I mail af d. 7. februar d.å. har jeg i forlængelse af TV2 ØST's indslag
omkring falske anklager i samværs/forældremyndighedssager redegjort for
hvorledes politiet bliver misbrugt hovedsagelig
af konfliktskabende bopælsforældre, som i hævn motiv vil børnenes
samværsforældre til livs.
I samme mail bekræftede jeg at der aldrig har været kørt en sag omkring
falske anmeldelser efter straffelovens § 165 sammenholdt med § 23 - hvor det
forældrefremmedgjorte barn af bopælsforælderen bruges som løftestang overfor
politiet. Ingen advokater har kunne afkræfte dette.
Politifuldmægtig Lisette Castillo Jørgensen, Station Bellahøj har tvært
imod bekræftet at den slags sager ligger under bagatelgrænsen for hvad
anklagemyndigheden beskæftiger sig med, med henvisning til retsplejelovens
§749, stk. 2 - som hun selv kalder bagatelgrænsen. Dette UANSET:
1. Anklagemyndigheden intet foretager sig for at
fremme en efterforskning.
2. Hvor åbenlys chikanøs adfærd, herunder
bevisbyrden, der er udvist fra oprindelig  anmelder.Â
3. Total mangel på validitet
af dokumentation for anmelders påstand.
4. Og uagtet af selv samme anklagemyndighed flere
år tidligere har    tilbagevist den dokumentation anmelder har forelagt –
men, som fint kan genbruges til fremtidige anmeldelser.
Desværre får alene foreningen Far 2-3 rapporter om ugen omkring falske incest/voldsanklager. I følge psykolog John Halse er der omkring 50 incest anklager for de danske domstole på årsbasis. (Politiken d. 1/7-07)
I følge Socialforskningsinstituttets undersøgelse fra 2004 â€Samvær til barnets bedste†ses at i 75 komplekse samværssager blev i alt incestanklager pÃ¥berÃ¥bt af bopælsforælderen i mod samværsforælderen. Fælles for sagerne var at alle var â€kendte klienter†i statsforvaltningen i forvejen.
Antropolog Johnny Carlsen lavede en undersøgelse i 2006/7 af 100 skilsmisser/samlivsbrud. I 7 af tilfældene var incest med som anklagepunkter.Â
Ifølge foredrag af psykolog Mimi Strange som stÃ¥r bag Projekt JANUS er seksuelle overgreb i mod børn langt hyppigere blandt stedforældre end biologiske forældre.    Â
I følge Københavns Politi er det 1-2% af samtlige anklager fører til en sigtelse og efterfølgende en dom. Resten er baseret dels på chikane og dels på manglende bevisbyrde.
Vi ved at der i danmark er mellem 15.000 og 20.000 skilsmisser/samlivsbrud hvert Ã¥r. 10% af disse er meget konfliktfyldte. Her indgÃ¥r incest og voldsanklager som et â€gratis vÃ¥ben†qua ovenstÃ¥ende.
 Såvel konfliktskabende bopælsforældre og kvindekrisecentre ved at det er omkostningsfrit at anmelde en samværsforældre - blot bopælsforælderen husker at forældrefremmedgøre barnet saledes at barnet overfor den soc. døgnvagt vil bekræfte:
"Jamen, jeg er blevet slået/rørt ved !!!" etc. - og bopælsforælderen dækker sig af med:
"Jeg ved af gode grunde ikke hvad der er foregået under samvær". Således sikres at:
· Enhver forælder kan "vinde" ekstraordinært samvær 8-12 måneder, idet samværet normalt suspenderes for modparten medens der foregår en politiundersøgelse.
· Politiet SKAL efterprøve en sag om påstået seksuel eller voldelig uterlighed - uanset dokumentation eller ej.
· Det er helt konsekvens frit for anmelder - uanset antallet af gange man "ulejliger" politiet.
· Barnets sandhedsværdi og bopælsforælderens latente overtrædelse af straffelovens kap. 4 §§ 164 og 165 ønsker advokaturen og statsadvokaten ikke at efterprøve. Det gælder uanset antallet af pure frifindelser af selv samme for modparten.
Vi står desværre i
en situation hvor alle disse falske anmeldelser ikke kommer videre fordi
anklagemyndigheden ikke vil anerkende dem. Det er arfaringen at statsadvokaten,
blindt blåstempler anklagemyndighedens afgørelser - tillige uden nogen form for
undersøgelse af nogen art. Ensige ikke læser det underliggende materiale. Dette
uagtet at bevisbyrden i en række tilfælde er en ren formsag.
