Â
        Flov og skuffet.
        Er 2 ord, jeg vil bruge i dette indlæg.
Da jeg læste interviewet med rigspolitichef Torsten Hesselbjerg, bragt i Ekstrabladet den 12. januar 2008 og som efterfølgende var klippet ud og hængt op her pÃ¥ Svendborg politistation, blev jeg utrolig flov pÃ¥ politiets vegne. Jeg ved selvfølgelig ikke om udtalelsen om â€ikke at spilde tid pÃ¥ cykeltyverier, og at det nærmest ville være en tjenesteforsømmelse, hvis man gjorde†var en uoverlagt bemærkning eller fremsat â€i sjovâ€, men jeg gÃ¥r selvfølgelig ud fra, at han er korrekt citeret. Det er en udtalelse, der ogsÃ¥ er faldet mange politifolk for brystet, og det er i al fald ikke noget, der pÃ¥ nogen mÃ¥de øger respekten for rigspolitichefen – snarere tværtimod. Jeg er udmærket klar over, at cykeltyveri ikke har en særlig høj prioritet i politiets sagsbehandling, men politiet modtager altsÃ¥ anmeldelser og anholder da ogsÃ¥ af og til gerningsmænd i disse sager. Jeg er nu ganske sikker pÃ¥, at den enlige mor, som jeg, hver morgen nÃ¥r jeg kører pÃ¥ arbejde, ser møjsommeligt træde i pedalerne med en pÃ¥hængsvogn med et par børn pÃ¥ slæb og som mÃ¥ske ikke har rÃ¥d til en ny cykel, hvis hendes blev stjÃ¥let, fortsat kan have tillid til, at vi i al fald her hos Svendborg politi – uanset rigspolitichefens mening - vil behandle et cykeltyveri seriøst. Det har vi jo ogsÃ¥ pligt til ifølge bÃ¥de Retsplejeloven og Politiloven – og vi skulle jo gerne fortsat kunne vise os værdige til den agtelse og tillid, som vores stilling som politifolk kræver – ik`sandt?
Man skal også tænke på, at mange menneske måske kun en´ gang i livet har brug for politiet, og så skal de selvfølgelig også tages seriøst og behandles ordentligt. Hvis ikke vi gør det, kan vi jo ikke forvente, at borgeren står klar med oplysninger til os, hvis vi har brug for deres hjælp i opklaringsarbejdet.
Jeg vil da gerne, selv om han nødig vil beskyldes herfor jf. hans udtalelser i ovennævnte avisartikel, beskylde rigspolitichefen for at være â€verdensfjernâ€, nÃ¥r han pÃ¥stÃ¥r, at politiet i dag aldrig kører ud uden et præcist formÃ¥l, og at den fri patrulje ikke findes mere. Hvad i alverden tror han, at det kørende beredskab og færdselspatruljer laver, nÃ¥r ikke de lige er optaget af bestemte opgaver eller rapportskrivning og lignende. Jo, de kører sÃ¥mænd fri patrulje ude i landskabet og fanger spritbilister, indbrudstyve, hærværks-og voldsmænd og skriver færdselslovs- ordensbekendtgørelses- narkotika- og vÃ¥benlovsovertrædelser m.v. i stor stil, foruden den præventive virkning ved patruljernes synlighed.
I forbindelse med den ovennævnte artikel har jeg endnu ikke mødt eller talt med en eneste politikollega, der stort set ikke havde andet en hovedrysten til overs for rigspolitichefens udtalelser. Det virker i hvert fald for mig som om, at det slet ikke er gået op for ham, hvor alvorlig situationen er i forbindelse med politireformen.
Han skulle faktisk prøve at komme en tur i virkelighedens verden på en politistation i en måneds tid og køre med i beredskabet og være med som sagsbehandler i de forskellige afdelinger – så kunne det da være, at alvoren omsider gik op for ham.
