OVERSIGT

 

over

 

høringssvar vedrørende Kommissionens grønbog om effektiv fuldbyrdelse af domme i Den Europæiske Union: Adgangen til oplysninger om skyldnerens aktiver (KOM (2008) 128 endelig af 6. marts 2008)

 

1. Hørte myndigheder og organisationer mv.

 

Kommissionens grønbog har været sendt til høring hos:

 

Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Procesbevillingsnævnet, Datatilsynet, Dommerforeningen, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolenes Tjenestemandsforening, HK Landsklubben Danmarks Domstole, Advokatrådet, Arbejdsdirektoratet, Foreningen Danske Inkassoadvokater, Dansk Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden, Institut for Menneskerettigheder, Danske Regioner, Kommunernes Landsforening, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Finansrådet, Realkreditrådet, Forsikring & Pension, Ejendomsforeningen Danmark, HTS Interesseorganisationen, HTS Arbejdsgiver- og erhvervsorganisationen, Dansk Industri, Dansk Handel & Service, Håndværksrådet, Dansk Byggeri, Dansk Inkasso Brancheforening, Liberale Erhvervs Råd, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Landsorganisationen i Danmark, Fagligt Fælles Forbund, Handels- og Kontorfunktionærernes Forbund, Dansk Told og Skatteforbund, Landbrugsrådet, Foreningen af Registrerede Revisorer, IT-Brancheforeningen, Danske Finansieringsselskabers Forening, Boligselskabernes Landsforening og Lejernes Landsorganisation.

 

 

2. Høringssvarene

 

Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter, Procesbevillingsnævnet, Kommunernes Landsforening, Forbrugerombudsmanden, Ejendomsforeningen Danmark og Foreningen af Registrerede Revisorer har oplyst, at de ikke har bemærkninger til grønbogen.

 

2.1. Generelle bemærkninger

 

Danske Inkassoadvokater har udtalt sig positivt om en ensretning og forbedring af adgangen til oplysninger om skyldnerens aktiver. Det er dog foreningens opfattelse, at det ikke er muligt at forbedre inddrivelsesmulighederne væsentligt uden samtidig at se på de enkelte nationale ordninger.

 

Danske Inkassoadvokater har yderligere tilkendegivet, at en forbedret adgang til registeroplysninger efter foreningens opfattelse er den mest optimale løsning, idet det er foreningens erfaring, at skyldnerens egen erklæring om sine aktiver, uanset at denne er afgivet under strafansvar, ikke altid er korrekt. Herudover har foreningen peget på en række problemer med de eksisterende adgange til oplysninger om skyldnerens aktiver.

 

Datatilsynet har ikke fundet sig i stand til at udtale sig om behovet for initiativer vedrørende fuldbyrdelsesmyndighedernes muligheder for at få adgang til oplysninger. Datatilsynet har imidlertid henledt opmærksomheden på bestemmelserne i persondataloven, herunder de særlige danske regler vedrørende behandling af kreditoplysninger, i lovens kapitel 5 og 6. Samtidig har Datatilsynet anmodet om at blive hørt om eventuelle konkrete initiativer vedrørende udveksling af oplysninger om skyldneres aktiver.

 

Finansrådet bakker op om Kommissionens målsætning om at gøre det lettere at få fuldbyrdet domme på tværs af grænserne. Finansrådet har i øvrigt bemærket, at selv om antallet af tilfælde, hvor borgere bosat i andre lande låner penge i en dansk bank, fortsat er beskedent om end stigende, oplever Finansrådets medlemmer i langt højere grad, at kunder, der i en periode har boet i Danmark og derfor har optaget lån i danske banker, flytter til et andet land. Efter Finansrådets opfattelse kan der være behov for at få øget adgang til oplysninger om disse kunders aktiver, hvis de kommer i restance med deres betalinger. Finansrådet har dog på nuværende tidspunkt svært ved at vurdere værdien af de tiltag, der er foreslået i grønbogen.

 

Håndværksrådet og Liberale Erhvervs Råd støtter generelt initiativer, der kan forbedre adgangen til oplysninger om skyldnerens forhold.

 

Retssikkerhedsfonden er enig i grønbogens overordnede målsætning, men har påpeget en række forhold, som den finder retssikkerhedsmæssigt betænkelige. Retssikkerhedsfonden påpeger således, at der bør findes en passende balance mellem på den ene side kreditorernes berettigede interesse i at kunne inddrive gæld og på den anden side debitorernes retssikkerhed. Herudover har Retssikkerhedsfonden bl.a. anført, at den virksomhed der udøves af inkassobureauer og virksomheder, der driver virksomhed ved salg af kreditoplysninger, også bør inddrages i et eventuelt initiativ vedrørende fuldbyrdelse.

 

2.2. Bemærkninger til de konkrete spørgsmål som stilles i grønbogen

 

2.2.1. Spørgsmål 1

 

Advokatrådet har bemærket, at inddrivelse af gæld i andre EU-lande på nuværende tidspunkt er meget vanskeligt og omkostningskrævende, og mindre/mellemstore virksomheder opgiver derfor ofte at inddrive tilgodehavender i andre lande. Herudover har Advokatrådet anført, at der er behov for foranstaltninger på fællesskabsplan til forbedring af adgangen til oplysninger om skyldnerens aktiver. Det er dog Advokatrådets opfattelse, at det er afgørende, at adgangen til oplysningerne suppleres med beskyttelse af skyldner.

 

2.2.2. Spørgsmål 2

 

Advokatrådet ser positivt på forslaget om, at der udarbejdes en håndbog på området, navnlig hvis håndbogen også kommer til at indeholde oplysninger om omkostningerne, der er forbundet med inddrivelsen, og om hvor lang tid det kan forventes, at en inddrivelse vil tage.

