G R U N D N O T A T

 

vedrørende forslag til Rådets rammeafgørelse om fuldbyrdelse af domme in absentia og om ændring af:

-          rammeafgørelse 2002/584/RIA af 13. juni 2002 om den europæiske arrestordre og om procedurerne for overgivelse mellem medlemsstaterne

-          rammeafgørelse 2005/214/RIA af 24. februar 2005 om anvendelse af princippet om gensidig anerkendelse pÃ¥ bødestraffe

-          rammeafgørelse 2006/783/RIA af 6. oktober 2006 om anvendelse af princippet om gensidig anerkendelse pÃ¥ afgørelser om konfiskation

-          (rammeafgørelse …/…/RIA af … om anvendelse af princippet om gensidig anerkendelse pÃ¥ domme i straffesager om idømmelse af frihedsstraf eller frihedsberøvende foranstaltninger med henblik pÃ¥ fuldbyrdelse i Den Europæiske Union)

 

Resumé

 

Forslaget lægger op til en harmonisering af reglerne i en række rammeafgørelser om fuldbyrdelse af afgørelser truffet in absentia. Forslaget vurderes ikke at være i strid med nærhedsprincippet. Forslaget vurderes at ville have lovgivningsmæssige konsekvenser, hvorimod det ikke vurderes at have statsfinansielle konsekvenser af betydning. Forslaget er fremlagt af Slovenien, Frankrig, Tjekkiet, Slovakiet, Det Forenede Kongerige og Tyskland. Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger til forslaget. Fra dansk side finder man på nuværende tidspunkt - hvor den igangsatte høring ikke er afsluttet - ikke at burde tage endelig stilling til de spørgsmål, som forslaget rejser. Man er dog umiddelbart positiv over for forslaget.

 

1.    Baggrund

 

Det Europæiske Råd godkendte på sit møde i Tampere den 15.-16. oktober 1999 princippet om gensidig anerkendelse som hjørnestenen i det retlige samarbejde inden for EU. Dette blev bekræftet i Haag-programmet, som blev vedtaget af Det Europæiske Råd den 5. november 2004.

 

Rådet vedtog den 29. november 2000 i overensstemmelse med konklusionerne fra Tampere et program for foranstaltninger med henblik på gennemførelse af princippet om gensidig anerkendelse i straffesager.

 

En række af de rammeafgørelser, som Rådet har vedtaget i medfør af princippet om gensidig anerkendelse i straffesager, indeholder regler om medlemsstaternes mulighed for at afvise at fuldbyrde afgørelser truffet i en anden medlemsstat på baggrund af en afgørelse afsagt in absentia.

 

Slovenien, Frankrig, Tjekkiet, Slovakiet, Det Forenede Kongerige og Tyskland har den 14. januar 2008 fremsat et forslag til rammeafgørelse om ændring af reglerne i de nævnte rammeafgørelser om fuldbyrdelse af afgørelser truffet i en anden medlemsstat in absentia.

 

2.    Indhold

 

Forslaget er fremlagt under henvisning til traktaten om Den Europæiske Union, særligt artikel 31, stk. 1, litra a, og artikel 34, stk. 2, litra b. Det følger af artikel 31, stk. 1, litra a, at fælles handling vedrørende retligt samarbejde i kriminalsager bl.a. omfatter fremme og fremskyndelse af samarbejdet vedrørende retspleje og fuldbyrdelse af afgørelser mellem kompetente ministerier og retlige eller tilsvarende myndigheder i medlemsstaterne. Ifølge artikel 34, stk. 2, litra b, kan Rådet med henblik på at bidrage til opfyldelse af Unionens målsætninger på initiativ af en medlemsstat eller Kommissionen vedtage rammeafgørelser om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser.

 

Forslaget lægger op til en højere grad af ensartethed i reglerne i en række rammeafgørelser om fuldbyrdelse af afgørelser truffet in absentia.

 

Det drejer sig om rammeafgørelsen om den europæiske arrestordre og om procedurerne for overgivelse mellem medlemsstaterne, rammeafgørelsen om anvendelse af princippet om gensidig anerkendelse på bødestraffe, rammeafgørelsen om anvendelse af princippet om gensidig anerkendelse på afgørelser om konfiskation samt rammeafgørelsen om anvendelse af princippet om gensidig anerkendelse på domme i straffesager om idømmelse af frihedsstraf eller frihedsberøvende foranstaltninger med henblik på fuldbyrdelse i Den Europæiske Union.

