|
Resumé
ECOFIN ventes den 22. januar 2008 at drøfte et key-issues-papir, der er ECOFIN’s bidrag til konklusionerne for DER’s forårsmøde den 13.-14. marts 2008.
Det fremgÃ¥r blandt andet: at fokus i næste cyklus i Lissabon-strategien skal være pÃ¥ implementering af reformer, og de Integrerede Retningslinjer er fortsat valide og bør ikke ændres; at lande der endnu ikke har nÃ¥et deres mellemfristede mÃ¥l (MTO’er) bør styrke underskuds- og gældsÂreduktionen; at der i ft. det finansielle system er behov for bedre processer for krisehÃ¥ndtering, og det er endvidere vigtigt bl.a. at forbedre risiko hÃ¥ndtering og yderligere integrere den finansielle infrastruktur i EU; at ØMU’en har spillet en væsentlig rolle i forhold til at accelerere den økonomiske integration i Europa.
Formandskabet (Slovenien) har fremlagt udkast til et key-issues-paper, der er ECOFIN’s bidrag til konklusionerne for DER’s forårsmøde den 13.-14. marts 2008. ECOFIN ventes den 22. januar 2008 at drøfte key-issues-papiret fra det Slovenske formandskab.
Papiret er opdelt i 5 afsnit, der overordnet behandler hver sit emne.
1. Udsigterne for den økonomiske vækst
Det fremgår, at selvom væksten i EU i 2008 og 2009 ventes at svare til den potentielle vækst på omkring 2 pct., forstærker finansiel turbulens og fortsat høje oliepriser de nedadgående risici for væksten. Den samlede vækst i verdensøkonomi forbliver imidlertid robust. Det er væsentligt, at højere oliepriser og fødevarepriser ikke fører til generelle anden runde inflations-effekter.
De økonomiske og finansielle politikker i EU bør være rettede mod at sikre makroøkonomisk stabilitet samt at adressere fremtidige udfordringer inklusive aldringen af befolkningerne og globaliseringen. Implementering af den strukturelle reformdagsorden i EU er væsentlig i denne sammenhæng.
2. Lissabon-strategien
Selvom der er behov for yderligere reformer, er det opmuntrende med fremskridtene med implementeringen af strukturelle reformer og det Indre Marked. Det primære fokus i den næste 2008-10 cyklus i Lissabon-strategien skal fortsat være på implementering. De Integrerede Retningslinjer er fortsat valide og bør ikke ændres.
Det er væsentligt at fastholde momentum og øge reformindsatsen. MedlemsÂlandene bør opdatere deres nationalreformprogrammer (NRP’er) i overensstemmelse med de Integrerede Retningslinjer og landespecifikke anbefalinger.
Handling på fællesskabsniveau bør understøtte og styrke medlemslandenes tiltag indenfor de fire hovedprioritetsområder identificeret af DER foråret 2006. Her synes en række indsatser særligt relevante:
· Investeringer i mennesker, viden og innovation er en vigtig prioritet for EU. Mere effektive investeringer i human kapital kan lette og bidrage overgangen til en videnbaseret økonomi og skabe flere og bedre jobs.
· Det Indre Marked er en væsentlig drivkraft for Europas konkurrenceevne. Det er bl.a. andet vigtigt med hurtig implementering af servicedirektivet. Hertil kommer bl.a. at det i forhold til el- og gasmarkeder er vigtigt med indbyrdes forbindelser og mere effektiv konkurrence, herunder separation af produktion og distribution samt lige adgang til distributionsnetværk.
· I forhold til at transformere Europa til en bæredygtig og lav CO2, energi-effektiv økonomi er det vigtigt at udvikle markedsbaserede instrumenter så som EU’s kvotehandelssystem eller skatter. Dette samt fremme af nye teknologier står centralt i EU’s indsats for at reducere CO2-udslip.
3. Den budgetmæssige situation og Stabilitets- og Vækstpagten
RÃ¥det er fast besluttet pÃ¥ at sikre fuld implementering af Stabilitets- og VækstÂpagten. I den sammenhæng anføres at:
· Medlemslande, der endnu ikke har nået deres mellemfristede mål (MTO’er), bør styrke underskuds- og gældsreduktionen.
