Udvalget for Videnskab og Teknologi

Folketinget

Christiansborg

1240 København K

 

 

 

./.

Til udvalget fremsendes hermed til orientering redegørelse for it- og telepunkterne på rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) 12. - 13. juni 2008.

 

Materialet er oversendt til Europaudvalget via Udenrigsministeriet.

 

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Helge Sander

 


 

Redegørelse for it- og telepunkterne på rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) 12. - 13. juni 2008

 

 

 

Dagsordenens punkt 3

Kommissionens forslag til revision af teledirektiverne og oprettelse af Den Europæiske Myndighed for Markedet for Elektronisk Kommunikation

 

a)      Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og RÃ¥dets direktiv om ændring af direktiv 2002/21/EF om fælles rammebestemmelser for elektroniske kommunikationsnet og tjenester, direktiv 2002/19/EF om adgang til og samtrafik mellem elektroniske kommunikationsnet og tilhørende faciliteter og direktiv 2002/20/EF om tilladelser til elektroniske kommunikationsnet og –tjenester

      KOM (2007) 697
Fremskridtsrapport/
udveksling af synspunkter

 

b)      Forslag til Europa-Parlamentets og RÃ¥dets direktiv om ændring af direktiv 2002/22/EF om forsyningspligt og brugerrettigheder i forbindelse med elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, direktiv 2002/58/EF om behandling af personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i den elektroniske kommunikationssektor og forordning (EF) nr. 2006/2004 om forbruger-beskyttelsessamarbejde

      KOM (2007) 698
Fremskridtsrapport/
udveksling af synspunkter

 

c)      Forslag til Europa-Parlamentets og RÃ¥dets forordning om oprettelse af Den Europæiske Myndighed for Markedet for Elektronisk Kommunikation

      KOM (2007) 699
Fremskridtsrapport/
udveksling af synspunkter

 

Formandskabet afgav sin fremskridtsrapport for forhandlingerne om revisionen af teledirektiverne. Det understregedes, at der var sket fremskridt særligt i forhold til forhandlingerne om Forsyningspligtdirektivet og Databeskyttelsesdirektivet. Det havde dog endnu ikke været muligt at opnå fremskridt i forhandlingerne om forslaget om etableringen af en europæisk telemyndighed (EECMA). Af denne grund ville ministrene under frokosten blive bedt om at udstikke retningslinjer for de kommende forhandlinger om forslaget under fransk formandskab.

 

Kommissionen erklærede, at de foreliggende kompromistekster – både i Rådet og i Europa-Parlamentet – udgjorde et godt udgangspunkt for de videre forhandlinger. Det blev fremhævet, at der var behov for ”et europæisk hjem” for større konsekvens i håndhævelsen af teledirektiverne på nationalt niveau. Derfor var Kommissionen tilfreds med Europa-Parlamentets forslag om skabelsen af ”Body of European Regulators in Telecom – BERT”, der i Kommissionens optik bevarede centrale elementer fra det oprindelige forslag.

 

Herefter gav Formandskabet ordet til medlemslandene. Overordnet set afgav mange delegationer bemærkninger til spørgsmålene vedrørende funktionel separation, vetoret til Kommissionen over for nationale teletilsynsmyndigheders afgørelser om forpligtigelser samt behovet for samarbejde på EU-niveau om anvendelsen af frekvenser.

 

På spørgsmålet om frekvenser var der generel enighed om, at forvaltningen af frekvenser i udgangspunktet fortsat skal være et nationalt anliggende. Endvidere kunne et flertal af landene støtte en øget liberalisering af frekvenspolitikken og tjenesteneutralitetsprincippet. Der var enighed om, at der skulle tages hensyn til nationale forhold og dertil knyttede behov.

 

Det kunne konstateres, at der endnu ikke var opnået enighed i Rådet i forhold til spørgsmålet om øgede beføjelser til Kommissionen, herunder en udvidelse af Kommissionens vetoret til at omfatte de forpligtelser, de nationale tilsynsmyndigheder kan pålægge en udbyder med en stærk markedsposition.

 

En række lande talte imod flere beføjelser til Kommissionen og for en større rolle til de nationale tilsynsmyndigheder eller for bevarelse af den gældende lovgivning. En anden gruppe lande, herunder Danmark, støttede forslaget om styrkede beføjelser til Kommissionen under visse forbehold.

 

Også i forhold til spørgsmålet om funktionel separation var holdningerne i Rådet delte. En række lande inklusive Danmark var positive over for indførelsen af funktionel separation som et muligt værktøj, der kunne anvendes af tilsynsmyndighederne, men flere understregede dog, at der skulle være tale om en sidste udvej, når andre værktøjer havde vist sig utilstrækkelige. En anden gruppe lande var modstandere af at indføre funktionel separation.

