdere, som har de konkrete opgaver, således at der kan fremkomme fremadrettede forslag, som medarbejdere og ledere føler ejerskab for. På den måde er det min opfattelse, at koncernen Skatteministeriets vision for retssikkerhed Vi tænker retssikkerhed ind i alt, hvad vi laver. Vi behandler alle lige og fair og det opleves sådan bedst kan implementeres.
Margrethe Nørgaard
Retssikkerhedschef