|
Resumé
Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud for UK blev senest igangsat i september 2005, hvor Kommissionen i en rapport under artikel 104.3 slog fast, at budgetunderskuddet overskred 3 pct. af BNP i finansåret 2004/05.
ECOFIN vedtog efterfølgende i januar 2006 – på baggrund af henstillinger fra Kommissionen – en rådsbeslutning under artikel 104.6 om eksistensen af et uforholdsmæssigt stort underskud i UK samt en henstilling til UK under artikel 104.7 om senest i finansåret 2006/07 at bringe situationen med et uforholdsmæssigt stort underskud til ophør.
ECOFIN drøftede i oktober 2006 UK’s opfølgning på henstillingen og vurderede, at der ikke var behov for yderligere skridt i proceduren.
Kommissionen offentliggjorde i september 2007 en henstilling under artikel 104.12 om ophævelse af proceduren vedrørende uforholdsmæssigt store underskud for UK, da Kommissionen vurderede, at UK havde bragt underskuddet ned under 3-procentsgrænsen og også fremadrettet skønnedes at ville overholde denne grænse. ECOFIN vedtog i oktober 2007 at ophæve proceduren for uforholdsmæssigt store underskud for UK.
I en notifikation om de offentlige finanser fra UK’s myndigheder til Kommissionen fra marts 2008 forventedes det, at det offentlige budgetunderskud i UK vil nå 3,2 pct. af BNP i finansåret 2008/09 og dermed overstige referenceværdien på 3 pct. af BNP. Efterfølgende annoncerede UK den 13. maj 2008 at man vurderede, at budgetunderskuddet – som konsekvens af planlagte lempelser i indkomstbeskatningen i UK i 2008/09 – vil blive større end oprindeligt angivet i notifikationen fra marts 2008.
Kommissionen har således den 11. juni 2008 fremlagt rapport under artikel 104.3, hvori det konkluderes, at det planlagte offentlige budgetunderskud i UK for finansåret 2008/09 vil overstige 3 pct. af BNP, og at den finanspolitiske lempelse i 2008/09 vil øge budgetunderskuddet med yderligere omkring 0,2 pct.-enheder i samme år.
Det er Kommissionens vurdering, at overskridelsen af referenceværdien ikke kan kvalificeres som exceptionel i Traktatens og Stabilitets- og Vækstpagtens forstand, og at det uforholdsmæssigt store underskud ikke kan karakteriseres som midlertidigt, da overskridelsen af referenceværdien uden imødegående initiativer vil fortsætte i finansåret 2009/10.
ECOFIN ventes på rådsmødet den 8. juli 2008 at vedtage en rådsbeslutning under artikel 104.6 om eksistensen af et uforholdsmæssigt stort underskud i UK samt en henstilling til UK under artikel 104.7 om senest i finansåret 2009/10 at bringe situationen med et uforholdsmæssigt stort underskud til ophør.
Tabel 1 |
|||||||
UK’s offentlige finanser |
|||||||
|
|||||||
|
|
05/06 |
06/07 |
07/08 |
08/09 |
09/10 |
|
|
Saldo på de offentlige finanser: |
|
|
|
|
|
|
|
Kommissionens skøn (forårsprognose 2008) |
-3,1 |
-2,6 |
-2,9 |
-3,3 |
-3,3 |
|
|
UK’s 2008-budget |
|
|
|
-3,2 |
-2,8 |
|
|
Strukturel saldo: |
|
|
|
|
|
|
|
Kommissionens skøn (forårsprognose 2008) |
-3,3 |
-2,7 |
-3,0 |
-3,1 |
-2,9 |
|
|
UK’s 2008-budget |
|
|
|
-2,9 |
-2,6 |
|
|
Offentlig gæld: |
|
|
|
|
|
|
|
Kommissionens skøn (forårsprognose 2008) |
41,7 |
42,5 |
43,2 |
46,2 |
47,5 |
|
|
UK’s 2008-budget |
|
|
|
45,2 |
46,1 |
|
|
BNP-realvækst: |
|
|
|
|
|
|
|
Kommissionens skøn (forårsprognose 2008) |
1,8 |
2,9 |
3,0 |
1,7 |
1,6 |
|
|
UK’s 2008-budget |
|
|
|
2,0 |
2,25 |
|
|
Output gap: |
|
|
|
|
|
|
|
Kommissionens skøn (forårsprognose 2008) |
-0,1 |
0,0 |
0,4 |
-0,3 |
-1,0 |
|
|
UK’s 2008-budget |
|
|
|
-0,6 |
-0,6 |
|
|
|
|
Kilde: Kommissionen
Ifølge Kommissionens forårsprognose skønnes budgetunderskuddet i 2007/08 at blive på 2,9 pct. af BNP, hvilket er 0,6 pct.-point højere end i UK’s konvergensprogram fra 2006. Kommissionen vurderer, at budgetunderskuddet vil øges til 3,3 pct. af BNP i både 2008/09 og 2009/10. Den planlagte finanspolitiske lempelse i 2008/09 på 0,2 pct.-enheder forventes imidlertid at øge budgetunderskuddet i dette år til 3,5 pct. af BNP.