 

Formandskabet tog medlemsstaternes indlæg til efterretning. Det kommende franske formandskab oplyste, at der sigtes efter at opnå politisk enighed om revisionen af teledirektivpakken inden årets udgang.

 

En række delegationer, herunder den danske, benyttede punktet til at plædere for fremsættelsen af et kommissionsforslag, der kunne regulere priserne på sms- og dataroaming i det indre marked. Flere medlemsstater havde skrevet til den ansvarlige kommissær herom. Kommissionen svarede, at branchen havde fået et ultimatum. Såfremt priserne ikke sænkedes tilfredsstillende inden 1. juli 2008, ville Kommissionen fremlægge forslag til et indgreb.

 

I forlængelse af punktet konkluderede Formandskabet, at ministrenes uformelle frokostdrøftelse vedrørende den foreslåede europæiske telemyndighed, EECMA, havde vist følgende: Der havde været udbredt modstand mod EECMA. Der var et behov for at aftale et alternativt organs opgaveportefølje, inden dets juridiske grundlag fastsattes. Et alternativt organ skulle bygge på principperne om effektivitet, gennemsigtighed, uafhængighed og ekspertise. Organet skulle ikke overtage Agenturet for Net- og Informationssikkerheds (ENISA) opgaver og ikke beskæftige sig med forvaltning af frekvenser, men fokusere på økonomisk regulering.

 

 

Dagsordenens punkt 4

Meddelelse fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget - At drage fuld nytte af digitaliseringsdividenden i Europa: en fælles strategi for anvendelsen af det frekvensområde, der frigives ved overgangen til digitalt tv

KOM(2007) 700
Vedtagelse af rådskonklusioner

 

Formandskabet takkede Kommissionen for dens meddelelse om at drage fuld nytte af den digitale dividende, mens Kommissionen udtalte, at den så frem til samarbejdet med medlemslandene herom.

 

RÃ¥dskonklusionerne blev vedtaget.

 

Dagsordenens punkt 5

Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om forberedelse af den digitale fremtid i Europa – midtvejsevalueringen af i2010-initiativet

KOM(2008) 199
Vedtagelse af rådskonklusioner

 

Formandskabet præsenterede rådskonklusionerne vedrørende midtvejsevalueringen af i2010-initiativet og understregede initiativets socioøkonomiske betydning.

 

Kommissionen talte for at gøre mere for at udbrede bredbånd i EU og for at bruge alle politiske redskaber til at indfri målsætningerne inden for i2010-initiativet.

 

RÃ¥dskonklusionerne blev vedtaget.

 

Dagsordenens punkt 6

Kommissionens forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 460/2004 om oprettelse af et europæisk agentur for net- og informationssikkerhed for så vidt angår agenturets fortsatte beståen.
KOM (2007) 861

Politisk enighed

 

Formandskabet præsenterede sit forslag om at forlænge Agenturet for Net- og Informationssikkerheds (ENISA) mandat med tre år og anmodede Kommissionen om at facilitere en drøftelse af ENISA’s fremtid. Kommissionen bifaldt denne anmodning og støttede Formandskabets forslag.

 

En række lande argumenterede for ENISA’s centrale betydning for net- og informationssikkerheden i Europa.

 

Der blev opnået politisk enighed.

 

Dagsordenens punkt 13, eventuelt

a) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om udvælgelse af og udstedelse af tilladelse til systemer, som leverer mobile satellittjenester (mobile satelite services, MSS)

– Orientering fra formandskabet

 

Formandskabet oplyste, at forslaget om MSS ventes vedtaget i den nærmeste fremtid på et vilkårligt rådsmøde som a-punkt.

 

En gruppe lande, som dog ikke udgjorde et blokerende mindretal, oplyste, at de ville stemme imod forslaget eller afholde sig fra at stemme.

 

b) Meddelelse fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget – Fremme af internethandlingsplanen t il udbredelse af internetprotokol version 6 (IPv6) i Europa

– Orientering fra Kommissionen

 

Kommissionen præsenterede kort meddelelsen om internetprotokollen Version 6 og understregede vigtigheden af udbredelsen af den nye internetprotokol.

 

c) Indikatorer for bredbåndsdgang til internettet

– Orientering fra den portugisiske delegation

 

Portugal argumenterede for, at der eksisterede et behov for, at Kommissionen i højere grad registrerede oplysninger om adgang til internettet via mobile og trådløse net i dens statistikker. Portugal informerede desuden om, at landet havde oplevet en stigning på 17 procent i adgangen til bredbånd via mobile og trådløse net. Flere andre delegationer støttede Portugal.

 

Kommissionen svarede, at sådanne oplysninger skulle komme fra medlemslandene, samt at man gerne optog statistikker om adgang til mobile og trådløse net.