J.nr.
                                                                                                               Â
Til
                         Folketingets Skatteudvalg
Hermed fremsendes statusrapport for 4. kvartal 2007 vedrørende fase 1 af SKATs systemmodernisering.
                         Kristian Jensen
                                                                             /Preben Kristiansen
|
Finansudvalget besluttede i forbindelse med tiltrædelsen af Akt 118 af 6. april 2006, at skatteministeren kvartalsvis skal fremsende en statusrapport, hvor der redegøres for udviklingen og implementeringen af systemmoderniseringens fase 1.
SKAT afgiver hermed kvartalsrapport vedrørende systemmoderniseringens fase 1 dækkende 4. kvartal af 2007. Første fase af systemmoderniseringen omfatter følgende projekter:
· Modernisering af TastSelv Erhverv via eService-projektet med nye faciliteter og mulighed for integration af løsningerne i f.eks. andre portaler og virksomhedernes økonomisystem.
· Modernisering af indsendelsen af virksomhedernes selvangivelse via erhvervsligningsprojektet, så selvangivelsen kan indsendes digitalt, ligesom de virksomheder, der skal lignes, udsøges digitalt frem for via manuel gennemlæsning af regnskabet. Kun virksomheder, der skal lignes, skal derfor indsende skatteregnskabet.
· Etablering af en ny it-infrastruktur via ENS-projektet, der forbedrer kommunikationen mellem systemerne og adgangen til systemerne såvel internt som eksternt.
I kvartalsrapporten gives en status på projekternes forløb i det forgangne kvartal i forhold til tidsplan og leverancer samt en redegørelse for udviklingen i projekternes økonomi og risici. Hertil kommer en udtalelse fra den eksterne følgegruppe, der består af to eksterne medlemmer og et medlem fra Skatteministeriet.
Den 21. december 2007 har CSC som planlagt gennemført en ny og mere omfattende leverance af ENS’en. Denne skal anvendes som udviklingsplatform af Systemmoderniseringens Fase 2.1. Til leverancen hører også en del dokumentation, og SKAT er nu i gang med en kvalitetssikring af leverancen.
Det store fokus på, at sikre at datoen for leverancen blev overholdt, har medført at enkelte komponenter er udskudt. Herunder fortsat enkelte sikkerhedselementer.
Der arbejdes på en opdatering af tidsplanerne, hvor det skal sikres, at de fremtidige leverancer bliver tilpasset både behovene i Fase 1 og i Fase 2.1. Det tilstræbes, at skabe en plan, hvor SKAT ikke igen kommer i klemme i forhold til leverancer fra Fase1 til Fase 2.1. Samtidig integreres et antal nødvendige ændringsanmodninger i planen. Det kan komme til at betyde, at TastSelv Erhverv 1.0 kommer til at ligge så sent som 4. kvartal 2008, men det er for tidligt at sige med sikkerhed.
Der er enighed om, at der er indtrådt forsinkelser, som kan tilskrives CSCs forhold. SKAT har som følge af forsinkelserne rejst krav om bod på et tocifret millionbeløb, som pt. drøftes mellem parterne. Denne bod skal jfr. kontrakten anvendes til køb af timebaserede ydelser under kontrakten. Kontrakten indeholder bestemmelser om supplerende bod, der muligvis også vil komme i anvendelse.
Landbruget er ved at gennemføre de sidste tests før pilotdrift af den første funktion i eService. Det bliver funktionen Ø90, som er momsangivelse for Landbruget. Kort derefter åbnes for indberetning af spilleafgiften fra Danske Spil. Begge funktioner er system-til-system integration, og dermed uden brugergrænseflade.
