Regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Ny Alliance har indgået følgende aftale:
Aftalen er indgået ud fra den fælles overordnede forståelse, at udgifter til transport mellem hjem og arbejde som udgangspunkt er private udgifter, og at det fortsat bør være således. Adgangen for ansatte til privat kørsel i arbejdsgiverens bil skal beskattes og have momsmæssige konsekvenser. Endvidere er der enighed om, at det fortsat skal være muligt at kunne kontrollere overholdelsen af reglerne, selvom der er aftalt en smidiggørelse af reglerne på en række punkter.
De væsentligste kritikpunkter vedrørende gulpladebiler drejer sig om reglerne for biler ikke over 3 tons. Aftalen er derfor rettet mod denne gruppe biler og deres anvendelse.
Specialindrettede gulpladebiler er biler, hvor bilerne er specielt indrettet til kørsel i arbejdsgiverens tjeneste, f.eks. værkstedsvogne som elektrikere, vvs-branchen og byggebranchen anvender, dvs. biler, der som udgangspunkt ikke kan erstatte en privatbil. I disse biler vil kørsel mellem hjem og arbejde blive anset for arbejdsgiverbetalt befordring, og medarbejderen må gerne standse på vejen og handle eller hente børn, når bare det sker uden at afvige fra den erhvervsbetingede kørselsrute. Der er ingen skattemæssige konsekvenser af denne kørsel. Praksis på momsområdet afskærer kørsel mellem hjem og arbejde samt ethvert svinkeærinde, når der ved anskaffelsen er taget momsfradrag.
Denne praksis ændres, så moms- og skattepraksis er ens for specialindrettede køretøjer.
Praksis om undtagelsesvis kørsel – â€25-dages reglen†- gælder i dag alene pÃ¥ skatteomrÃ¥det. Efter praksis kan der uden beskatning køres indtil 25 gange Ã¥rligt mellem arbejdssted og hjemmet, nÃ¥r bilen den efterfølgende dag udelukkende skal anvendes erhvervsmæssigt, f.eks. til kørsel til et møde eller til et kursussted, hvor den pÃ¥gældende modtager undervisning i efteruddannelsesøjemed som et led i arbejdet. Det er i det gældende regelsæt forudsat, at der føres kørselsregnskab, og at bilen ikke mÃ¥ anvendes privat.
Denne praksis udvides, så moms- og skattepraksis er ens for denne kørsel.
Den såkaldte 25-dages regel vil herefter kunne anvendes til uden moms- og skattemæssige konsekvenser at tage arbejdsgiverens bil med hjem om aftenen, når den dagen efter skal anvendes erhvervsmæssigt, som f.eks. at køre til et kursussted, og omvendt til efter et kursus m.v. at tage bilen med hjem og køre i den på arbejde den følgende dag. Der kan køres mellem hjemmet og det enkelte kursussted m.v. i indtil 60 dage, jf. om 60-dages reglen nedenfor.
Definition af specialindrettede køretøjer
Det er aftalt, at SKAT hurtigt skal forbedre vejledningsmaterialet om, hvornÃ¥r en gulpladebil anses for specialindrettet.Â
For at smidiggøre reglerne for anvendelse af gulpladebiler, som ikke er specialindrettede, er det aftalt at indføre dagsbeviser, som kan købes over internettet. Med et dagsbevis kan man købe sig til privat anvendelse af en gulpladebil i et bestemt tidsrum. Â
Aftaleparterne er enige om, at informationsindsatsen om regler og praksis for gulpladebiler skal opprioriteres og på en måde, hvor brugeren selv bestemmer, hvor megen og hvilken information, der ønskes. Det er parternes opfattelse, at en nemmere og mere målrettet måde at gøre dette på kan ske med en interaktiv informationsside om reglerne for gulpladebiler på SKATs hjemmeside. Rent praktisk kan siden udformes som rutediagrammer med hyperlinks, så brugeren selv kan klikke sig frem til den ønskede information.