Hvis rigspolitichefen i øvrigt tror, at han fortsat har landets mest loyale medarbejdere, sÃ¥ kan han godt tro om igen. Det er i al fald min opfattelse, at særdeles mange politifolk ikke synes, at man â€skylder†hverken den øverste ledelse i rigspolitiet eller for den sags skyld politikerne noget. Vores lønninger er bÃ¥de i forhold vores arbejdsomrÃ¥de og det private arbejdsmarked ikke rimelige. PÃ¥ det private arbejdsmarked, hvor â€frynsegoder†som f.eks. billige hjemmecomputere, internet, mobiltelefoner, medarbejderaktier, billige eller gratis madordninger pÃ¥ arbejdspladsen, gratis eller kun delvis egenbetaling til f.eks. massage eller zoneterapi i arbejdstiden, gratis kaffe, frugt o.sv., findes som â€skjult lønâ€, findes sÃ¥dan noget mig bekendt ikke i staten, og det er da vist nok af bÃ¥de vores arbejdsgiver og Politiforbundet helt glemt modregnet som nogle krav, vi burde kompenseres for pÃ¥ lønsiden. Vores arbejdsforhold er absolut ikke noget at rÃ¥be hurra for, og personalepleje er et for politiet stort set ukendt begreb.
Men vi er til gengæld særdeles loyale indbyrdes over for hinanden og stÃ¥r last og brast, nÃ¥r det er nødvendigt i de mange vanskelige situationer og større opgaver, politiet skal løse, og f.eks. ogsÃ¥ nÃ¥r det er nødvendigt at komme pÃ¥ arbejde, fordi en kollega er blevet syg – her drejer det sig jo bl.a. om vores egen sikkerhed, og at vi er tilstrækkeligt antal folk pÃ¥ arbejde i hverdagen til at løse alle de forskellige og i nogle tilfælde farlige opgaver. Den loyalitet kan mÃ¥ske bedre beskrives som det, der i daglig tale kaldes â€korpsÃ¥ndenâ€.
Jeg ved ikke om rigspolitichefen og den øverste ledelse i rigspolitiet, samt politikerne i øvrigt ikke har hørt â€pÃ¥ vandrøreneâ€, hvad der rører sig ude i politikredsene, ikke kun i forbindelse med politireformen, men ogsÃ¥ vores lønninger – og det er absolut ikke tilfredshed, skulle jeg hilse og sige. Men det nytter altsÃ¥ ikke noget at blive ved at vende det døve øre til. Hvis ikke â€man†hører efter, risikerer â€man†nemlig inden for et par Ã¥r at ikke at have det antal medar-bejdere, som er nødvendigt for, at politiet kan fungere ordentligt. Et gammelt ordsprog siger: â€Man kan tvinge hesten til truget, men man kan ikke tvinge den til at drikkeâ€.
Jeg kan da godt oplyse, at der er mange af de yngre politifolk her i Svendborg, som kraftigt har overvejet at søge uden for nummer og få sig et andet arbejde - og det gælder ikke kun i Svendborg, men over hele landet. De fleste har i forvejen en anden uddannelse og vil ikke, som situationen er på arbejdsmarkedet i dag, have besvær med at få et andet arbejde, både til bedre lønninger, arbejdsforhold og ikke mindst personalepleje, hvilket jo er noget mange firmaer i dag har indset nødvendigheden af, hvis man vil holde på sine medarbejdere.
Som mange af mine kolleger også har givet udtryk for: Før politireformen havde vi i Svendborg en særdeles velfungerende politistation med en af landet højeste opklarings- procenter igennem flere år – det har vi så absolut ikke mere.
Jeg tror såmænd ikke, at nogen i politiet som sådan har noget imod en politireform, og jeg er selv glad for den funktionsstilling, jeg har fået i særlovsafdelingen her i Svendborg og har gode og heldigvis også - endnu da i et vist omfang – forholdsvis positive medarbejdere . Men jeg er skuffet over politireformen indtil nu, og det er der rigtig mange politifolk, der er.
Det kan ikke nytte noget, at man vil lave en reform, hvis penge og personale ikke følger med.
Hvordan kan man forlange af den øverste politiledelse pÃ¥ f.eks. Fyn, som har de bedste intentioner, at de skal kunne gennemføre en reform med et tilfredsstillende resultat, nÃ¥r penge og personaleressourcer ikke følger med. SÃ¥ vidt jeg ved, mangler vi her pÃ¥ Fyn i forhold til vores â€normering†før politireformen 50-60 politifolk – og det kan altsÃ¥ mærkes. SÃ¥ kære rigspolitichef – giv os noget mere personale til at fylde hullerne ud – vi har brug for dem!