Erhvervsligningsprojektet er afsluttet som planlagt 1. oktober 2007
I tabellen nedenfor ses de aktuelle datoer for idriftsættelses-milepælene i fase 1:
Milepæle |
Tidsplan jf. akt 118 af 6/4-06 |
Tidsplan jf. seneste kvartalsrapport |
Forsinkelser i forgangne kvartal |
Nuværende tidsplan |
ENS og eService |
|
|
|
|
Testet integrationsplatform til brug for fase 2 |
2. kvartal 2007 |
4. kvartal 2007 |
Milepæl nået |
4. kvartal 2007 |
System-til-system løsning |
2. kvartal 2007 |
4. kvartal 2007 |
1 måned1 |
1. kvartal 2008 |
Nyt TastSelv Erhverv |
4. kvartal 2007 |
2. kvartal 2008 |
3-6 måneder2 |
4. kvartal 2008 |
Erhvervsligning |
|
|
|
|
Version II af udsøgningsværktøj |
3. kvartal 2007 |
3. kvartal 2007 |
Milepæl nået |
3. kvartal 2007 |
1)Leverancen til Ø90 er på plads, men pilotdrift ikke påbegyndt pga. forhold hos kunden: Landbruget
2)Se ovenfor i tredje afsnit i afsnit 2.1
I de efterfølgende afsnit præsenteres den samlede økonomi i fase 1 på følgende måde:
4.1 Det forventede investeringsbudget
4.2 De forventede driftsudgifter
4.3 Det faktiske forbrug
4.4 Den samlede businesscase.
Sammenhængen i afsnittene er, at summen af â€det forventede investeringsbudget†(248 mio. kr. i afsnit 4.1) og â€de forventede driftsudgifter†(38 mio. kr. i afsnit 4.2) svarer overens med udgifterne i projektperioden angivet i â€den samlede businesscase†(286 mio. kr. i afsnit 4.4)
Mio. kr. |
Akt 118 af 6/4-06 |
Budget, jf. sidste kvartalsrapport |
Aktuelt budget |
Afvigelse til seneste kvartalsrapport |
Afvigelse til aktstykket |
It-udviklingsudgifter |
156 |
169 |
171 |
+2 |
15 |
Konsulenter |
33 |
38 |
38 |
0 |
5 |
Uddannelse, info. mv. |
10 |
9 |
7 |
-2 |
-3 |
Løn |
32 |
32 |
32 |
0 |
0 |
I alt |
231 |
248 |
248 |
0 |
17 |
Stigningen i IT udviklingsudgifter skyldes en formelfejl i forbindelse med indregning af årsbonus fra leverandøren i budgetterne (hvor der er blevet medtaget for meget). Dette er ikke noget, der forhøjer SKATs samlede IT udgifter, idet denne del af bonussen (2 mio. kr.) tilfalder udviklingen af nyt Intra- og Internet.
Fase 1 har afholdt de forventede udgifter på i alt 38 mio. kr. til drift i den budgetterede projektperiode, som gik frem til og med oktober 2007.
Mio. kr. |
Forbrug 2004-2006 |
Forbrug 2007 |
Budget 2007 |
Restbudget 2007 |
41 |
49 |
78 |
29 |
|
Konsulenter |
22 |
9 |
16 |
7 |
Uddannelse, info. mv. |
4 |
1 |
4 |
3 |
Løn |
16 |
7 |
7 |
0 |
I alt |
821 |
66 |
105 |
39 |
Drift i projektperioden |
13 |
332 |
25 |
-8 |
Samlet budget |
95 |
99 |
130 |
31 |
1) På grund af afrundinger er der en difference på 1 mio. kr. i forhold til summen af tallene ovenfor
2) Det højere forbrug på drift 8 mio. kr., skyldes drift efter projektperioden.
Mindreforbruget hænger sammen med forsinkelsen af leverancerne som beskrevet i afsnit 2.1 om status på ENS- og eService-projekterne. Mindreforbruget i 2007 er alene udtryk for en forskydning af udgifterne og vil derfor ikke medføre en nedsættelse af det samlede budget.
Budgettet er ikke opdateret med virkningerne af den opdatering af tidsplanerne som pt. er under udarbejdelse jf. afsnit 2.1, i forhold til forskydninger mellem de enkelte år. Dette forventes at være sket til næste kvartalsrapport.
