KKm20070519m004_1.jpg ePaperKKm20070524m001_1.jpg ePaperKKm20070525m001_1.jpg ePaper

FREMTIDENS POLITI

I Kalundborg?

KKm20070530m001_1.jpg ePaperKKm20070607m003KK_1.jpg ePaperKKm20070613m006KK_2.jpg ePaper

 

 

 

Hvorfor

Borgerne i Kalundborg har specielt i sidste halvdel af 2007, oplevet en stigende kriminalitet, vold og andre ulovligheder. I samme tidsrum konstateredes det at politiet ikke længere var synligt, vanskelige eller umulige at kontakte. Da disse hændelser samtidig indtraf med politireformens implementering, har de politiske partier i Kalundborg indledt et samarbejde, med henblik på fremover at sikre borgerne i byen en så tryg og sikker tilværelse, som overhovedet muligt. 

Dette er baggrunden for dette notat og ønsket om foretræde for udvalget.  

Hvordan er ”Fremtidens Politi” i Kalundborg

Vi har forståelse for at implementeringen af en så stor omstrukturering af politietaten vil give indkøringsproblemer. Det er imidlertid ikke vores opfattelse at den manglende politiindsats i Kalundborg, er udtryk for indkøringsvanskeligheder. Det er vores opfattelse, at reformen ikke har taget hensyn til de specielle forhold der gør sig gældende i Kalundborg. Her tænkes på byen som havneby, en af Danmarks største. Kalundborg er faktisk Sjællands største industriby uden for København. Kalundborg har mange store sommerhusområder, med deraf følgende forøgelse af indbyggertallet i sommermånederne. Det skal også nævnes at Kalundborg har et større antal beboere med anden etnisk baggrund. Vi må vi således konstatere at Kalundborg er et udkantområde på godt og ondt.

Disse forhold kræver en styrket, og i gadebilledet synlig politiindsats og en forbyggende og præventiv indsats overfor forskellige ulovligheder. Vi er derfor meget uforstående overfor den reducerede politiindsats, som reformen har medført i form af færre tildelte resurser og lukning af byens politistation i aften og nattetimerne.  

Konsekvenserne heraf er, at stort set ingen indbrud efterforskes, ingen voldsepisoder forhindres, hærværk florerer, narkotika sælges åbenlyst i dag og nattetimerne, byens gågade hærges af ulovlige knallerter, ældre medborgere forulempes, ja listen er lang! Alt sammen er det et udtryk for en manglende politiindsats. Konfronteres lovovertræderne med deres gerninger er svaret ” Ring bare til politiet – de kommer ikke alligevel”

Det er ligeledes alvorligt bekymrende, at de ansatte i politiet ved flere lejligheder har udtrykt at reformen har besværliggjort arbejdet med politiopgaverne. Mandskabsmangel og utilfredsstillende arbejdsforhold gør personalet frustreret. De menige betjente er loyale og ønsker at gøre en forskel, men de har ikke længere mulighederne på grund af den gennemførte centralisering.   

 

 

Hvordan ønsker vi ”Fremtidens Politi i Kalundborg”

Forudsætningen for at opnå et tåleligt, sikkert og trygt lokalsamfund, er primært at der indgår et lokalt politi med kendskab til lokalsamfundet. Et lokalt politi der ved sin synlige tilstedeværelse i gadebilledet, (her tænkes ikke på kørende enheder) har en præventiv og dermed forebyggende virkning, med hensyn til lovovertrædelser. Den forbyggende indsats skal endvidere ske på skoler, i institutioner, i klubber, ja på alle borgernes samlingssteder. I modsat fald vil der opstå hyppigere og mere voldsomme konfrontationer med politiet, når det pludselig viser sig i gadebilledet. Det er til stor skade for politiet og dets image, at lokalkendskabet er bortfaldet og betjentene primært kører rundt på landevejene. 

Det vil vi have lavet om på!

Vi skal derfor konkret forslå følgende ændringer for politiet i Kalundborg:

·         Politiet skal ses i byen bÃ¥de om dagen og om aftenen. Der er brug for mere synlighed i gadebilledet. Politi pÃ¥ gaden er prævention mod ulovligheder.