I forbindelse med reformen blev det besluttet, at personalet i beredskabet ikke som tidligere skulle have vagt hver 2. week-end, men kun hver 3. week-end . Det synes jeg er helt i orden,
men de manglende vagter skal sÃ¥ â€sponsoreres†af personale fra andre afdelinger, sÃ¥ det â€koster†altsÃ¥. Desuden skal vi jo ogsÃ¥ â€sponserere†vagter til vagtcentralen i Odense, efter-forskningsvagt, anmeldelseskontor og call-center. I politikreds Midt-Vest-Jylland skal de oven i købet â€sponserere†vagt til beredskabet hver dag.
Hvis jeg f.eks. har en eftermiddagsvagt fredag-lørdag-søndag i beredskabet, skal jeg minimum afholde 2½ fridage den følgende uge – og sÃ¥ har jeg i øvrigt vagt hver 4. week-end. Men hvem passer sÃ¥ mit arbejde – for der er ikke ressourcer i beredskabet til at hjælpe. Derudover skal vi ogsÃ¥ 1 til 2 gange om mÃ¥neden â€sponsorere†vagter pÃ¥ vores lokale anmeldelseskontor, samt af og til vagter pÃ¥ Ærø – sÃ¥ enhver kan sige sig selv, at vi sÃ¥ mangler nogle dage pÃ¥ vores normale arbejdsplads – og der kommer altsÃ¥ ingen og tager af vores sagsbunker.
Det ovennævnte gælder selvfølgelig ogsÃ¥ i alle andre afdelinger, der ogsÃ¥ skal levere de sÃ¥kaldte â€sponsorvagterâ€.
Det er i den grad demoraliserende for den enkelte kollegas faglige stolthed og ansvarlighed for sit arbejde, nÃ¥r man kan se sagsbunkerne vokse dag for dag, fordi man skal levere â€sponsor- vagter†til beredskabet, men ikke kan fÃ¥ hjælp den anden vej, fordi ressourcerne mangler.
Jeg er desværre ikke i tvivl om, at vi inden for det næste års tid vil opleve kolleger blive langtidssygemeldte grundet stress. Når man – hvilket gælder for langt de fleste politifolk -
er meget ansvarsfuld og pligtopfyldende over for sit arbejde, men ikke føler, man kan nÃ¥ at lave hverken en ordentlig sagsbehandling grundet sagsbehandlingsfrister, eller lave en ordentlig efterforskning, bÃ¥de grundet manglende resuorcer, men ogsÃ¥ fordi man skal levere â€sponsorvagterâ€, vil det pÃ¥ et tidspunkt pÃ¥virke den enkelte kollega.
Prøv bare at spørge f.eks. mine kolleger i Rudkøbing. De skulle oprindeligt have været 4 mand, men er kun 2. De har ganske vist en 3. mand til låns fra min afdeling, men han er der stort set ikke, da han også er meget involveret i Fyns Politiforening og nu også er ved at forberede uddannelse af kolleger i forbindelse de nye færdselsregler omkring medicin- og narkotikapåvirkede personer i trafikken.
Jeg har i min afdeling rent ud sagt til kollegerne, at jeg hÃ¥ber, at de er sÃ¥ fornuftige at tage sig et par sygedage og slappe af og komme â€ovenpå†igen, hvis de selv føler, at deres arbejds- situation begynder at pÃ¥virke dem i negativ retning.
Hellere det end at se en langtidssygemeldt kollega grundet stress.
Det kan da for pokker ikke komme bag pÃ¥ hverken politiledelsen eller politikerne, at nÃ¥r det samlede beredskab nu â€kun†skal have vagt hver 3. week-end, sÃ¥ koster det altsÃ¥ personale en`mas i den anden ende.
Ingen af vi almindelige politifolk fatter, hvorfra man vil fÃ¥ de 6-800 mand mere frigjort til patrulje, man snakker om. Nu forlyder det pludselig, at det først slÃ¥r igennem i Ã¥r 2011, nÃ¥r reformen er gennemført – men mig bekendt er og bliver der ikke ansat yderlige en masse politipersonale – det, der reelt foregÃ¥r - som jeg ser det – er â€Tordenskjolds soldater†om igen - ogsÃ¥ i fremtiden.
BÃ¥de nu og formentlig ogsÃ¥ fremover er jo det bare â€sponsorvagterne†der leverer varen – men sÃ¥fremt der er noget, jeg har misforstÃ¥et, vil jeg da gerne orienteres om, hvor alt det personale skal komme fra – medmindre man har til hensigt at ansætte en masse kontorper- sonale (som vi i øvrigt ogsÃ¥ har mangel pÃ¥) til at udføre administrativt politiarbejde, f.eks. sagsbehandling i min særlovsafdeling med stillingtagen til en sags behandling med relevant rapportindhold, sÃ¥som er nødvendig efterforskning foretaget, nødvendige erklæringer indhentet og meget andet.
