|
Som led i reformen af Den Internationale Valutafond (IMF) har IMF’s repræsentantskab godkendt resolutionstekster vedr. en reform af IMF’s kvoter og stemmer samt en reform af IMF’s indtægter henholdsvis den 28. april 2008 og 5. maj 2008. Begge reformer indeholder elementer, som kræver ændringer af IMF’s vedtægter (Articles of Agreement). Ændringerne forventes kun at få begrænset betydning for Danmark og den nordisk-baltiske valgkreds, som Danmark indgår i i IMF’s bestyrelse.
I forbindelse med IMF’s Ã¥rsmøde i september 2006 godkendtes en resolutionstekst vedrørende ændring af kvote- og stemmefordelingen i IMF. Der var enighed om en to-trins-proces over to Ã¥r, som samlet bestÃ¥r af en række tiltag og retningslinjer, der har til formÃ¥l at: 1) tilpasse medlemslandenes kvoteandele sÃ¥ledes, at deres vægt i verdensøkonomien afspejles bedre heri og 2) øge lavindkomstlandenes deltagelse og â€stemme†i IMF.
Første trin har bestÃ¥et i en ad hoc-kvoteforøgelse til fire â€emerging marketâ€-lande (Kina, Korea, Tyrkiet og Mexico), som var vurderet særligt underrepræsenterede. Deres stemmevægt blev samlet set forøget fra 5,4 pct. til 6,8 pct. Der blev opnÃ¥et enighed herom i forbindelse med Ã¥rsmødet i 2006.
Andet trin består i en reform af IMF’s kvoter og stemmer, der indebærer følgende:
· En ny kvoteformel.
· En ad hoc-kvoteforøgelse på ca. 9,55 pct., således at den samlede kvoteforøgelse for de to trin bliver 11,5 pct.
· Tredobling af medlemslandenes basisstemmer. Andelen af basisstemmer vil endvidere udgøre en bestemt andel af de samlede stemmer.
· Særligt store valgkredse får mulighed for at kunne forbedre deres repræsentation. Ifølge forslaget skal særligt store valgkredse have ret til at udnævne to stedfortrædere for eksekutivdirektøren i stedet for nu kun én.
Ændringerne af forholdene vedrørende basisstemmer og antallet af stedfortrædere for eksekutivdirektøren i særligt store valgkredse indebærer ændringer af IMF’s vedtægter.
Forøgelsen af basisstemmerne medfører isoleret set, at Danmarks relative stemmeandel formindskes marginalt. Dette opvejes imidlertid af, at Danmark tildeles en mindre kvoteforhøjelse, således at Danmarks samlede stemmeandel stiger fra 0,764 pct. til 0,780 pct. Ændringen vedr. to stedfortrædere i store valgkredse berører ikke direkte Danmark.
IMF har de seneste år haft markante fald i långivningen, hvilket betyder et skønnet årligt underskud på IMF’s administrative budget på ca. 400 mio. USD. IMF-direktørens mål er at beskære IMF’s udgifter med ca. 100 mio. USD årligt og etablere nye indtægtskilder på ca. 300 mio. USD årligt.
IMF’s bestyrelse drøftede den 7. april 2008 en samlet pakke for fondens udgifter og indtægter. På indtægtssiden var der opbakning til såvel et begrænset guldsalg og en udvidelse af IMF’s investeringsmandat for at kunne forbedre forrentningen af IMF’s reserver som, at de administrative udgifter ved IMF’s facilitet for subsidierede lån til lavindkomstlandene (Powerty Reduction and Growth Facility, PRGF) fremover betales af PRGF-fonden. Beslutningen om PRGF-fonden kan dog først træde i kraft, når IMF har gennemført et begrænset guldsalg. Samtidig var der opbakning til reelle besparelser i IMF på samlet 13½ pct. fra finansåret 2008 til finansåret 2011 i forhold til det fremlagte budgetforslag.
Reformen af IMF’s indtægter indebærer en ændring af IMF’s vedtægter, der giver IMF tilladelse til at udvide mulighederne for at investere. Ændringen har ikke direkte betydning for Danmark.
Medlemslandene i IMF har frist indtil den 31. oktober 2008 til at godkende vedtægtsændringerne i overensstemmelse med deres respektive nationale procedurer.
Regeringen agter at give nationalbankdirektør Nils Bernstein, som er det danske medlem af IMF’s repræsentantskab, fuldmagt til at stemme for vedtægtsændringerne på Danmarks vegne.