RIGSADVOKATEN
RIGSPOLITIETÂ Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Bilag 1
Februar 2008
J.nr. RA-2007-709-0042
Reglerne om køre- og hviletid og sanktioner for overtrædelse af reglerne
1. Indledning
I december mÃ¥ned 2004 fremsendte rigsadvokaturen en redegørelse om sanktionsniveauet for overÂtrædelse af køre- og hviletidsreglerne til Justitsministeriet. Redegørelsen, der blev udarbejdet sammen med Rigspolitiet og Københavns Politi, indeholdt forslag til et ændret sanktionssystem pÃ¥ køre- og hviletidsomrÃ¥det.
Redegørelsen indgÃ¥r som bilag til lovforslag nr. L 153 (Folketinget 2004/2005, 2. samling), der blev vedtaget ved lov nr. 557 af 24. juni 2005 om ændring af færdselsloven og pasloven (Knallerter, køre- og hviletid og nedsættelse af gebyret for børnepas mv.). Loven indebærer, at bødeniveauet for overÂtrædelse af køre- og hviletidsreglerne blev skærpet væsentligt, ligesom der i forhold til føreren af køÂretøjet blev indført hjemmel til frakendelse af førerretten. Loven trÃ¥dte i kraft den 1. september 2005.
Efter lovændringen har transportbranchen pÃ¥ en række møder med repræsentanter for JustitsministeÂriet, Rigsadvokaten og Rigspolitiet rejst spørgsmÃ¥l om anvendelsen af reglerne samt fremført en række ønsker til lempelse af sanktionerne.
Justitsministeriet har efterfølgende på baggrund af disse drøftelser gennemført visse ændringer af tiltalepraksis, som har medført lempelser af sanktionerne. Ændringerne fremgår af Justitsministeriets cirkulæreskrivelser af 31. oktober 2006 og 30. marts 2007 og er beskrevet nærmere i afsnit 6 i dette bilag.
Med henblik pÃ¥ at kunne følge udviklingen pÃ¥ omrÃ¥det har Justitsministeriet den 30. oktober 2006 anmodet Rigsadvokaten om i samarbejde med Rigspolitiet at udarbejde en redegørelse om sanktionsÂniveauet pÃ¥ køre- og hviletidsomrÃ¥det, herunder om antallet af betingede og ubetingede frakendelser af førerretten.
Dette bilag til redegørelsen indeholder i afsnit 2 en gennemgang af de gældende regler om køre- og hviletid og i afsnit 3 en beskrivelse af myndighedernes kontrol med reglerne. Afsnit 4 omhandler opÂmÃ¥ling af køre- og hviletid og afsnit 5 indeholder en nærmere gennemgang af sanktionerne ved overÂtrædelse af reglerne om køre- og hviletid og kontrolapparatet. I afsnit 6 beskrives de gennemførte lemÂpelser af sanktionerne.
2. Reglerne om køre- og hviletid
Reglerne om køre- og hviletid fremgår af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 561/2006 (køre- og hviletidsforordningen), der med virkning fra den 11. april 2007 erstatter Rådets forordning (EØF) nr. 3820/85 om harmonisering af visse bestemmelser på det sociale område inden for vejtransport, og Rådets Forordning (EØF) nr. 3821/85 om kontrolapparatet inden for vejtransport (kontrolapparatforordningen).
Køre- og hviletidsforordningens vigtigste regler omhandler førerens køretid, de pauser, der skal afholÂdes i køretiden, og førerens hviletid. Reglerne findes i forordningens artikel 6 – 8:
Â
– Den daglige køretid mÃ¥ ikke overstige 9 timer. Dog mÃ¥ den daglige køretid højst to gange i løÂbet af en uge sættes op til højst 10 timer (artikel 6, stk. 1)
– Efter en kørselsperiode på 4 ½ time skal føreren holde en sammenhængende pause på mindst 45 minutter, medmindre han påbegynder en hviletid. Denne pause kan erstattes af en pause af mindst 15 minutters varighed, fulgt af en pause af mindst 30 minutters varighed fordelt over kørselsperioden, på en sådan måde, at første stykke overholdes (artikel 7)
– Inden for hver periode på 24 timer efter afslutningen af den foregående daglige eller ugentlige hviletid skal føreren have holdt en ny daglig hviletid (artikel 8, stk. 2)
– Daglig hviletid dækker over â€regulær daglig hviletidâ€, som er ethvert hvil pÃ¥ mindst 11 timer. Den regulære daglige hviletid kan subsidiært tages i to perioder, hvoraf den første periode skal være pÃ¥ mindst tre sammenhængende timer og den anden pÃ¥ mindst ni sammenhængende timer. Daglig hviletid dækker endvidere over â€reduceret daglig hviletidâ€, som er ethvert hvil pÃ¥ mindst ni timer, men mindre end 11 timer, jf. artikel 4, litra g.Â
Kontrolapparatforordningen indeholder regler om installation og anvendelse af kontrolapparat. Det kontrolapparat, som et køretøj er udstyret med, skal anvendes under kørsel, der er omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne. Kontrolapparatet kan være et analogt kontrolapparat, hvor registrering af føÂrerens køre- og hviletid foretages pÃ¥ et diagramark, eller et digitalt kontrolapparat, hvor registreringen foretages dels i kontrolapparatet, dels pÃ¥ et førerkort. Forordningen indeholder bl.a. regler for, hvilke oplysninger kontrolapparatet skal optegne, herunder den tilbagelagte vejstrækning, køretid og hviletiÂder. Endvidere fastlægger forordningen en række forpligtelser for føreren for sÃ¥ vidt angÃ¥r anvendelse af diagramark og førerkort. SÃ¥ledes fremgÃ¥r det f.eks. af forordningens artikel 15, stk. 5, hvorledes føreren skal udfylde diagramarket.Â
De væsentligste regler om anvendelse mv. af kontrolapparatet findes i forordning 3821/85, artikel 3 samt artikel 12 – 15, og omfatter bl.a.:
- manglende anvendelse af kontrolapparat (artikel 3, stk. 1)
- kontrolapparatet ikke anvendt korrekt (artikel 13)
- manipulation af kontrolapparatet (artikel 13 og 15, stk. 8)
- førerens anvendelse af diagramark og førerkort (artikel 15, stk. 2)
- unødig udskiftning af diagramark og førerkort (artikel 15, stk. 2)
- unødig åbning af kontrolapparatet (artikel 13, jf. artikel 15, stk. 2)
- udfyldning af diagramarket og indlæsning af oplysninger i det digitale kontrolapparat (artikel 15, stk. 5, og 15, stk. 5 a)
- medbringelse af diagramark, førerkort, manuelle registreringer og udskrifter (artikel 15, stk. 7)
Ved siden af EU-forordningerne gælder FN´s overenskomst af 1. juli 1970 om arbejde, der udføres af det kørende personale i international vejtransport (AETR). Det er nærmere i EU-reglerne præciseret, hvornår AETR finder anvendelse i stedet for EU-reglerne. AETR-reglerne svarer i det væsentligste til forordning 3820/85, der nu er erstattet af forordning nr. 561/2006, og omtales ikke yderligere her, da reglerne forventes revideret under hensyn til ikrafttræden af den nye køre- og hviletidsforordning.
Hovedreglen er, at forordningerne om køre- og hviletid og kontrolapparatet finder anvendelse pÃ¥ vejÂtransport med lastbiler over 3,5 tons og busser, der benyttes til personfordring. Efter artikel 3 i køre- og hviletidsforordningen (EU-undtagelser) og § 2 i bekendtgørelse nr. 328 af 28. marts 2007 (natioÂnale undtagelser) er vejtransport med en række nærmere beskrevne køretøjer dog undtaget fra beÂstemmelserne i køre- og hviletidsforordningen og kontrolapparatforordningen.Â
Førerens overtrædelse af køre- og hviletidsforordningen og kontrolapparatforordningen straffes efter § 11 og 12 i bekendtgørelse nr. 328 af 28. marts 2007 om køre- og hviletidsbestemmelserne i vejtransÂport med bøde eller fængsel indtil 4 mÃ¥neder. Arbejdsgiveren (ejeren/brugeren af køretøjet) kan pÃ¥Âlægges objektivt ansvar for førerens overtrædelse af reglerne, nÃ¥r kørslen er foretaget i arbejdsgiveÂrens interesse, selv om overtrædelsen ikke kan tilregnes arbejdsgiveren som forsætlig eller uagtsom, jf. § 13 i bekendtgørelsen. Efter § 14 kan der endvidere pÃ¥lægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafÂansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
3. Kontrol med overholdelsen af køre- og hviletidsreglerne
Kravene til omfanget af myndighedernes kontrol fremgÃ¥r af â€kontroldirektivet†(Europa-Parlamentets og RÃ¥dets direktiv 2006/22/EF af 15. marts 2006 om minimumsbetingelser for gennemførelse af RÃ¥Âdets forordning (EØF) 3820/85 (nu forordning 561/2006) og forordning (EØF) nr. 3821/85), der indeÂholder minimumskrav til medlemsstaternes kontrol med overholdelsen af køre- og hviletidsreglerne. For Danmarks vedkommende betyder det f.eks., at der for Ã¥rene 2005 og 2006 skulle kontrolleres mindst 220.000 arbejdsdage (diagramark/digitale data). Heraf er ca. 55.000 arbejdsdage kontrolleret i virksomhedskontrollen. Fra den 1. januar 2008 skal der ske en fordobling af det antal arbejdsdage, som medlemsstaterne skal kontrollere. Mindst 30 pct. af det samlede antal kontrollerede arbejdsdage skal efter denne dato kontrolleres pÃ¥ vejene og mindst 50 pct. hos virksomhederne.
