<DOCUMENT_START>

Skriftlig redegørelse til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg vedrørende de sager inden for Justitsministeriets område, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 24.-25. juli 2008

 

Den 24.-25. juli 2008 afholdes der rådsmøde om retlige og indre anliggender, hvor der forventes behandlet en række sager inden for Justitsministeriets område.

 

Alle punkterne på dagsordenen forelægges til orientering for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg. Idet der henvises til det samlenotat, som er oversendt til Europaudvalget og Retsudvalget, kan der oplyses følgende om punkterne på dagsordenen:

 

Dagsordenspunkt 1 vedrører et forslag om ændring af Rådets forordning om standarder for sikkerhedselementer og biometriske identifikatorer i pas og rejsedokumenter (pasforordningen). Formandskabet ønsker at opnå politisk enighed om forslaget.

 

Sagen er omfattet af det danske forbehold, og Danmark deltager derfor ikke i vedtagelsen af forslaget. Danmark vil tage en politisk enighed om forslaget til efterretning. Forslaget må anses for en udbygning af Schengen-reglerne, og Danmark vil efter en eventuel vedtagelse af forslaget meddele, at man i henhold til artikel 5 i Protokollen om Danmark stilling agter at gennemføre ændringen af pasforordningen i dansk lovgivning.

 

Med dagsordenspunkt 2 lægger formandskabet op til vedtagelse af rådskonklusioner om rapporterne fra de to såkaldte Future Groups.

 

Det må forventes, at rådskonklusionerne navnlig vil omtale de to rapporters betydning som inspiration for Kommissionen ved udarbejdelsen af den meddelelse, der skal udgøre det formelle grundlag for forhandlingerne i Rådet om det arbejdsprogram for området for retlige og indre anliggender, som fra 2010 skal afløse Haag-programmet.

 

Fra dansk side vil man hilse de to rapporter velkomne som inspiration for Kommissionen ved dens udarbejdelse af meddelelsen om det nye arbejdsprogram. Det forventes endvidere, at Danmark vil kunne tilslutte sig rådskonklusionerne.

 

Med hensyn til forslaget til Rådets afgørelse om det europæiske retlige netværk (dagsordenspunkt 3) ønsker formandskabet, at der på rådsmødet fastlægges en generel enighed om det samlede forslag. Fra dansk side agter man at tilslutte sig generel enighed herom.

 

Der er på rådsmøderne (retlige og indre anliggender) henholdsvis den 18. april 2008 og 5.-6. juni 2008 fastlagt generel enighed i Rådet om de væsentligste bestemmelser i forslaget om ændring af Rådets afgørelse om oprettelse af Eurojust for at styrke bekæmpelsen af grov kriminalitet (dagsordenspunkt 4).

 

På rådsmødet den 24.-25. juli 2008 ønsker formandskabet at få fastlagt generel enighed i Rådet om de resterende bestemmelser og dermed om det samlede forslag. Dette agter man fra dansk side at tilslutte sig.

 

I forhold til dagsordenspunkt 5 vil formandskabet præsentere forslaget til Rådets afgørelse om indførelse af det europæiske informationssystem vedrørende strafferegistre (ECRIS). Danmark stiller sig umiddelbart positiv over for forslaget.

 

Under dagsordenspunkt 6 om forslaget til rammeafgørelse om anvendelse af passagerlister (PNR-oplysninger) vil formandskabet i forhold til den videre behandling af forslaget lægge op til, at den relevante arbejdsgruppe fortsætter drøftelserne med henblik på at fastlægge en fælles holdning blandt medlemsstaterne til de grundlæggende elementer i forslaget. Fra dansk side vil man tilslutte sig dette oplæg.

 

Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke oplysninger om, hvad formandskabet nærmere ønsker at drøfte vedrørende cyberkriminalitet (dagsordenspunkt 7). Fra dansk side vil man imidlertid under drøftelserne udtrykke sig positivt om bekæmpelse af cyberkriminalitet.

 

Fra dansk side vil man tage statusorienteringen vedrørende SIS II til efterretning (dagsordenspunkt 8).

 

Dagsordenspunkt 9 vedrører forslaget om ændring af Rådets forordning for så vidt angår kompetence og om indførelse af lovvalgsregler i ægteskabssager. Formandskabet ønsker på rådsmødet en drøftelse af mulighederne for at gennemføre forslaget, herunder ved at iværksætte forstærket samarbejde.

 

Sagen er omfattet af det danske forbehold. Danmark deltager derfor ikke i vedtagelsen af forordningen, som heller ikke vil finde anvendelse i forhold til Danmark. Danmark vil tage udfaldet af drøftelserne til efterretning.