Rigsadvokaten, som har kompetence til at gøre en forskel på dette område kender
derfor ganske enkelt ikke omfanget af disse sager.
Rigsadvokaten
anbefaler sågar pressen om at spørge i familiestyrelsen !!! Siden hvornår har
familiestyrelsen som administrativ myndighed taget sig af strafferetlige
anliggender ??
Under redegørelse af problematikken i mail af d. 7. feb. med udførligt
følgebrev til såvel rigsadvokat som statsadvokat har jeg enslydende svar om at man
kun behandler enkeltsager. Man har således desværre ingen af stederne forstået
pointen med henvendelsen. Om det er manglende evne eller vilje skal være
usagt.
Hele problemet omkring nærværende er at der ikke føres officiel statistik med
falske anklager - i modsætning til de lande DK sammenligner sig med. Via
retsudvalget har Nordjyske/Fyens Stifttidende forsøgt at få en kommentar fra
såvel politi som rigsadvokat. Ingen har kunne svare præcist. Politiadvokat
Michael Jørgensen gør alt for at fortie sagerne, uagtet han selv har
underskrevet flere afgørelser uden nogen form for kontinuitet.
Det tætteste statistik som forefindes er Danmaks Statisitik under
"retsvæsen" og som slet ikke er fyldestgørende.
Hele humlen er at man fra myndighedernes side forsøger at fortie de
"bløde" punkter. I håb om at historierne dør i tavshed.  Så skal
man ikke gøre noget aktivt. Dette er der adskillige i befolkningen offer for,
ligesom anklagemyndigheden "blåstempler" at det er i orden at
børn lyver overfor politiet, og dermed gerne vil bruges som
løftestang for konfliktskabende bopælsforældre.
Folketinget bør indskærpe overfor politiet at når det omhandler falske
anmeldelser i samværs/forældremyndighedssager (dvs. anklager helt uden substans
og valid dokumentation) - skal disse forfølges på lige fod med de
oprindelige undersøgelser af påståede ugerninger.
Gøres der ikke noget ekstraordinært på dette område vil de falske
anmeldelser stige eksplosivt de kommende år. Autoritetstroen styrtdykker!!
Flere og flere konfliktfyldte bopælsforældre er helt bekendt med â€facitlistenâ€.
Under ovenstående forudsætninger er anklagemyndigheden således til stor hjælp i
forbindelse med at skabe problemer i samværs/forældremyndighedssager fremfor at
løse dem.
Der er således i høj grad behov for at man fra politisk hold foretaget tiltag
til at sikre en tilbundsgående sagsbehandling fra anklagemyndighedens
side. Dansk anklagemyndighed lever desværre stort på sit monopol omkring
hvad der skal forfølges - og hvad man skønner ligegyldig - uden hensyntagen til
straffelovens ord.
I påståede incestsager kunne man, som i flere delstater i USA, anvende
False-accusations-Polygraph, (løgnedetektorer).
Det kræver dog at
anklagemyndigheden begynder at anerkende problemet, herunder hele politiets
arbejde i forhold til den indledningsvise efterforskning som anmelder
igangsætter.
Hvis anklagemyndigheden gjorde sit arbejde, herunder blev pålagt
statistikførelse - ville et beslutningsgrundlag for folketinget om
at falske anmeldelser skulle medføre at barnets bopæl som
udgangspunkt blev overført til den anden forælder - langt nemmere kunne
identificeres. Primært fordi den pågældende forælder har diskvalificeret sig
selv som omsorgsgiver for sit barn, efter som vedkommende ikke er i stand til
at skelne i mellem sine egne og barnets behov.
Med dette tiltag ville vi se resultater prompte i form af færre sager
til skade for børnene der tages som gidsler af konfliktskabende
bopælsforældre - og politiet vil kunne bruge deres ressourcer på at
opklare rigtige forbrydelser.
Ligesom nærværende
meget gerne må publiceres på retsudvalgets hjemmeside er vi uendelig mange som
gerne ser, at man fra retsudvalgets side vil forespørge ministeren omkring en
status/undersøgelse af ovenstående forhold.
Med venlig hilsen
Henrik Kollerup
Landsformand â€Et barn To forældreâ€