Vejkontrol foretages dels som kontrol af enkeltkøretøjer under politiets daglige patruljering og dels i forbindelse med større mÃ¥lrettede kontroller af lastbiler og busser. Det følger af direktivets bilag I, del A, at vejkontrollen normalt omfatter følgende elementer: Daglige og ugentlige køretider, pauser samt daglige og ugentlige hviletider samt diagramarkene for de forudgÃ¥ende dage, der skal opbevares i køÂretøjet, og/eller de data, der er lagret for samme periode pÃ¥ førerkortet og/eller i kontrolapparatets daÂtalager og/eller udskrifter.Â
Direktivets artikel 6 giver to muligheder for gennemførelse af virksomhedskontrol. Kontrollen kan enten udføres i virksomhedens lokaler eller hos de kompetente myndigheder pÃ¥ grundlag af de releÂvante dokumenter eller data, som virksomhederne har fremlagt pÃ¥ myndighedernes anmodning. I Danmark gennemføres kontrol af virksomheder hos Rigspolitiet, som er den kompetente myndighed pÃ¥ omrÃ¥det. Det følger af direktivets bilag I, del B, at virksomhedskontrollen, udover de elementer, der indgÃ¥r i vejkontrol, omfatter følgende: Ugentlige hviletider og køretiderne mellem disse hviletider, kontrol af, at tougersbegrænsningen af køretiderne overholdes, samt kontrol af diagramark, data og udskrifter fra køretøjsenhed og førerkort.
Efter artikel 17 i forordning nr. 561/2006 er medlemsstaterne forpligtet til at indsende de statistiske oplysninger, der er indsamlet pÃ¥ baggrund af de gennemførte vej- og virksomhedskontroller, til KomÂmissionen til brug for udarbejdelsen af en beretning om gennemførelsen af forordningen i medlemsÂstaterne og om den udvikling, der er sket pÃ¥ de pÃ¥gældende omrÃ¥der. Beretningen udarbejdes hvert andet Ã¥r.
4. Opmåling af køre- og hviletid
OpmÃ¥lingsperioden er den periode, hvor det ved aflæsning af diagramarket opmÃ¥les (beregnes) eller i et digitalt kontrolapparat aflæses, om der er en overtrædelse, der skal sanktioneres. Â
OpmÃ¥ling af køretid, hviletid mv. foretages inden for hvert â€kørselsforløbâ€. Kørselsforløb er et tidsÂforløb, der pÃ¥begyndes, nÃ¥r føreren aktiverer kontrolapparatet efter at have afholdt et hvil pÃ¥ mindst 9 timer, og som afsluttes, nÃ¥r det er konstateret, at et hvil pÃ¥ mindst 9 timer er afholdt.
At kørselsforløbet afbrydes ved afholdelse af et hvil på mindst 9 timer, hænger sammen med køre- og
hviletidsforordningens definition pÃ¥ daglig hviletid. SÃ¥ledes fremgÃ¥r det af forordningens artikel 8, stk. 2, at føreren inden for enhver periode pÃ¥ 24 timer efter afslutningen af den foregÃ¥ende daglige elÂler ugentlige hviletid skal have holdt en ny â€daglig hviletidâ€. Efter forordningens artikel 4, litra g, dækker begrebet â€daglig hviletid†følgende:
 â€Regulær daglig hviletidâ€: Ethvert hvil pÃ¥ mindst 11 timer. Den regulære daglige hviletid kan subsiÂdiært tages i to perioder, hvoraf den første periode skal være pÃ¥ mindst tre sammenhængende timer og den anden pÃ¥ mindst ni sammenhængende timer.
â€Reduceret daglig hviletidâ€: Ethvert hvil pÃ¥ mindst ni timer, men mindre end 11 timer.
Efter artikel 8, stk. 4, mÃ¥ føreren højst holde tre reducerede daglige hviletider mellem to ugentlige hviletider.Â
Det mindste hvil, der kan afbryde et â€kørselsforløbâ€, er herefter 9 timer. Overtræder føreren reglerne om afholdelse af et dagligt hvil pÃ¥ mindst 9 timer, vil kørselsforløbet kunne omfatte flere døgn, idet kørselsforløbet først anses for afsluttet, nÃ¥r et sÃ¥dant hvil er afholdt. Det er inden for denne tidsmæsÂsige periode, det vurderes, om føreren har overtrÃ¥dt bestemmelserne i køre- og hviletidsforordningen.
I de tilfælde, hvor det i et kørselsforløb sÃ¥ledes konstateres, at der ikke er afholdt et dagligt hvil pÃ¥ mindst 9 timer, men f.eks. kun 7 timer, opstÃ¥r spørgsmÃ¥let om sammenlægning (kumulation) af køreÂtid i forbindelse med daglig køretid og daglig hviletid, jf. køre- og hviletidsforordningens artikel 6, stk. 1, og artikel 8, idet en hviletid pÃ¥ 7 timer ikke afslutter perioden, inden for hvilken den samlede daglige køretid opgøres. Det betyder i praksis, at køretiden sammenlægges (kumuleres) pÃ¥ hver side af det for korte hvil pÃ¥ 7 timer, og at opmÃ¥lingen af køretiden fortsætter indtil det kan konstateres, at et hvil pÃ¥ mindst 9 timer er afholdt.Â
Denne sammenlægning sker dog kun, hvis hvilet er mere end en time for kort i forhold til kravet efter artikel 8, jf. artikel 4, litra g. â€1-times reglen†blev gennemført ved Justitsministeriets cirkulæreskriÂvelse af 30. marts 2007.
Ved afholdelse af et regulært dagligt hvil pÃ¥ 11 timer betyder det i praksis, at opmÃ¥lingsperioden for køretiden anses for afbrudt, hvis føreren afholder et hvil pÃ¥ mindst 10 timer inden for 24-timersperioÂden. I forhold til et reduceret dagligt hvil pÃ¥ 9 timer betyder det, at opmÃ¥lingsperioden for køretiden afbrydes, hvis føreren afholder et hvil pÃ¥ mindst 8 timer inden for 24-timersperioden.
Den overtrædelse af reglen om daglig hviletid, der kan konstateres inden for 24-timersperioden, f.eks. ved afholdelse af et hvil pÃ¥ kun 8 timer ved reduceret daglig hviletid (kravet er 9 timer og den geneÂrelle sanktionstolerance er 5 pct.), sanktioneres med en bøde, men der vil ikke ske sammenlægning af køretiden.
Omvendt betyder det som nævnt ovenfor, at hvis føreren afholder et hvil, der er mere end en time for kort i forhold til det hvil, føreren aktuelt skal afholde (regulært eller reduceret dagligt hvil), sammenÂlægges køretiden før det for korte hvil med køretiden efter det for korte hvil, indtil det kan konstateÂres, at der er afholdt et hvil, som kan afbryde opmÃ¥lingsperioden.Â
Ved opmÃ¥ling af køretid uden pauser efter artikel 7 i køre- og hviletidsforordningen aflæses perioden fra det tidspunkt, hvor kørslen pÃ¥begyndes, efter der er afholdt pause eller hvil, indtil det kan konstaÂteres, at en pause, der opfylder kravet til at kunne afbryde opmÃ¥lingsperioden, eller et ugentligt eller dagligt hvil er indledt. Inden for denne opmÃ¥lingsperiode opmÃ¥les køretiden og længden af de pauser, der er afholdt inden for kørselsperioden. Der kan endvidere henvises til bemærkningerne til lov nr. 557 af 24. juni 2005, underbilag 2.3., afsnit 5, hvor de grundlæggende principper ved opmÃ¥ling af køretid uden pause er beskrevet nærmere. OgsÃ¥ i relation til opmÃ¥ling af køretid uden pause blev der ved Justitsministeriets cirkulæreskrivelse af 30. marts 2007 gennemført ændringer i sanktionerne. ÆnÂdringerne er omtalt nærmere i afsnit 6.
Om aflæsning af diagramark fremgÃ¥r det endvidere af Rigsadvokatmeddelelse nr. 4/2000 om sanktiÂonspÃ¥stande mv. i færdselssager i afsnittet om færdselslovens kapitel 13 a, at det forud for, at tiltale rejses i en sag om overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne, skal sikres, at der ikke under behandÂlingen af sagen opstÃ¥r tvivl om, hvorvidt det aflæste resultat indebærer en overtrædelse af reglerne. Der skal sÃ¥ledes alene rejses tiltale for overtrædelser, som med sikkerhed fremgÃ¥r ved en aflæsning af diagramarket.
5. Sanktionerne ved overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne
5.1. Indledning
Ved lov nr. 557 af 24. juni 2005 om ændring af færdselsloven og pasloven blev der indført et skærpet bødesanktionssystem for overtrædelse af reglerne i køre- og hviletidsforordningen og kontrolapparatÂforordningen, ligesom der blev indført hjemmel til frakendelse af førerretten ved overtrædelse af regÂlerne.