Det vil da komme til at koste en hel del uddannelse til de pågældende, hvis de skal have den nødvendige politifaglige indsigt.
I min afdeling har vi grundet manglende personaleressourcer ikke mulighed for f.eks., som vi er pÃ¥lagt i forbindelse med reformen, at ordne forkyndelser til Retten/Fogedretten, anholdel- ser og transport til/fremstilling i Retterne og inddragelse af nummerplader og udstedelse af bødeforelæg i forbindelse manglende syn, forsikring og vægtafgift pÃ¥ registreringspligtige køretøjer. Men nÃ¥r nu rigspolitichefen mener, det nærmest ville være â€tjenesteforsømmelse†at behandle sager om cykeltyveri, er jeg da ganske fortrøstningsfuld – sÃ¥ kan vi da ikke fÃ¥ en tjenestemandssag pÃ¥ halsen for langsommelig sagsbehandling i sÃ¥danne ligegyldige sager??
I Svendborg vil vi dog gerne behandle alle slags sager og være ansvarsfulde i opgaveløsning- en, og heldigvis har vi et godt samarbejde med ledelsen for og personalet i det kørende beredskab, der tager disse ting med som en slags â€venstrehÃ¥ndsarbejdeâ€, nÃ¥r de ikke er bundet af opgaver og kører fri patrulje. De kommer sÃ¥ samtidig ud i yderomrÃ¥derne i patruljedi- striktet, og pÃ¥ den mÃ¥de er vi trods alt ogsÃ¥ med til bl.a. oven i købet at opfylde politirefor- mens mÃ¥l om politiets synlighed og sikre, at pÃ¥lagte opgaver bliver udført – ogsÃ¥ selv om de ikke har stor prioritet.
I Svendborg skal de forskellige afdelinger deles om et vist antal både uniformerede og civile køretøjer. Dem har vi også mangel på, og gang på gang står kolleger og kan ikke få en bil for at køre ud til nødvendig sagsbehandling/efterforskning. Vores pedel var 2 gange i sidste uge ude for, at han ikke kunne få en bil til den daglige posttur – så han kørte – loyal som han er (men jeg forstod det ikke) - postturen i sin private bil, da han ikke kunne nå at rekvirere en taxa. Han burde have ladet post være post. Mon embedet ville give ham kilometerpenge for det – jeg tillader mig at tvivle – og han ville i øvrigt nok heller ikke ansøge herom, dertil er han nemlig alt for loyal og ansvarsfuld over for sit arbejde.
Vores â€politipensionisterâ€, som kører med arrestanter og bevogter i Retten, ved besøg i fængsler m.v., skal ogsÃ¥ lÃ¥ne af de biler, vi har til rÃ¥dighed. De har nu søgt om deres egen, sÃ¥ de ikke hver gang skal farte rundt i afdelingerne for at lÃ¥ne en bil i sidste øjeblik - men den tvivler jeg da pÃ¥, at de fÃ¥r, for der er nok ikke rÃ¥d.
Vi er nemlig netop blevet tildelt en â€ny†patruljevogn, som â€kun†har kørt 265.000,- km., og sæderne er gennem flere Ã¥rs brug slidte og dÃ¥rlige til ubehag for vores rygge. Selv om der af og til opstÃ¥r fejl pÃ¥ den, sendes den blot til reparation, for reparationskontoen er – og har i al den tid jeg i snart 37 Ã¥r har været i politiet – tilsyneladende bundløs.
Jeg og mange andre fatter ikke, at man ikke kan få det antal køretøjer stillet til rådighed, man har brug for, og at vi skal køre i gamle udslidte biler med bl.a. dårlige sæder, og hvoraf en stor del har kørt langt over 200.000 km. Det ville da være mere fornuftigt at skifte bilerne ud, når de havde kørt højst 100.000,- km. Så ville embedet stadig kunne få nogle penge for dem, og personalet kunne få nogle ordentlige og tidssvarende biler at køre i.
