|
Denne redegørelse følger op pÃ¥ redegørelser, som skatteministeren har sendt til Folketingets Skatteudvalg den 22. novemÂber 2006 (FolkeÂtinget 2006/07, alm. del, bilag 36) og den 31. maj 2007 (FolkeÂtinget 2006/07, alm. del, bilag 165).
Redegørelserne udspringer af lov nr. 1441 af 22. december 2004 om digitalisering af regnskabsoplysninger mv. (L 31, Folketinget 2004/05, 1. samling).
Ved denne lov blev udvælgelsen af erhvervsvirksomheder til skatteindsats omlagt fra at ske med udgangspunkt i gennemlæsning af skatteregnskab for den enÂkelte erhvervsvirksomhed til at foregÃ¥ ved hjælp af digital udsøgning fra en database, hvor oplysninger om alle erhvervsvirksomheder samles.
Den årlige indsendelse af et skatteregnskab på papir blev for de fleste erhvervsvirksomheder erstattet med indgivelse af udvalgte regnskabsoplysninger via selvangivelsen, og samtidig blev det gjort muligt for alle erhvervsvirksomheder at selvangive digitalt (TastSelv).
Skatteregnskab fremlægges i stedet pÃ¥ anfordring, nÃ¥r SKAT skønner der er behov for det, dvs. løsrevet fra selvangivelse og Ã¥rsopgørelse for erhvervsvirksomhederne.  Â
Regnskabsoplysningerne fra selvangivelserne udgør - sammen med andre oplysninger fra SKATs systemer om erhvervsÂvirksomhederne - grundlaget for det digitale udsøgningsværktøj, der er etableret. Oplysningerne er samlet i en fælles database, hvorfra udsøgning sker.
Omlægningen har lettet administrative byrder hos erhvervslivet og effektiviseret arbejdet hos SKAT med at finde sager til indsats.
Det nye udsøgningsværktøj er udviklet og implementeret over flere Ã¥r - første verÂsion af værktøjet blev taget i brug i forhold til arbejdet med erhvervsselvangiÂvelserne for indkomstÂÂÃ¥ret 2005, og anden version af værktøjet er taÂget i brug i forhold til arÂbejdet med erhvervsselvangivelserne for indkomstÃ¥ret 2006.
Første redegørelse blev afgivet i november mÃ¥ned 2006 (FolkeÂtinget 2006/07, alm. del, bilag 36) med baggrund i følgende tilsagn:
â€I fortsættelse af min kommentar til HK/Kommunals skatteudvalgs henvendelse til Folketingets Skatteudvalg (L 31 – bilag 11) kan jeg oplyse, at jeg inden udgangen af november 2006 vil sende Folketingets Skatteudvalg en redegørelse, som indeholder en udførlig status for projektet med digitalisering af regnskabsoplysninger. Rapporten vil indeholde oplysninger om resultatet af testning af det nye udsøgningssystem samt ligningsmedarbejdernes vurdering af systemet. Endvidere vil rapporten belyse, i hvilket omfang ligningsmedarbejderne har modtaget undervisning i brugen af udsøgningssystemet samt er i stand til at bruge det, sÃ¥ udvælgelse til ligning kan blive lige sÃ¥ effektiv som i dag.â€
Det var kort tid efter 1. version af udsøgningsværktøjet var taget i brug ved skattecentrene og på et tidspunkt, hvor der var begrænsede erfaringer fra brugen af værktøjet.
Projektet forløb tilfredsstillende og der blev - den betydelige omlægning taget i betragtning - givet udtryk for en overvejende positiv holdning til digital udsøgning og til udsøgningsværktøjet med de forskellige muligheder, der tegnede sig.Â
Anden redegørelse blev afgivet i maj mÃ¥ned 2007 (FolkeÂtinget 2006/07, alm. del, bilag 165), hvor udsøgningsværktøjet havde været i brug i yderligere ca. 6 mÃ¥neder, og hvor en ny udbygget version af værktøjet var pÃ¥ vej (pr. 1. juli 2007).