Ændringen, der trådte i kraft den 1. september 2005, blev foretaget ved en tilføjelse til færdselslovens § 118, stk. 8, sidste punktum, der har følgende ordlyd:
â€Â§ 118.
…
Stk. 8. I forskrifter, der udstedes i medfør af loven, kan der fastsættes straf af bøde for overtræÂdelse af bestemmelserne i forskrifterne. Der kan endvidere fastsættes straf af bøde eller fængsel indtil 4 mÃ¥neder for overtrædelse af bestemmelser i de forordninger, der er nævnt i § 86 a, stk. 1, og for overtrædelse af bestemmelser i forskrifter, der er udstedt i medfør af § 86 a, stk. 1. I forskrifter, der udstedes i medfør af § 68, kan der fastsættes bestemmelser om udmÃ¥ling af en skærpet bøde for overtrædelse af regler om hastighedsbegrænsere. Tilsvarende gælder for forÂskrifter, der udstedes i medfør af § 85 for overtrædelse af regler om køretøjers største tilladte totalvægt, nÃ¥r overtrædelsen er sket under kørsel med et køretøj med en tilladt totalvægt pÃ¥ over 3.500 kg. For overtrædelse af køre- og hviletidsregler, der er omfattet af 2. pkt., kan der fastÂsættes bestemmelser om udmÃ¥ling af en skærpet bøde.â€
Før lovændringen blev overtrædelse af køre- og hviletidsforordningen samt kontrolapparatforordninÂgen straffet med en bøde til føreren pÃ¥ 500 kr. pr. overtrædelse, mens arbejdsgiveren blev straffet med en bøde pÃ¥ 1.000 kr. pr. overtrædelse. Disse bøder var gældende for alle overtrædelser uanset arten eller alvoren af overtrædelsen.
5.2. Overtrædelse af køre- og hviletidsforordningen
5.2.1. Bøden
I relation til overtrædelse af køre- og hviletidsforordningen blev der ved lov nr. 557 af 24. maj 2005 indført et gradueret bødesanktionssystem, jf. færdselslovens § 118, stk. 8.
Om sanktionssystemet fremgår det nærmere af afsnit 3.2. i de almindelige bemærkninger til loven (L 153 Folketinget 2004/2005, 2. samling), at der for så vidt angår føreren fastsættes en bøde på 100 kr. for hver gang, den fastsatte grænse for køretid eller hviletid overskrides med en procent. For ejeren fastsættes der en bøde, der er det dobbelte af bøden til føreren, dvs. 200 kr. for hver procent reglerne overskrides.
Det fremgÃ¥r videre af bemærkningerne til loven, at der gælder en generel tolerancegrænse pÃ¥ 5 proÂcent ved overtrædelse af reglerne i køre- og hviletidsforordningen, sÃ¥ledes at der kun rejses tiltale, hvis overskridelsen har været pÃ¥ 5 procent eller mere. Tolerancegrænsen indebærer eksempelvis, at en overskridelse af reglen om daglig køretid pÃ¥ højst 10 timer med indtil 29 minutter ikke strafsanktioneÂres. Det indebærer endvidere, at den første bødeposition for en fører er pÃ¥ 500 kr., mens den første bøÂdeposition for ejeren er pÃ¥ 1.000 kr.
I Rigsadvokatmeddelelse nr. 4/2000 om sanktionspÃ¥stande mv. i færdselssager er der fastsat takster for anklagemyndighedens bødepÃ¥stande i overensstemmelse med de i lovforslaget angivne retningsÂlinjer.Â
Efter bemærkningerne til lovforslaget finder hovedreglen i færdselslovens § 118 a, stk. 3, 1. pkt., om absolut kumulation tillige anvendelse i sager om overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne. Dette inÂdebærer, at sÃ¥fremt en fører under samme sag har begÃ¥et flere overtrædelser af reglerne, f.eks. en overtrædelse af reglen om dagligt hvil og en overtrædelse af reglen om daglig køretid, sker der en fuldstændig sammenlægning af bøderne for de to overtrædelser.
Efter færdselslovens § 118 a, stk. 5, er der dog hjemmel til at fravige bestemmelsen om absolut kuÂmulation, nÃ¥r særlige grunde taler for det.
Om anvendelsen af reglerne om absolut kumulation i sager om overtrædelse af køre- og hviletidsforÂordningen fremgÃ¥r følgende af afsnit 3.2.1.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget:
â€Anvendelsen af reglerne om absolut kumulation kan efter Justitsministeriets opfattelse bidrage til, at de skærpede bøder bliver af en sÃ¥dan størrelse, at det ikke vil kunne betale sig at overÂtræde reglerne. Justitsministeriet har dog – særligt i forhold til chaufføren – lagt vægt pÃ¥, at reglerne om absolut kumulation kan fraviges, nÃ¥r særlige grunde taler derfor. Det fremgÃ¥r sÃ¥leÂdes af bemærkningerne til § 118 a, stk. 5, der blev indført ved lov nr. 475 af 31. maj 2000, at en bøde ikke bør have en sÃ¥dan størrelse, at den pÃ¥gældende som følge af sine indkomstforhold ikke kan betale den, og at der i konkrete tilfælde kan være behov for en nedsættelse af en kumuÂleret bøde, hvis den samlede størrelse i sig selv ikke forekommer rimelig.â€
Under hensyn til det anførte i bemærkningerne mÃ¥ det antages, at en fravigelse af hovedreglen om abÂsolut kumulation navnlig vil gælde i forhold til fastsættelsen af bøden til føreren og kun, nÃ¥r særlige grunde taler derfor.
I TfK2007.320Ø er reglen i færdselsloven § 118 a, stk. 5, dog også anvendt i forhold til en vognmand, der samtidig var chauffør i egen virksomhed:
I TfK2007.320Ø havde T syv gange inden for mindre end en uge ført sin lastbil, selv om diagramÂarkene ikke var pÃ¥ført oplysning om navn, angivelse af sted for begyndelse og afslutning af arkets beÂnyttelse, registreringsnummer pÃ¥ det benyttede køretøj og kilometertællerens start- eller slutkilomeÂterstand. T havde herudover ved én lejlighed undladt at afbryde kørslen i sin lastbil mindst 45 minutter efter 4 timer og 30 minutters kørsel, hvilket medførte en overskridelse af den tilladte køretid pÃ¥ 27 pct. Anklagemyndigheden pÃ¥stod bøden fastsat til 47.500 kr. samt ubetinget frakendelse af førerretten. I landsretten forklarede T bl.a., at en stor del af forklaringen pÃ¥ den mangelfulde udfyldning af diaÂgramarkene var, at han efter sin kones sygdom mÃ¥tte udføre alt arbejdet i virksomheden alene, og at han ikke havde andet valg end at lukke virksomheden, hvis han blev frakendt førerretten ubetinget. Efter det oplyste om T's forhold, herunder indtægtsforhold, fandt landsretten, at der forelÃ¥ sÃ¥danne særlige grunde, at udgangspunktet om absolut kumulation burde fraviges. Landsretten tiltrÃ¥dte herefÂter byrettens afgørelse, hvorved bøden var fastsat til 30.000 kr. (Dissens af en dommer for forhøjelse af bøden til 47.500 kr. og dissens af en anden dommer for nedsættelse af bøden til 15.000 kr.). I medÂfør af færdselslovens § 118, stk. 9, sidste pkt., blev der ikke fastsat forvandlingsstraf. T, der af byretÂten var frakendt førerretten ubetinget i 6 mÃ¥neder, blev af landsretten under henvisning til færdselsloÂvens § 126, stk. 2, frakendt førerretten betinget. (3 af de 6 voterende ville stadfæste byrettens afgøÂrelse om ubetinget førerretsfrakendelse).
Reglen i færdselslovens § 118 a, stk. 2, hvorefter bøder til personer med særlig lav indtægt, f.eks. unge under uddannelse, pensionister og kontanthjælpsmodtagere, kan nedsættes, finder tillige anvenÂdelse pÃ¥ sager om overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne, jf. afsnit 3.2.1.2. i bemærkningerne til lovforslaget.
5.2.2. Frakendelse af førerretten ved overtrædelse af køre- og hviletidsforordningen
Ved lov nr. 557 af 24. juni 2005 blev der endvidere indført hjemmel for frakendelse af førerretten, hvis reglerne i køre- og hviletidsforordningen er overskredet med mere end 30 procent, jf. færdselsloÂvens § 125, stk. 1, nr. 5. Frakendelsen sker som udgangspunkt betinget.
Færdselslovens § 125, stk. 1, nr. 5, har følgende ordlyd:
â€Â§ 125. Føreren af et motordrevet kørekort, hvortil der kræves kørekort, skal betinget frakendes retten til at føre et sÃ¥dant køretøj, hvis
…
5) føreren har overtrÃ¥dt bestemmelser om køretid eller hviletid fastsat i de forordninger, der er nævnt i § 86 a, stk. 1, eller i forskrifter, der er udstedt i medfør af § 86 a, stk. 1, med mere end 30 pct....â€
Frakendelsesgrænsen for overtrædelse af bestemmelserne om daglig køretid, køretid uden pause og daglig hviletid er følgende:
Overtrædelse |
Frakendelsesgrænse (betinget frakendelse) |
Daglig køretid (højst 10 timer) |
13 timer og 6 minutter eller derover |
Køretid uden pauser (højest 4½ time) |
5 timer og 54 minutter eller derover |
Daglig hviletid: - reduceret daglig hviletid (mindst 9 timer) - regulær daglig hviletid (mindst 11 timer) |
6 timer og 12 minutter eller derunder 7 timer og 35 minutter eller derunder |
Af de almindelige bemærkninger til lov nr. 557 af 24. juni 2005, afsnit 3.2.2.2.1., fremgÃ¥r, at frakenÂdelse alene skal ske, hvis køretiden eller hviletiden isoleret set er overskredet med mere end 30 proÂcent. Det betyder, at køretid og hviletid i et kørselsforløb vurderes hver for sig, sÃ¥ledes at det ikke er den samlede kumulerede køretid, der danner grundlag for frakendelse af førerretten, men alene køreÂtiden pÃ¥ hver side af hvilet eller den manglende hviletid.