I forbindelse med politireformen har man valgt stort set at fjerne alt, hvad der før hed nærpoliti, og landpolitiet følger formentlig efter ad Ã¥re. Det er nok en af de største fejl, man har begÃ¥et i forbindelse med politireformen. I Svendborg havde vi en særdeles velfungerende nærpolitiafdeling, hvor kollegerne i deres respektive omrÃ¥der kendte de kriminelle, og de unge mennesker, der var i fare for at komme ud i kriminalitet. De fik uvurderlige oplysninger i lokalomrÃ¥derne til brug i opklaringsarbejdet og gjorde en stor kriminalpræventiv indsats, ligesom den nærbetjent, som var i Svendborg bycentrum var særdeles tryghedsskabende, vellidt og respekteret i bybilledet, bÃ¥de af de handlende, men ogsÃ¥ af hans â€klientelâ€. Det kom til udtryk ved, at de ved hans overgang til lokalpolitiets anmeldelseskontor overraskede ham med en uhøjtidelig reception pÃ¥ et lokalt værtshus med bl.a. kagemand og vingaver, givet af netop hans â€klientelâ€. Det siger ikke sÃ¥ lidt om en nærpolitimands betydning, men det har de â€kloge†politireformanter valgt enten ikke at forstÃ¥, eller ogsÃ¥ er de â€dummere end politiet tilladerâ€.
Nu er der en enkelt politimand sat af til primært det kriminalpræventive arbejde. Tror man virkelig, at han kan gøre 5-6 mands arbejde – for det kørende beredskab stiller jo ikke patruljevognen og gÃ¥r rundt og snakker â€hyggeligt†med borgerne - som i â€gamle†dage som rigspolitichefen udtrykker det i sit interview i Ekstrabladet – for dengang skete der â€jo ikke en skid†sammenlignet med i dag.
Det kan jeg da godt fortælle ham, at der så sandelig gjorde – kriminaliteten er med tiden bare blevet hårdere og respekten for politiet og myndigheder i øvrigt mindre. I 12 år kørte jeg patrulje på 3-skift, og efter jeg blev vagthavende, kørte jeg også ind imellem patrulje, så jeg kunne følge med i udviklingen på gadeplan – så jeg ved nok lidt mere om det, end rigspoli- tichefen gør. Men vi tog os dengang også tiden til ind imellem at gå en fodpatrulje og snakke med folk, for dengang var der ikke nærpoliti i det omfang, der senere blev.
I Svendborg havde vi før politireformen en 0-tolerance vedrørende butikstyve. Det vil sige, at man kørte ud til hver enkelt anmeldelse om butikstyveri, og pÃ¥gældende blev sÃ¥ sigtet pÃ¥ stedet eller eventuelt anholdt og indbragt, alt efter sagens karakter. Hvis der var tale om mindreÃ¥rige, blev de altid indbragt til politistationen og forældrene underrettet for afhentning og en præventiv samtale med deres børn.Â
I dag skal beredskabet ikke som før køre ud til disse sager, medmindre der er problemer, f.eks., at butikstyven er voldsom eller ikke kan identificere sig. Nej, i â€responstidens hellige navn†skal beredskabet sandelig ikke beskæftige sig med en ordinær butikstyv – sæt nu, der kom en opgave, der krævede kørsel med responstid pÃ¥. Det er jo i øvrigt ogsÃ¥ et af de delmÃ¥l, der skal opfyldes for, at vores chefer kan fÃ¥ deres â€bonuslønâ€.
I stedet får butikstyven lov at gå efter at have oplyst navn m.v., og den forurettede kan så
besvære sig med at sende en skriftlig anmeldelse til politiet. NÃ¥r den sÃ¥ – efter et par dage eller flere – via Odense nÃ¥r frem til Svendborg, og en kontoransat har registreret og skrevet anmeldelsen, ja – sÃ¥ kan – bl.a. gamle garvede politifolk – i stedet for at bruge tiden pÃ¥ efterforskning af mere alvorlige forbrydelser (nÃ¥r de da ikke lige er pÃ¥ â€sponsorvagt†eller afspadserer fridage) bruge tiden pÃ¥ at kontakte butikstyven enten telefonisk eller personligt (altid ved mindreÃ¥rige) og gøre rapportarbejdet færdigt. Arbejde som kunne være gjort i en arbejdsgang, hvis man forvaltede ressourcerne ordentligt.
Nu har jeg så netop i dag – den 7. februar - erfaret, at der i forbindelse med den skriftlige anmeldelse af et butikstyveri i mange tilfælde blot udfærdiges en rapport og udsendes et bødeforelæg til butikstyven, uden at pgl. er sigtet og afhørt – en sagsgang, der angiveligt har stået på gennem mange år i Odense. Hvis det er rigtigt, må jeg sige, at det krænker min retsbevidsthed, og det er da vist ikke helt efter Retsplejelovens bestemmelser??
