Retsudvalget 2007-08 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 606
Offentligt
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
28. august 2008Færdsels- og våben-kontoret2008-801-0023MCO40399
Udkast til
Forslagtil
Lov om ændring af lov om mærkning af cykelstel m.v.(Ophævelse af bogføringspligten)§1I lov nr. 135 af 23. marts 1948 om mærkning af cykelstel m.v., som æn-dret ved lov nr. 101 af 17. februar 1998, foretages følgende ændringer:1.§ 2ophæves.2.§ 3affattes således:”§3.Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler til gennemførelse af§ 1, herunder om mærkets og nummerets udseende og anbringelse.”§2Loven træder i kraft den […].
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger
1. IndledningSom det fremgår af regeringsgrundlaget Mulighedernes samfund (VKRegeringen III, november 2007) har regeringen en generel målsætningom fortsat at forenkle og reducere virksomhedernes administrative byr-der, så initiativ og virkelyst får de bedste betingelser for at udvikle sig tilproduktion og job.I overensstemmelse hermed er formålet med lovforslaget at reducere deadministrative byrder, der er forbundet med salg af cykelstel, ved at op-hæve pligten for fabrikanter, importører, grossister og forhandlere til atbogføre alle salg af cykelstel. Regeringen har i den forbindelse lagt vægtpå, at bogføringen ikke som forudsat ved ordningens indførelse har no-gen praktisk betydning for opklaring af cykeltyverier og identifikation afhittegodscykler.En vedtagelse af lovforslaget forventes at lette de administrative byrderfor erhvervslivet med 10,8 mio. kr. årligt.2. Gældende retLov om mærkning af cykelstel m.v. blev indført i 1948 (lov nr. 135 af 23.marts 1948) og har blandt andet til formål at lette politiets opklaring afcykeltyverier samt muliggøre identifikation af hittegodscykler. Lovenblev ændret i 1998, jf. lov nr. 101 af 17. februar 1998, hvor reglerne omstelmærkning blev præciseret og moderniseret i forhold til den sam-fundsmæssige og teknologiske udvikling siden lovens ikrafttræden.Det kriminalpræventive sigte med loven er søgt sikret ved regler om, atcykelstellet skal bære et særligt mærke, som tillige med fabrikations-nummer og årstalsmærkning, skal indhugges eller på anden godkendtmåde påføres stellet inden afhændelsen fra fabrikanten eller importøren.Herudover skal fabrikanter og importører føre bog over, til hvilke grossi-ster og forhandlere cykelstel afhændes. Bogføringspligten gælder ogsåved grossisters og forhandleres videresalg, herunder ved salg til forbruge-re.2
Justitsministeriet har ved bekendtgørelse nr. 705 af 19. juli 2001 fastsatnærmere regler om mærkning af cykelstel m.v., herunder regler om ind-holdet af bogføringspligten.Bogføringspligten indebærer herefter, at der for hvert enkelt cykelstelskal registreres nøjagtige og fuldstændige oplysninger om afhændelses-dato, cykelstellets nummer (stelnummer), cykelstellets art (herre-, dame-eller børnecykelstel) samt navn og adresse på den, som cykelstellet over-drages til. For grossisters og forhandleres salg til private skal endvidereregistreres oplysninger om, hvordan vedkommende har legitimeret sigover for sælgeren (forevisning af ID-kort fra et pengeinstitut, kørekort tilmotorkøretøjer, pas, sygesikringsbevis eller lignende). Den bogførings-pligtige skal opbevare oplysninger herom fra de seneste 15 år. I praksiskan dette ske både ved egentlige bøger herom eller ved brug af elektro-nisk databehandling (edb-registrering).De bogførte oplysninger skal på forlangende videregives til politiet.Bogføringspligten ved salg af cykelstel indebærer i den forbindelse, atdet for politiet kan være muligt i efterforskningsøjemed at spore, frahvilken forhandler og til hvilken kunde en given cykel er henholdsviskøbt og solgt. Da bogføringspligten ikke påhviler forbrugere, der videre-sælger deres cykel, er den bogførte ejer imidlertid ikke nødvendigvis og-så den faktiske ejer.3. Lovforslagets baggrund og indholdSom nævnt i regeringsgrundlaget Mulighedernes samfund (VK Regerin-gen III, november 2007) vil regeringen fortsætte indsatsen for at lettevirksomhedernes administrative byrder, så initiativ og virkelyst får debedste betingelser for at udvikle sig til produktion og job. Det er i denforbindelse regeringens intention at lette virksomhedernes administrativebyrder med op mod 25 pct. frem til 2010.Omfanget af de administrative byrder for erhvervslivet kortlægges ved ensåkaldt AMVAB-måling (dvs. en Aktivitetsbaseret Måling af Virksom-hedernes Administrative Byrder), hvor der gennem kortlægning af priva-te, danske virksomheders tidsforbrug sker en måling af erhvervslivetsadministrative omkostninger ved at efterleve erhvervsrettet regulering.