I et eksempel, hvor føreren har haft en daglig køretid pÃ¥ 10 timer, et hvil pÃ¥ 7 timer og en ny daglig køretid pÃ¥ 10 timer, skal køretiden sammenlægges pÃ¥ hver side af det for korte hvil, og der skal pÃ¥Âlægges bøde dels for den for megen køretid og dels for det for korte hvil. Men der skal ikke ske fraÂkendelse af førerretten, fordi hverken køretiden pÃ¥ hver side af hvilet eller hviletiden isoleret set er overskredet med mere end 30 procent.
Som et eksempel pÃ¥, at der skal ske frakendelse af førerretten, kan nævnes, at føreren har haft en dagÂlig køretid pÃ¥ 10 timer, et hvil pÃ¥ 6 timer og en ny daglig køretid pÃ¥ 10 timer. Køretiden skal samÂmenlægges pÃ¥ hver side af det for korte hvil, og der skal pÃ¥lægges bøde dels for den for megen køÂretid og dels for det for korte hvil. Derudover skal førerretten frakendes, fordi hviletiden isoleret set er overskredet med mere end 30 procent.
For så vidt angår reglerne om køretid uden pause, jf. forordningens artikel 7, skal der ske frakendelse, hvis både reglerne om køretid og den samlede pause er overskredet med mere end 30 procent.
Efter færdselslovens § 126, stk. 1, nr. 6 (tidligere § 126, stk. 1, nr. 5), skal der ske ubetinget frakenÂdelse af førerretten i følgende tilfælde:
â€Â§ 126. Føreren af et motordrevet køretøj, hvortil der kræves kørekort, skal ubetinget frakendes retten til at føre et sÃ¥dant køretøj, hvis føreren
…
6) har gjort sig skyldig i flere forhold, der hver for sig er omfattet af § 125, stk. 1, nr. 1-7, eller stk. 2 eller 3, dog sÃ¥ledes at frakendelse for flere forhold af § 125, stk. 1, nr. 5, kun sker ubetinÂget, hvis forholdet er begÃ¥et i forbindelse med mere end ét kørselsforløb…â€
Om anvendelse af ubetinget frakendelse ved overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne fremgÃ¥r følÂgende af afsnit 3.2.2.2.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget:
â€Som det fremgÃ¥r af bemærkningernes pkt. 3.2.2.1.3., mÃ¥ det antages, at en anvendelse af de gældende regler om ubetinget frakendelse efter færdselslovens § 126, stk. 2, nr. 2, med det nuÂværende overtrædelsesmønster vil medføre, at frakendelse af førerretten for overtrædelse af reglerne i køre- og hviletidsforordningen i vidt omfang vil skulle ske ubetinget. Det gælder bÃ¥de i tilfælde, hvor flere overtrædelser er begÃ¥et under samme kørselsforløb, og i et vist omÂfang hvor flere overtrædelser begÃ¥et under flere kørselsforløb foreligger til samtidig pÃ¥dømÂmelse, men typisk er konstateret pÃ¥ et langt senere tidspunkt i forbindelse med virksomhedsÂkontrol uden mellemliggende sigtelser.
En fravigelse af de almindelige regler om frakendelse bør efter Justitsministeriet opfattelse være yderst velbegrundet. Endvidere er formÃ¥let med indførelse af en hjemmel til frakendelse af førerretten for overtrædelse af reglerne i køre- og hviletidsforordningen netop at ændre overÂtrædelsesmønsteret, og det er sÃ¥ledes Justitsministeriets opfattelse, at forslagets præventive efÂfekt mÃ¥ antages væsentligt at begrænse antallet af overtrædelser, der kan medføre frakendelse af førerretten.
Justitsministeriet finder derfor ikke fuldt tilstrækkeligt grundlag for at fravige de almindelige regler om frakendelse i tilfælde, hvor flere overtrædelser begÃ¥et under flere kørselsforløb, jf. definitionen i pkt. 3.1.1.3. ovenfor, foreligger til samtidig pÃ¥dømmelse. Det forhold, at overtræÂdelse af køre- og hviletidsreglerne ofte konstateres i forbindelse med virksomhedskontrol, hvilÂket indebærer, at den pÃ¥gældende fører ikke mellem kørselsforløbene er blevet standset af poliÂtiet og sigtet for overtrædelsen, samt at der kan gÃ¥ længere tid efter at forholdene er begÃ¥et til forholdene bliver konstateret og strafforfølgning indledes, kan efter Justitsministeriets opfatÂtelse ikke i sig selv begrunde en sÃ¥dan fravigelse. Der er endvidere lagt vægt pÃ¥, at indførelsen af en særlig lempelig ordning for ubetinget frakendelse af førerretten i disse tilfælde vil medÂføre, at der i konkrete sager kan foreligge et betydeligt antal meget grove overtrædelser, som alene vil blive mødt med en betinget frakendelse af førerretten.
For sÃ¥ vidt angÃ¥r flere overtrædelser begÃ¥et under samme kørselsforløb kan Justitsministeriet imidlertid tilslutte sig Rigsadvokatens anbefaling om, at der alene skal ske én betinget frakenÂdelse af førerretten pr. kørselsforløb, dvs. fra føreren aktiverer fartskriveren efter et hvil pÃ¥ mindst 8 timer og indtil næste hvil pÃ¥ mindst 8 timer er afholdt, jf. herved definition af kørselsÂforløb i pkt. 3.1.1.3. ovenfor. Justitsministeriet har i den forbindelse særligt lagt vægt pÃ¥, at det – pÃ¥ trods af den forventede præventive effekt af en frakendelsesordning for overtrædelse af reglerne i køre- og hviletidsforordningen – ikke kan udelukkes, at der vil være et ikke ubetydeÂligt antal sager, hvor der pÃ¥ grund af reglernes kompleksitet og indbyrdes sammenhæng under samme kørselsforløb er begÃ¥et to eller flere overtrædelser med mere end 30 pct. Dette vil efter Justitsministeriets opfattelse være tilfældet, selv om der er udvist varsomhed ved fastsættelsen af grænsen for, hvornÃ¥r førerretten bør frakendes betinget.
Justitsministeriet kan endelig tiltræde, at der ikke foreslÃ¥s ændringer for sÃ¥ vidt angÃ¥r gentagelÂsesvirkningen af en betinget frakendelse efter færdselslovens § 126, stk. 2, nr. 3. Førerretten vil sÃ¥ledes skulle frakendes ubetinget, hvis føreren inden for prøvetiden af en betinget frakendelse (normalt 3 Ã¥r) begÃ¥r en ny overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne, der kan begrunde en beÂtinget frakendelse.
Det foreslÃ¥s derfor, at § 126, stk. 2, nr. 2 (efter lovforslaget § 126, stk. 3, nr. 2), ændres, sÃ¥ledes at det fremgÃ¥r, at hvis føreren har gjort sig skyldig i flere forhold, der hver for sig medfører en betinget frakendelse af førerretten efter de gældende bestemmelser i § 126, stk. 1, nr. 1-5, eller den nye bestemmelse vedrørende overtrædelse af reglerne om køretid eller hviletid (lovforslaÂgets § 126, stk. 1, nr. 5), skal førerretten frakendes ubetinget, dog sÃ¥ledes at frakendelse for flere forhold alene omfattet af den nye bestemmelse i § 126, stk. 1, nr. 5, kun sker ubetinget, hvis forholdene er begÃ¥et under mere end ét kørselsforløb.
I sager, hvor der foreligger flere forhold til samtidig pÃ¥dømmelse, vil der sÃ¥ledes til brug for afÂgørelsen af, om førerretten skal frakendes betinget eller ubetinget, skulle foretages en opgørelse af overtrædelserne af reglerne om køre- og hviletid i forhold til antallet af kørselsforløb. Hvis der under ét kørselsforløb, dvs. fra føreren aktiverer fartskriveren efter at have afholdt et hvil pÃ¥ mindst 8 timer, og indtil det konstateres, at et hvil pÃ¥ mindst 8 timer er afholdt, alene er begÃ¥et flere overtrædelser, der indebærer en overskridelse af køre- og hviletidsreglerne pÃ¥ mere end 30 pct., vil førerretten sÃ¥ledes skulle frakendes betinget. Er der derimod tale om frakendelsesudløÂsende overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne, der er begÃ¥et under flere kørselsforløb, vil føÂrerretten skulle frakendes ubetinget.
