af formandens møde med Udvalgsformændene       |
Dato:               29. april 2008 Tidspunkt:       kl. 9.00-11.00 Sted:               2-080 Deltagere:      Folketingets formand og udvalgsformændene                        |
|
|
Ref. 07-001326-12 |
1.
Meddelelser fra formanden
- status for lovgivningsarbejdet
2.
Bordrunde
- orientering fra udvalgsformændene om arbejdet i udvalgene
3.
Udvalgsarbejdet og mødeledelsen
- rollen som udvalgsformand
- afvikling af åbne samråd
- planlægning af rejser og udvalgsarrangementer
4.
Løbende evaluering af forretningsordenen
- svarfrister og rykkerprocedurer for § 20-spørgsmål og udvalgsspørgsmål
- oversendelse af høringssvar- og notater fra ministerierne
5. Evt.
Ad punkt 1.
Formanden gav en status for lovgivningsarbejdet frem mod sommerferien: I tiden op til 1. april blev fremsat ca. 60 regeringsforslag og siden 27. marts endvidere ca. 60 beslutningsforslag af oppositionen. Regeringsforslagene vil med få undtagelser være 1. behandlet i april. De sidste oppositionsforslag vil først være 1. behandlede et par uger inde i maj. I løbet af maj og de 5 ekstra mødedage i juni skal de resterende 110 regeringsforslag til 2 og 3. behandling. Det samme gælder de private beslutningsforslag, der skal til 2. behandling. Endelig er der tæt på 30 forespørgsler, hvoraf der 1. maj vil restere 10.
Hertil kommer 2 redegørelsesdebatter. OgsÃ¥ disse er ved at være placerede i planerne.Â
Formanden oplyste, at for at fÃ¥ den bedst mulige afvikling af resten af samlingen vil det det være en fordel, hvis betænkningerne fortsat afgives løbende. Navnlig vil det være en fordel, hvis udvalgene sigter mod at de mindre betænkninger afgives senest den 16. maj og de større betænkninger senest den 23. maj. Â
Ad punkt 2.
Udvalgsformændene fortalte om det aktuelle arbejde i udvalgene, og nævnte bl.a. aktuelle sager, forslag om rejser, høringer og temamøder.
Ad punkt 3.
Rollen som udvalgsformand
Formanden nævnte muligheden for at trække på udvalgssekretærerne, hvis man som udvalgsformand havde spørgsmål til de opgaver, der er knyttet til udvalgsformandsposten. En anden mulighed var at benytte netværket af andre udvalgsformænd.
I forbindelse med nyvalg vil der blive holdt et møde for alle udvalgsformændene, særligt med henblik på at mere erfarne udvalgsformænd kan udveksle erfaringer med nye udvalgsformænd.
Afviklingen af åbne samråd
Formanden oplyste, at der er sket en markant stigning i andelen af åbne fra 4 pct. i 2001-02 til sidste folketingsår, hvor 72 pct. var åbne. Det blev samtidig nævnt, at man skal være opmærksom på, at de åbne samråd blev indført for at få en reduktion i antallet af forespørgsler, hvilket er sket (30 mod tidligere 70).
Formanden nævnte, at det kan være en fordel at stille forberedende, skriftlige spørgsmål til besvarelse inden afholdelsen af samrådet for at få afdækket nogle af de faktuelle dele af samrådsspørgsmålene på forhånd. Det giver udvalget de bedste muligheder for at forberede sig på samrådet.
Planlægning af rejser og udvalgsarrangementer
Formanden nævnte, at det er vigtigt, at de folketingsmedlemmer, der tilmelder sig arrangementer og rejser også deltager. Formanden opfordrede samtidig udvalgsformændene til at tage en drøftelse herom i udvalgene, så det præciseres at tilmelding som hovedregel er bindene.