· Der bør værnes om langsigtet finanspolitisk holdbarhed.
· Der er behov for at styrke kvaliteten af de offentlige finanser ved at øge efficiens og effektivitet i udgifterne samt favorisere tiltag der fremme produktivitet, beskæftigelse og innovation.
4. Forbedre efficiensen og stabiliteten i finansielle markeder
Der er behov for at forbedre efficiensen og stabiliteten af det finansielle system. Den finansielle turbulens understreger vigtigheden af passende regulering og arrangementer for finansiel stabilitet. Derfor lægges vægt på at:
· Styrke procedurer for finansiel krisehÃ¥ndtering og praktisk samarbejde mellem myndigheder i forskellige EU-lande. Det er samtidig vigtigt at forbedre risiko-hÃ¥ndteringen, herunder særligt i forhold til likviditet, gennemskuelighed og værdiansættelsesstandarder for komplekse finansielle instrumenter, undersøge ratingbureauers rolle og overveje forbedringer af indskyderÂgarantiÂordninger.
· Styrke regulerings- og tilsynsmæssige rammer blandt andet gennem rammer for risikobaserede kapitalkrav for forsikrings- og genforsikringsselskaber.
· Yderligere integrere den finansielle infrastruktur på tværs af EU bl.a. gennem implementering af Code of Conduct for betalingsclearing og Singe-Euro-Payment-Area (SEPA).
· Fjerne barrierer for yderligere udvikling af europæiske markeder for risiko-kapital og forbedre små og mellemstore virksomheders adgang til finansiering via Den Europæiske Investeringsbank.
5. Den Europæiske Økonomiske og Monetære Union (ØMU)
Det fremgår, at ØMU’en har spillet en væsentlig rolle i forhold til at accelerere den økonomiske integration i Europa og gøre eurolandene mere modstandsdygtige overfor økonomiske stød. Eurolandene bør fortsat øge tilpasningsdygtigheden i deres økonomier.
Â
Eurolande, der endnu ikke har nået deres MTO’er, bør sikre en forbedring af deres strukturelle balance mindst svarende til 0,5 pct. af BNP om året. Endvidere er der behov for at øge produktivitet og konkurrence i markederne for varer og tjenester, særligt finansielle tjenester. Fortsatte reformer er nødvendige for at sikre at det kan betale sig at arbejde, øge erhvervsdeltagelsen og incitamentet til at arbejde.
Ikke relevant.
Ikke relevant.
Europa Parlamentet har ikke været hørt i sagen.
Sagen har ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
Sagen har ingen direkte statsfinansielle konsekvenser.
Sagen har ingen direkte samfundsøkonomiske konsekvenser.
Sagen har ikke været i ekstern høring.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Dansk holdning
Regeringen er enig i, at fokus i forhold til Lissabon-strategien skal være implementering af reformer og at de Integrerede Retningslinjer derfor ikke bør ændres. Herunder kan regeringen støtte, at man på fællesskabsniveau blandt andet fokuserer på styrkelse af det Indre Marked og på udvikling af markedsbaserede instrumenter, inklusiv kvotehandelssystemet, i forhold til klimaindsatsen.
Regeringen er enig i, at lande, der endnu ikke har nået MTO’er, bør styrke deres underskuds- og gældsreduktion.
Regeringen støtter op om EU-arbejdet for bedre processer for finansiel krisehåndtering. Fra dansk side finder man imidlertid, at teksten bør skelne skarpt mellem igangværende arbejder med bedre processer for krisehåndtering og igangværende analyser af behovet for ændret regulering i lyset af den finansielle turbulens. Først når resultatet af nævnte analyser foreligger, kan der tages stilling til om reguleringen eventuelt skal ændres.
Andre landes holdning
Der ventes generel opbakning til de overordnede budskaber i papiret og til budskaber om Lissabon-strategien, herunder om fortsat fokus på implementering og i ft. handling på fællesskabsniveau.