Goddag
trafikudvalg.
Jeg er en ung mand på 16år og det lyder måske ikke særlig seriøst når 16-årig scooterbums henvender sig til trafikudvalget, men jeg har nogen forslag jeg syntes i skulle tage at kigge lidt på.
Som 16-årig scooter køre kender jeg en del til andre unge og deres scootere, og jeg ved at i, i øjeblikket sætter meget stor fokus på scootere, eller i hvert fald politiet gør.
Jeg henvender mig ikke for at brokke mig over at de meget dårligt overholdte regler omkring scootere, men for at komme med nogen forslag til hvordan i måske ville kunne løse problemerne.
Folk de tuner jo deres scootere så de kan køre meget meget hurtigere! Og et stort problem med denne tun er at unge mennesker ikke har lyst til at kunne køre 110km/t so mange kan, men bare vil kunne køre 75-80km/t, der er så bare det problem at når de så sætter en tun cylinder på så kan karburatoren og udstødningen ikke følge med og så bliver de nød til at udskifte de ting også. Når dette indgreb så er fuldført kan scooteren ikke bare køre 75-80km/t men 110-130km/t og så er det, det virkelig begynder at blive farligt! Det skulle jo helst ikke være farligt at køre 80km/t på en scooter da de er bygge til at kunne køre i den hastighed.
Jeg siger ikke vi skal have lov til at drøne af sted med disse hastigheder, hvis vi beholder denne lave undervisnings tid for at tage et scooterkørekort. For så ville det også godt kunne gå galt, nej jeg syntes i skulle tage at kigge på tysklands love indenfor dette emne. I tyskland må man køre 80km/t på en scooter men undervisningstiden er også væsentligt større! I Danmark skal du jo bare møde til undervisning i ca. 3 uger et par gange om ugen, man behøver overhovedet ikke lytte efter i den undervisning, det er så nemt at gennemføre køreprøven i Danmark at du ville kunne stille de fleste unge mennesker op til denne prøve uden nogen form for undervisning og stadig kunne gennemføre den!
Selv om de køre 80km/t i Tyskland sker der langt færre dødsfald i Tyskland end der gør i Danmark på grund af deres udvidede antal af køre timer og deres sværere prøve.
Jeg syntes helt seriøst i skulle tage at overveje mit forslag om at sætte hastighedsbegrænsningen op til 70, måske 80km/t også selvfølgelig også sætte sværhedsgraden op på prøve med mærkbar forskel!
Jeg skriver disse forslag fordi jeg har ondt af de scooterkøreres forældre som hvert år mister deres søn eller datter fordi de har fjernet begrænsningerne eller sat tun på deres scooter.
Venlighilsen Andreas B. Holm.
Ps. Jeg er vil meget gerne have svar hvis i vil kigge på det.