Trafikudvalget

Christiansborg

 

 

 

 

 

 

 

I forbindelse med de efterhånden mange og alvorlige ulykker med landbrugets køretøjer på offentlig vej, vil vi henlede opmærksomheden på en tiltrængt modernisering af lovgivningen på området.

 

Landbruget bliver mere industrialiseret, og et landbrug befinder sig sjældent på et sammenhængende matrikel, Det kan konstateres, at der sker mere og mere transport på offentlig vej mellem de forskellige dele af en enkelt landbrugsejendom. Der skal transporteres forskellige materialer og produkter og især de tunge transporter og de flydende forårsager problemer ude på det offentlige vejnet.

 

Når der jævnligt vælter grise og gylletransporter, kan det have flere faktuelle årsager.

En årsag kan være at materiellet ikke er i orden, koblingssystemet mellem traktor og anhænger er defekt eller ikke vedligeholdt. At der ikke er slingre/sikkerhedsskot i tankevognene har betydning i en  situation, hvor vogntoget vælter. Der går hurtigt hul på tanken.

En anden årsag kan være manglende køreegenskaber hos føreren. Når man ser de køretøjer, som man bruges til af uddanne unge til traktorkørsel, virker det indlysende, at der senere ude i virkeligheden på vejsystemerne kan opstår uheld. Køreskolekøretøjernes anhængere er små kasser uden last.  

 

At køre med en vognfuld levende dyr eller en tank med flydende gylle kræver mere end det der forlanges i dag, hvilket må konstateres ved de tiltagende alvorlige ulykker, som dokumenteres i medierne.

 

Samlet betyder dårligt materiel og dårlige køreegenskaber manglende lygteføring og anden afmærkning en større usikkerhed for andre trafikanter og miljøet.

 

Derfor må vi opfordre til at der iværksættes en opgradering på området. Bedre køretøjer, Bedre viden om sikkerheden, bedre og længere uddannelse for erhvervelse af kørekort til traktor med anhænger. Alle traktorer kan i dag køre mellem 50 og 60 km. i timen, hvilket er lovligt i andre lande. Da man i Danmark har en meget lille vægtafgift på traktorer, må disse kun køre 30 kl. i timen. Dette medfører ofte farlige overhalinger For at sikre at traktorerne ikke kører hurtigere end 30 km i timen, er der indsat en spærring i gearkassen. Desværre bliver denne spærring normalt fjernet og derfor lovgivningen tilpasses virkeligheden.

Man bør derfor tillade traktorer med hastighed på 50 km. i timen men samtidigt stille større vejskat,, jævnligt syn af traktorer med hensyn til det sikkerhedsmæssige samt kræve lastbilskørekort til disse traktorer.

.

Bent og Mona Blenstrup, Holbækvej 236

4100 Ringsted