Hele den kriminalpræventive indsats i forbindelse med såvel nærpolitiindsats som butikstyveri er totalt gået fløjten – og det vil på langt sigt formentlig medføre flere kriminelle – det er rent til grin - sikket ressourcespild – og det bliver i al fald dyrt for samfundet på langt sigt.
Jeg har så sent som i dag – den 4. februar - talt med en SSP-konsulent fra Svendborg kommune, hvor man allerede nu – 2 måneder efter vi startede de nye afdelinger i Svendborg – kan begynde at se det negative resultat af den manglende kriminalpræventive indsats, netop fordi der ikke længere er et nærpoliti ude i områderne til at føre tilsyn med de unge, der er i fare for at komme ud i kriminalitet og gribe ind i tide. Hvordan mon det så ser ud om 1 år?
Ressourcespild kan man også tale om i forbindelse med, at vagthavendefunktionen fra de enkelte stationer på Fyn blev samlet under en vagtcentral i Odense – som i de øvrige politikredse i øvrigt. Jeg ønskede ikke selv at komme til Odense, men forblev heldigvis i Svendborg i en funktionsstilling i Særlovsafdelingen.
Så vidt jeg er orienteret, er der nu flere folk om at klare opgaverne i vagtcentralen end vi tidligere var udnævnte mellemledere/vagthavende på hele Fyn. Som vagthavende sad vi oftest alene på stationerne i mange timer og klarede alle telefonopkald, samt styrede vores patruljer til opgaver og sørgede for, at sagsbehandling og rapporter var i orden, førte tilsyn med anholdte o.s.v.
I dag har vi et centralt call-center i Odense, hvor alle telefonopkald til politiet indgÃ¥r – ligesom i de øvrige politikredse. Men det fungerer mildt sagt meget dÃ¥rligt – enten kan folk ikke komme igennem pÃ¥ telefonen (f.eks.: efter 3 dages forgæves opkald fra Ringe dyreinternat om en optaget hund, valgte personalet at tage til Svendborg for at komme i personlig kontakt – og jeg har hørt om mange andre lignende tilfælde – senest med min hustrus moster, der mÃ¥tte opgive at komme igennem til Københavns politi for at indgive en tyverianmeldelse), ligesom call-centret omstiller mange samtaler til den forkerte station eller person, formentlig fordi man ikke kender omrÃ¥derne godt nok, og fordi de lokale numre til den enkelte kollega/kontoransatte ikke er opdateret eller sendt forkert ud til det enkelte kontor. Det gør det heller ikke bedre, at call-centret ikke mÃ¥ stille ikke-hastende opkald ind til vagthavende pÃ¥ vagtcentralen, eller i øvrigt ikke kan finde den person, en kunde bør henvises til. Jeg har f.eks. flere gange været udsat for, at folk ved telefoniske henvendelser omstillet til mig har fortalt: â€nu er du den 5. eller 6, jeg er blevet omstillet til†– det er en kundeservice, vi simpelthen ikke kan være bekendt.
Problemet pÃ¥ call-centret er bl.a., at der ikke er nok politiuddannet personale, som kan tage stilling til en anmeldelse, og hvad skal det stakkels personale sÃ¥ gøre, nÃ¥r vagthavende kun vil modtage hastende/vigtige opkald. Det tog vi os altsÃ¥ ogsÃ¥ af i min tid som vagthavende, og ikke bare affejede folk med: †ring til den lokale station i morgen†eller â€det kan vi desværre ikke gøre noget ved†– hvilket en borger henvendte sig sÃ¥ sent som i dag – den 1. februar - til en kollega og mig under vores patrulje – men han fik af os den hjælp og vejledning, han havde behov for – og vi skal nok gøre noget ved sagen – selv om det ikke en gang var sÃ¥ â€alvorligt†som et cykeltyveri.