Der foreslÃ¥s ikke herudover ændringer i bestemmelsen om ubetinget frakendelse efter færdÂselslovens § 126, stk. 2, nr. 2 (efter lovforslaget § 126, stk. 3, nr. 2). Har føreren sÃ¥ledes gjort sig skyldig i én overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne efter den nye bestemmelse i § 126, stk. 1, nr. 5, og foreligger der til samtidig pÃ¥dømmelse en frakendelsesudløsende overtrædelse af de gældende bestemmelser i færdselslovens § 126, stk. 1, nr. 1-5 (efter lovforslaget § 126, stk. 1, nr. 1-4 eller 6), skal førerretten frakendes ubetinget – uanset om forholdene er begÃ¥et unÂder samme kørselsforløb eller ej.â€
Særligt i relation til frakendelse ved flere overtrædelser af køre- og hviletidsforordningen til samtidig pÃ¥dømmelse gælder sÃ¥ledes, at frakendelse kun skal ske ubetinget, hvis føreren i flere â€kørselsforløbâ€, jf. ovenfor i afsnit 4, har begÃ¥et flere overtrædelser af reglerne, som hver for sig vil indebære en beÂtinget frakendelse af førerretten. Derudover skal der ske ubetinget frakendelse, hvis føreren i øvrigt har overtrÃ¥dt regler i kontrolapparatforordningen, jf. nedenfor i afsnit 5.3.2., eller regler i færdselsloÂven, der i sig selv medfører betinget frakendelse af førerretten.
5.3. Overtrædelse af kontrolapparatforordningen
5.3.1. Bøden
Det følger af færdselslovens § 118, stk. 8, og afsnit 3.2.3.2. i de almindelige bemærkninger til lov nr. 557 af 24. maj 2005, at bøden til en fører for overtrædelse af bestemmelser i kontrolapparatforordninÂgen er pÃ¥ 3.000 kr., hvilket svarer til bøden for en overskridelse af køre- og hviletidsforordningen pÃ¥ 30 procent. Det fremgÃ¥r endvidere, at bøden til ejeren skal være det dobbelte, dvs. 6.000 kr.
Der er ikke - som ved overtrædelse af køre- og hviletidsforordningen - tale om et gradueret sanktionsÂsystem ved overtrædelse af reglerne om kontrolapparatet, idet alle overtrædelsestyper straffes ens. I bemærkningerne til loven fremgÃ¥r følgende om baggrunden herfor (afsnit 3.2.3.2.):
â€Det er Justitsministeriets opfattelse, at en sondring mellem undskyldelige og bevidste handlinÂger vil være uhensigtsmæssig og vanskelig at hÃ¥ndtere i praksis – ikke mindst i forbindelse med straffesagen, hvor anklagemyndighedens bevisbyrde mÃ¥ formodes at blive meget svær at løfte. Justitsministeriet kan derfor tilslutte sig Rigsadvokatens anbefaling om at fastholde det gælÂdende sanktionssystem, hvorefter alle overtrædelser straffes ens, idet der i den forbindelse navnlig er lagt vægt pÃ¥, at alle overtrædelser af reglerne principielt kan være medvirkende til at hindre kontrol af reglerne i køre- og hviletidsforordningen…â€
Reglen i færdselslovens § 118 a, stk. 3, om absolut kumulation finder tillige anvendelse i forbindelse med overtrædelse af reglerne om kontrolapparatet.
Om muligheden for at fravige bestemmelsen om absolut kumulation i sager om overtrædelse af konÂtrolapparatforordningen, jf. færdselslovens § 118 a, stk. 5, henvises til de nedenfor nævnte domme:Â
Ved Vestre Landsrets dom af 25. september 2007 (4. afdeling, S-1502-07) blev en chauffør (T) dømt for overtrædelse af kontrolapparatforordningens artikel 16, stk. 2, ved i september og oktober mÃ¥ned 2005 i 21 tilfælde at have ført en lastbil med et defekt kontrolapparat og undladt at notere oplysninger om køre- og hviletiden pÃ¥ diagramarket eller et særskilt ark. T havde i den forbindelse kørt 11.492 kiÂlometer uden at foretage de krævede manuelle optegnelser. I byretten blev T straffet med en bøde pÃ¥ 30.000 kr. og frakendt førerretten betinget. Ved straffastsættelsen henviste byretten bl.a. til færdselsÂlovens § 118 a, stk. 5. Dommen blev af anklagemyndigheden anket til landsretten med pÃ¥stand om skærpelse af bødestraffen og om ubetinget frakendelse af førerretten. Landsretten forhøjede bøden til 40.000 kr. og frakendte førerretten i 6 mÃ¥neder. Om straffastsættelsen fremgÃ¥r følgende af landsretÂtens dom: â€I overensstemmelse med forarbejderne til ændringen af færdselsloven ved lov nr. 557 af 24. juni 2005 – som til dels trÃ¥dte i kraft den 1. september 2005 – fastsættes straffen for en ansats overtrædelse af kontrolapparatforordningen normalt til 3.000 kr. Udgangspunktet for bødefastsættelÂsen er efter færdselslovens § 118 a, stk. 3, princippet om absolut kumulation. Da der er tale om 21 ensartede overtrædelser begÃ¥et i løbet af ca. en mÃ¥ned i september og oktober 2005, tiltræder landsÂretten, at princippet om absolut kumulation kan fraviges, jf. § 118 a, stk. 5. Landsretten fastsætter herÂefter bøden til 40.000 kr.†Vedrørende frakendelse fremgÃ¥r det endvidere af præmisserne: â€Tiltalte har gjort sig skyldig i mere end 3 overtrædelser af kontrolapparatforordningen – nemlig 21 – jf. færdselsÂlovens § 125, stk. 1, nr. 6. Det følger herefter af færdselslovens § 126, stk. 1, nr. 6 (tidligere nr. 5), at førerretten skal frakendes ubetinget. Det bemærkes herved, at der ikke foreligger sÃ¥danne særlig forÂmildende omstændigheder, at der efter § 126, stk. 2, kan ske betinget frakendelse.â€Â
Â
I U2007.1698Ø afviste landsretten at fravige udgangspunktet om absolut kumulation i forhold til et selskabs ansvar for en ansat chaufførs overtrædelser af kontrolapparatforordningen. Ved dommen blev et selskab straffet med en samlet bøde pÃ¥ 131.000 kr. for en chaufførs overtrædelse af reglerne om kontrolapparatforordningen samt overtrædelse af færdselslovens § 65, stk. 2. Chaufføren havde i 21 tilfælde undladt at udfylde diagramarket med for- og efternavn. Det fremgÃ¥r af sagen, at chaufføren var frakendt førerretten. I byretten blev virksomheden idømt en bøde pÃ¥ 20.000 kr. for overtrædelse af kontrolapparatforordningen. Retten lagde herved vægt pÃ¥, at der var begÃ¥et en formel fejl, at der var tale om 21 ensartede overtrædelser, at der ikke var overtrædelser af køre- og hviletidsbestemmelserne, og at arbejdsgiveren ikke havde opnÃ¥et nogen fortjeneste ved chaufførens manglende udfyldning af diagramarkene. Dommen blev af anklagemyndigheden anket til skærpelse, sÃ¥ledes at der for overtræÂdelse af reglerne i kontrolapparatforordningen skulle fastsættes en bøde til virksomheden pÃ¥ 6.000 kr. pr. diagramark, der ikke var udfyldt med chaufførens navn. Landsretten tog anklagemyndighedens bøÂdepÃ¥stand til følge og henviste i præmisserne til den ved lov nr. 557 af 14. juni 2005 gennemførte skærpelse af sanktionerne for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne samt til bemærkningerne i lovforslaget om skærpelse af bødeniveauet for overtrædelse af reglerne i kontrolapparatforordningen. Landsretten henviste endvidere til, at der ikke fandtes at foreligge særlige omstændigheder, som ud fra en konkret, individuel vurdering talte for at fravige lovforslagets bødetakster og udgangspunktet om absolut kumulation.
Der kan endvidere henvises til TfK2007.320Ø, som er refereret ovenfor i afsnit 4.2.1., hvor reglen i færdselsloven § 118 a, stk. 5, er anvendt i forhold til en vognmand, der samtidig var chauffør i egen virksomhed.
PÃ¥ baggrund af ovenstÃ¥ende mÃ¥ det antages, at hovedreglen om absolut kumulation i sager om overÂtrædelse af kontrolapparatforordningen kun fraviges, nÃ¥r særlige grunde taler for det, jf. f.eks. præmisÂserne i Vestre Landsrets dom af 25. september 2007, hvor der er lagt vægt pÃ¥, at overtrædelserne var begÃ¥et kort tid efter indførelsen af de skærpede sanktioner (i september og oktober 2005), og at en fraÂvigelse navnlig vil komme pÃ¥ tale i forhold til fastsættelsen af bøden til føreren.
Af forarbejderne til loven fremgÃ¥r endvidere, at domstolene ikke er afskÃ¥ret fra i særlige tilfælde ud fra en konkret, individuel vurdering at fravige de angivne bødetakster i den enkelte sag i op- eller nedÂadgÃ¥ende retning, ligesom det fremgÃ¥r, at indførelsen af de nye takster ikke ændrer ved den gældende praksis, hvorefter bøder nedsættes for personer med særlig lav indtægt, jf. § 118 a, stk. 2.