Formanden nævnte, at rejsereglerne er blevet justeret så det fremgår, at det inden for rejsebudgettet er muligt for udvalgets formand at give rejseselskabet kaffe eller en drink, som afslutning på en udvalgsrejse.
Ad punkt 4.
Svarfrister og rykkerprocedurer for § 20-spørgsmål og udvalgsspørgsmål
Formanden oplyste, at Folketingets Administration havde udarbejdet en foreløbig statistisk oversigt over udviklingen i svartiderne på spørgsmål i perioden 1. januar til 31. marts 2008 til brug for en midtvejsstatus over forsøgsordningen med nye regler for §20-spørgsmål og udvalgsspørgsmål, som skal evalueres til efteråret. Når folketingsåret er slut vil en endelig statistik blive udarbejdet.
Formanden gennemgik udviklingen i de to figurer, som er vedlagt nedenfor.
Figur 1 viser antal udvalgsspørgsmål og antal § 20-spørgsmål i perioden 1. januar – 31. marts i årene 2006, 2007 og 2008.
Figur 2 viser udviklingen i antal rettidigt besvarede § 20-spørgsmål, udvalgsspørgsmål, udvalgsspørgsmål på forslagsdelen (lov- og beslutningsforslag) samt udvalgsspørgsmål med individuel frist i perioden 1. januar – 31. marts i årene 2006, 2007 og 2008.
Formanden udtalte, at svarfrister skal overholdes. Formanden lagde vægt på, at spørgeinstitutionen er en meget vigtig del af det danske politiske system og kontrollen med regeringen. Formanden havde haft møde med statsministeren om den manglende overholdes af svarfristerne, og statsministeren ville tage emnet op på et ministermøde.
Formanden oplyste, at det er en fælles opgave for regering og Folketing for at sikre en tilfredsstillende ordning. Han foreslog følgende initiativer:
- Den ugentlige oversigt over udestående udvalgsspørgsmål, som udvalgssekretariaterne sender til ministersekretariaterne, skal også sendes direkte til departementscheferne.
- Svarfrister for spørgsmål vil blive gjort mere synlig på hvert enkelt spørgsmålsbilag.
- Det skal være muligt for ministrene at levere et foreløbigt svar, hvis ministeren ikke kan nå at svare til tiden. Men denne mulighed må ikke misbruges af ministeren.
- Hvis et folketingsmedlem ønsker en kortere frist end den sædvanlige 4-ugers frist for udvalgsspørgsmål, så skal det  nøje overvejes, hvad der vil være en realistisk frist.
- Hvis et spørgsmål til en minister fordrer, at den pågældende minister er nødt til at indhente bidrag fra andre minister, bør det overvejes at opdele spørgsmålet i flere spørgsmål, som rettes direkte til de relevante ministre.
Formanden opfordrede samtidig udvalgene til at overveje et årligt møde med deres ressortminister for at drøfte arbejdets tilrettelæggelse samt samspillet i øvrigt, og herunder ministerens besvarelse af udvalgets spørgsmål.
Oversendelse af høringssvar- og notater fra ministerierne
Formanden nævnte, at Administrationen havde foretaget en optælling af antallet af høringssvar og høringsnotater, som oversendes inden for fristerne. Undersøgelsen omfattede 98 regeringslovforslag i perioden 1. februar-1. april i år, og heraf var 90 pct. oversendt inden den seneste frist for oversendelse af høringssvar og -notater. Formanden erindrede om, at det er en lidt usædvanlig folketingssamling, da der er større pres på en normalt pga. valget.
Formanden bad udvalgsformændene være opmærksomme på om høringsmaterialet oversendes til tiden. Konsekvensen af, at ministerierne oversender høringsmaterialet for sent er, at det må påregnes, at forslaget kan blive taget af dagsordenen og dermed først kommer til 1. behandling på et senere tidspunkt.
Ad punkt 5.
Det blev nævnt, at det er vanskeligt at genfinde udvalgsspørgsmål med navn på www.ft.dk.