Døgnrapporten fra vagtcentralen er – og som den ogsÃ¥ var før i tiden – et meget vigtigt arbejdsredskab – dels til orientering om det passerede i et døgn, men ogsÃ¥ til opfølgning og mulig efterforskning i sagerne. Her oplever vi gang pÃ¥ gang, at ting ikke er anført – desværre ogsÃ¥ et par gange i forbindelse med ganske alvorlige sager. Man overser at iværksætte efterforskningsskridt i anmeldte forbrydelser – det har jeg desværre selv et særdeles kedeligt eksempel pÃ¥ – eller folk bliver - ved anmeldelse uden for anmeldelseskontorenes Ã¥bningstid om f.eks. indbrud i deres hus - henvist til at anmelde forholdet næste dag til det lokale politi, og man har – trods et â€flÃ¥destyringssystem†og GPS i patruljevognen tilsyneladende ikke styr pÃ¥, hvor patruljerne befinder sig. Det er helt fint, at vi kan fÃ¥ en melding pÃ¥ GPS-en og via den guides frem til et gerningssted, og at vi kan kontaktes pÃ¥ vores mobiltelefoner og orienteres om en opgave – men hvad er det mange gange værd, nÃ¥r det ikke kommer ud over vores radio, sÃ¥ andre patruljer kan være orienteret om, hvad der foregÃ¥r og melde sig, hvis de ligger nærmere et aktuel gerningssted eller kan assistere i øvrigt ved behov.
NÃ¥r vi â€i gamle dage†mødte i beredskabet til briefing ved vagtstart, gennemgik vi døgnrap- porten og fik en fælles snak om det passerede, hvor der ofte mange gange kom â€guldkorn†til brug i enten ordens- eller kriminalpolitiets sagsbehandling og efterforskning.
Det sker ikke i dag, hvor vi over telefonen fÃ¥r en overfladisk briefing for hele Fyn – og rent ud sagt – vi kan stort set ikke bruge det til en â€skidâ€. I stedet udskriver jeg selv, nÃ¥r jeg har â€sponsorvagt†en døgnrapport for blot at være nogenlunde orienteret.
Resourcespild kan man også tale om ved anholdelser af berusere, hærværks- og voldsmænd, spritbilister, indbrudstyve, anholdte til Fogedret m.v., idet de, når der ikke er plads i Svend- borg arrest, næsten altid skal transporteres til Odense, fordi der ikke længere er personale (vagthavende) på lokal-politistationerne, medmindre den åbnes fra hovedstationen med en vagthavende.
Ofte medfører disse anholdelser, at den anholdte måske næste dag skal transporteres retur til Svendborg for afhøring/fremstilling i Retten eller lignende. Det er dybt go`nat og ressource-spild i den grad, for de patruljer, der transporteret en anholdt, kan – medmindre det er en særdeles alvorlig sag – jo ikke involvere sig i andet.
Og det forgår sådan over hele landet – men i det mindste kan borgeren så se en politibil køre forbi ude på vejen og opfylde synlighedskriteriet – men vel at mærke en ineffektiv patrulje.
Manglende ressourcer gjorde også, at det, der skulle have været en døgnbetjent lokalstation i Fårborg/Midtfyn kommune med station i Ringe, endte med at blive en station uden et døgn- beredskab, som var den oprindelige tanke.
Jeg fatter ikke, at man så ikke valgte at tilføre dette personale delvis til det kørende beredskab og med resten bibeholde et par understationer med f.eks. 4 mand i hhv. Fåborg og Ringe.
Uden for normal arbejdstid dækkes området stort set af beredskabet fra Svendborg – men der har man også skåret på natberedskabet søndag, mandag og tirsdag.
Færdselsafdelingen i Odense (tidligere rigspolitichefens færdselsafd.) er pt. i Odense, men skal flytte til Nyborg. Alle tjenestehunde (vi havde en velfungerende og dygtig hundeafdeling
med 7 mand i Svendborg, som ogsÃ¥ deltog i alle politiopgaver – ikke â€kun†hundeopgaver)
er nu samlet i en hundeafdeling med udgangspunkt i Odense.
Det havde dog været mere fornuftig at samle færdselsafdeling og tjenestehunde i Ringe, hvor de havde haft stort set centrum på Fyn som udgangspunkt og samtidig kunne sikre, at der også uden for normal arbejdstid var en god politidækning i Fåborg/Midtfyn, idet de jo ved
kørsel til og fra stationen uvægerligt også kom ud i lokalområdet, og vi ville også i Svend- borgområdet være sikret en bedre assistancemulighed.
