Årsagen til at I/A-gruppen har søgt foretræde for retsudvalget d. 29 maj 2008, er den urimelige retsstilling, eller mangel på samme, chaufførerne behandles under.

 

I henhold til sanktionskataloget på køre- og hviletidsområdet under kontrolapparatforordningen, er der i dens nuværende udformning nogle problemer som I/A-gruppen mener, udgør en urimelig forskelsbehandling i forhold til alle andre i samfundet.

 

I den nuværende form fratages chauffører og selvkørende vognmænd levebrødet, på nogle udfyldnings- og betjeningsfejl der ikke vedrører trafiksikkerheden på nogen måde.

 

Med hensyn til udfyldningsfejl er det på nuværende tidspunkt sådan, at en chauffør der laver en udfyldningsfejl på tre skiver inden for tre år, står til en betinget frakendelse af førerbeviset og dermed en orienterende køreprøve, samt en bøde på kr. 9.000 til chaufføren og kr. 18.000 til vognmanden.

Hvis myndighederne konstaterer seks skiver med udfyldningsfejl inden for tre år, bliver førerbeviset frakendt ubetinget og der falder bøder på kr. 18.000 til chaufføren og kr. 36.000 til vognmanden.   

 

Med hensyn til betjeningsfejl er kontrolapparatet/tachografen udstyret med en knap der skal trykkes eller drejes på. Denne knap viser om der er foretaget arbejde, pause eller andet arbejde. Med andet arbejde forstås ventetid, eksempelvis hvis chaufføren holder og venter på ordre til at køre til en adresse for losning eller læsning.

Her er det ligeledes sådan, at hvis myndighederne konstaterer tre betjeningsfejl inden for tre år, bliver førerbeviset frakendt betinget, og der udskrives bøder på kr. 9- og 18.000 til henholdsvis chaufføren og vognmanden.

Hvis myndighederne konstaterer seks betjeningsfejl inden for tre år, bliver førerbeviset frakendt ubetinget og der udskrives bøder på henholdsvis kr. 18- og 36.000 til chaufføren og vognmanden.

Det skal herunder bemærkes, at hverken skrive- eller betjeningsfejl af ovennævnte type fratager myndighederne muligheden for at kontrollere et køretøjs kørselsforløb, da kontrolapparatet/tachografen vil markere på skiven eller dataene fra tachografen, så snart et køretøj bevæger sig.

Der ud over har I/A-gruppen fået oplyst fra en transportadvokat der har sin daglige gang i retssalene som forsvarsadvokat i blandt andet denne type sager, at han aldrig har været udsat for, at det ikke var muligt at klarlægge kørselsforløbet af et køretøj, uanset hvilken position knappen havde stået i.

 

Med hensyn til retssikkerheden for chauffører og vognmænd, mener I/A-gruppen at den er helt elimineret.      

 

I bekendtgørelse af færdselslovens kapitel 17 § 118 stk. 9 kan man læse følgende:

 For overtrædelse af forskrifter udstedt i medfør af § 85, stk. 1, kan der pÃ¥lægges ejeren eller brugeren af køretøjet bødeansvar, selv om overtrædelsen ikke kan tilregnes ham som forsætlig eller uagtsom. Tilsvarende gælder for overtrædelse af bestemmelser i de forordninger, der er nævnt i § 86 a, stk. 1, og for overtrædelse af bestemmelser i forskrifter, der er udstedt i medfør af § 86 a, stk. 1. For bødeansvaret fastsættes ingen forvandlingsstraf.

 

Det understregede tolker I/A-gruppen som fjernelse af retssikkerheden for chaufførerne, da der er åbent op for straf, uanset om overtrædelsen er forsætlig eller ej.

 

Med venlig hilsen

I/A-gruppen..: Birger Vinstrup & Peder Høgild.

 Â