·         Politiet skal være hurtigere fremme nÃ¥r der er brug for det og de skal kunne kontaktes og reagere, nÃ¥r der er brug for det.

·         Vi skal have en døgnÃ¥ben og bemandet politistation. Kalundborgs specielle situation som en stor sommerhus-, havne- og industriby kræver det.

·         Vi ønsker fortsat landbetjente i de smÃ¥ samfund som Høng, Gørlev og Svebølle. De har en præventiv effekt.

·         Den forebyggende indsat fra politiet, skal genetableres og forstærkes i et aktivt samarbejde med myndigheder, SSP, beboerforeninger og andre lokale interessenter.

·         Der skal tilrettelægges en strategi for at bedre politiets image blandt unge generelt, men specielt blandt de grupperinger, der har været indblandet i konflikterne.

·         Efterforskningen skal styrkes. Heri ligger et element af prævention.

 

Samtidig er der brug for at alle involverede parter tager ansvar. Det gælder både kommune, organisationer, institutioner og foreninger.

 

Hvad har vi gjort

På baggrund af den markante utilfredshed blandt byens borgere, har vi arrangeret 2 borgermøder i byen, 1 lukket - og 1 offentligt møde. 

På det lukkede møde deltog mere end 20 relevante interessenter fra byen. Af disse kan blandt andet nævnes Handelsstandsforeningen, beboerforeninger, Ældrerådet, Misbrugscentret, værtshuse, DSB. Der blev fremført mange uheldige situationer hvor politiindsatsen udeblev eller ankom alt for sent. Konklusionen fra mødet var, at der manglede et synligt politi i gadebilledet, at borgerne manglede tryghed og den forebyggende indsats mod ulovligheder var forsvundet, ligesom politiets reaktionstid opleves som steget kraftigt.

Det offentlige borgermøde den 19.februar 2008, jf. vedlagte plakat var en manifestation af den manglende tryghed, sikkerhed og forbyggende indsats i byen. Borgermødet var således en bekræftelse af konklusionerne fra mødet med interessenterne i byen.

Der blev yderligere påpeget, en voldsom eskalering af problemer på tog strækningen til Kalundborg.  DSB Drift center har tilkaldt politi og ambulancer, ved hærværk, vold og trusler om vold samt påkørsler, 133 gange i 2007. Togpersonalet har ofte forsøgt at tilkalde politi til Kalundborg station, men politiet har ikke haft tid til at komme.

En meget bedrøvelig statistik, fik mødet fra politiet. Indbrud i Kalundborg var steget med 83 % i 2007.  I samme periode var politiets normering reducere til 17 betjente, men rent faktisk var kun 10 betjente til rÃ¥dighed.

Ovenstående underbygger borgernes klare opfattelse af den manglende tryghed og sikkerhed, samt fraværet af den forbyggende indsats.

Hvad er vores ønske

På vegne af borgerne i Kalundborg ønsker vi at udtrykke håbet om, at folketingets retsudvalg vil tage positivt imod vore berettigede krav om større tryghed, mere synligt politi i gadebilledet og en politistation der kan betjene borgerne i døgnets 24 timer.

Vi vil samtidig tage initiativ til der lokalt arbejdes mere intenst med det forebyggende arbejde fra kommunen, foreninger m.v. og vil således påtage os en aktiv rolle i dette arbejde. Vi vil sætte handling bag ord, for at sikre et trygt og sikkert miljø for byens borgere. Men vi skal have hjælp fra et nærværende politi.   

Vi imødeser derfor retsudvalgets konstruktive indsats, for at få evalueret Politireformens konsekvenser for Kalundborg. Vi er overbevist om at en sådan undersøgelse vil underbygge vore krav til flere resurser, herunder en døgnåben politistation i Kalundborg. Kalundborg er som bekendt ”Danmarks hjerte” og politiet er vores hjerteblod.

 

Venlig hilsen

Formandsgruppen i Kalundborg,

Socialdemokraterne, Radikale, Konservative, Dansk Folkeparti, Venstre, Ny Alliance og Socialistisk Folkeparti.Â