Der fastsættes ikke en skærpet bøde i gentagelsestilfælde ved overtrædelse af kontrolapparatforordÂningen, jf. herved afsnit 3.2.3.2. i de almindelige bemærkninger:Â
â€Justitsministeriet kan herudover tilslutte sig anbefalingen om, at reglerne om absolut kumulaÂtion finder anvendelse som hidtil, idet bødestørrelserne hermed – uanset at der ikke indføres en skærpet bøde i gentagelsestilfælde – mÃ¥ antages at fÃ¥ en præventiv virkning og fjerne incitaÂmentet til at spekulere i overtrædelse af disse regler for at dække over overtrædelse af reglerne om køre- og hviletid. Justitsministeriet finder i den forbindelse – i lighed med Rigsadvokaten – ikke grundlag for, at der alene skal udmÃ¥les én sanktion pr. kørselsforløb uanset antallet af overtrædelser…â€
I Rigsadvokatmeddelelse nr. 4/2000 om sanktionspÃ¥stande mv. i færdselssager er der fastsat takster for anklagemyndighedens bødepÃ¥stand i overensstemmelse med de i lovforslaget angivne retningsÂlinjer. Herudover fremgÃ¥r følgende af meddelelsen om retningslinjer for tiltale ved overtrædelse af kontrolapparatforordningen:
â€Det bemærkes i den forbindelse, at manglende angivelse af førerens navn pÃ¥ diagramarket i alÂmindelighed ikke kan antages at være udtryk for sjusk/forglemmelse, idet manglende angivelse af navn som udgangspunkt forhindrer kontrol, bl.a. fordi diagramarket efter kørslen kan pÃ¥føres et andet navn.
I visse tilfælde kan det dog i forbindelse med politiets kontrol, herunder ved virksomhedskonÂtrollen, som udføres af Rigspolitiet, konstateres, om f.eks. manglende udfyldning af diagramark mÃ¥ antages at være udtryk for sjusk/forglemmelse, eller om det mÃ¥ antages at være et forsøg pÃ¥ at forhindre eller besværliggøre kontrol af køre- og hviletidsreglerne. Som eksempel kan nævÂnes, at føreren ved udfyldning af diagramark anfører sit navn som â€J. Hansenâ€. Hvis der er tale om en mindre virksomhed, hvor der alene er ansat en person ved navn â€J. Hansenâ€, kan føreren uden vanskeligheder identificeres, hvilket kan tale for, at overtrædelsen kan være udtryk for sjusk eller en forglemmelse. Er der derimod tale om en større virksomhed, hvor der er tre føÂrere, hvis navne kan forkortes â€J. Hansenâ€, er det ikke muligt umiddelbart at identificere føreÂren, og det kan derfor være vanskeligt at vurdere, om overtrædelsen skyldes sjusk eller et forsøg pÃ¥ at forhindre kontrollen med overholdelse af køre- og hviletidsreglerne.
SÃ¥danne konkrete forhold bør indgÃ¥ i afgørelsen af tiltalespørgsmÃ¥let og bødefastsættelsen ved overtrædelse af reglerne i kontrolapparatforordningen. I tilfælde, hvor det utvivlsomt kan lægÂges til grund, at en overtrædelse af reglerne om kontrolapparatet skyldes sjusk/forglemmelse fra chaufførens side, idet politiets kontrol ikke er søgt forhindret eller vanskeliggjort, som f.eks. hvor diagramarket er udfyldt med J. Hansen, og virksomheden kun beskæftiger én person med dette navn, vil der sÃ¥ledes ved bødefastsættelsen kunne tages hensyn hertil.â€
5.3.2. Frakendelse af førerretten ved overtrædelse af kontrolapparatforordningen
Ved lov nr. 557 af 24. maj 2005 blev der endvidere indført hjemmel til frakendelse af førerretten ved overtrædelse af kontrolapparatforordningen, jf. færdselslovens § 125, stk. 1, nr. 6:
â€Â§ 125. Føreren af et motordrevet køretøj, hvortil der kræves kørekort, skal betinget frakendes retten til at føre et sÃ¥dant køretøj, hvis
…
6) føreren inden for en periode af 3 Ã¥r har gjort sig skyldig i tre forhold vedrørende kontrolapÂparatet, der er omfattet af de forordninger, der er nævnt i § 86 a, stk. 1, eller af forÂskrifter, der er udstedt i medfør af § 86 a, stk. 1,…â€
Efter bestemmelsen vil tre overtrædelser af reglerne i kontrolapparatforordningen inden for en periode pÃ¥ 3 Ã¥r sÃ¥ledes udløse en betinget frakendelse af førerretten. Â
Det følger endvidere af færdselslovens § 126, stk. 1, nr. 6 (tidligere § 126, stk. 1, nr. 5), at der skal ske ubetinget frakendelse af førerretten i følgende tilfælde:
â€Â§ 126. Føreren af et motordrevet køretøj, hvortil der kræves kørekort, skal ubetinget frakendes retten til at føre et sÃ¥dant køretøj, hvis føreren
…
6) har gjort sig skyldig i flere forhold, der hver for sig er omfattet af § 125, stk. 1, nr. 1-7, eller stk. 2 eller 3, dog sÃ¥ledes at frakendelse for flere forhold af § 125, stk. 1, nr. 5, kun sker ubeÂtinÂget, hvis forholdet er begÃ¥et i forbindelse med mere end ét kørselsforløb…â€
Om baggrunden for indførelse af hjemmel til frakendelse af førerretten ved overtrædelse af reglerne i kontrolapparatforordningen fremgår følgende af bemærkningerne til loven (afsnit 3.2.4.2.):
â€Overtrædelse af reglerne i kontrolapparatforordningen indebærer ikke i sig selv en færdselssikÂkerhedsmæssig risiko, og reglerne omfatter endvidere overtrædelser, der bÃ¥de kan skyldes beÂvidste handlinger og rene forglemmelser.
NÃ¥r Justitsministeriet alligevel kan tiltræde anbefalingen om at indføre hjemmel til frakendelse af førerretten for overtrædelse af reglerne i kontrolapparatforordningen, skyldes det, at reglerne er af afgørende betydning for mulighederne for at gennemføre kontrol med overtrædelse af regÂlerne i køre- og hviletidsforordningen.
Politiets mulighed for at kontrollere et kørselsforløb afhænger sÃ¥ledes af, at køretøjets kontrolÂapparat fungerer korrekt, og at diagramarkene anvendes og udfyldes med de oplysninger, som føreren manuelt skal pÃ¥føre forud for og efter kørslen. Hvis en fører ikke anvender diagramark under kørslen, er det sÃ¥ledes ikke muligt at kontrollere kørselsforløbet, idet oplysningerne ikke kan tilvejebringes pÃ¥ anden mÃ¥de. Hvis en fører anvender diagramark under kørslen, men undÂlader at pÃ¥føre oplysninger pÃ¥ dette, f.eks. sit navn, vil diagramarket efter kørslen kunne pÃ¥føres et andet navn.
Endvidere bør der ikke kunne spekuleres i overtrædelse af reglerne i kontrolapparatforordninÂgen for at undgÃ¥ førerretsfrakendelse som følge af overtrædelse af reglerne i køre- og hviletidsÂforordningen. En bøde vil efter Justitsministeriets opfattelse – uanset niveauet – næppe være tilÂstrækkelig, idet føreren ved f.eks. at smide diagramarket væk vil kunne undgÃ¥ en frakendelse af førerretten for overtrædelse af reglerne i køre- og hviletidsforordningen…â€
Som det fremgÃ¥r af bemærkningerne, er der ved udformningen af sanktionssystemet for overtrædelse af reglerne i kontrolapparatforordningen, herunder indførelse af muligheden for frakendelse af førerÂretten, lagt afgørende vægt pÃ¥ den betydning, som overholdelse af disse regler har for mulighederne for at gennemføre kontrol med overtrædelse af reglerne om køre- og hviletid.Â
Ordningen for frakendelse af førerretten er nærmere beskrevet i bemærkningerne (afsnit 3.2.4.2.):
â€Som anført i pkt. 3.2.3.1. ovenfor vil det være overordentligt vanskeligt at foretage en sÃ¥dan sondring mellem overtrædelserne, at kun de bevidste handlinger skulle medføre førerretsfrakenÂdelse. En sÃ¥dan frakendelsesordning vil efter Justitsministeriets opfattelse endvidere være svært gennemskuelig, hvilket vil kunne begrænse den præventive effekt af ordningen.
Justitsministeriet kan derfor tilslutte sig, at frakendelse af førerretten for overtrædelse af regÂlerne i kontrolapparatforordningen i stedet sker efter principper svarende til den klippekortordÂning, der blev vedtaget ved lov nr. 267 af 21. april 2004. Med en sÃ¥dan ordning tages der højde for, at overtrædelserne kan omfatte undskyldelige handlinger, samtidig med at vigtigheden af at overholde reglerne indskærpes i form af den advarsel, der ligger i, at tre overtrædelser inden for en periode pÃ¥ tre Ã¥r medfører en betinget frakendelse af førerretten.
Ordningen for frakendelse af førerretten ved overtrædelse af reglerne i kontrolapparatforordÂningen bør efter Justitsministeriets opfattelse i sÃ¥ vidt omfang som muligt udformes i overensÂstemmelse med principperne i klippekortordningen. Justitsministeriet kan sÃ¥ledes tiltræde RigsÂadvokatens anbefalinger herom i pkt. 3.2.4.1. ovenfor.