Forværringen af den nominelle offentlige saldo fra 2006/07 til 2007/08 kan overvejende henføres svag vækst i de offentlige indtægter, herunder som følge af lavere end forventede indtægter fra selskabsbeskatning og lavere indtægter fra olie- og gasudvindingsaktiviteter. I 2008/09 ventes forværringen ligeledes at være drevet af svagere vækst i de offentlige indtægter, herunder som følge af lavere indkomstbeskatning, reduceret virksomhedsprofitabilitet og svækkede bolig- og aktiemarkeder.
Underskuddet på den strukturelle saldo skønnes at have udgjort 3,0 pct. af BNP for 2007/08, hvilket – trods den gode økonomiske situation i UK – er en forværring på 0,4 pct.-enheder i forhold til 2006/07. Den strukturelle saldo forventes yderligere forværret i 2008/09, hvorefter den forbedres en smule i 2009/10. UK forventer at det strukturelle budgetunderskud i 2008/09 og 2009/10 vil være en smule bedre end Kommissionen skøn.
Kommissionen vurderer, at den økonomiske vækst i UK vil aftage i de kommende år fra BNP-vækst omkring 3 pct. i 2006/07 og 2007/08 til 1,7 pct. i 2008/09 og 1,6 pct. i 2009/10. Væksten i UK ventes at ligge under det potentielle niveau, og output-gab’et ventes at udvides til -1,0 pct. af potentielt BNP i 2009/10.
Rådet ventes, på baggrund af Kommissionens forventede henstilling, at vedtage en rådshenstilling under Traktatens artikel 104.7, indeholdende følgende:
· UK’s myndigheder bør bringe situationen med et uforholdsmæssigt stort budgetunderskud til ophør hurtigst muligt og senest i finansåret 2009/10;
· UK’s myndigheder bør bringe underskuddet ned under 3 pct. af BNP på en troværdig og holdbar måde og derfor sikre en forbedring af den strukturelle saldo på mindst 0,5 pct. af BNP i 2009/10;
· Rådet fastlægger en frist til den 8. januar 2009 (6 måneder efter henstillingen), for myndighedernes iværksættelse af virkningsfulde foranstaltninger i forhold til disse anbefalinger;
· UK opfordres til at sikre, at budgetkonsolideringen – efter korrektionen af det uforholdsmæssigt store underskud – fastholdes med henblik pÃ¥ at opnÃ¥ et mellemfristet budgetmÃ¥l, der 1) sikrer en tilstrækkelig sikkerhedsmargin i forhold til 3-procentsgrænsen, 2) fortsat sikrer en moderat gældskvote i lyset af aldringens økonomiske og budgetmæssige effekter, og 3) – under hensyntagen til 1) og 2) – sikrer et budgetmæssigt rÃ¥derum, særligt i lyset af behovet for offentlige investeringer.  Â
ECOFIN træffer afgørelser vedrørende artikel 104 stk. 7 med et flertal på to tredjedele af sine medlemmers stemmer som vægtet i henhold til artikel 205 stk. 2, idet stemmer afgivet af det berørte land – i dette tilfælde UK – ikke medregnes.
Rådsbeslutninger i relation til proceduren for uforholdsmæssigt store underskud har hjemmel i Traktatens artikel 104.
Ikke relevant.
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig i sagen.
Sagen vurderes ikke at have konsekvenser for dansk ret.
Sagen vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
Sagen har ikke umiddelbart samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark.
Sagen har ikke været i ekstern høring.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Sagen vedrørende rådshenstillingen til UK i forbindelse med den forrige procedure blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg den 20. januar 2006 forud for rådsmødet (ECOFIN) den 24. januar 2006. Ophævelsen af samme procedure blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 5. oktober 2007 forud for rådsmødet (ECOFIN) den 9. oktober 2007.
Regeringens holdning
Regeringen tager Kommissionens rapport under artikel 104.3 til efterretning og er enig i Kommissionens vurdering af eksistensen af det uforholdsmæssigt store underskud på de offentlige finanser i UK i finansåret 2008/2009.
Regeringen støtter Kommissionens henstillinger til en rådsbeslutning under artikel 104.6 om eksistensen af et uforholdsmæssigt stort underskud i UK samt om en rådshenstilling under artikel 104.7 til UK om senest i finansåret 2009/10 at bringe situationen med det uforholdsmæssigt store underskud til ophør.
Andre landes holdninger
Der ventes enighed i ECOFIN om rådsbeslutningen under artikel 104.6 om eksistensen af et uforholdsmæssigt stort underskud i UK samt om rådshenstilling til UK under artikel 104.7.