Retsudvalget 2007-08 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 1
Offentligt
407772_0001.png
407772_0002.png
407772_0003.png
407772_0004.png
407772_0005.png
407772_0006.png
407772_0007.png
Retsudvalget
Til:Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere28. november 2007
Velkommen til Retsudvalget - REU- En guide til udvalgets arbejde.Retsudvalget holder normalt møde torsdag kl. 15.00 i værelse S-092.Udvalget bistås af:Udvalgssekretær Jørgen Nielsen tlf. 33 37 55 28 (e-mail [email protected]),Udvalgssekretær Michala Wørmer tlf. 33 37 31 08 (e-mail [email protected])Udvalgsassistent Charlotte Andersen tlf. 33 37 55 35 (e-mail [email protected])Udvalgsassistent Signe Draabe Bruunsgaard tlf. 33 37 55 36 (e-mail[email protected])Sekretariatet har kontor på 1. sal i L-bygningen (adgang via Provianthuset).Retsudvalget er et af Folketingets stående udvalg og har 17 medlemmer og11 stedfortrædere. Udvalget nedsættes ved begyndelsen af hver folketings-samling, jf. Folketingets forretningsorden § 7, stk. 1. Medlemmer og stedfor-trædere deltager på lige fod i det daglige udvalgsarbejde. Dog har kun med-lemmer ret til at komme med indstillinger i betænkninger og til at træffe for-melle beslutninger i et udvalgsmøde.Sekretariatet rådgiver formanden og udvalgets medlemmer om tilrettelæggel-sen og gennemførelsen af udvalgsarbejdet, herunder udarbejdelse af be-tænkninger og beretninger. Sekretariatet forbereder sammen med formandenmøder, konferencer, høringer, besøg, rejser m.v. og bistår eventuelt forman-den med taleudkast. Udvalgets medlemmer kan få bistand til afklaring ellerudarbejdelse af udvalgsspørgsmål, samrådsspørgsmål, bidrag til betænknin-ger og beretninger, ændringsforslag eller til udarbejdelse af lov- eller beslut-ningsforslag.
1/7
SagsområderI et bilag til Folketingets forretningsorden er det fastlagt, at Retsudvalget be-handler sager inden for sagsområderne: Rets- og politivæsen, retsplejeloven,retsafgifter, straffelovgivning, almindelig formueret, tinglysning, familieret,færdselslovgivning, dyreværn m.v. Udvalget afgiver indstilling om valg af Fol-ketingets ombudsmand og om Ombudsmandens årlige beretning, og udvalgetkan gøre indstilling om afskedigelse af ombudsmanden.RessortministeriumJustitsministeriet er udvalgets ressortministerium. Under Justitsministeriethører politiet, anklagemyndigheden, Kriminalforsorgen, Domstolsstyrelsen,Datatilsynet, Civilstyrelsen samt en række råd og nævn, herunder Det Dyre-etiske Råd, Det Kriminalpræventive Råd, Pressenævnet, Erstatningsnævnetog Færdselssikkerhedskommissionen.På Justitsministeriets hjemmesidewww.jm.dker der mulighed for at tegneabonnement på bl.a. pressemeddelelser og nyhedsstof fra Justitsministeriet.MødeindkaldelserFørste udgave af den gule mødeindkaldelse med dagsorden vil normalt bliveomdelt fredag i ugen før, et møde afholdes. Dagsordenen indeholder henvis-ninger til de relevante bilag. Herudover kan dagsordenen indeholde praktiskeoplysninger om f.eks. andre planlagte møder i udvalgsregi. Man kan tegne etabonnement på mødeindkaldelserne, således at man får de nye dagsordenerpr. e-mail. Det gør man på Nettingets forside: ”Vælg abonnementer”.De fleste møder holdes i uger, hvor der er møder i salen. I de mødefri perio-der og i ferieperioder kan der holdes møder, hvis udvalget beslutter det. Defleste møder er lukkede, men udvalget kan også holde åbne møder, f.eks.åbne samråd. Udvalgssekretæren laver efter hvert møde et internt beslut-ningsresumé, som sendes elektronisk til udvalgets medlemmer og stedfor-trædere.Udvalgets aktivitet i folketingsåret 2006-07I folketingsåret 2006-07 holdt Retsudvalget 32 møder. Der blev afholdt 38samråd, hvoraf 24 var åbne samråd. Udvalget behandlede ca. 50 lov- og be-slutningsforslag og stillede ca. 1.000 spørgsmål til forskellige ministre, hoved-sagelig til justitsministeren. Desuden fik 25 deputationer foretræde for udval-get. I alt blev der omdelt ca. 3.300 bilag til Retsudvalget.Udvalget har i løbet af folketingsåret 2006-07 afholdt en række høringer, her-under om ungdomskriminalitet og menneskehandel. I efteråret 2007 foretogRetsudvalget en række besøg til fængsler m.m. bl.a. som led i forhandlinger-ne om en ny flerårsaftale for Kriminalforsorgen.
