Benedicte Federspiel Dok. 60306/ps
14. juli 2008
Justitsministeriet har anmodet Forbrugerrådet om en udtalelse vedrørende Europa-Kommissionens grønbog om effektiv fuldbyrdelse af domme i Den Europæiske Union: Adgangen til oplysninger om skyldnerens aktiver (sagsnr. 2008-748/21-0336).
Som det angives i grønbogen, har Kommissionen tidligere påpeget forskellige vanskeligheder i forbindelse med grænseoverskridende inddrivelse af gæld, og Rådet opfordrede i programmet for gensidig anerkendelse Kommissionen til at forbedre mulighederne for, at kreditorerne kan skaffe sig de nødvendige oplysninger om en skyldners finansielle situation. Kommissionen peger på forskellige foranstaltninger, som man mener vil forbedre mulighederne for at få adgang til oplysningerne om en skyldners finansielle situation.
Kommissionen foreslår, at der kunne udarbejdes en håndbog om medlemsstaternes fuldbyrdelseslovgivning og relevant praksis, inklusive de kilder, hvor man kan hente oplysningerne. Som en anden løsning peger Kommissionen på, at de oplysninger, som findes i offentlige registre, kunne udbygges med sådanne økonomiske oplysninger, og fuldbyrdelsesmyndigheders og kreditorers adgang til disse registre skulle forbedres, ligesom der kunne gives myndighederne en bedre adgang til at søge på skyldneren i registre vedrørende sociale sikringsordninger eller skattevæsenet. Endnu en mulighed er et øget samarbejde mellem myndighederne, fx ved en udbygning af Informationssystemet for det Indre Marked. Herudover foreslås det som en mulighed, at der enten ved minimumsharmonisering indføres en procedure for opnåelse af en skyldnererklæring eller en standardiseret EU-erklæring om oplysninger om alle skyldnerens aktiver i EU.
Indledningsvis skal Forbrugerrådet udtale, at vi naturligvis ikke går ind for, at skyldnere skal kunne unddrage sig retsforfølgelse. Ifølge retsplejeloven skal skyldneren under strafansvar give alle nødvendige oplysninger om sin og husstandens økonomi. Reglerne i Danmark er således rimeligt skrappe allerede. Med hensyn til offentlige registre, Det Centrale Virksomhedsregister og Folkeregistret og adgangen til oplysninger fra disse finder Forbrugerrådet ikke, at der på det foreliggende grundlag er årsag til at skærpe disse regler med yderligere indsigt, jf. også reglerne om navne- og adressebeskyttelse, cpr-lovens § 28 og 42, stk. 5.
Forbrugerrådet finder det ikke acceptabelt at ændre på, at kreditorer ikke kan få adgang til oplysninger om skyldnerne hverken hos Skat eller de sociale myndigheder.
Forbrugerrådet finder derfor ikke på det foreliggende grundlag, at der er behov for at ændre på den danske lovgivning på baggrund af det i grønbogen anførte.
Med hensyn til, at et eventuelt senere forslag til regulering af området vil henhøre under det retlige forbehold, således at Danmark ikke deltager i vedtagelsen af sådanne regler, der heller ikke vil være bindende eller finde anvendelse i Danmark, minder Forbrugerrådet om, at såfremt det retlige forbehold ophæves, vil det ikke være sandsynligt, at Danmark kan undgå også at blive bundet af regler, som måtte blive vedtaget i den periode, hvor Danmark har haft det retlige forbehold. Det er derfor særdeles nødvendigt, at Danmark aktivt sørger for, at der ikke vedtages regler, som man ikke ville kunne leve med, såfremt det retlige forbehold ikke eksisterede.
Med venlig hilsen
Thomas Roland                                         Benedicte Federspiel
Afdelingschef                                            Chefkonsulent