 

Formålet med den ændring, der lægges op til, er, at der i færre tilfælde gives afslag på at fuldbyrde afgørelser afsagt in absentia, som er afsagt i en anden medlemsstat.

 

Hovedelementerne i forslaget er følgende:

  

Medlemsstaterne kan som hovedregel afslå at fuldbyrde afgørelser afsagt in absentia. Det gælder dog ikke i følgende to situationer:

 

Fuldbyrdelse kan for det første ikke afslås, hvis den pågældende enten er blevet indkaldt personligt eller rettidigt er blevet underrettet i henhold til den udstedende stats nationale lovgivning gennem en kompetent repræsentant om det fastsatte tidspunkt og sted for det retsmøde, som førte til afgørelsen afsagt in absentia. I begge tilfælde skal den pågældende også være blevet underrettet om, at der kan afsiges en sådan afgørelse, hvis den pågældende ikke er til stede under retssagen.

 

For det andet kan fuldbyrdelse af en afgørelse afsagt in absentia ikke afslås, hvis den pågældende - efter at have fået forkyndt afgørelsen afsagt in absentia samt være blevet underrettet om retten til at få sagen genoptaget og til at være til stede under retssagen - udtrykkeligt har erklæret, at vedkommende ikke anfægter afgørelsen eller ikke ønsker sagen genoptaget inden for den fastsatte tidsfrist.

 

Begrebet ”afgørelse afsagt in absentia” defineres som en afgørelse, hvor den pågældende ikke selv var til stede under den retssag, der førte til afgørelsen. Der søges ikke med definitionen en tilnærmelse af medlemsstaternes nationale lovgivning i forbindelse med rent nationale sager.

 

Det bemærkes, at selvom en medlemsstat ikke kan afslå at fuldbyrde en afgørelse med henvisning til, at den er afsagt in absentia, kan fuldbyrdelse efter omstændighederne afslås af en af de andre afslagsgrunde om f.eks. forældelse eller ne bis in idem-princippet, der findes i de omhandlede rammeafgørelser.

 

Forslaget indeholder herudover bestemmelser om rammeafgørelsens formål, anvendelsesområde, gennemførelse og ikrafttræden.

 

3.    Gældende ret

 

3.1. Danske udeblivelsesdomme

 

Ifølge retsplejelovens § 853 skal en tiltalt i en straffesag - medmindre andet er bestemt i loven - være personligt til stede i retten under hele hovedforhandlingen, indtil sagen er optaget til dom. Rettens formand kan dog tillade den tiltalte at forlade retten, før sagen er optaget til dom, hvis det findes ubetænkeligt, at tiltalte ikke er til stede.

 

Ifølge retsplejelovens § 855, stk. 3, kan hovedforhandlingen fremmes til dom i tiltaltes fravær, hvis retten ikke finder tiltaltes tilstedeværelse nødvendig,

 

1)      nÃ¥r tiltalte er undveget, efter at anklageskriftet er forkyndt for den pÃ¥gældende,

2)      nÃ¥r tiltalte efter at være mødt ved sagens begyndelse har forladt retten uden rettens tilladelse,

3)      nÃ¥r der under sagen alene er spørgsmÃ¥l om ubetinget fængselsstraf i 6 mÃ¥neder eller derunder, konfiskation, rettighedsfrakendelse eller erstatning, og tiltalte har givet samtykke til gennemførelse af hovedforhandlingen,

4)      nÃ¥r tiltalte ikke idømmes højere straf end ubetinget fængsel i 3 mÃ¥neder eller andre retsfølger end konfiskation, førerretsfrakendelse eller erstatning, eller

5)      nÃ¥r retten skønner, at behandlingen af sagen utvivlsomt vil føre til tiltaltes frifindelse.

 

Ifølge retsplejelovens § 855, stk. 4, kan hovedforhandlingen - medmindre tiltalte har samtykket hertil - kun gennemføres i medfør af stk. 3, nr. 4, hvis tiltalte har været lovligt indkaldt, og det af indkaldelsen fremgÃ¥r, at udeblivelse uden oplyst lovligt forfald kan medføre, at tiltalte dømmes for de forhold, som tiltalen angÃ¥r.