2/7
Udvalgsmedlemmers instrumenter i udvalgsarbejdet genereltNedenfor gennemgås nogle af de redskaber, et udvalgsmedlem har i denpolitiske proces, der finder sted i udvalget:Udvalgsmedlemmer kan stillespørgsmålom alle forhold, der vedrører udval-gets sagsområder, herunder om lovforslag eller beslutningsforslag, der be-handles i udvalget. Udvalget kan i den forbindelse også kalde ressortministe-ren og/eller en anden minister isamråd.Samrådet kan afholdes som et åbentsamråd, hvis minimum 3 medlemmer af udvalget ønsker dette. Derudover kanudvalget f.eks. bede ministeren om en teknisk gennemgang af et lovforslag,afholde høringer og temamøder om udvalgte emner samt foretage studieture iDanmark og i udlandet. Udvalget får årligt stillet 209.000 kr. til rådighed tiludenlandske studieture, herunder deltagelse i møder og konferencer i udlan-det.Udvalgsmedlemmers redskaber ved behandling af lov- og beslutnings-forslagI statsministerens åbningstale ved folketingssamlingens start vil der i denskriftlige del af talen –lovprogrammet– være en oversigt over de lovforslag,som regeringen planlægger at fremsætte i løbet af samlingen. Udvalgssekre-tariatet laver en særlig oversigt over den del af lovprogrammet, der vedrørerRetsudvalget.I forbindelse med udarbejdelsen af et lovforslag har ministerierne ofte indhen-tet udtalelser om dette fra interesseorganisationer m.fl. (høringssvar). Samti-dig med fremsættelsen af lovforslaget (og senest fredag inden 1. behandlingaf lovforslaget) modtager udvalget kopi af svarene samt ethøringsnotat,dertypisk redegør for ressortministerens holdning til høringssvarerne og for, hvil-ke ændringer høringssvarene har givet anledning til.Når et forslag efter 1. behandling er henvist til udvalget, sættes det pådags-ordenentil det førstkommende udvalgsmøde. På dette møde fastlægger ud-valget efter udkast fra sekretariatet en tidsplan for behandlingen af forslaget,herunder frist for at stille spørgsmål til ministeren og frist for udvalgets afgivel-se af betænkning over forslaget.Hvis et forslag skal færdigbehandles, skal der inden 2. behandling afgives enbetænkningover forslaget, som udvalgssekretariatet udarbejder udkast til.Her hjælper udvalgssekretæren f.eks. med teknisk bistand til at stille æn-dringsforslag.Mens forslaget er til behandling i udvalget, vil forslaget blive sat på dagsorde-nen for udvalgets møder med henblik på gennemgang af besvarelser af ud-
3/7
valgets spørgsmål, modtagelse af deputationer m.v. Relevante dokumenthen-visninger vil fremgå af dagsordenen.Når udvalget modtagerskriftlige henvendelservedrørende et forslag, stillerudvalgssekretariatet automatisk et spørgsmål til den relevante minister for atfå ministerens kommentar til henvendelsen. Når der kommer svar på spørgs-målet, sender sekretariatet en kopi af svaret til den, der har sendt henvendel-sen. Henvendelsen, spørgsmålet og svaret omdeles til udvalget.Udvalget afslutter behandlingen af lovforslag med en betænkning, hvor deenkeltepartiers stillingtil forslaget og eventuelleændringsforslagfremgår. Etforslag kantages tilbageeller stilles i bero, eller man kan afslutte et ikkefær-digbehandlet forslag med enberetning.Udvalgssekretariatet udarbejder ud-kast til sådanne beretninger for udvalget.I vedhæftede bilag A er en beskrivelse af nogle supplerende redskaber, derkan være relevante under lovforslags og beslutningsforslags behandling.UdvalgsdokumenterDer er i udvalget to hovedkategorier af materiale, nemlig dokumenter vedrø-rende forslag (lovforslag og beslutningsforslag) og dokumenter vedrørendeudvalgets almindelige kontrol med regeringen, dvs. dokumenter på alm. del.Dokumenterne er endvidere opdelt i 3 underkategorier: bilag, spørgsmål/svarog samrådsspørgsmål. Dokumenterne er altid knyttet til en bestemt folke-tingssamling, hvor indeværende samling kaldes: 2007-08, 2. samling.Abonnement og søgning.Det er muligt at tegne abonnement på dokumenter,dagsordener m.v. på Nettingets forside. Det bemærkes, at udvalgenes offent-lige bilag er tilgængelige for offentligheden på Folketingets netsted(www.ft.dk) dagen efter bilagsomdelingen på Christiansborg.Medlemmerne af Folketinget har dog mulighed for at se dokumenterne på deninterne version af Folketingets netsted, der kaldes Intraen, og som findes viaNettingets forside.Retsudvalget modtager i forhold til andre udvalg et meget stort antal henven-delser af meget forskellig karakter og indhold. En del af disse henvendelseromdeles ikke i udvalget med bilagsnummer. I stedet bliver disse henvendelserfremlagt for udvalgets medlemmer og stedfortrædere i sekretariatet. Cirka engang om måneden vil der i udvalget blive omdelt en oversigt over disse hen-vendelser. Medlemmer og stedfortrædere kan rekvirere henvendelserne iudvalgssekretariatet.EU-procedure