 

Domstolsstyrelsen har bemærket, at en overskuelig og lettilgængelig håndbog kunne være til hjælp. Domstolsstyrelsen påpeger dog i den forbindelse, at der bør tages stilling til, hvem der skal udarbejde og løbende vedligeholde en eventuel håndbog.

 

Håndværksrådet finder, at det vil være til hjælp for kreditorer, hvis man udarbejder en håndbog med oplysninger om fuldbyrdelsesordningerne i medlemslandene. Håndbogen kan dog efter Håndværksrådets opfattelse ikke stå alene, og skal efter rådets opfattelse mest ses som et supplement til andre af de løsningsforslag, som Kommissionen fremsætter i grønbogen.

 

Liberale Erhvervs Råd har bemærket, at en håndbog vil være ønskelig, men har udtrykt tvivl om, i hvilket omfang den vil blive anvendt af enkelte erhvervsdrivende, der erfaringsmæssigt søger professionel bistand og rådgivning i inddrivelsesprocessen.

 

2.2.3. Spørgsmål 3

 

Advokatrådet har opfordret til, at indholdet i handelsregistrene forbedres og harmoniseres. Advokatrådet bemærker i den forbindelse, at den harmonisering, der er sket i virksomhedsregistrene, med fordel også kunne gennemføres i handelsregistrene. Samtidig bemærker Advokatrådet, at det vil forbedre beslutningsgrundlaget, hvis det sikres, at alle oplysningerne har samme aktualitet, indeholder samme detaljer, kontrolleres ensartet, ligesom der bør være den samme sanktion ved manglende indberetning.

 

Liberale Erhvervs Råd har udtalt sig til støtte for lettere adgang til de eksisterende registre i medlemslandene.

 

2.2.4. Spørgsmål 4

 

Advokatrådet har opfordret til, at adgangen til folkeregistre ensartes således, at det i samtlige medlemslande er muligt at rette henvendelse til en offentlig myndighed for at få visse nødvendige oplysninger om bopæl m.v. Dog bør der efter Advokatrådets opfattelse ikke være adgang til særlige oplysninger om f.eks. børn.

 

Forbrugerrådet har bemærket, at rådet ikke finder, at der på det foreliggende grundlag er behov for at udvide adgangen til oplysninger fra Det Centrale Virksomhedsregister og Folkeregisteret.

 

Håndværksrådet mener ikke, at der bør være fri adgang til folkeregistre. For at få adgang til folkeregistre bør en kreditor således efter Håndværksrådets opfattelse være i stand til at dokumentere en retlig interesse i form af f.eks. et økonomisk krav.

 

Liberale Erhvervs RÃ¥d har udtalt sig positivt om en koordinering af folkeregistre i samtlige medlemslande.

 

2.2.5. Spørgsmål 5

 

Advokatrådet har anført, at en adgang til oplysninger fra socialsikringsordninger og skattevæsenet ville lette inddrivelsesprocessen. Hvis der skulle åbnes for adgangen til disse oplysninger, vil der dog skulle foretages en nærmere overvejelse og afvejning af henholdsvis skyldners retssikkerhed og kreditors interesse i hurtig og effektiv inddrivelse.

 

Danske Inkassoadvokater er af den opfattelse, at fordringshavere af hensyn til skyldnerens private forhold ikke bør have adgang til så følsomme oplysninger, som der er i socialsikringsordninger og skattevæsenets registre.

 

Forbrugerrådet finder ikke, at det ville være acceptabelt at give kreditorer adgang til oplysninger om skyldnere hos skattevæsenet eller de sociale myndigheder.

 

2.2.6. Spørgsmål 6

 

Advokatrådet har bemærket, at der bør skelnes mellem statslige/offentlige eller private fuldbyrdelsesmyndigheder i forbindelse med adgangen til eller forbedring af adgangen til at udveksle oplysninger mellem fuldbyrdelsesmyndigheder. Kun særligt sikrede private fuldbyrdelsesmyndigheder skal efter Advokatrådets opfattelse have adgang til oplysninger fra andre fuldbyrdelsesmyndigheder. Advokatrådet mener imidlertid, at statslige/offentlige fuldbyrdelsesmyndigheder bør kunne få adgang til oplysninger hos hinanden.

 

2.2.7. Spørgsmål 7, 8 og 9

 

Advokatrådet har tilkendegivet, at indførelsen af en EU-erklæring med oplysninger om skyldnerens aktiver i alle medlemslande ville være formålstjenlig, men kun hvis det sikres, at erklæringen afgives på samme grundlag, og på en måde der sikrer, at kreditor kan have tiltro til, at den er korrekt.

 

Domstolsstyrelsen har ikke fundet anledning til at udtale sig om, hvorvidt der bør indføres en EU-erklæring om aktiver. Hvis en sådan erklæring skal indføres, finder Domstolsstyrelsen imidlertid, at det bør være en forudsætning, at der er tilstrækkelig IT-understøttelse, således at afgivelse af erklæringer ikke medfører en øget arbejdsbyrde for fogedretterne. Domstolsstyrelsen har yderligere bemærket, at erklæringen bør have et indhold, der gør den praktisk anvendelig.

 

Håndværksrådet støtter forslaget om at udarbejde en EU-erklæring og har i den forbindelse bemærket, at en sådan erklæring bør have karakter af en standardformular, der er anvendelig i alle medlemslande. Skyldnerens udfyldelse af EU-erklæringen bør ske under strafansvar.