<DOCUMENT_START>

Høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om beskyttelse af dyr under transport

 

Justitsministeriet sender hermed udkast til ændring af bekendtgørelse nr. 1729 af 21. december 2006 om beskyttelse af dyr under transport (heref­ter transportbekendtgørelsen) i høring.

 

Baggrund

Transport af dyr er navnlig reguleret i Rådets forordning (EF) nr. 1/2005 af 22. december 2004 om beskyttelse af dyr under transport og dermed forbundne aktiviteter m.v. (herefter transportforordningen), der har fun­det anvendelse i EU fra 5. januar 2007. Justitsministeriet har endvidere den 21. december 2006 udstedt bekendtgørelse nr. 1729 om beskyttelse af dyr under transport (herefter transportbekendtgørelsen), der supplerer transportforordningen på visse punkter. Transportbekendtgørelsen trådte også i kraft den 5. januar 2007.

 

Transportbekendtgørelsens kapitel 3 indeholder – set i forhold til trans­portforordningen – en række supplerende (skærpede) regler, som alene finder anvendelse på transporter af pattedyr og fugle, der fuldt ud afvik­les i Danmark, jf. bekendtgørelsens § 13. De fleste af bestemmelserne er en videreførelse af bestemmelser fra Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 208 af 17. juni 1964 om transport af dyr med senere ændringer (her­efter 1964-bekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 201 af 16. april 1993 med senere ændringer (herefter 1993-bekendtgørelsen).

 

Den sidstnævnte bekendtgørelse gennemførte de tidligere gældende fæl­lesskabsretlige regler om beskyttelse af dyr under transport i dansk ret, mens den førstnævnte bekendtgørelse omfattede de transporter, der ikke var omfattet af EU-reguleringen, herunder navnlig nationale transporter over en afstand af højst 50 km. Begge bekendtgørelser er blevet ophævet med virkning fra den 5. januar 2007, hvor transportforordningen som nævnt ovenfor trådte i kraft.

 

Udkast til bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om beskyt­telse af dyr under transport

 

Transportbekendtgørelsens § 33, stk. 1-3, indeholder en række gebyrer for Fødevarestyrelsens kontrol og godkendelse samt efterfølgende kon­trol af den logbog, som transportvirksomheder i forbindelse med lange transporter af visse dyrearter til udlandet er forpligtet til at udfylde, jf. transportforordningens artikel 5, stk. 4.

 

Da det er en forudsætning, at gebyrordningen i transportbekendtgørelsen økonomisk hviler i sig selv, indeholder udkastet til bekendtgørelse for­slag til nye gebyrsatser. Det foreslås således, at gebyrsatsen for den for­udgående kontrol og godkendelse af logbøger i transportbekendtgørel­sens § 33 nedsættes fra 320 kr. til 218 kr. pr. logbog, og når der er tale om en såkaldt gentagelseslogbog fra 160 kr. til 75 kr. pr. logbog. For den efterfølgende kontrol af logbøger foreslås gebyret nedsat fra 80 kr. til 63 kr. pr. logbog.

 

Herudover er Justitsministeriet blevet opmærksom på, at kravet i trans­portbekendtgørelsens § 20, stk. 1, 1. pkt., om, at de kasser, bure eller kurve, der anvendes til vej- og jernbanetransport af fjerkræ, skal have en tæt bund ikke svarer til den måde, hvorpå man transporterer fjerkræ på i dag. De transportkasser, man i mange år har anvendt til transport af fjer­kræ, er således perforeret i bunden.

 

Det bemærkes, at transportbekendtgørelsens § 20 er en videreførelse af § 7 i den nu ophævede 1964-bekendtgørelse. Den nu ophævede 1993-be-kendtgørelse indeholdt derimod ikke et krav om ”tæt bund” i forbindelse med transport af fjerkræ. Det vil med andre ord sige, at så snart den nati­onale transport af fjerkræ var over 50 km, skulle transporten af fjerkræ ikke længere foregå i kasser, bure eller kurve med tæt bund.

 

Justitsministeriet er ikke i besiddelse af oplysninger om, at de kasser, der i dag anvendes til transport af fjerkræ, og hvis bund således ikke er helt tæt, har givet anledning til dyrevelfærdsmæssige problemer. Når henses hertil – og ikke mindst det forhold, at der – hvis kravet om tæt bund op­retholdes – vil være tale om en utilsigtet skærpelse af kravene til trans­port af fjerkræ – finder Justitsministeriet, at transportbekendtgørelsens § 20 bør ændres, således at kravet om ”tæt bund” udgår.

 

Efter transportbekendtgørelsens § 25 skal gulvet i et transportmiddel være forsynet med passende strøelse eller tilsvarende materiale. Be­stemmelsen finder anvendelse på alle rent nationale transporter uanset længde, ligesom den gælder for alle pattedyr og fugle. Det har imidlertid ikke været tilsigtet, at kravet om strøelse i transportbekendtgørelsens § 25 skulle gælde for fjerkræ. På den baggrund finder Justitsministeriet, at der bør indsættes et stk. 2 i bekendtgørelsens § 25, hvorefter fjerkræ undtages fra kravet om strøelse.

 

Endelig er Justitsministeriet blevet opmærksom på, at ordet ”container” ikke optræder i transportbekendtgørelsens § 25. Dette indebærer, at det med den nuværende ordlyd ikke er muligt at kræve passende strøelse i forbindelse med transport af dyr i containere. Justitsministeriet finder på den baggrund, at transportbekendtgørelsens § 25 bør ændres, således at kravet om strøelse også kommer til at gælde, når dyr transporteres i en container.

 

Justitsministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger til ændrings­bekendtgørelsen senest fredag den 22. august 2008. Bemærkninger kan eventuelt sendes med e-mail til følgende adresse: [email protected]. Ministeriet anmoder i den forbindelse om, at bemærkninger ikke frem­sendes bÃ¥de pr. brevpost og pr. e-mail.

 

Justitsministeriet skal afslutningsvis gøre opmærksom pÃ¥, at ministeriet ikke sender udstedte bekendtgørelser individuelt til hørte myndigheder, organisationer mv. Derimod indeholder Justitsministeriets nyhedsbrev information om udstedte bekendtgørelser. Tilmelding til Justitsministeri­ets nyhedsbrev kan ske pÃ¥ www.jm.dk.  

 

Med venlig hilsen

 

Cristina A. Gulisano