4/7
Halvårsoversigt.Udvalget modtager en halvårlig oversigt fra justitsministerenvedrørende væsentlige EU-sager, der for tiden og i den kommende tid erunder behandling i Rådet.Foreløbigt subsidiaritetsnotat.Senest 2 uger efter Europa-Kommissionensoversendelse af et væsentligt lovgivningsforslag til Rådet og til Europa-Parlamentet (EP) skal regeringen oversende et notat til udvalget, som rede-gør for forslagets eventuelle konflikter med nærhedsprincippet (subsidiaritet).Grundnotater.Udvalget modtager grundnotater fra ministeren på alle nye EU-lovgivningsforslag (direktivforslag og forordningsforslag) senest, når regerin-gen begynder at binde sig til holdninger i Rådets arbejdsgrupper, dog altidsenest 4 uger efter forslagets oversendelse fra Kommissionen til Rådet. Re-sumeer af høringssvar fra interesseorganisationer og andre høringsparteroversendes, så snart de foreligger.Samlenotat.Retsudvalget modtager forud for et rådsmøde om retlige og indreanliggender et samlenotat om de sager, der er på dagsordenen for rådsmø-det. Der afholdes typisk 2-3 rådsmøder vedrørende retlige og indre anliggen-der pr. halve år. Med udgangspunkt i samlenotatet afholder Retsudvalget etsamråd med justitsministeren i samme uge, som denne forelægger rådsmø-dedagsorden og eventuelle mandatforslag for Europaudvalget.Referater og redegørelser.Udvalget får regeringens referat af ministerråds-mødet. Der er endvidere mulighed for at få Ministerrådets eget referat afrådsmødet, hvis udvalget er særligt interesseret.EU-noter.Folketingets EU-konsulent udarbejder i samarbejde med udvalgs-sekretæren udredninger, analyser og oversigter vedrørende udvalgte EU-emner.Deltagelse i konferencer og høringer m.v.Retsudvalget modtager en række invitationer til at deltage i høringer og konfe-rencer. Når udvalget modtager en invitation, hvor deltagelse er gratis, omde-les denne, og de enkelte medlemmer tilmelder sig direkte til arrangøren. Hvisder er tale om et arrangement, hvor der opkræves deltagerbetaling, kan ud-valget på et udvalgsmøde beslutte at betale for eventuel deltagelse i arran-gementet. I så fald sker tilmelding til arrangementet via sekretariatet på entilmeldingsblanket, som vil blive vedhæftet den pågældende invitation.Yderligere informationFor spørgsmål, råd og vejledning kan udvalgsmedlemmet altid kontakte ud-valgssekretærerne, og en del oplysninger kan også findes på Folketingetsnetstedwww.ft.dkHåndbog i folketingsarbejdet, 2005søg: Nettinget / Ft.dk om> / Grundlaget for folkestyret / Håndbog i folketings-arbejdet
5/7
Kvalitetshåndbogen, der indeholder en række forretningsgange, bl.a. ud-valgsbetjeningen:søg: Nettinget / Vejledninger / Kvalitetshåndbogen / UdvalgsbetjeningBaggrundsmateriale om alm. del og forslag samt links til ministerier, der harrelation til Retsudvalget:søg: Nettinget / Links og baser / Linksamling / Ministeriersøg: Nettinget / Udvalg og delegationer / Udvalg / RetsudvalgetEU links:søg: Nettinget / EU-Oplysningen
6/7
Bilag A
Nogle supplerende instrumenter ved behandlingen af forslagNedenfor er en beskrivelse af redskaber, der kan være relevante under be-handling af lovforslag.Der kan ved en fornyet udvalgsbehandling mellem 2. og 3. behand-ling afgives entillægsbetænkning,hvori man kan få tilføjet ændrings-forslag med bemærkninger, nye synspunkter og krav samt få indskre-vet en eventuel ny indstilling til afstemningen ved 3. behandling.Man kan stille etnyt ændringsforslag uden for betænkningenmedbemærkninger til forslaget.Der er også mulighed for at få særlige dokumenter, typisk spørgsmåltil ministeren og dennessvar, optryktsom bilag til betænknin-gen/tillægsbetænkningen. Udvalgssekretariatet skal angive, hvilkepartier der står bag ønsket om optryk af sådanne bilag og dokumen-ter.Man kan afslutte et ikkefærdigbehandlet forslag med enberetning.Udvalgssekretariatet udarbejder udkast til sådanne beretninger forudvalget.Et forslag kantages tilbageellerstilles i beroaf forslagsstiller.Ordføreren har mulighed for at bede om ordet også under 2. og 3.behandling og herunder redegøre for sin stillingtagen eller stille(mundtlige)spørgsmåltil ministeren om forslaget.
7/7