Mio. kr. |
2004/05 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
I alt |
49 |
46 |
130 |
59 |
2 |
286 |
|
Forudsatte besparelser |
0 |
-7 |
-92 |
-145 |
-145 |
-389 |
Samlet effekt |
49 |
39 |
38 |
-86 |
-143 |
-103 |
Akkumuleret cash flow |
49 |
88 |
126 |
40 |
-103 |
|
1) I de samlede udgifter indgår der ikke driftsomkostninger efter 31. oktober 2007. Disse omkostninger indbudgetteres i SKATs ordinære driftsbudget.
Businesscasen indgår uændret i forhold til 3. kvartal 2007. Businesscasen vil blive opdateret samtidigt med opdateringen af budgettet i forhold til forskydninger mellem de enkelte år.
I det følgende gennemgås de væsentligste risici ved gennemførslen af systemmoderniseringens fase 1, som knytter sig til følgende faktorer:
· Økonomi
· Organisation
· Teknisk løsning
· Leverandør
· Interessenter.
De væsentligste økonomiske risici knytter sig til tre faktorer:
·   Nødvendige ændringer i projekterne som følge af ny lovgivning og arbejdsgange
·   Projekterne har en lang løbetid, hvorfor den forretningsmæssige og teknologiske udvikling kan medføre, at ændringer i projekterne kan være hensigtsmæssige
·   Projektmaterialet er omfattende og komplekst, hvorfor der løbende kan vise sig uhensigtsmæssigheder i kontraktgrundlaget.
For at minimere de økonomiske risici har projekterne og forretningsorganisationen omkring projekterne stor fokus på at begrænse ændringer i projekterne til det absolut nødvendige og det, der kan bæres af selvstændige business cases. I designfasen er projektmaterialet blevet gennemgået i samarbejde med leverandøren med henblik på tidlig identifikation af problemområder, så omkostningerne til udbedring bliver mindst mulig. Der vil fortsat være fokus på hurtig afklaring af problemer med henblik på at reducere udgifter.
Risici relateret til de ovennævnte 3 risikofaktorer stiger, som følge af forsinkelserne i fase 1, men det samlede billede af, om kompensationen kan dække de afledte udgifter af forsinkelsen, kan ikke tegnes endnu, og må derfor registreres som øget risiko.
Den væsentligste organisatoriske risiko knytter sig til projektmaterialets omfang og kompleksitet, der medfører, at det er tidskrævende at indføre nye ressourcer i projekterne. Det betyder, at der vil være en risiko for tab af viden og dermed tid, hvis nøglepersoner forlader projekterne. For at minimere sårbarheden ved tab af nøglepersoner fokuserer projektorganisationen på at dele viden på flere personer.
Da der ikke er gennemført tilsvarende projekter i Danmark, knytter der sig en klar risiko til den tekniske løsning. Den tekniske risiko søges minimeret ved at gennemføre tekniske afprøvninger med henblik på tidlig identifikation af eventuelle problemområder.
Der har undervejs været adskillige problemer med design og konstruktion af sikkerhedsløsningen. Der udestår fortsat design og konstruktion af sikkerhedskomponenter, men omfanget af problemerne er reduceret betydeligt. Det virker sandsynligt at problemerne bliver løst, men det vil fortsat være et væsentligt fokus område.
Der arbejdes fortsat intenst med tidsplaner. Fase 2.1 og leverancerne derfra til IBM har vist sig at kunne påvirke fase 1’s interne tidsplaner og muligheder for prioriteringer væsentligt. Risikoen søges minimeret ved at adskille leverancerne i et vist omfang, således at der ikke opstår konflikt mellem ønsket om hurtige leverancer til fase 2.1 til udviklingsbrug, og kvaliteten på slutleverancer til eService og ENS-projektet.
Følgegruppen har noteret at risikoen ved leverancen fra fase 1 til fase 2.1. er reduceret. Det er dog fortsat kritisk for både fase 1 og fase 2, at der udarbejdes en opdateret tidsplan og at leverancerne heri fra CSC leveres som forudsat.