 

Tiltalte er lovligt indkaldt, hvis indkaldelsen er forkyndt på en af de måder, som er fastsat i retsplejelovens § 155. Ifølge bestemmelsen i § 155 sker forkyndelse ved, at den meddelelse, der skal forkyndes, med eventuelle bilag

 

1)      sendes eller afleveres til den pÃ¥gældende, der samtidig anmodes om at bekræfte modtagelsen pÃ¥ en genpart af dokumentet eller, hvis forkyndelsen foretages ved rettens eller anklagemyndighedens foranstaltning, et særligt modtagelsesbevis (brevforkyndelse),

2)      ved digital kommunikation gøres tilgængelig for den pÃ¥gældende, der samtidig anmodes om at bekræfte modtagelsen (digital forkyndelse),

3)      sendes til den pÃ¥gældende i brev med afleveringsattest (postforkyndelse) eller

4)      afleveres til den pÃ¥gældende af en stævningsmand (stævningsmandsforkyndelse).

 

Retsplejelovens §§ 156-157 indeholder nærmere regler om de nævnte forkyndelsesformer.

 

3.2. Fuldbyrdelse af udenlandske afgørelser truffet på baggrund af udeblivelsesdomme

 

3.2.1. Rammeafgørelsen om den europæiske arrestordre og om procedurerne for overgivelse mellem medlemsstaterne er gennemført i dansk ret ved lov nr. 433 af 10. juni 2003, som ændrede bl.a. udleveringsloven.

 

Det følger af udleveringslovens § 10 g, stk. 1, at udlevering med henblik på fuldbyrdelse af en udeblivelsesdom, hvorved den pågældende er idømt fængsel eller anden frihedsberøvende foranstaltning, kun kan finde sted, hvis indkaldelsen til domsforhandlingen har været forkyndt for den pågældende personlig eller den pågældende på anden måde har fået underretning om tid og sted for domsforhandlingen.

 

Udlevering kan dog ske, uden at betingelserne i stk. 1 er opfyldt, hvis den, der er dømt uden at have været til stede under domsforhandlingen, kan kræve sagen genoptaget i den pågældende medlemsstat og under den fornyede domsforhandling har adgang til at være til stede, jf. udleveringslovens § 10 g, stk. 2.

 

3.2.2. Rammeafgørelsen om anvendelse af princippet om gensidig anerkendelse pÃ¥ bødestraffe og rammeafgørelsen om anvendelse af princippet om gensidig anerkendelse pÃ¥ afgørelser om konfiskation er gennemført i dansk ret ved lov nr. 1434 af 22. december 2004 om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union.

 

Det følger af lovens § 20, stk. 1, nr. 6, at fuldbyrdelse af en afgørelse om bødestraf afslås, hvis den person, som afgørelsen vedrører, ifølge oplysningerne i den fremsendte attest

 

-         ikke som krævet i udstedelsesstatens lovgivning i forbindelse med en skriftlig procedure er blevet underrettet personligt eller gennem en efter udstedelsesstatens lovgivning kompetent repræsentant om sin ret til at bestride sagen og om tidsfristerne for et sÃ¥dant retsmiddel eller

-         er udeblevet, medmindre det i attesten er anført, at personen er blevet underrettet om retssagen personligt eller gennem en efter udstedelsesstatens lovgivning kompetent repræsentant i overensstemmelse med udstedelsesstatens lovgivning, eller at personen har tilkendegivet, at sagen ikke bestrides.

 

Ifølge lovens § 33, stk. 1, nr. 5, afslås fuldbyrdelse af en konfiskationsafgørelse, hvis det følger af oplysningerne i attesten, at den pågældende ikke gav møde personligt eller ved advokat i den retssag, der førte til konfiskationsafgørelsen, medmindre det fremgår af attesten, at den pågældende er blevet underrettet om retssagen i overensstemmelse med udstedelsesstatens lovgivning enten personligt eller gennem sin i henhold til udstedelsesstatens lovgivning kompetente repræsentant eller i øvrigt har tilkendegivet, at konfiskationsafgørelsen ikke anfægtes.

 

Inden der træffes beslutning om afslag i medfør af lovens § 20, stk. 1, nr. 6, eller § 33, stk. 1, nr. 5, skal den kompetente myndighed i udstedelsesstaten høres, jf. lovens § 22 og § 35.