Jeg er sikker pÃ¥, at dette ville have været modtaget med kyshÃ¥nd af de, der i Svendborg kører det reducerede natberedskab pÃ¥ ugens første dage, for vi har desværre flere eksempler pÃ¥, at der ikke - som ellers lovet – har været en â€back-upâ€-patrulje, nÃ¥r den lokale patrulje har været optaget af andre opgaver eller kunne have behov for assistance i øvrigt. Men det var sÃ¥ i øvrigt ogsÃ¥ noget af det jeg – tilsyneladende berettiget ifølge kollegerne - frygtede, da vores hundeafdeling blev flyttet til Odense, og der dermed ogsÃ¥ blev skÃ¥ret 7 mand i vores lokale beredskab.
På Ærø har man også opsagt de gamle aftaler vedrørende landbetjentene, hvilket er ensbetydende med, at der stort set ikke er politi på Ærø på hverdage efter kl. 1600 til næste morgen, for den enkelte mand, der er tilbage, må ikke iflg. Arbejdstilsynet rykke ud til en opgave af eventuel voldsom karakter, hvis han er alene – det skal der mindst 2 mand til –
Men pyt – så rekvirerer man bare en helikopter til at flyve assistance over til Ærø.
Det har jo sÃ¥ i øvrigt ogsÃ¥ betydet, at vi her i Svendborg skal levere â€sponsorvagter†til nattjeneste pÃ¥ Ærø i weekenderne med stor opsparing af frihed for den enkelte kollega, som skal assistere – og den frihed skal han sÃ¥ afspadsere i den afdeling, han normalt er tilknyttet.
Er det fornuftig politik – og sikkerhedsmæssigt forsvarligt for politipersonalet på Ærø?
Det var en lang omgang med mange negative bemærkninger, som bl.a. er udledt af den negative stemning, der er blandt personalet i Svendborg omkring hele politireformen, og det kan da godt være, at nogle i politiledelsen får morgenkaffen i den gale hals.
Man siger, at â€sandheden er ilde hørtâ€. Jeg skal pointere, at hele dette indlæg udelukkende
stÃ¥r â€for egen regningâ€, men er inspireret af de frustrationer og den negativitet, der pt. er
omkring politireformen – og det er ikke kun i Svendborg, det kommer til udtryk, men når man taler med kolleger over hele landet.
Sandheden er, at rigtig mange kolleger føler, at man med det, man har lavet med de nye afdelinger, hvor man er pÃ¥lagt â€sponsorering†af vagter i beredskab, anmeldelse, vagtcentral, efterforskning, call-center m.v. med følgende afspadsering, simpelthen ikke kan nÃ¥ og følge med i de andre opgaver, man har og herunder ogsÃ¥ udføre den nødvendige efterforskning – det gælder sÃ¥vel min egen afdeling for særlov med understation i Rudkøbing og pÃ¥ Ærø, samt afdelingerne for straffelov, vold og personfarlig kriminalitet. Flere kolleger har rent ud sagt givet udtryk for, at pÃ¥ et tidspunkt â€vælter læssetâ€.
Selv føler jeg det som at være med i eventyret om â€Kejserens nye klæ`râ€, bare i en moderne udgave.
Jeg vil opfordre vores ledelse og politikerne til endnu en gang at trække i arbejdstøjet og give os de værktøjer og ressourcer, vi har brug for – og Rom blev som bekendt ikke bygget på en dag. Hvis vi får de fornødne pengemidler og personaleressourcer, så tror jeg faktisk også, at Politireformen på sigt kan blive en succes – i modsat fald ender det som i Pompeji – nemlig med en katastrofe for dansk politi – og det kan hverken befolkningen eller politiet være tjent med.
Palle Pedersen, vicepolitikommissær
Fyns politi, Svendborg
PS.: her den 5. februar har jeg via en fængselsfunktionær erfaret, at Kriminalforsorgen i Jylland har lukket 3 arresthuse. Før politireformen var landets arresthuse stort set altid fyldte og overbelagte, og f.eks. her i Svendborg var det ikke usædvanligt af og til at køre en anholdt til Sønder-eller Nordjylland for anbringelse, fordi vores arrest også var overfyldt.
Men det kan da godt være, at de kriminelle har fundet ud af, at â€kriminalitet betaler sig ikke†– for det kan da ikke skyldes manglende efterforskning grundet tidsnød og manglende resourcer hos alle de politifolk, der ogsÃ¥ skal â€sponserere†vagter i beredskab m.v.??
Vi er jo 15 o/o mere på gaden end før politireformen ifølge rigspolitichefen!!!