Dette betyder endvidere, at den nye frakendelsesordning udformes som et supplement til de gældende frakendelsesregler, og at de overordnede principper i de gældende frakendelsesregler overføres til ordningen. Frakendelse af førerretten efter den nye ordning skal således alene kunne ske hos føreren af køretøjet, frakendelse er ikke betinget af tilregnelighed hos føreren, frakendelsen skal være obligatorisk, og den frakendelsesudløsende kørsel skal have fundet sted på færdselslovens område.
…
Herudover vil spørgsmÃ¥let om samspillet mellem den nye ordning og de gældende regler om betinget og ubetinget frakendelse af førerretten skulle løses pÃ¥ samme mÃ¥de som i klippekortÂordningen.
Er der sÃ¥ledes begÃ¥et to overtrædelser af reglerne i kontrolapparatforordningen, og fÃ¥r føreren efterfølgende en betinget eller en ubetinget frakendelse af førerretten efter de gældende frakenÂdelsesregler, vil de to overtrædelser ikke fÃ¥ nogen betydning for den efterfølgende frakendelse. Hvis føreren inden for en periode af tre Ã¥r fra forseelsestidspunktet for den første af de to overÂtrædelser af reglerne i kontrolapparatforordningen begÃ¥r en tredje frakendelsesudløsende overÂtrædelse af reglerne i kontrolapparatforordningen inden udløbet af prøvetiden, henholdsvis inÂden fem Ã¥r efter udløbet af frakendelsestiden, vil den betingede frakendelse efter den nye fraÂkendelsesordning blive erstattet af en ubetinget frakendelse efter færdselslovens § 126, stk. 2, nr. 3 eller 5 (efter lovforslaget § 126, stk. 3, nr. 3 eller 5). Er førerretten frakendt betinget eller ubetinget, og begÃ¥r føreren herefter to overtrædelser af reglerne i kontrolapparatforordningen, vil gentagelsesvirkningen i overensstemmelse med systematikken i færdselslovens § 126, stk. 2, nr. 3 og 5, først indtræde pÃ¥ det tidspunkt, hvor føreren begÃ¥r en eventuel tredje frakendelsesÂudløsende overtrædelse af reglerne i kontrolapparatforordningen…â€
Frakendelsesordningen ved overtrædelse af kontrolapparatforordningen er som det fremgÃ¥r af forarÂbejderne udformet efter principperne i klippekortordningen og i øvrigt som et supplement til de alminÂdelige frakendelsesregler.
Som eksempel pÃ¥ frakendelse af førerretten i forbindelse med overtrædelse af kontrolapparatforordÂningen kan henvises til Vestre Landsrets dom af 25. september 2007, der er refereret ovenfor i afsnit 4.3.1. I sagen blev en chauffør dømt for overtrædelse af kontrolapparatforordningens artikel 16, stk. 2, i 21 tilfælde. Chaufføren blev straffet med en bøde pÃ¥ 40.000 kr. og frakendt førerretten i 6 mÃ¥neder. Vedrørende frakendelse fremgÃ¥r det af præmisserne i landsrettens dom: â€Tiltalte har gjort sig skyldig i mere end 3 overtrædelser af kontrolapparatforordningen – nemlig 21 – jf. færdselslovens § 125, stk. 1, nr. 6. Det følger herefter af færdselslovens § 126, stk. 1, nr. 6 (tidligere nr. 5), at førerretten skal fraÂkendes ubetinget. Det bemærkes herved, at der ikke foreligger sÃ¥danne særlig formildende omstænÂdigheder, at der efter § 126, stk. 2, kan ske betinget frakendelse.â€Â
5.4. Sanktionerne for overtrædelse af bÃ¥de køre- og hviletidsforordningen og kontrolapparatÂforordningen
5.4.1. Bøden
I de tilfælde, hvor der er en eller flere overtrædelser af køre- og hviletidsforordningen og en eller flere overtrædelser af kontrolapparatforordningen til samtidig pÃ¥dømmelse, finder reglerne om absolut kuÂmulation i færdselslovens § 118 a, stk. 3, 1. pkt., anvendelse, sÃ¥ledes at der sker en sammenlægning af bøderne for overtrædelserne, jf. § 118 a, stk. 6. Efter sammenlægning af bøden skal der ske oprunding til det nærmeste beløb deleligt med 500.Â
5.4.2. Frakendelse
Som eksempel på anvendelse af reglen i § 126, stk. 1, nr. 6 (tidligere nr. 5) ved overtrædelse af både køre- og hviletidsforordningen og kontrolapparatforordningen kan henvises til Østre Landsrets dom af 22. august 2007 (12. afd., S-231-07), hvor en chauffør (T) blev dømt for otte forhold af overtrædelse af køre- og hviletidsforordningen, heraf to forhold, hvor overskridelsen var på mere end 30 procent. T blev endvidere dømt for fem overtrædelser af kontrolapparatforordningen. Bøden blev fastsat til 36.500 kr. (svarende til den takstmæssige bøde), og førerretten blev frakendt i 1 år. Der var dissens af én dommer for fastsættelse af frakendelsestiden til 6 måneder.
6. Ændringer i administrationen af sanktionerne på køre- og hviletidsområdet
PÃ¥ baggrund af en møderække med repræsentanter for transportbranchen, Rigsadvokaten og RigspoliÂtiet besluttede Justitsministeriet i efterÃ¥ret 2006 at gennemføre visse lempelser i tiltalepraksis vedÂrørende overtrædelse af reglerne om køre- og hviletid samt kontrolapparatet. Justitsministeriet har i den anledning udsendt en cirkulæreskrivelse af 31. oktober 2006 om ændring af praksis vedrørende sanktionerne pÃ¥ køre- og hviletidsomrÃ¥det. Lempelserne finder anvendelse pÃ¥ sager, som ikke var enÂdeligt afgjort pÃ¥ tidspunktet for udsendelse af cirkulæreskrivelsen. Af cirkulæreskrivelsen af 31. oktoÂber 2006 fremgÃ¥r følgende:
â€Lov nr. 557 af 24. juni 2005 om ændring af færdselsloven og pasloven (Knallerter, køre- og hviletid og nedsættelse af gebyret for børnepas m.v.) indebar blandt andet en skærpelse af sankÂtionerne for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne og reglerne om kontrolapparatet.
Med loven blev bødeniveauet skærpet væsentligt, ligesom der blev indført hjemmel til frakenÂdelse af førerretten.
Transportbranchen har efterfølgende pÃ¥ en række møder med repræsentanter for JustitsministeÂriet, Rigsadvokaten og Rigspolitichefen rejst en række spørgsmÃ¥l vedrørende anvendelsen af reglerne.
PÃ¥ denne baggrund har Justitsministeriet efter drøftelse med Rigsadvokaten og Rigspolitichefen besluttet at gennemføre nedenstÃ¥ende ændringer i tiltalepraksis vedrørende overtrædelse af regÂlerne om køre- og hviletid samt kontrolapparatet.
Ændringerne nødvendiggør ikke ændring af bekendtgørelse nr. 688 af 29. juni 2005 om køre- og hviletidsbestemmelserne i vejtransport som ændret ved bekendtgørelse nr. 346 af 20. april 2006.
Ændringerne finder anvendelse pÃ¥ sager, som endnu ikke er endeligt afgjort. Sager, der er pÃ¥Âdømt i byretten før cirkulæreskrivelsens udsendelse, og som pÃ¥dømmes i landsretten efter cirÂkulæreskrivelsens udsendelse, skal endeligt afgøres efter retningslinierne i denne cirkulæreskriÂvelse.
1. Det analoge kontrolapparat kan åbnes under forudsætning af, at åbningen sker med henblik på egenkontrol, og at køretøjet holder stille under åbningen. Der må maksimalt ske 6 åbninger pr. daglig arbejdsperiode, og åbningerne må hver have en varighed af maksimalt 1 minut. Hvis disse betingelser er opfyldt, anses åbning af kontrolapparatet ikke som unødig åbning i strid med artikel 13, jf. artikel 15, stk. 2, i Rådets forordning (EØF) nr. 3821 af 20. december 1985 om kontrolapparatet inden for vejtransport med senere ændringer (kontrolapparatforordningen).
2. Der udmÃ¥les kun én bøde til henholdsvis fører og virksomhed, hvis føreren overtræder beÂstemmelsen i kontrolapparatforordningens artikel 15, stk. 7, litra a, punkt i, om, at føreren skal kunne forevise diagramarkene for den pÃ¥gældende uge og de diagramark, han har brugt de forÂudgÃ¥ende 15 dage (efter den 1. januar 2008 de forudgÃ¥ende 28 dage). UdmÃ¥ling af blot én bøde til henholdsvis fører og virksomhed i disse tilfælde forudsætter, at virksomhed eller fører efterÂfølgende (inden for en af politiet fastsat frist) indsender de manglende diagramark til politiet til kontrol. I modsat fald udmÃ¥les der i overensstemmelse med den indtil nu gældende praksis en bøde til henholdsvis føreren og virksomheden for hvert manglende diagramark.
3. Uanset antallet af udfyldningsfejl eller manglende oplysninger pÃ¥ det enkelte ark udmÃ¥les der kun én bøde til henholdsvis fører og virksomhed for hvert diagramark, der ved kontrol konstateÂres fejlagtigt eller mangelfuldt udfyldt. Der rejses sÃ¥ledes kun sigtelse eller tiltale for én overÂtrædelse af kontrolapparatforordningens artikel 15, stk. 5, for hvert diagramark, der kontrolleÂres.