60-dages reglen
60-dages reglen er en lovregel, som på skematisk og objektiv vis fastsætter, hvad der skattemæssigt er erhvervsmæssig kørsel. Kørsel i indtil 60 dage mellem hjemmet og en bestemt arbejdsplads inden for en 2 års periode anses for erhvervsmæssig. Fra og med arbejdsdag nr. 61 anses kørslen for privat. Er der gået mere end 60 arbejdsdage, siden man sidst har været på arbejdspladsen, starter der dog en ny 60 dages periode for denne arbejdsplads. Som arbejdsplads betragtes også steder, hvor den pågældende modtager undervisning i efteruddannelsesøjemed som et led i arbejdet.
Det er blevet påpeget, at især ved kørsel til en række skiftende arbejdssteder er reglen administrativt belastende. Parterne er enige om, at der skal ske en administrativ forenkling og smidiggørelse i denne situation.
Dette sker ved en formodningsregel om, at det uden videre antages, at 60-dages reglen er opfyldt i de situationer, hvor den skattepligtige har et kørselsmønster, der indebærer befordring til så mange forskellige arbejdspladser, at det ikke er sandsynligt, at befordringen vil falde udenfor 60-dages reglen. Dette kombineres med en regel om, at SKAT med fremadrettet virkning vil kunne give den pågældende pålæg om ved kørselsregnskab at kunne dokumentere, at der er tale om erhvervsmæssig befordring omfattet af 60-dages reglen. Endelig forkortes 2 års perioden til 1 år. Det vil således kun være kørsel i de forudgående 12 måneder, der regnes med i forhold til 60-dages reglen. Det bliver således mere overskueligt at holde styr på 60-dages reglen, når det kun er kørslen de forudgående 12 måneder, der tæller. Det vil endvidere være nemmere at sandsynliggøre, at man er opfattet af formodningsreglen.
Det er aftalt, at registreringsafgiftsloven ændres således, at det bliver muligt at etablere faste brikse i ledsagebiler uden afgiftsopkrævning.
Det er aftalt, at praksis ændres således, at det ikke medfører moms- og skattemæssige konsekvenser, hvis der køres til spisning, hvis det sker i arbejdstiden med løn. Det samme gælder ved madafhentning.
Det er endvidere aftalt, at det ikke har moms- og skattemæssige konsekvenser at afhente eller afsætte en kollega til og fra et arbejdssted, når arbejdsgiveren beordrer det. Arbejdsgiveren kan beordre det mundtligt og generelt, og det behøver ikke vedrøre en specifik situation.
Reglerne for vagtordninger kræver, at en given kørsel skal ske til â€uvisse†arbejdssteder. Det er aftalt, at dette krav afskaffes.Â
Endelig er det aftalt, at der kan køres ubegrænset mellem skiftende arbejdssteder og hovedarbejdsstedet.
Disse smidiggørelser gælder generelt.
Evaluering og genforhandling
Parterne er enige om, at de aftalte ændringer skal evalueres efter 2 års forløb. Da det mest hensigtsmæssige vil være en samlet evaluering, vil dette skulle ske primo januar 2011, da lovgivningen først træder i kraft 1. januar 2009.
Parterne er endvidere enige om, at såfremt der i perioden op til denne evaluering er dele af de aftalte elementer, som fører til en utilsigtet udnyttelse med deraf følgende provenutab skal disse elementer i aftalen kunne genforhandles.
Køreplan for lovgivningsprocessenÂ
Smidiggørelsen af 60-dages reglen, indførelsen af dagsbeviser og reglerne om afgiftsfri fastmontering af sovebrikse i ledsagebiler kræver lovændringer.
Det er aftalt, at et samlet lovforslag udarbejdes og gennemføres efter følgende tidsplan:
Ultimo april:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Udkast til lovforslag sendes til aftaleparterne.
Primo maj:           Udkast til lovforslag kommenteres og drøftes i aftalekredsen.
Primo juni:           Lovforslaget sendes på høring.
August:                Høringssvar modtages og kommenteres.
Primo oktober:     Lovforslaget fremsættes med henblik på vedtagelse inden jul.
1. januar 2009:    Lovforslaget træder i kraft.
Administrative ændringer iværksættes hurtigst muligt.
Â