 

3.2.3. Rammeafgørelsen om anvendelse af princippet om gensidig anerkendelse på domme i straffesager om idømmelse af frihedsstraf eller frihedsberøvende foranstaltninger med henblik på fuldbyrdelse i Den Europæiske Union er endnu ikke gennemført i dansk ret. Justitsministeren har imidlertid den 27. februar 2008 fremsat et forslag om ændring af lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union, som bl.a. har til formål at gennemføre reglerne i den nævnte rammeafgørelse.

 

3.3. Den Europæiske Menneskerettighedskonvention

 

Det følger af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis, at tiltalte i straffesager som udgangspunkt har ret til at være til stede under domsforhandlingen i medfør af artikel 6 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.

 

Gennemførelse af en straffesag uden den tiltaltes tilstedeværelse forudsætter for at være forenelig med konventionens artikel 6, at tiltalte er indkaldt til retsmøderne på den i national ret foreskrevne måde, medmindre tiltalte kan antages at have givet afkald på sin adgang til at være til stede, og gennemførelsen af straffesagen er forbundet med tilstrækkelige retssikkerhedsgarantier.

 

4.    Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

 

4.1. Lovgivningsmæssige konsekvenser

 

Forslaget vurderes i dets nuværende form at ville have lovgivningsmæssige konsekvenser.

 

Forslaget indebærer således, at der indsættes en definition af begrebet ”afgørelse afsagt in absentia” i de rammeafgørelser, som ændres. En sådan definition findes ikke i udleveringsloven eller lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union.

 

Derudover lægger forslaget op til en ændring af reglerne i rammeafgørelserne om, på hvilke betingelser medlemsstaterne kan afslå at fuldbyrde afgørelser afsagt in absentia. Dette nødvendiggør ændringer i forhold til de gældende regler herom i udleveringsloven og lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union, jf. pkt. 3.2.1 og 3.2.2 ovenfor.

 

Forslaget vurderes derfor at kræve ændringer i udleveringsloven og lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union. Derimod vurderes der ikke at være behov for at ændre retsplejelovens regler om udeblivelsesdomme, jf. pkt. 3.2.1 ovenfor.

 

Hvis det i pkt. 3.2.3 omtalte lovforslag, som bl.a. har til formål at gennemføre rammeafgørelsen om anvendelse af princippet om gensidig anerkendelse på domme i straffesager om idømmelse af frihedsstraf eller frihedsberøvende foranstaltninger med henblik på fuldbyrdelse i Den Europæiske Union i dansk ret, vedtages i den form, som det er fremsat, vil det foreliggende forslag til rammeafgørelse også nødvendiggøre ændring af lovforslagets regler om fuldbyrdelse af udeblivelsesdomme.

 

4.2. Statsfinansielle konsekvenser

 

Forslaget vurderes ikke at ville have statsfinansielle konsekvenser af betydning.

 

5.    Høring

 

Forslaget er sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer:

 

Præsidenten for Østre Landsret, Præsidenten for Vestre Landsret, præsidenterne for samtlige byretter, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Rigspolitiet, Rigsadvokaten, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Foreningen af offentlige anklagere, Politiforbundet i Danmark, Advokatrådet, Landsforeningen af beskikkede advokater, Dansk Retspolitisk Forening, Amnesty International, Institut for Menneskerettigheder og Retssikkerhedsfonden.

 

Justitsministeriet har fastsat høringsfristen til den 1. april 2008.

 

6.    Nærhedsprincippet

 

Forslagsstillerne har ikke redegjort nærmere for forholdet til nærhedsprincippet.

 

Regeringens vurdering er imidlertid, at forslaget ikke er i strid med nærhedsprincippet, da formålet med forslaget bl.a. er at lette det retlige samarbejde i straffesager, der har tilknytning til flere medlemslande, og at forbedre den gensidige anerkendelse af retsafgørelser mellem medlemsstaterne.

 

7.    Andre landes kendte holdninger

 

Forslaget er fremlagt af Slovenien, Frankrig, Tjekkiet, Slovakiet, Det Forenede Kongerige og Tyskland. Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger til forslaget.

 

8.    Foreløbig dansk holdning

 

Fra dansk side finder man på nuværende tidspunkt - hvor den igangsatte høring ikke er afsluttet - ikke at burde tage endelig stilling til de spørgsmål, som forslaget rejser. Man er dog umiddelbart positiv over for forslaget.

 

8. Orientering af andre af Folketingets udvalg

 

Grundnotatet om forslaget sendes - ud over til Folketingets Europaudvalg - også til Folketingets Retsudvalg.