Folketinget Retsudvalget

Vi er blevet bekendt med Justitsministeriets svar på Retsudvalgets spørgsmål nr. 429 angående henvendelsen fra den tværpolitiske formandsgruppe i Kalundborg. Justitsministeriet har til besvarelsen af denne henvendelse indhentet udtalelse fra Rigspolitiet.

Overordnet set bekræfter Rigspolitiets svar vor henvendelse vedrørende den mangelfulde politidækning i Kalundborg. Vi må betragte svarskrivelsen som en omfattende opremsning af reformens intentioner, fra et rigspoliti der som bekendt selv har stået for udarbejdelsen af den organisatoriske ændring af politiets arbejdsområder og vilkår. Af naturlige grunde har vi ikke mulighed for at kommentere organisationens bemandingsplan i detaljer og skal derfor alene forholde os til de mangler og uhensigtsmæssigheder vi er i stand til at dokumentere.

Den gennemførte organisationsændring har efter vor opfattelse betydet et næsten usynligt politi i Kalundborg. Politiet arbejder ikke længere på gadeplan, men opholder sig i kørende enheder på landevejene uden for byen. 

Vi har forstået, at reformen ved en centralisering på landsplan er udarbejdet efter en besparelse på 1000 årsværk. For Kalundborg har dette betydet en bemandingsreduktion fra 49 til 39 betjente, altså en besparelse på 20%. En voldsom besparelse der selvfølgelig ikke kan gå ubemærket hen.

Denne besparelse betyder selvfølgelig mindre synlighed i politiarbejdet decentralt, herunder og specielt det forebyggende politiarbejde. Det forbyggende politiarbejde har således måttet betale for opbygningen af nye centrale afdelinger i Roskilde og dermed styrket det interne bureaukrati.

Med hensyn til kriminalitetsstatistikkerne for vold og hærværk, skal vi oplyse at disse ikke er udtryk for de reelle tal. Dette er begrundet i det faktum at det i mange tilfælde har været umuligt at anmelde sagerne på det tidspunkt hvor det har været nyttigt for ofrene. Det har betydet at de forurettede efterfølgende har undladt at anmelde. Hvad angår rigtigheden af den også voldsomme stigning i indbrud på mere end 75%,kan vi her henvise til alle de henlagte sager. 

Statistikkerne underbygger således politiets manglende synlighed og bortfald af det opsøgende og forbyggende politiarbejde i Kalundborg, selv om politiet nu har meldt ud, at de tidligere mandagsmøder vil blive genoptaget.

Generelt set finder vi, at Rigspolitiets besvarelse af Retsudvalgets spørgsmål er udtryk for en uprofessionel arrogance til skade for politiet selv og ikke mindst borgerne. Bemærkningen omkring afvisningen af en døgnåben politistation, opfatter vi som en direkte uartighed overfor menige politifolk som ønsker at gøre en forskel. Sådanne udtalelser fra Rigspolitiet burde ikke forekomme men de forklarer mandefaldet inden for etaten, herunder det stigende antal orlovsansøgninger.

Vi skal pÃ¥ det kraftigste fastholde vores krav om at fÃ¥ politiet ud af bilerne og ind i gadebilledet sammen med den døgnÃ¥bne politistation. Det er pÃ¥ tide at sÃ¥vel Rigspolitiet som politiledelsen i Roskilde anerkender de fatale fejl som politireformen har medført og gennemfører en reorganisering. Det betyder ikke at politiet vil have glæde af at kunne hente mobil assistance inden for hele kredsen nÃ¥r det ”brænder” pÃ¥. Men dagligdagens episoder kræver ikke der kan tilkaldes store mobile enheder. De kræver nærhed med borgerne og synlighed til gavn for borgernes følelse af tryghed.    Â