Specielt i forhold til en række yderligere data, der ville følge med den nye version af udsøgningsværktøjet, blev der givet udtryk for, at værktøjets muligheder mÃ¥tte vurderes som en egnet afløser for gennemlæsning af skatteregnskab som grundlag for at finde sager til indsats, om end der stadig var medarbejdere, der var utrygge ved at forlade skatteregnskabet som grundlag for udvælgelsen. Â
Status på projektet om digitalisering af regnskabsoplysninger er,
Udsøgningsværktøjet skal understøtte arbejdet efter SKATs indsatstrategi.
Indsatsstrategien har til formÃ¥l at sikre større regelefterlevelse ved at arbejde inÂtegreret med vejledning og kontrolaktiviteter, og mÃ¥let er, at stadig flere skattekroner kommer â€ind ad fordørenâ€. Efter indsatsstrategien foregÃ¥r aktiviteter med foÂrebyggenÂde sigte mod en bredere kreds af virksomheder sammen med konÂtrolÂaktiviteter rettet mod rigtigheden af selvangivne erhvervsindkomster.
Sigtet er, at flere erhvervsvirksomhederne selvangiver rigtigt fra starten, sÃ¥ efterfølgende rettelse af det angivne ikke er nødvendig, og sÃ¥ ressourcer kan mÃ¥lÂrettes dem, der ikke har vilje til at følÂge reglerne.   Â
Fokus vil være pÃ¥ effekten af de forskelligartede aktiviteter pÃ¥ regelefterlevelsen og ikke alene pÃ¥ konstaterede fejl og antallet og dybden af foretagne kontrolÂler.Â
Arbejdet organiseres i indsatsprojekter, hvor emner er fastlagt med baggrund i indsatsområder udmeldt i en indsatsplan for hele landet.
Med baggrund i beskrevne indsatsprojekter iværksættes en udvælgelsesproces, hvor erhvervsvirksomheder til indsatsen findes. Det sker ved hjælp af digital udÂsøgning, hvor processen ofte vil være opdelt i
- identificering/fastlæggelse af relevante udsøgningsparametre,
- udsøgning af en bruttomængde af virksomheder med de ønskede hændelser/karakteristika,
- bearbejdning af udsøgningsresultat med hensigtsmæssig sortering af virksomheder (område, branche, størrelse mv.), og
- udvælgelse af virksomheder, der skal indgå i indsatsprojektet.
Bearbejdning af udsøgningsresultat vil være resultatet af aktiviteter, der foregår i udsøgningsværktøjet - fx i forhold til data, der opsættes i udsøgningsrapporten, og som kan bruges til sortering - og kvalitetssikring og faglige vurderinger, der foregår på basis af gennemgang af udskrifter af udsøgningen, når den har fået et overskueligt indhold.
PÃ¥ den mÃ¥de kombineres de teknologiske muligheder med viden om skattefaglige problemstillinger til at nÃ¥ frem til en egnet og passende mængde af virksomheder i de enkelte indsatsprojekter.   Â
NÃ¥r erhvervsvirksomhederne er udvalgt, og sagerne er oprettet i sagsstyringssyÂstemet, forberedes og gennemføres indsats i de forskellige indsatsprojekter. I forberedelsen inddrages viden om erhvervsvirksomhederne fra udsøgningsdatabasen, sagsstyringssystemet mv. Efter behov anmodes om fremlæggelse af skatteregnskab med relevant underliggende regnskabsmateriale.    Â
Som led i gennemførelse af projekterne følges op pÃ¥ effekterne af indsatsen, og resultatet heraf indgÃ¥r i arbejdet med næste Ã¥rs indsatsplan. Â
Eksempel 1: Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Salg af erhvervsejendom
Servicebrev sendes til virksomheder, som har solgt erhvervsejendom, med information om reglerne om beskatning ejendomsavance med opfordring til at medtage avanÂce eller tab i selvangivelsen.Â
Virksomhederne identificeres ved hjælp af dataene i udsøgningsværktøjet.
NÃ¥r selvangivelse er indgivet følges op, og efter behov foretages kontrol af forholdet hos udvalgte virksomheder – ogsÃ¥ blandt dem, der undlader at selvanÂgive ejenÂdomsavance. I forhold til tidligere sættes der fokus pÃ¥ forholdet, før selvangivelse indgives, sÃ¥ den erhvervsdrivende har tid til at indhente hjælp og vejledning.      Â
Eksempel 2:            Erhvervsdrivende – forbehold eller supplerende oplysninger i revisorerklæringen
Hvis der for en erhvervsdrivende er forbehold eller supplerende oplysninger i revisorerklæringen er der særlig risiko for fejl i regnskabet eller i angivelserne til SKAT.
