7. juli 2008

6. kontor

 

Supplerende samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 8. juli 2008

 

Dagsordenspunkt:               Oliepriser

 

Resumé

På DER den 19.-20. juni 2008 drøftede stats- og regeringscheferne bl.a. den seneste tids stigning i oliepriserne og evt. økonomisk-politiske reaktioner herpå. ECOFIN ventes at følge op på drøftelsen på DER og muligvis drage rådskonklusioner herom.

 

Baggrund og indhold

PÃ¥ Det Europæiske RÃ¥ds møde 19.-20. juni 2008 drøftede stats- og regeringscheferne bl.a. de stigende oliepriser, herunder evt. økonomisk-politiske initiativer, der kan tages. I den forbindelse blev der rejst et forslag om at reducere momsen pÃ¥ olie over et ikke nærmere angivet niveau for olieprisen med det formÃ¥l at dæmpe effekterne af olieprisstigningerne. Tanken bag skulle være, at højere oliepriser genererer højere momsindtægter, der omvendt kan bruges til at nedsætte momsen pÃ¥ olie.

 

Højere oliepriser giver dog ikke højere moms- og afgiftsindtægter, da husholdningernes indkomster og dermed forbrugsudgifter ikke stiger. Højere oliepriser giver snarere lavere indtægter, når forbrugssammensætningen skifter i retning af ikke-olieprodukter med lavere forbrugsskatter (moms og afgifter).

 

Nedsættelse af moms (og/eller afgifter) på energiforbrug er heller ikke et effektivt og målrettet instrument, men udskyder i stedet den nødvendige tilpasning til et lavere energiforbrug.

 

Med et uelastisk udbud af olie vil lavere moms (og/eller afgifter) medføre en endnu højere verdensmarkedspris for at genskabe balancen mellem udbud og efterspørgsel. Resultatet vil være en netto-overførsel til OPEC og Rusland og højere olieregninger i andre lande.

 

Forslaget strider desuden mod Manchester-aftalen fra 2005, hvor EU’ finansministre blev enige om, at medlems­landene skal koordinere eventuelle reaktioner på højere oliepriser og samtidig undgå finanspolitiske tiltag, som hindrer prissignalets fulde gennemslag.

 

Lavere moms (og/eller afgifter) på olie mv. går endvidere imod målsætninger i forhold til klima og energieffektivitet.

 

Det Europæiske RÃ¥d konkluderede i lyset heraf bl.a. "at forvridende finanspolitiske og andre politiske interventioner bør undgÃ¥s, da de forhindrer de økonomiske aktører i at foretage de nødvendige justeringer". Man blev desuden enige om, at opfordre det kommende formandskab og Kommissionen til at rapportere tilbage om sagen inden Det Europæiske RÃ¥ds møde i oktober.

 

ECOFIN ventes at følge op på DER’s drøftelse og muligvis drage rådskonklusioner, evt. af proceduremæssig karakter.

 

Hjemmelsgrundlang

Ikke relevant.

Nærhedsprincippet

Ikke relevant.

 

Europa-Parlamentets holdning

Ikke relevant.

 

Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Ikke relevant.

 

Statsfinansielle konsekvenser

Ikke relevant.

 

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Opfølgning på DER’s drøftelse har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.

 

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.

 

Holdning

 

Regeringens holdning

Regeringen støtter, at ECOFIN følger op på DER’s drøftelser og konklusioner.

 

Regeringen støtter Manchester-aftalen og er generelt imod at anvende forvridende finanspolitiske instrumenter, der forhindrer forbrugernes og virksomhedernes tilpasning til højere oliepriser.

 

Regeringen er desuden generelt modstander af brugen af nedsat moms, da dette instrument virker forvridende på forbrugssammensætningen og giver økonomiske tab i relation til både økonomisk og administrativ effektivitet.

 


Andre landes holdninger

Der forventes bred opbakning til at følge op på drøftelserne af oliepriser på basis af DER’s konklusioner.