4. Der rejses ikke sigtelse eller tiltale mod førere, der under henvisning til den sÃ¥kaldte â€færgeÂregel†i artikel 9 i RÃ¥dets forordning (EØF) nr. 3820/85 af 20. december 1985 om harmoniseÂring af visse bestemmelser pÃ¥ det sociale omrÃ¥de inden for vejtransport med senere ændring (køre- og hviletidsforordningen) foretager to af de af færgereglen omfattede afbrydelser af det daglige hvil, jf. forordningens artikel 8, stk. 1, af sammenlagt højst en times varighed, hvis de øvrige betingelser i bestemmelsen er opfyldt, og der afholdes et 11 timers hvil i forbindelse med færgeoverfarten eller togtransporten. Det bemærkes, at ovennævnte anvendelse af færgeÂreglen er i overensstemmelse med artikel 9, stk. 1, i Europa-Parlamentets og RÃ¥dets forordning (EF) nr. 561/2006 af 15. marts 2006 om harmonisering af visse sociale bestemmelser inden for vejtransÂport og om ændring af RÃ¥dets forordning (EØF) nr. 3821/85 og (EF) nr. 2135/98 samt ophæÂvelse af RÃ¥dets forordning (EØF) nr. 3820/85 (den nye køre- og hviletidsforordning), der træder i kraft den 11. april 2007, jf. forordningens artikel 29.
5. Der rejses ikke sigtelse eller tiltale for overtrædelse af artikel 15, stk. 2, i kontrolapparatforÂordningen i tilfælde, hvor der ikke anvendes diagramark under et lovligt dagligt hvil, der afholÂdes i køretøjet.â€
Justitsministeriet har endvidere ved cirkulæreskrivelse af 30. marts 2007 om ændring af praksis vedÂrørende sanktionerne pÃ¥ køre- og hviletidsomrÃ¥det gennemført en række lempelser af sanktionerne i relation til køre- og hviletidsforordningens artikel 7 (køretid uden pauser) og artikel 6 og 8 (daglig køÂretid og daglig hviletid). Cirkulæreskrivelsen trÃ¥dte i kraft den 11. april 2007 og finder anvendelse pÃ¥ sager, som denne dato endnu ikke er endeligt afgjort. Sager, der er pÃ¥dømt i byretten før denne dato, og som pÃ¥dømmes i landsretten denne dato eller senere, skal pÃ¥stÃ¥s afgjort efter retningslinjerne i cirÂkulæreskrivelsen, dog bortset fra cirkulærets punkt 3 vedrørende indførelse af en â€pausebødeâ€, der finder anvendelse pÃ¥ tilfælde, hvor gerningstidspunktet ligger efter ikrafttrædelsestidspunktet. Af cirÂkulæreskrivelsen af 30. marts 2007 fremgÃ¥r følgende om de administrative lempelser :
â€Justitsministeriet udsendte den 31. oktober 2006 en cirkulæreskrivelse om ændring af praksis vedrørende sanktionerne pÃ¥ køre- og hviletidsomrÃ¥det. Cirkulæreskrivelsen gennemførte med virkning fra samme dato 5 konkrete ænÂdringer af tiltalepraksis pÃ¥ omrÃ¥det.
På et møde den 22. november 2006 opfordrede justitsministeren endvidere repræsentanter fra transportbranchen til at indsende eventuelle konkrete eksempler på sager, der efter branchens opfattelse illustrerer, at sanktionerne på køre- og hviletidsområdet fortsat er for strenge.
Justitsministeriet har efterfølgende modtaget en række konkrete sager om sanktioner pÃ¥ køre- og hviletidsomrÃ¥det fra branchen, ligesom branchen pÃ¥ et møde i Justitsministeriet den 19. deÂcember 2006 har afleveret konkrete forslag til lempelser af sanktionssystemet.Â
PÃ¥ baggrund af det indsendte materiale og efter drøftelser med Rigsadvokaten og Rigspolitiet har Justitsministeriet besluttet at gennemføre nedenstÃ¥ende ændringer af administrativ praksis vedrørende sanktionerne i forbindelse med overtrædelser af reglerne om pause og daglig hvileÂtid.
Ændringerne træder i kraft den 11. april 2007 og finder anvendelse pÃ¥ sager, som denne dato endnu ikke er endeligt afgjort. Sager, der er pÃ¥dømt i byretten før denne dato, og som pÃ¥dømÂmes i landsretten denne dato eller senere, skal pÃ¥stÃ¥s afgjort efter retningslinjerne i denne cirÂkulæreskrivelse. Punkt 3 vedrørende den nye pausebøde finder dog kun anvendelse i tilfælde, hvor gerningsÂtidspunktet ligger efter ikrafttrædelsestidspunktet.
Ændringerne træder dermed i kraft samme dato som den nye køre- og hviletidsforordning (EuÂropa-Parlamentets og RÃ¥dets forordning (EF) nr. 561/2006 af 15. marts 2006 om harmonisering af visse sociale bestemmelser inden for vejtransport og om ændring af RÃ¥dets forordning (EØF) nr. 3821/85 og (EF) nr. 2135/98 samt ophævelse af RÃ¥dets forordning (EØF) nr. 3820/85).
Opmærksomheden henledes i den forbindelse pÃ¥, at de nedenfor beskrevne ændringer tager udÂgangspunkt i reglerne i den nye køre- og hviletidsforordning. Efter forordningens artikel 7 skal der efter en køreperiode pÃ¥ 4½ time afholdes en sammenhængende pause pÃ¥ mindst 45 minutÂter, medmindre der pÃ¥begyndes en hviletid. Denne pause kan erstattes af en pause pÃ¥ mindst 15 minutter efterfulgt af en pause pÃ¥ mindst 30 minutter. Der kan ikke byttes om pÃ¥ rækkefølgen af pauserne.
Det bemærkes, at Justitsministeriet som følge af den nye køre- og hviletidsforordning snarest vil udstede en bekendtgørelse, som den 11. april 2007 erstatter bekendtgørelse nr. 688 af 29. juni 2005 om køre- og hviletidsbestemmelserne i vejtransport, som ændret ved bekendtgørelse nr. 346 af 20. april 2006.
1. For sÃ¥ vidt angÃ¥r overtrædelser af reglerne om pause erstattes tolerancegrænsen pÃ¥ 5 pct. med en tolerancegrænse pÃ¥ 5 minutter for hver enkelt pause. Den nye tolerancegrænse indebærer, at der ved en foreskreven pause pÃ¥ 45 eller 15 + 30 minutter, jf. køre- og hviletidsforordningens artikel 7, kun udløses en sanktion, hvis der er afholdt pause i mindre end henholdsvis 40, 10 elÂler 25 minutter.
2. Der sker kun kumulation af køretiden (sammenlægning af den køretid, som ligger pÃ¥ hver side af en utilstrækkelig pause) ved overskridelse af reglerne om pause med mere end 5 minutÂter (den nye tolerancegrænse, jf. punkt 1), hvis pausen i kraft af overtrædelsen bliver mere end 1/3 for kort. Det vil sige, at der ved en foreskreven pause pÃ¥ 45 eller 15 + 30 minutter, jf. køre- og hviletidsforordningens artikel 7, kun skal ske kumulation af køretiden, hvis der er afholdt pause i mindre end henholdsvis 30, 10 eller 20 minutter.
Ved afgørelsen af, om den kumulerede køretid er så lang, at det udløser en sanktion, skal der som hidtil anvendes en tolerancegrænse på 5 pct. Dette indebærer, at der kun sanktioneres, hvis den kumulerede køretid er 4 timer og 44 minutter eller mere.
3. Der udløses en pausebøde pÃ¥ 1.500 kr. til chaufføren og 3.000 kr. til virksomheden i de tilÂfælde, hvor pausen har været mere end 5 minutter for kort, men ikke mere end 1/3 for kort.
4. For sÃ¥ vidt angÃ¥r overtrædelser af reglerne om daglig hviletid, jf. køre- og hviletidsforordÂningen artikel 8, indføres en â€1 times-regelâ€, som indebærer, at der ved for kort hvil sker kuÂmulation af køretiden (sammenlægning af den daglige køretid, som ligger pÃ¥ hver side af et utilÂstrækkeligt hvil), hvis hvilet er mere end 1 time for kort.
I forbindelse med daglig hviletid og daglig køretid skal der som hidtil anvendes en toleranceÂgrænse pÃ¥ 5 pct. Dette indebærer, at der kun sanktioneres for utilstrækkelig dagligt hvil, hvis et regulært hvil (11 timers hvil) har været pÃ¥ 10 timer og 27 minutter eller mindre, eller et reduceÂret dagligt hvil (9 timers hvil) har været pÃ¥ 8 timer og 33 minutter eller mindre. Vedrørende køÂretiden sanktioneres der kun, hvis de daglige køretid er 10 timer og 30 minutter eller mere… â€
Rigsadvokatmeddelelse nr. 4/2000 om sanktionspÃ¥stande mv. i færdselssager (som rettet april 2007) indeholder i afsnittet om færdselslovens kapitel 13 a en nærmere gennemgang af de ved cirkulæreskriÂvelsen af 30. marts 2007 gennemførte lempelser.