Interessante erhvervsdrivende identificeres ved hjælp af dataene i udsøgningsværktøjet og tilkendegivelsen fra selvangivelsen. I udvælgelsen inddrages andre oplysninger om de erhvervsdrivende.
MÃ¥let er at finde de erhvervsdrivende, hvor forbeholdet eller de supplerende oplysninger dækker over fejl i angivelser til SKAT, og samtidig afdække eventuelle mønstrer, hvorefter disse erhvervsdrivende umiddelbart kan findes (eventuel kombination med andre data om den erhvervsdrivende).Â
For at belyse erfaringerne fra brugen af udsøgningsværktøjet og holdningen til digital udsøgning er der gennemført interview ved skattesamarbejde Midt- og Sydsjælland og ved skattesamarbejde Midtjylland. De to interview er foregÃ¥et ved møde, hvor bÃ¥de ledere og medarbejdere har deltaget. Ved interviewene er der taget udgangspunkt i indsatsprojekter, hvor udsøgningsværktøjet har været brugt til at finde indsatsegnede virksomheder.Â
Møderne de to steder viser,
Ønsket er, at arbejdet med at finÂde og indlægge andre relevante data fra SKATs systemer i databasen skal fortsætte med fokus pÃ¥ overskuelighed, datakvalitet, tidstro data mv. Det er input som SKAT vil arbejde videre med i videreudvikling af udsøgningsløsningerne.
Ved de to besøg blev holdningen til digital udsøgning drøftet. De forskellige tilÂkenÂdegivelser viser, at holdningen bliver mere og mere positiv efterhÃ¥nden som mulighederne med udsøgningsværktøjet og databasen bliver synlige og medarbejderne ved selvsyn kan se, at værktøjet rent faktisk kan udsøge erhvervsvirksomheder med bestemte karakteristika/hændelser søgning er forsøgt pÃ¥. Det smitÂter sÃ¥ledes af pÃ¥ holdningen til digital udsøgning, nÃ¥r medarbejdere ser udsøgningsværktøjet virke.              Â
Der er igangsat et arbejde, der har til formÃ¥l at tilpasse de forskellige udsøgningsÂløsninger til helhedsorienteret og samordnet indsats, hvor udgangspunktet er virksomheden og dens samlede relationer til SKAT.
Tanken er at udvikle en fælles udsøgningsløsning, der kan stilÂle data og udvælgelsesfaciliteter til rÃ¥dighed pÃ¥ tværs af opdelingen i moms, afgifter, erhvervsskat og personskat, men som bevarer muligheden for at kunne udsøge og udvælge i forhold til karakteristika/hændelser inden for de enkelte skattearter.
Bestræbelserne går på at videreføre hændelsestankegangen og gøre udsøgningsmulighederne så fleksible som mulige.
Den fælles udsøgningsløsning forventes at være klar til brug i løbet af 2009.
Indtil den er klar, anvendes de forskellige udsøgningsløsninger - incl. det etablerede værktøj til at understøtte udvælgelsen af erhvervsvirksomheder til skatteindsats i indsatsarbejdet i skattecentrene.
Projektet med digitalisering af regnskabsoplysninger er gennemført efter planen.
Der er udviklet et fleksibelt udsøgningsværktøj, som er i brug og understøtter arÂbejdet efter SKATs indsatsstrategi ved skattecentrene.
Fra starten kunne spores en vis utryghed med hensyn til at forlade gennemlæsning af skatteregnskab som grundlag for udvælgelse af erhvervsvirksomheder til skatteindsats - en utryghed, der gradvist er forsvundet efterhÃ¥nden som mulighederne med udsøgningsværktøjet og databasen er blevet kendt, og flere og flere medarbejdere har set værktøjet virke. Â
Specielt de mange data om alle erhvervsvirksomheder samlet i samme database vurderes som en styrÂÂÂke, som passer godt til projektarbejdsformen efter SKATs indsatsstrategi.