3
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har i den forbindelse i november 2007fået udført en AMVAB måling ved Rambøll Management A/S. Ved må-lingen er de samlede administrative omkostninger ved bogføringspligteni lov om mærkning af cykelstel m.v. opgjort til i alt 10,8 mio. kr. pr. år påsamfundsniveau, hvilket svarer til ca. 21 kr. pr. solgt cykel.Justitsministeriet har på den baggrund overvejet, om fordelene ved bog-føringspligten modsvarer de herved forbundne omkostninger for er-hvervslivet.Det fremgår af oplysninger fra Rigspolitiet, at et betydeligt antal stjålneeller bortkomne cykler tilbageleveres til den rette ejer af politiet, men atdette generelt ikke sker på baggrund af de oplysninger om salg af cykel-stel, der er registreret som følge af bogføringspligten. Politiets tilbagele-vering af cykler sker derimod på grundlag af oplysninger om den enkeltecykels stelnummer, idet de hittegodscykler, der indleveres til politiet,indføres med stelnummer i et edb-register for efterlyste cykler og knaller-ter (Cykelregistret), hvor cykler, der anmeldes stjålet, også efterlyses ogregistreres.Det er på denne baggrund Justitsministeriets opfattelse, at det med bogfø-ringspligten forbundne arbejde er uforholdsmæssigt stort i forhold til denpraktiske nytteværdi og anvendelse af de registrerede oplysninger. Derlægges derfor med lovforslaget op til en ophævelse af bogføringspligtenved salg af cykelstel, mens pligten for importører og fabrikanter til atmærke cykelstel fastholdes.Lovforslaget hindrer ikke, at erhvervsdrivende på frivillig basis fortsatregistrerer salg af cykelstel.Der henvises til § 1, nr. 1, i lovforslaget.4. Forslagets økonomiske og administrative konsekvenser m.v.Lovforslaget skønnes ikke at medføre økonomiske og administrativekonsekvenser for det offentlige.Forslaget om ophævelse af bogføringspligten ved salg af cykelstel skøn-nes at ville medføre økonomiske og administrative besparelser for er-hvervslivet på i alt 10,8 mio. kr. årligt.4
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser og indeholder ikkeEU-retlige aspekter.5. Hørte myndigheder m.v.Lovforslaget har været til høring hos følgende myndigheder og organisa-tioner m.v.:…6. Vurdering af konsekvenser af lovforslagPositive konsekven-ser/mindreudgifterIngenNegative konsekven-ser/merudgifterIngen
Økonomiske konse-kvenser for stat, kom-muner og regionerAdministrative konse-kvenser for stat, kom-muner og regionerØkonomiske konse-kvenser for erhvervsli-vet
Ingen
Ingen
Administrative konse-kvenser for erhvervsli-vet
Miljømæssige konse-kvenserAdministrative konse-kvenser for borgerneForholdet til EU-retten
En ophævelse af bogfø-ringspligten ved salg afcykelstel skønnes atville medføre besparel-ser for erhvervslivet på10,8 mio. kr. pr. årEn ophævelse af bogfø-ringspligten ved salg afcykelstel skønnes atville medføre besparel-ser for erhvervslivet på10,8 mio. kr. pr. årIngenIngen
Ingen
Ingen
IngenIngen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
5
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1 (§ 2)Ved lovforslaget ophæves pligten for fabrikanter, importører, grossisterog forhandlere til at bogføre salg af cykelstel. Forslaget udelukker imid-lertid ikke, at den enkelte erhvervsdrivende på frivillig basis (f.eks. somled i virksomhedens lagerstyring eller som en serviceydelse over for pro-fessionelle samarbejdspartnere eller private kunder) foretager en sådanbogføring.Lovforslaget berører ikke pligten for fabrikanter og importører til at fore-tage mærkning af cykelstel.Til nr. 2 (§ 3)Ændringen er af redaktionel karakter. Foranlediget af forslaget om op-hævelse af bogføringspligten foreslås bemyndigelsesbestemmelsen i lo-vens § 3, hvorefter justitsministeren kan fastsætte nærmere regler ombl.a. bogføringspligten, begrænset til bemyndigelsens øvrige område,dvs. mærkning af cykelstel, jf. lovens § 1.Til § 2Bestemmelsen fastlægger lovens ikrafttrædelsestidspunkt. Det foreslås, atloven træder i kraft den […].
6
Lovforslaget sammenholdt med gældende retGældende formuleringLovforslaget§1I lov nr. 135 af 23. marts 1948om mærkning af cykelstel m.v.,som ændret ved lov nr. 101 af17. februar 1998, foretages føl-gende ændringer:§ 2.Enhver, der fremstiller ellerindfører Cykelstel, har Pligt tilnøjagtigt at føre bog over, tilhvilke Grossister og ForhandlereStellene afhændes, med Angi-velse af Fabrikationsnumrene forde afhændede Stel. Grossister ogForhandlere har paa sammeMaade Pligt til at føre Bog over,til hvem Cykelstellene videre-overdrages. Ved Salg til Forbru-gere, der ikke er Sælgeren per-sonlig bekendt, har SælgerenPligt til at forlange fornøden Le-gitimation forevist. Fabrikanter,Importører, Grossister og For-handlere skal paa Forlangendegive Politiet Oplysning om, tilhvem nærmere angivne Cykel-stel er afhændet.§ 3.Justitsministeren kan givede til Gennemførelsen af foran-stående Regler fornødne For-skrifter, herunder om Mærketsog Nummerets Udseende ogAnbringelse.1.§ 2 ophæves.
2.§ 3 affattes således:”Justitsministeren kan fastsættenærmere regler til gennemførel-se af § 1, herunder om mærketsog nummerets udseende og an-bringelse.”
7