Torturfri aftaler skal vurderes fra sag til sag
22-04-2008
Terrormistænkte udlændinge skal ifølge justitsministeren kunne udvises til
torturvenlige stater. Muligheden er der, påpeger IMR, men fremhæver samtidig
flere forhold, Danmark i så fald skal sikre sig.
Af
Martin Lassen-Vernal og Jane Fogedby
Diplomatiske forsikringer med stater, der tidligere har været kendte for at
anvende tortur, skal muliggøre hjemsendelse af udlændinge, som PET
vurderer er til fare for statens sikkerhed. Det foreslår
justitsminister Lene Espersen.
- Vi vil nu undersøge, hvor farbar den vej er, men jeg skal ikke lægge skjul
på, at jeg håber, at vi får den mulighed, siger hun til Politiken (21/4). Lene
Espersen understreger også, at regeringen afventer et ekspertudvalg før
beslutningen træffes.
Med en diplomatisk forsikring - også kaldet en torturfri aftale - garanterer
staten, at de udviste ikke vil blive udsat for tortur eller anden grov
mishandling. Blandt andet Institut for Menneskerettigheder (IMR) har tidligere
kritisteret de torturfri aftaler for at være en farlig vej at begive sig ud på.
Men nu understreger instituttet, at det ganske vist kan være en mulighed, hvis
man vel og mærke foretager en grundig vurdering i den konkrete sag.
Tre forhold
IMR henviser til i hvert fald tre forhold som de danske myndigheder bør tage
stilling til, før man udviser terrormistænkte til deres hjemlande. Det sker
bl.a. efter en afgørelse fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, der
viser, at i særlige tilfælde kan det være ok med de såkaldte diplomatiske
forsikringer.
- Man er nødt til at tage stilling i den enkelte sag. Hvis landet er kendt som
en torturstat i den 'tunge' ende, og personen, som man vil sende tilbage, må
antages at udgøre en trussel mod sit eget land, og der ikke findes en troværdig
og uafhængig overvågningsinstitution, så bør man bestemt ikke tillægge en selv
nok så fornem diplomatisk forsikring nogen betydning, siger seniorforsker Kim
U. Kjær i dag til Dagbladet Information.
- Selvom personen ikke udgør en trussel mod hjemlandet, skal man også tage
højde for, at hjemlandets myndigheder måske alligevel vil statuere et eksempel
og straffe den terrormistænkte for at markere over for landets egne
statsborgere, at man ikke tolererer, at de udøver terrorrelateret virksomhed i
andre lande, siger Kim U. Kjær til avisen og understreger samtidig vigtigheden
af, at nævnet, der skal afgøre sagerne i Danmark, beskyttes mod politisk
pression.
- Man skal være yderst forsigtig. Det afgørende er, om den enkelte forsikring
er konkret og specifik nok, og om overvågningen er tilstrækkelig, tilføjer han.
Ingen garantier
IMR har også tidligere påpeget, at nationale menneskerettighedsorganisationer i
fx Jordan og Egypten ikke ønsker at tage part i de diplomatiske
forsikringer, som deres stater måtte indgå med andre lande. Årsagen er, lyder
meldingen ifølge IMR, at man ikke kan garantere, at aftalerne overholdes.
Dermed vil det blive svært for Danmark at indgå sådanne aftaler.
- Og det understreger nødvendigheden af, at man udviser en høj grad af
skepsis. Vi skal huske, at der er tale om lande, som har været kendte for
at overtræde en af de helt basale menneskerettigheder, nemlig forbuddet mod
tortur, slutter Kim U. Kjær.
Yderligere oplysninger: Martin Lassen-Vernal, presseansvarlig, tlf. 3269 8927, mobil 3157 3153, mlv[a]humanrights.dk
Både Den Europæiske Menneskerettigheds-
domstol, FN’s Torturkomité og FN’s Menneske- rettighedskomité har principielt
accepteret, at diplomatiske garantier kan reducere â€risikoen for torturâ€, sÃ¥
der ikke længere på udsendelses- tidspunktet er vægtige grunde til at antage,
at den udsendte person vil blive udsat for tortur, umenneskelig eller nedværdigende
behandling i modtagerlandet.
Det vil dog i alle tilfælde bero på en konkret vurdering, hvor følgende hensyn
vil blive tillagt vægt:
· Den generelle menneskerettigheds- situation i modtagerlandet
· Er der en konkret individuel risiko for, at den udsendte person vil blive udsat for tortur
· Karakteren af den modtagne diplomatiske garanti, herunder om den sikrer mulighed for uafhængig og effektiv monitorering
Udtalelse fra FN
FN’s særlige rapportør vedrørende tortur Manfred Nowak har dog
tidligere taget afstand fra, at stater benytter diplomatiske garantier, hvis
der er grund til at antage, at personen vil blive udsat for tortur i
modtagelseslandet:
“Det er special rapporteurens synspunkt, at diplomatiske forsikringer er
upålidelige og ineffektive i beskyttelsen mod tortur og nedværdigende
behandling. (...) Diplomatiske forsikringer er ikke juridisk bindende og derfor
har de ingen juridisk effekt og giver ingen mulighed for at stille til ansvar,
hvis de ikke bliver overholdt; og personen, som den diplomatiske forsikring er
rettet mod at beskytte, har ingen mulighed for tilflugt, hvis forsikringerne
overtrædes. Special rapporteuren er derfor af den opfattelse, at staterne kan
ikke benytte sig af diplomatiske forsikringer som et værn mod tortur og nedværdigende
behandling i de tilfælde, hvor der er vægtige grunde til at antage, at en
person er i fare for at blive udsat for tortur eller nedværdigende behandling
ved hjemkomsten."
Kilde: Institut for Menneskerettigheder,
April 2008